Laturilta Akulle menevä johto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja reynolds, 12.3.2017.

  1. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Kuinkahan vahvaa johtoa pitäisi käyttää, kun Laturilta vedetään joko suoraan akulle, tai sitten Starttimoottorin +napaan?
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    25 neliöinen on varmasti iha jees. Isompaa ei tarvine jos normi auto. Tottaka miinus sitten vähintään saman kokonen.


    Alkup johot lienee 15-18max.
     
  3. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Väittäisin että ainakin perus kasarivehkeissä orggispiuha on 4-6mm2 mutta itse korvannu monesti 10 tai 16mm2 piuhalla... 25mm2 on jo selkeää liioittelua jos puhutaan esmes melko romun laturista :poff:
     
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Oot kyllä oikeassa. Ehkä ei 25:sta ihan. Maaksi ehkä?
     
  5. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Maaksi olen käyttiksiin vetäny perus 35mm2 kaapelin ja esmes tohon enempivähempi kirrattuun ikuisuuprojektiin vedin sit 70mm2 kaapelilla starttipuhan ja maakaapelin kun tuntu vittuilevan kuumalla koneella virran vähyyden takia :D

    Mutta peruskäytössä varmasti menee 25mm2 kaapeli maakaapelinakin kovasti kunhan ei oo mitään "hifi" kaapelia eli alumiinikaapelia kuparipäälisellä... huomaa kyllä kaapelin painosta :rotfl:
     
  6. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Jep, kyllä kutonen on jo monessa tapauksessa parannus alkuperäiseen. Kympin yli tuskin tarvii varovaisenkaan mennä.
     
  7. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Juu, kyllä normaalikäytössä riittää kutonen kovastikin. Mikäli kovin on sähköhimmeleitä tai lähinnä siis humppavehkeitä mitkä imee virtaa kovasti ni sit tosiaan kannattaa harkita sitä 10/16mm2 piuhaa, mutta siinäkin kannattaa muistaa että voi joutua päivittämään äkkiä laturinkin tehokkaampaan ;)
     
  8. xarper

    xarper Gearhead

    Tuo 70mm2 taitaa olla mitä ite vedin kontista konehuoneeseen ja kaikki maadotukset rungon/akun/koneen välillä kun siirsin akun takakonttiin, puolilmasiks kun tuota paksuutta sai.
    Onhan se kyllä hervottoman paksua ni luulis riittävän, ja painaa kun synti se 5 metriäkin.
     
    Karpov tykkää tästä.
  9. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Itse vaihdoin Golffiin kanssa 70mm2 kaapelit ja ison 120a akun. Eka kerran kun pyöritti konetta startilla, luulin että jotain hajosi/suli/oikosulussa yms kun pyöri "hieman" nopeammin.
    Oli alkuperäiset pikkurillin vahvuiset kaapelit hapettunut yms.
     
  10. KajS

    KajS Gearhead

    16mm2 punaista johtoa laitoin slanttivanin laturilta akulle. Akun miinuksen koriin ja moottorin maadoituksen hoidin 16mm2 mustalla. Hyvin toimii.
     
  11. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    ^Laittaisin kori ja moottorin väliin jotain isompaa, se kuitenkin näkee starttivirrankin. Vaikka 35-50mm2 kaapelin?
     
  12. jorkkeri72

    jorkkeri72 Gearhead

    mitä suurempi sen pienempi vastus!
    ja ehdottomasti kuparikaapelia.
     
  13. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Juu 16mm2 on kyllä ihan liian ohut piuha moottorin maadoitukselle :eek:
    Alkaa maadoittamaan startatessa io vaihtoehtoisia reittejä pitkin ja sitten onkin jo mahdollisuuksia vaikka minkälaisiin häiriöihin.... itsellä 35mm2 akulta suoraan moottoriin JA koriin o_O
     
  14. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Akulta maakaapeli kun menee suoraan moottoriin, niin pärjää ohuemmalla maajohdolla moottorin ja korin välillä, kun ei mene starttivirta sitä pitkin.
     
    bootsi tykkää tästä.
  15. jusssi

    jusssi Gearhead

    Koitin laskea omatekoisella exceltaulukolla ja sain että jos laturi on 100A, johdin on metrin pitkä ja sallitaan 4% jännitehäviö, ni riittää 7,5 neliön johdin. Yhden prosentin häviöllä vaaditankin jo 30 neliöinen.
     
  16. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Eipä siitä liene mitään haittaa vaikka ylimitoittaisi johtimet sähkökorjauksissa. Sitten alkaa olla säästövaikutusta kun värkkäilee useampiin tai useampiin tuhansiin.:D
    Noista alkuperäsistä johtimista kun ottaa mallia, niin ei mene paljoa pieleen mitotus.
    Paitsi " poikkeus vahvistaa säännön". Mm.-95 chevy pikkarin etulyhdyille alkujaan vedetty alimittaiset johdot, jotka bongasi heti kun lamppua vaihteli. Alkuperäiset lampunjohtimet soveltui vain mainiosti releen herätevirralle. Sitten kun laitteli paksummat johdot lampuille ja uudet kirkkaat umpiot, niin jopa hieman valaistus kirkastui, mutta huonot silti.:confused::(
     
    KajS tykkää tästä.
  17. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Itellä ollu tapana noissa päävirtakaapeleissa ylimitottaa ihan jo sillä että on halpoja vetää kun pituudet on maksimissaan metrin luokkaa esmes startille ja maapiuhat vielä lyhempiä :rolleyes:
     
  18. KajS

    KajS Gearhead

    Joo, ehdottomasti noin. Mutta kun alkuperäinen akunmiinuksesta koriin oli jotain 4mm2 ja alkuperäinen moottorista akunmiinukseen 10mm2, niin luulin tekeväni emäparannuksen noilla 16mm2 piuhoilla.
     
  19. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Onko olemassa konstia millä tunnistaa johtimen neliöt ihan vaan johdinta katsomalla tönärillä mittaamalla?

    Kertyny taas kasallinen jotain johtoa ja ois kiinnostavaa tietää kun osassa on vähemmän karvoja mutta paksumpia ja osassa valtavasti karvoja melkein parin millinmetrin seinämällä eriste mutta ohuenohutta se johto
     
  20. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kylhän ne aika hyvin näkee silmälläkin ja harvemmin ihan neliön päälle on mittavaatimukset.
     

Kerro tästä muillekin!