RE85 kokemuksia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Camembert, 16.3.2017.

  1. Camembert

    Camembert 1st gear

    Elikkäs vakiokuntoinen GM Goodwrench 350 yhdellä 4-kurkkuisella.
    Minkälaisia muutoksia jos haluaisi ajaa RE85-aineella?
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Suuttimet kaasariin vähän isommaksi. Heittäisin 25%? Riippuu toki onko edel vai holikka.

    Vielä bensaletkut etanolille sopiviksi varan vuoksi ja sellanen suodatin ettei se "sula". Mulla kerran yks paperinen suli ja meni kaasari tukkoon.


    En oo ammattilainen joku muu saa tarkentaa...



    Ps tää on ihan hyvä aihe ja jos saadaan tuoretta reseptiä kun yhtähyvin voi ajaa vakiokoneella re85 ja säästää vähän, ettei aina tarvi olla se suuriruttunen virimotti mikä on "pakotettu" etanolille.
     
  3. chevyartsi

    chevyartsi 3rd gear

    Mä oon ajanu käyttis seat -96 1,6L. 50/50 seos re85/95 ja ei ongelmia edes pakkasilla!
     
  4. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Risto Virtala, sano että keskiarvo ruiskukoneissa ois +37% lisää kulutusta 98E5 VS E85 kun on muutettu polttoainetta. Mutta jos moottori on jo valmiiksi käyny rikkaalla voi varmaankin laittaa vähän pienemmätkin suuttimet kuin 37% isommat mä veikkaisin että 30% ois sopiva.

    Biltemasta tommosta E85 kanssa sopivaa tyylikästä polttoaineletkua.

    Öljyjä suosittelen vaihtamaan useammin E85 kanssa tyyliin max 5.000/2 vuosi välein.
    E85 pesee öljyjä aika paljon.
     
  5. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ruisku taitaa paremmin sopeutua... Joskus kokeilin puolikkaalla ajoa mikä toimii varmaan joka pelissä mutta parhaan hyödyn ja säästön saa 100%.

    Kunhan kelit lämpenee niin yksi yksipisteruisku (vw myös) pitäs mukautua 25% ihan itekseen eli jos ei ihan lappu lattiassa aja niin pitäs toimia moitteitta 100%.


    Mitenhän noi ruiskusuodattimet kestää etanolia? Joka autoon kun ei viittis vakion tilalle viritellä. Kaasarin kanssa onneksi helppoa.

    Niin ja tohon 350mppiseen. Ehkä eri lämpöarvon tulpat myös?
     
  6. rb

    rb Double Gearhead

    50/50 tuntuu olevan turvallinen vanhemmissakin kikottimissa.

    Jos kaasari peli niin kattoo, ettei mee laihalle ja valitsee moottoriöljyt sen mukaan, mikä on tarkoitettu alkoholille.

    Ja mielellään vaihtaa niitä öljyjä hieman tiuhempaan, jos alkoholia tankissa..

    HUPS:

    Vermilion ehtikin mainita jo öljyjutun...
     
    Muokattu: 16.3.2017
  7. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kestääkö bilteman letkut?

    37% aika karu arvio. Saabeissa ainakin 20% luokkaa kun kaverin kautta niistä kokemuksia. Jos vertaa kulutusta bensan ja etanolin välillä samalla autolla.

    Joo ja pian etanolin alottamisen jälkeen öljynvaihto suodattimen kera!
     
  8. 12345678910

    12345678910 Gearhead

    ^Myös sen bensansuodattimen vaihto, liuottaa tuo E85 töhkää aika tehokkaasti.
     
  9. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Niinno sitä tossa aiemmin jo kyselin että mikä kestää kun se ongenkoho sillon suli.
     
  10. Vermilion

    Vermilion Gearhead


    Soita Risto Virtalalla niin se voi kertoa tarkemmin jos epäilet asiaa.
    http://www.virtalaracing.net/virtala/
    Niin se mulle sano kun kyselin suuttimia ja pohdin niitten suuttimien kokoa.
    98E5 => E85 niin 37% isommat ruiskutusarvot läppärillä säädettävissä ruiskuissa.
    Toki tehoakin tulee lisää kun säädetään sytykset kuntoon eikä mennä niillä normaali
    säädöillä. Ei tule nykimisiä ja voi ajaa täydellä kaasulla ilman että menee laihalle.Tais viime kesänä väittää mulle yksi kiihdytysmies että veis muka 50% enemmän
    polttoainetta mutta sitä en usko. Tuo 37% oli kuulemma joku keskiarvo mitä hän oli näitä
    muutoksia tehny .... (varmaankin yli 20 autoa)

    Juu polttoaineen suodatinta kannataa vähän tuumailla, ite vähän haaveilen tollaisesta aeromotiven 12304 100 micron filtteristä.
     
    Muokattu: 16.3.2017
  11. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    En vielä ripalle kilauta. Odotan täältä kokeneelta raadilta omia lukuja :D
     
  12. fennia

    fennia Gearhead

    Tässä huoltsikan pumpuilla myytävässä e85 ssa on se ongelma, että se voi sisältää enintään 85% etanolia. Eli selkosuomella toi pitoisuus voi olla myös huomattavasti vähemmän riippuen markkinatilanteesta, saatavuudesta ja kaikesta muusta mahdollisesta. Eli polttoaineen syötön pitäisi pystyä mukautumaan vaihtelevaan etanolipitoisuuteen.
     
    Karpov tykkää tästä.
  13. fennia

    fennia Gearhead

    Eli ainakin kaasarikoneella saattaa välillä meno vähän tökkiä laadunvaihtelun seurauksena.
     
  14. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Ei se mikään ongelma ole, ainakaan jos on uudempi Kenraalimoottorin V8. Näihin kun saa jälkiasennuksena flex fuel- sensorin ja -toiminnallisuuden.
     
  15. fennia

    fennia Gearhead

    Ei varmaan monessa elektroniikalla ohjatussa ruiskussa olekkaan. Ketjun aloittaja tais puhua kaasuttimesta, eli ei ihan simppeli juttu välttämättä.
     
  16. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Etanolipitoisuus varmaan jonkun verran vaihtelee, mutta pääsääntöisesti talvikaudella on E-pitoisuus pienempi. Ja just etenkin kaasarikoneissa se on vaan hyvä, kuten myös ruiskuissakin.

    Myös tavallisen bensiinin koostumusta muutetaan talvikaudelle, asiastahan oli olemassa oikein asetus millä ajalla koostumuksen pitää olla minkinlainen.
    Joten ei se 95 ole sekään aina täysin tasalaatuista.
     
  17. fennia

    fennia Gearhead

    Normaali bensiiniiin lisätään kesällä haihtumista hidastavaa lisäainetta, talvella ei (näin ainakin Nesteellä). Ainakin suomessa e85 :n alkuaikoina etanolia ei ollut aina saatavana riittävästi ja pitoisuus saattoi vaihdella paljonkin vuodenajasta riippumatta. Normaali etanolipitoisuus oli muistaakseni jotain 65-85%
    Varmasti on nykyään tasalaatuisempaa.
     
  18. kapa73

    kapa73 2nd gear

    ST1 mukaan etanolipitoisuus kesällä 75-85% talvella 70-85%
     
  19. fennia

    fennia Gearhead

    No luulishan ton sitten kaasarinkin kanssa toimivan jos toi haarukka on todella aina tuolla välillä.
     
  20. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Onkos tuo lisäysprosentti sama koko kierrosalueella? Siis suuttimien koon isontaminen.
     

Kerro tästä muillekin!