Kutistin/Venytin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja BBC, 20.9.2016.

  1. viridia

    viridia Gearhead

    Eipä mitään..Unohtui se vielä mainita, että nuo jousille tarkoitetut 5mm reiät heitin hatusta, en ruennut purkamaan omia leukoja, että oisin saanut mitattua. Ja ne varmaan pitää olla jonkun verran isommat kuin jousi, että sopii jousi olemaan, kun leuka liikkuu sivuttain sen pari kolme milliä?
     
  2. valpas

    valpas Gearhead

    Tuolla noita koneita on.
    https://www.alibaba.com/product-det..._579269540.html?spm=a2700.7906341.35.1.MxbuP9
    Jos jollain olis enempi taitoa hankkia esim. tuolta, pelkkiä leukoja?
    Runkojen tekemiseen mulla on mahdollisuuksia, kunhan on vähän mallia näyttää.
    Periaatteessa sellanen Raskaan kaluston S-nokka systeemi vois olla hyvä, jossa voi nopeuttaa alkuliikettä, ja sitten lopussa pienempi liike, ja enempi voimaa. Tosin liukukitka vie tehoja.
    Minkähänlainen vipumekanismi noissa on? Sen laitteen tunnen, jossa vain toinen leuka liikkuu (isokitasesta on polttomallit).
     
    Muokattu: 5.3.2017
  3. valpas

    valpas Gearhead

  4. valpas

    valpas Gearhead

    31 asteen kiilakulma saattaa olla liian jyrkkä?
    Vaatii hyvän kitkan (sähkösinkitty pelti), tai tosi terävät särmät pinnassa, joka peltiin koskee. Jos särmät kuluu, niin alkaa luistamaan. Yhdet kutistusleuat kulutin sileeks rosterin kanssa, ja niillä ei kutistaminen onnistunut, vaikka kuminkin laittoi leukojen väliin.
    Noissa jatkuvaan käyttöön tarkoitettujen koneiden leuat on paljon pienemmällä kulmalla.
    Joku 25 asteen kulma olis mielestäni paras näihin jalkapoljin koneisiin, jos leukoja itse alkaa tekemään. Silloin voi rasvaakin laittaa väliin, eikä poljinvoima kovin paljoa lisäänny.
     
  5. auburn

    auburn Gearhead

  6. valpas

    valpas Gearhead

    Toraforssin leuat on tiedossa. Eihän siinä nyt hirveä ero ole kiinasta ostettuihin, ja takuu pelaa, siittä on hyvät kokemukset.
    Koko kone jalkapolkimella on 999.- (kaksilla leuoilla)
    Minä vaan haluaisin molemmille leuoille oman koneen, kuten nyt on näillä nelikulmaleuoillakin.
    Hyvin lähellä on, että teen rungot, ja jalkapolkimen itse joskus. (Konsulttihommia on tullu sen verran tehtyä, että saan sopivasti teetettyä osat. Samalla teetän sitten useemman samalla kertaa, kuten viimeksikin. Hardox on hyvä aines)
     
  7. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mimmosia noi toraforssin leuat on?

    Eli onko ne tökkää paikalleen ja tee buikki suorasta pellistä
    Vai viilaile sieltä ja täältä ja vaihda 10neliön jälkeen
     
  8. valpas

    valpas Gearhead

    Toraforssilta olen ne Nelikulmaset ostanu, ja niillä nyt on kahden auton pellit kutisteltu viimesen vuoden aikana, eikä vielä merkkiä hiipumisesta.
    Noista pyöreenurkkasista en vielä tiedä?
     
  9. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Kuinka pieneen kaarteeseen noi nelikulmaiset kykenee vai onko niillä ja pyöreillä mainittavaa hintaeroa

    Helpottais julmasti kun sais tehtyä lokasuojan kaaria suorasta pellistä, ei tarttei loveamalla taivuttaa ja sovitella raadoista irtileikeltyjä kaaria
     
  10. jarikoi

    jarikoi 2nd gear

    4kulmaisella tekee rapakaaren reunaa riittävän jyrkästi L profiilista, sitä kutistusta ei ole tarve tehdä juuresta asti, oikea kohta rutistaa on jotain 1/2 - 2/3 lipasta eli peltin kulman voi jättää irti leuvoista
     
  11. valpas

    valpas Gearhead

    Tuota pyöreenurkkasta tarvii oikeestaan vain semmosissa tosi kuppimaisissa kohdissa, johon neliskulmanen ei aukee riittävästi, ja peltiin osuva alue on liian suuri. Ryppyjen oikomiseen pyöreenurkkanen on parempi, kun aukee enempi.
    Kaikki suoran pellin kutistukset käy tosi hyvin sillä nelikulmasellakin. Kutistimella on ihan järkevää oikoa, varsinkin isokitasella, kun se kutistaa samalla kun painaa.
    Pienikitasen saa ostettua ilman jalkapoljinta parin sadan molemmin puolin. Isokitanen on sitten noin 500-700 jalkapolkimella. Pyöreenurkkanen on sitten jalkapolkimella 900-1000.
    Jalkapoljin on ihan ehdoton, sen tekee helposti itsekkin.
    Sikkikonettahan ei lokasuojankaarien teossa voita mikään, mutta se venyttää, ja kutistimella sitten supistetaan.
    [​IMG]
    Tuota ei helposti pysty tekemään, kuin isokitasen kutistimen kanssa.
     
    Muokattu: 5.3.2017
    Rotten tykkää tästä.
  12. J.J. Laakso

    J.J. Laakso Gearhead

    Hienoo settiä! Olisko näistä mahdollista saada noi 3D-mallit? Vai piirsitkö ihan 2D:nä? Kovuskin olis kova saada niin helpottais tuon materiaalin valintaa ja mahdollista lämpökäsittelyä. Vaikka taas toisaalta siinäkin on kiinan mies voinut tehdä mitä on sattunut tulemaan... :D

     
  13. valpas

    valpas Gearhead

    Oletko rosteria koittanu kutistaa? Siinä näkis, luistaako.
    Noissa koneleuoissa on paljon pienempi kulma, ja ne toimii?
    Kovuus Huolettaa myös niissä kiinalaisissa.
    Pitää varmaanToraforssin leuoistaakin kysellä tietoja.
     
  14. viridia

    viridia Gearhead

    Muokattu: 7.3.2017
  15. 1300TI

    1300TI 2nd gear

    Tilasin kokeeksi Alankomaista perus-sikkikoneen ja jos homma onnistuu järkevällä rahdilla, sieltä saisi niitä kahden pienen koneen kutistin-venyttimiä tosi halvalla, pitäisi kyllä ajella paikanpäälle hakemaan. Olisikohan jollain tuttua ajamassa rahtia Hollannista Suomeen?
     
  16. viridia

    viridia Gearhead

    Nyt oli kaveri kerennyt mittaamaan kovuuden.. Mittausten keskiarvo oli HRC 14..
     
  17. lauri.v

    lauri.v 3rd gear

    Oliko tosiaan vain 14 sehän on ihan s355 rakenneteräksen luokkaa jollei jopa pehmeämpi
     
  18. lauri.v

    lauri.v 3rd gear

    Tuo ehdottamani toolox on jo 44hrc toimitustilassaan ja 400 hardox noin 40hrc
     
  19. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Sikkikonettahan ei lokasuojankaarien teossa voita mikään, mutta se venyttää, ja kutistimella sitten supistetaan.
    [​IMG]
    Tuota ei helposti pysty tekemään, kuin isokitasen kutistimen kanssa.


    Kehtaisitkos vääntää jonkunlaisen kuvakokoelman tahi videon kuinka sitä sikkikonetta pääsee hyödyntämään ja mimmosilla lesteillä esmes juurikin lokasuojan kaaren tekoon kun ei itellä riitä mielikuvitus :confused:
     
  20. viridia

    viridia Gearhead

    Niin oli kuulemma ollut, hammastuksesta ei tietysti voinut mitata, olisiko karkaistu vain siitä tai sitten perus kiinanpaskaa..:wc:
     

Kerro tästä muillekin!