Sähköinen käsijarru

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja jaketin, 16.3.2017.

  1. jaketin

    jaketin Gearhead

    Näinä valvottuina yöntunteina on mielessä pyörinyt vaikka mitä ajatuksia. Nyt mielessä on ajatus, joka lienee hulluuden tai nerouden puolella, päätä sinä. Koejaoin 2016 Camaroa, jossa oli sähköinen käsijarru. Itselle tuli mieleen, jos laittais sellaisen Coronettiin. Miten toteuttaa? Mieleen tuli karamottoori, joka työntää / vetää vaijereita. Onkohan noissa millaiset tehot, jaksavatko hoittaa hommansa? Ainakin sairaalasänkyjen moottoreissa on vääntöä, tosin ne taitaa olla 24 v .. Onko ihan tuhoon tuomittu ajatus ? Toki moottorien hinta voi muodostaa sen verran estettä, ettei...

    Innovaatiota yöhön t. Jake
     
    Morbidelli tykkää tästä.
  2. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Pakko kysyä, miksi??
     
  3. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Sähköinen käsijarru voisi olla loistava vaihtoehto rodiin tai johonkin käkkylään mihin ei halua laittaa hantaakia rumentamaan kapiinia. Mitähän katsastaja on mieltä?
    Puimureissa on käytetty 12v karamoottoreita ja uskoisin että jaksaa vetää käsijarruvaijerin tiukalle. Ne ei paljoa purkaamolla maksa.
     
    jaketin tykkää tästä.
  4. f34

    f34 Double Gearhead

    Hylky/kolariauto elinluovuttajaksi, renu scenic, jossa on sähköllä.
    Siinä on pikkunen loota, mistä lähtee vaijeri ja sähköjohdot.
    Siinä on valmiina systeemi, joka osaa vetää oikeaan kireyteen, vaikka vaijerit venyy ja jarru osat kuluu.
     
    jaketin ja xarper tykkäävät tästä.
  5. BBC

    BBC Guest

    Todella hyvä idea. Hot Rodiin sähköinen käsijarru ettei polta kässäri kättä,....
    Saa jättää hanskat kotiin.
     
    jaketin tykkää tästä.
  6. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Aika monesta löytyy nykyään sähköinen käsijarru uudemmista Toyota Avensiksistakin löytyy semmonen, toimii myös mäkilähtöavustimena, mutta ainut harmi on että ei pysty tekemään käsijarrukäännöksiä kun sitä ei saa päälle. Toisaalta tarviiko niitä käsijarrukäännöksiä edes tehdä.
     
    jaketin tykkää tästä.
  7. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Eikös noita kittejä ollut jo jenkkilässäkin vai oonkp nähny unta?


    2008 a6:seen vaihdoin palat taakse ja "ajoin" suoralla virralla sähkökässäriä. Siihen kun ei tullut kun kaksi johtoa autostakaan. Mikään iso mötti se ei ollut joten sairaalasängyn moottori varmaan aika riuska tohon :D

    En oo varma mutta toi tais toimia niin että kiristi tietyn verran aina. Koska esisäätö oli käsin kun mäntää pyöritti? Eli sen vois valmiiksi asettaa sopivaksi ja kun palat kuluu niin sittenkin säätyy samaa tahtia koska käyttöjarrupuolella se näntä liikkuu enemmän palojen kuluessa?
     
    jaketin tykkää tästä.
  8. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Taanoin laittelin 50 luvun kärryyn käsijarrun. Elimenluovuttajana toimi astro.
    Kyllähän sitä poljinta ja kiinnikettä sai rälläköidä ja hitsailla ennenku asettu omalle paikalleen tyyliin sopien ja vähän rumaksi jäi silti. Sähköisen käsärin katkaisin olis ollu helpompi naamioida kojelautaan. Auton alle voi sitten viritellä sähköistä vaijerin nykijää piiloon katseilta. Älytön työmaa koko käsärissä, kun tarvii vain kerran vuodessa katsastuksessa.
     
    jaketin tykkää tästä.
  9. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Niin siis oliko alottajalla mielessä sähköavusteinen poljin vai ihan taakse jarruun sähkömoottori :odoops:
     
  10. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Jos on ilma-alustaa tai muuten kompuraa saatavilla, niin nestejarrullisesta kuormurista käsijarru kello

    Ei tartte miettiä pitääkö vai ei, enemmin tarttee miettiä kestääkö henkilöauton vaijerit
     
    jaketin tykkää tästä.
  11. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Siihen kellon vapautuskaraanha voiki sitte asentaa sähkösen mutterimopon kiinteesti millä voi ajaa sitä kii ja auki, tekee vaa vähä sähköi uusiks niin et liipasimen paikalt lähtee kaks johtoo kojetauluun mis keinukytkin. Sit invertteri et saa ladattuu sitä pulttimopoo ajos. Ois rälee :odeek:

    Eiku..
     
    jaketin tykkää tästä.
  12. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Onks kukaan kysyny katsastusmieheltä, saako muuttaa sähköiseksi. Äkkiä ajateltuna vois olla moneen paikkaan soveltuva, tosin edelleen kysyn että miksi, kahva/poljin soveltuu mulle ainakin paremmin, voi olla tietysti tottumiskysymys. Tosin jäis historiaan ne korjauskehoitukset kahvan pitkistä liikeradoista :rotfl::rotfl::rotfl:
     
    jaketin tykkää tästä.
  13. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Taidan huomenna häiriköidä katsastusmiestä ja kysyä....
     
    jaketin ja hantta tykkäävät tästä.
  14. hantta

    hantta Double Gearhead

    Onhan tuo hieno idea. Pienellä välityksellä esim. ikkunan moottori, ja jousi väliin estämään ylikiristys. Hieno kikka, kuten sähköinen ovenkahva etc.
     
    jaketin tykkää tästä.
  15. jaketin

    jaketin Gearhead

    Jotain erilaista ;) pääsisi kahvasta eroon. Sisustan tekemistä suunnittelen..
     
    JAMANT ja Karpov tykkäävät tästä.
  16. jaketin

    jaketin Gearhead

    Olisi sitä luovaa hulluutta :D
     
  17. valpas

    valpas Gearhead

    Onneks tuo sähkönen käsijarru on hankalampi liikenteessä käyttää, kuin jalkajarru näissä uusissa, joissa on perä pimeenä. Jarruvalot näkyy hyvin seisotettaessa. Jos seisois kässärillä, niin vois tulla takana tuleville yllätys, ainakin pimeessä (ei pitäs pimeessä ajaa perä pimeenä, mutta todellisuudessa kumminkin aika suuri osa ajaa).
     
  18. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Ei oo helppo homma, näin vastasi katsastusmies:

    ei ole välttämättä kovin helppo juttu. auton iästä riippuen jarrujen vaatimukset tulee joko direktiivistä tai e-säännöstä eli jonkun normin mukaan jarrut hyväksytty. koskee siis vanhojakin. hyväksytyn asiantuntijan lausunto uudemmissa jarrujen osalta olisi vähimmäisvaatimus. meillä ei ainakaan pystytä semmoista kirjoittamaan/testaamaan. vaikka vain käyttölaitteeseen tehtäisiin muutos.

    tietysti jos on olemassa "rinnakkaismalli" joka siis olisi jo hyväksytty ja tehdään muutos valmistajan ohjeen mukaisesti niin silloin ok.



    Pääsääntöisesti jarruihin tehtävät muutokset on tehtävä auton valmistajan ohjeiden mukaisesti.
     
  19. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Polkimen muutos on sama kun jatrumuutos? Jos vaan moottori rullaa polkimen vaijeria jalan sijaan niin sillonhan ei niin paljon muutu kun vaikka taakse uudet satulat ja levyt ym.
     
  20. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    No sitten vaan kokeilemaan, jos siltä tuntuu. Kysyin katsastusmieheltä ja sain vastauksen...
     

Kerro tästä muillekin!