Kutistin/Venytin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja BBC, 20.9.2016.

  1. lauri.v

    lauri.v 3rd gear

    Ok eli jos nuo leuat kestävät kohtalaista käyttöä niin ei paljon tarvitse miettiä karkaisua jos käyttäisi vaikka tuota tooloxia.
    Nyt kun vielä keksisi ratkaisun tuon hammastuksen tekoon niin voisi koittaa tehdä sarjan noita
     
  2. valpas

    valpas Gearhead

    Vaatis oman otsikkonsa, mutta periaatteessa pahvimalli kaaresta, että saa taitoksien paikat.
    Sitten vaan kädellä painaa peltiä sivulta samalla, kun se kulkee sikkikoneen rullien välissä (suorat rullat), ja samalla ohjaa viivalle (oltava jalka polkimella sopivan hidas liikkeinen kone) Sitten vaan kutistelee, tai veneyttelee sopivista kohdista, että muoto syntyy.
    Ei sitä ainakaan tässä vaiheessa kehtaa videoida, kun tulee hukkaliikkeitä niin paljon (se on se sitkeys (yritys/erehdys) taas, millä mennään).
    Se oli jonkun amerikanpojan video, josta hoksaksin tuon kädellä painamisen.
     
  3. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Okei :lol:

    No mut jos löydät sen viiteon ni paa linkki tänne ni täytyy vilkasta :odcool:
     
  4. Luulija

    Luulija Gearhead

    Samalla lailla se pelittää kädellä taittaminen sikkikoneella tai enkkupyörällä. Toimii, englanninpyörässä vaan "hiukan" parempi tilannekontrolli. :odcool:

     
  5. DX

    DX Double Gearhead

    onnistuu käsikammellakin, joskin lähtee vaeltelemaan paljon herkemmin,
    ja aika huvittavaan mykkyrään sikin ympärille pitää ängetä että omaa kroppaansa saa käytettyä toisena ohjaavana "kätenä", vähän sama homma ku esmes vasaralla kutistelee, sopivan pännin aikaansaaminen ei oo aina ihan iisi juttu, että rypyt saa tyssääntymään oikeemisen sijaan,
    kun toisen käden pöllii vasara.
     
  6. DX

    DX Double Gearhead

    samaa se on varmaan melkein kaikilla, että harjotuskappaleita muodostuu melkeen samaa tahtia kuin ehtojakin, isommat kappaleet toki pyrkii tekemään laakista oikein tai tyrimään sen mahdollisimman nopeasti ettei mee niin paljon aikaa haaskuun yrityksissä korjailla,
    mutta pienempien kanssa saa melkeen nopeemmin valmista ku tekasee koevedoksen josta sit saa korjaussuuntimat,
    poislukien tietty he joita ei kiinnosta ku rusia reikä jotenkin tukkoon.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  7. valpas

    valpas Gearhead

    Tuosta kun vaan katselee eteenpäin, niin kaikkia juttuja tulee.
    Het alkuun ei kannata enkkupyörällä hosua (jos koskaan) tuolla lailla, kuin Lazzen kaveri tekee! Jää sormet varmasti jossain poikkeevassa tilanteessa väliin, kun lipsahtaa.
     
  8. Buick55

    Buick55 Gearhead

    Tein tuollaisen köyhänmiehen häkkyrän tallista löytyneistä palasista.
    Kutistin/venytin vehkeet löytyi täältä palstoilta evukkaasti.
    Sähkösikkikone on myös viittä vaille valmis,laitan kuvan myöhemmin.

    [​IMG]
     
  9. valpas

    valpas Gearhead

    Toraforssille oli tullut myyntiin noilla pyöreenurkkasilla leuoilla olevat koneet.
    Elikkä se TWIN, jossa tulee kaksi runkoa jalkapolkimilla. Toiseen ne kutistusleuat, ja toiseen venytysleuat. Hinta 1290,- (sis. alv). Oli lähellä, etten lyöny kauppoja lukkoon.
    http://www.torafors.com/peltitystkoneita.htm
    Oikeestaan tänään päätin olla ottamatta vielä, kun koko päivän hakkasin vain vasaroilla, kun koneilla ei pystynyt jelppimään niissä osissa juuri yhtään........
    Uretaanirulla-aihion, ja niillä pyöreillä kiekoilla olevan minileikkurin ostin. Niitä oikeesti tarvin.
    Tuli keksittyä tänään sikkikoneen muotorulla, meinaan teettää semmosen uretaanirullan pariksi. Perästä kuuluu sitten joskus.
     
  10. cuda69

    cuda69 Gearhead

    tänään kaveri toimitti erillisen kutistimen ja venyttimen ,maksoi yhteensä 250€ :)
     
  11. valpas

    valpas Gearhead

    Minkälaiset kutistimet oli, ja sis.jalkapolkimet?
    Itse olen päättänyt jo, että nuo isokitaset, jalkapolkimella olevat kutistus, ja venytys leuat (TWIN samassa pohjalevyssä kiinni vastakkain) )nelikulmasilla leuoilla tulee jossain vaiheessa myyntiin. On niin kaarevaa peltiä mulla jatkuvasti, että pyöreeleukaset on hankinnassa jollakin systeemillä.
     
  12. valpas

    valpas Gearhead

    Jos enempi tuolla laitteella tekee, niin vahvempi tanko jalkapolkimen, ja koneen välille.
    Noin lyhyt jousi katkee kans suht äkkiä. Kannattaa olla pitkä jousi. esim. Biltemassa on niitä sähköputken taivutusjousia.
     
  13. cuda69

    cuda69 Gearhead

    perusmallin,eli saman malliset ku esim toraforsin ja ilma jalkoja,mulla on sen verran romurautaa et teen noille ite telineet
     
  14. Buick55

    Buick55 Gearhead

    Minkähän paksuinen pitäis noiden tankojen olla,nyt on 10mm:n ?
    Jouset on trampoliinista,kai ne aikansa kestää.
     
  15. valpas

    valpas Gearhead

    Aikansa kestää kaikki. Kerro sitten kun katkee, että montako polkasua on kestänyt.
    Toraforssilta niitä ensimmäisiä jalkapolkimia ostin, ja niissä oli lyhyt jousi ainakin silloin. Se katkes jo pienellä käytöllä. Jousen kesto ei ole kiinni siittä, missä se on ollut käytössä, vaan siittä kuinka paljon se joutuu suhteellisesti venymään, ja montako kertaa. Aattelin vaan avuksi olla.
    Niitä tankojen paksuuksia voi katsella noista ostolaisista koneista.
     
  16. Buick55

    Buick55 Gearhead

    Ok,kiitos vinkeistä,otan ne mieluusti vastaan kun omaa kokemusta ei vielä(kään) ole tuon käytöstä.
    Eipä nuo ole kummoinen tehdä paksummasta noiden tilalle,mutta olkoon nyt niinkauan kun kestää(10 polkasua:D)
     
    DX tykkää tästä.
  17. valpas

    valpas Gearhead

    Jep. Jossain vaiheessa huomaat, ellet totu, että kannattaa kaikki ylimääräiset joustot ottaa välistä pois. Tuntee jalalla paremmin, miten venyy. Joskus pitää kutistaa vähemmänkin, niin tunto on silloin hyvä olla jalassa.
     
  18. -TH-

    -TH- Gearhead

    Omassa tekeleessä on capricen konepellinjouset, niiden lenkin läpi kun sopivasti menee 30mm rhs poljinputki.
     
  19. valpas

    valpas Gearhead

    Kun on jäykkä jousi, niin se voi olla aika lähellä niveltä.Riittää, kun sepystyy nostamaan ylös pelkän polkimen. Jalan voi nostaa ihan ite.
    Semmosena nyrkkisääntönä vois tässä keississä jouselle sanoa miniminä, että noin 10%:n liike jousen päässä verrattuna jousen kokonaispituuteen. Saattaa silloinkin ahkerassa käytössä se jousi katketa.
     
  20. valpas

    valpas Gearhead

    Noitten leukojen tekemisessä ei ole mitään vaikeeta. Sitä en ole vielä miettinyt, millä tekis urituksen. Jos itse teen, niin melko matala, ja tihee uritus ettei tulis peltiin jälkiä. Jos oikeen laskeskelis, niin saattas hiekkapuhallettu, ja karkaistu pintakin riittää, mutta kiilakulma pitää olla huomattavasti vähemmän, kuin 30 astetta. Jalkapolkimen "S-nokan" kun virittelee sopivaksi, niin alkuun saa nopean liikeen leuoille, ja sitten lopussa pienempi, verrattuna polkimen liikkeeseen.
    Onkohan niissä rullissa minkälainen laakerointi, ettei kuluisi. Kestää kyllä millä rakenteella tahansa, mutta pysyis säädöissä pidempään.
    Poljin systeemistä on jo ideat, mutta se leukakoneiston sisärakenne kiinnostaa, ettei ihan kaikkea tarvis itse ideoida.
     

Kerro tästä muillekin!