Diodi latauksen merkkivalona

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Morbidelli, 23.3.2017.

  1. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Miten pitäisi rakentaa heräte laturille, kun käytetään diodia merkkivalona?
    Kyselin vinkkiä autosähkö ammattilaiselta ja esitin diodin kaveriksi rinnankytkennällä 2w hehkulanka lamppua. Ammatti immeine totesi, että paras jättää koko diodi pois ja 2w lamppu riittää.
    Muttakun porasin jo reijän koetauluun diodille ja se sopii tyyliin muitten merkkivalojen kanssa, niin diodilla pitäis sitten mennä, eikä hehkulampulla.:confused:
    Laturi on vanhanliiton delco sisäisellä säätimellä. Johtimia tulee virta ja heräte.
     
  2. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

  3. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Ilmeisesti aloittaja tarkoittaa lediä eikä diodia?

    Ledin kanssa sarjaan vastus ja ne lampun kanssa rinnan. Ledin tiedot pitää tietää että voi laskea sopivan vastusarvon vastukselle.
     
  4. Substitute

    Substitute Gearhead

    Kyllähän LED on nimenomaan diodi (Light Emitting Diode). Lampun kanssa rinnakkain vaan, kokeilet vaan suunnan että mitenpäin se palaa - ei kärähdä jos kytket väärinpäin.
    Ja kytkentä silleen, että toiseen nastaan tulee virtalukolta plussa, ja toinen siihen laturin merkkivaloon.

    Sen lampun voi toki korvata vastuksella. Sopivaa vastusarvoa en tosin tiedä.
     
    Muokattu: 23.3.2017
  5. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    12v 2w = 72 ohmia
     
    Substitute tykkää tästä.
  6. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ja siis ledihän vaatii tuossa(kin) paikassa oman sarjavastuksen, jolla sen virta passataan sille sopivaksi. Ei voi laittaa suoraan lampun tai vastuksen rinnalle.
    Hihalaskurilla tota vois lähestyä niin, että orkkis latausvalo korvataan n. 100R/3-5W vastuksella, ja sen rinnalle laitetaan ledi yhdessä oman n.470-680R sarjavastuksensa kanssa.
     
    DX tykkää tästä.
  7. Substitute

    Substitute Gearhead

    Sorry, tarkennan tuota ohjettani senverran, että siinä oli kyse nimenomaan Led valosta joita autoihin myydään.
     
  8. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Selvennykseksi vaihdetaan diodi nimitys lediksi, niin puhutaan samasta asiasta.:rolleyes:

    Voisiko Jussi 289 vielä selventää kansankielellä tuota ledin sarjavastuksen tarpeellisuutta latauksen merkkivaloviritelmässä. Kun kyselin tuota asennusta autosähköalan ammattilaiselta, niin jäi vaan epäilys, että tuohon lediin liittyy jotain mystistä.:eek:
     
  9. Substitute

    Substitute Gearhead

    Sivustahuutelen vielä tuohon aikaisempaa sekoiluuni liityen. Autoihin myydään pieniä autokäyttöön tarkoitettuja Led merkkivaloja, ne sopivat ilman sarjavastusta.

    Latauksen jännitesäädin tarvitsee toimiakseen oikealla tavalla merkkivalon tai sopivan vastuksen (jännitetieto sen kautta). Led valo ei päästä lävitsensä jännitettä molempiin suuntiin, siksi se tarvitsee rinnalleen merkkivalon tai sopivan kokoisen vastuksen.
     
  10. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Onkos tuo led paljon pienempi kuin 1.2w hehkupolttimo?
     
  11. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    On pienempi ainakin wateilta, esim sininen led palaa jo pirun kirkkaana 1k etuvastuksella ja 12,5v x 0,0097A = 0,12w
     
  12. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Meinasin vaan että jos ledin kanssa menee vaikeeksi niin voiko sen tässä tapauksessa korvata tolla pikkulampulla :)
     
  13. DX

    DX Double Gearhead

    hyvä että myöhemmin korjasit

    ledihän nimenomaan kärähtää väärinpäin kytkiessä, siinä se poikkeaa tavan diodista, ei ole sitä takaiskuominaisuutta.

    ilman sarjavastusta hehkulampun kanssa rinnakkain kytkien ledi saa 12 volttia, kärähtää myös välittömästi oli oikein tai väärinpäin.
     
    Muokattu: 24.3.2017
  14. DX

    DX Double Gearhead

    punasen tavallisen merkkiledin kynnyjännite on 1,6 volttia, se sietää virtaa beebaut 15mA, eli 0,015A
    tosta kannatta tulla pikkasen alaspäin, vaikka 0,012A

    12,5 - 1,6

    eli 10,9 volttia pitää hukata ja mitottaa sille vastus joka estää virran kasvun yli ton 15mA,

    10,9V / 0,012A = 910 ohmia,

    920 taitaa vakiovastuksista olla lähinnä tota, kolmen raidan systeemillä, valkonen (9) , punanen (2) , ruskee (yksi nolla), tosta uskaltaa tulla jonkinverran alaspäin, mutta jossain vaiheessa virran kasvaessa ledin käyttöikä alkaa lyhentyä radikaalisti.

    ton laitat eka sarjaan sen ledin kanssa ja sitten kytket keinokuorman edellisen kytkennän rinnalle,
    se voi olla esmes vajaa 100 ohminen ja vähintään 2 wattia lämpötehoa sietävä tehovastus,
    tai orkkistyylinen parin watin polttimo piilotettuna kojelaudan sisään.

    tarkista ledin napaisuus, väärinpäin kytkettynä se kärähtää vaikka substitute muuta hörisee ja hämmentää asian sivusta, joku saattaa noista "neuvoista" erehtyä uskomaan ja rikkoa kopallisen ledejä.

    Edit: jaa jussi tuolla olikin jo laittanut
     
    Muokattu: 24.3.2017
    Jussi289 ja Morbidelli tykkäävät tästä.
  15. DX

    DX Double Gearhead

    ei meinaa mitään vaikka hupina lisäisikin laturin suuntaan päästävän diodin herätepiuhan väliin.

    itseasiassa se ei ole jännitetieto, vaan lampulla rajoitettu herätevirta ja joka tarvitaan esimagnetoinnin aikaansaamiseksi ja jota suuren sarjavastuksen tarvitseva ledi ei päästä tarpeeksi lävitseen,

    turhan knoppietona kerrottakoon, että yleensä latureissa kylläkin on ekan käytön jälkeen senverran jäännösmagnetismia, että heräisivät ilman herätevirtaakin kun antaa kaasusta pikkusen jenkua.

    sitten mitä itte olen laittanut johonkin lasikantaisen tilalle sitä varten vasiten valmistetun ledikorvikkeen, niin on palanut kummappäin tahansa, eli lamppu on sisältänyt täysiaaltotasasuuntaussillan.

    voi toki olla, että sellasiakin malleja on markkinoilla joissa on vaan puoliaaltotasasuuntaus, eli sarjadiodi, eli lamppu toimii vain toisinpäin kytkettynä,
    tarkennan tässä taas sitä, että ledi itsessään ei estä virran kulkua toisinpäin kuin alle 4 voltin jännitteillä,
    sen yli menevillä jännitteillä se lyö estosuunnassakin läpi ja tuhoutuu.
     
    Muokattu: 24.3.2017
  16. DX

    DX Double Gearhead

    tavan merkkiledin läpi ei kärsi päästää 20mA suurempaa virtaa tai se kyrvähtää, virta saavutetaan niinkin pienellä kuin alle kahden voltin jännitteellä, virran rajoitus toteutetaan romahduttamalla ledin yli vaikuttava jännite tuolla sarjavastuksella,

    tuon kytkennän läpi kulkeva virta taas ei yksin riitä laturin esimagnetointiin, joten sille täytyy järjestää vaihtoehtoinen reitti tehovastuksen tai tavan hehkulampun rinnankytkennällä ledi+sarjavastus kanssa.
     
    Jussi289 ja Morbidelli tykkäävät tästä.
  17. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Siinähän selitystä jo tulikin.
    Tosin oman kokemuksen mukaan näillä autojännitteillä leikkiessä ei ledit heti tuhoudu väärinpäinkään kokeillessa, ainakaan jos mukana on se virran sopivaksi rajoittava etuvastus. Ja tosiaan vakioledit toimii hyvin virtahaarukalla 1-20mA, alarajalla jo aika himmeitä, ylärajaa ei ainakaan pitkäaikaiskäytössä juuri kannata ylittää. Itse tuolla yllä esimerkkilaskussa laskeskelin tuon virran lähelle yläpäätä, että näkyy autossa auringonpaisteellakin. Kirkkaudessa on tosin suurempi ero itse ledin rakenteessa, kuin virrassa, mitä sille annetaan.
     
  18. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    http://www.hollenautosahko.fi/shop/product_details.php?p=880
    Jotakuinkin tuommoisesta ledistä on kyse. Autokäyttöön..
    Käsijarrun, vilkkujen ja pitkien valojen merkkivalona on ollu käytössä pari vuotta vastaava ledi, suoraan kytkettynä, ilman sarjavastusta.
    On toiminu ja eipä ole tullut mieleen koko vastus ja sen tarpeellisuus. :confused::D.
    Se latauksen merkkivalo on ollu se hehkulamppu ja se on killittänyt siellä mittariston takana vähän niiku p.llu valo.
    Se latauksen led merkkivalo on ollut pimeenä kun ei alkanu lataamaan pelkällä ledillä, niin jätin pois käytöstä. Nyt oli tarkoitus ottaa käyttöön sekin merkkivalo, niiku oli alunperin tarkoitus. Enkä ala vaihtamaan ledin tilalle hehkulamppua, se kun on pakostikin erinäköinen ja kokoinen.
    Tarviikohan tämän mallisarjan led sitä sarjavastusta ollenkaan???
     
  19. DX

    DX Double Gearhead

    juu, tollanen autokäyttöön tarkotettu sisältää valmiiksi sen sarjavastuksen, siinähän lukeekin, että 12V

    noissa on suojaus väärinpäin kytkemistä varten, tai sitten sillä ei ole väliä, riippuen siitä kuinka polttimon tasasuuntaus on toteutettu.

    ton rinnalle lätkäset 100 ohmin tehovastuksen, tai parin watin hehkulampun, niin herätepiiri pelittää niinku pitääkin.
     
  20. DX

    DX Double Gearhead

    mutta kuten sanottua, yleensä latureissa on sen verran jäännösmagneettia, että ne heräävät kokonaan ilman herätevirtaakin varsinkin jos käynnistyksen yhteydessä ihan hetkeksi nostaa kierroksia ja jos lähtee sille linjalle ja laittaa pelkän ledin, se toimii normaalisti laturin heräämisen indikaattorina, mutta ei siis varsinaisena herätteenä.

    ihan hyvin tota voi kokeilla, lisää sen hehkulampun tia tehovastuksen sitten jos laturi ei virkoa toivotulla tavalla.
     

Kerro tästä muillekin!