DHL ja Itsetullaus maksu

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Karck, 12.6.2016.

  1. Karck

    Karck 3rd gear

    Niin, nyt on DHL ottanut käyttöön kaikille Itse tullaajille 40€ maksun jota ei voi välttää.

    Minun mielestäni tämä on minun omaisuuteni pimittämistä ellei jopa varastamista, ellen sitten maksa 40€ siitä että teen ITSE tullauksen?!

    Ja jos annan heidän tehdä sen maksaa se 25€

    Kyllä taas kuluttajaa rahastetaan.

    Kuningas kuluttajakin on asiasta ottanut selvää:
    http://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/0...ta-asiakas-voi-tehda-tullauksen-itse-maksutta

    Mitäs mieltä raati on tästä uudesta käytännöstä?
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Täähän on helppo. Nietu dhl.
     
  3. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Haha :) DHL:llä varmaan joku sisäinen kampanja tullaustulojen kasvattamiseksi. Vaihtakaa puljua.
     
  4. xarper

    xarper Gearhead

    No huhuh mitä paskaa, erittäin hyvä tietää. Osaa jättää tilaamatta ton paskan kautta ainaskin. Pari kertaa joskus tullut DHL pakettia mutta ei kyllä varmana tule enää.
     
  5. DD6

    DD6 Gearhead

    Tuo on yhtä persettä. DHL rules erittäin hyvin EU:n sisällä, mutta ulkomailta tuotaessa sitten ei. Kannattaa muuten huomioida tuo ominaisuus: jos tiedät, että paketin kylkeen on laitettu arvoksi vähän "vähemmän", niin antaa DHL:n kaivaa se summa esille. Muuten vaativat oikeat kuitit/tilausvahvistukset nähtäville, ja sittenhän se summa kasvaa.
     
  6. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Toi kannattais koeponnistaa jossain oikeusasteessa koska jos maksat kaikki kulut suoraan myyjälle niin ei noi voi vetää enää siitä välistä vaan saavat maksunsa siltä myyjältä. Toi on selvä kiristys jolla ei ole bisneksen kanssa mitään tekemistä.
     
  7. north

    north Gearhead

  8. PAZI

    PAZI Gearhead

    DHL on vissiin ruvennu tehostamaan toimintaa. Karsitaan asiakkaita niin ei tarvita työvoimaakaan:confused:
     
  9. mcpete

    mcpete Gearhead

    No jumalauta. Tulossa Kiinasta paketti tyylillä postikulut kuuluu hintaan, tuli DHL:ltä kiristysviesti: maksa 24,80 tullauksesta tai 20,- itsetullauksesta jos meinaat saada paketin. Pikaseen kuukleteltuani et mitä helvetin ryöstöä tää nyt on äkkäsin et eihän tää ihan uus Gambialaiskirje ole, ei vaan ole mulle tullu paketteja Eu:n ulkopuolelta vähään aikaan tällä v***n rosvojoukon kamelikyydillä. Olis taas pitäny olla tarkempi. Muttamut se ainakin on varma et DHL ei kuljeta mulle enää mitään, eikä toivottavasti juuri muillekaan..
     
  10. rouskut

    rouskut 1st gear

    Tuli kanssa samanlainen ilmotus, pistin viestiä että hoitakaa sitten tullaus jos kerran maksaa 20€ että saan paperit jolla voin sen itse tehdä. Meni jonkun aikaa tuli sähköpostia,ajattelin että nyt tulee lasku. Tuli tullauspäätös ja lasku 0€ ??? Ostos maksoi 40€.
     
  11. jar

    jar Gearhead

    Nyt kävi vahinko, kun tilasin rockautosta tavaraa, ja "economy mail" tms. valinnalla ajattelin, että tämä on USPS ja suomessa Posti ilmanmuuta (helpoin omasta mielestä, kun ei kiire).

    No sitten tuli seurantalinkki Rockautosta DHL:lle. Laitoin heti Rockautolle palautetta, että lisäisivät valintoihin kuljetusyhtiön, ettei vastaavia virheitä kävisi. Minusta se oli siellä aiemmin. Tai oliko niin, että halvat "mail jotain" tuli aina USPS:llä ja nopeammat Fed-Ex tms.

    Voisi olettaa, että Rockautoa kiinnostaa myös asiakkaan etu ja se, että asiakkaan eurot/taalat menevät heidän tuotteisiin, eikä jonkun kuriirin "itsepalvelumaksuihin".
     
  12. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Hyvä että laitoit viestiä. Kyllähän se tais juu ennen näkyä. Siellä muutenkin mulkattu vuoden sisään noita vaihtoehtoja ja muotoja.
     
  13. T.U.P

    T.U.P 3rd gear

    Olisiko jollain toi DHL:n kiristys tekstiviesti lontooksi? Jos voisi copy pasteta tähän jatkoksi. Laittaisin sen ebayn jenkkimyyjälle liitteeksi tarkoituksena saada firman käyttämään jonku muun rahtifirman palveluja kuin DHL:n.
     
  14. coupe60

    coupe60 Gearhead

    Näin kävi minullekin, luettuani tarkemmin DHL:n seurantasivua niin siellä sanottiin, että
    suomessa tavaran toimittaa posti. Eli saan itse tullata ilman lisämaksuja.
    Halvat oli postikulut n.15€,kaikki jarruosat takarumpuihin 31€
     
  15. LGC

    LGC Gearhead

    Jaa.. Ite oon duunissa DHL:lä ja noin kerran viikossa myös harrastajille toimittanut tavaraa ihan kotiovelle asti. Silloin tällöin kysellyt myös että mites oli toimituskulut niin ollut aina perus tullausvero tms, joka koskee kaikkea Suomeen muutenkin tuotavaa ja sitten toi kiinteä toimitysmaksu. Ikinä ei oo itelle tullut vastaan tollasta että olis jotain ''ylimäärästä'' lisämaksua tullut...
     
  16. mcpete

    mcpete Gearhead

    Jaa...Ite oon DHL:lle tämän lisämaksun maksanut kun viestittelyn jälkeen vaihtoehdoksi annettiin että pakettia ei toimiteta. Jos tavaralla ei olis ollu vähä kiire olisin antanu mennä takasin ja vääntäny rahoja luottokorttiyhtiöltä, olispa ainakin tavaran myyjäpäässä tullut tämä homma tietoon. Ja maksut tulee ilmi siis vasta kun ns on jo housussa eli tavara pitäs tullata, ei tavaraa ostettaessa ja rahtia maksettaessa. Pidän maksamaani nimenomaan "ylimääräisenä" lisämaksuna.
     
  17. Juhani Saari

    Juhani Saari 1st gear

    No hyvin vähän kyllä tiedät yrityksesi toimintatavoista sitten. Käytäntö on ollut jo ainakin vuoden voimassa, mahdollisesti paljon pidempäänkin.

    Voiko tuollainen maksu olla edes laillinen, kun siitä ei mitään ilmoiteta etukäteen vaan vasta, kun DHL:n pitäisi tiedot vastaanottajalle luovuttaa. Lähettäjähän on jo maksanut toimituskulut DHL:lle kerran. Eihän vastaanottajalle ole mitään asiakkuutta syntynyt DHL:n missään vaiheessa.
     
  18. Hai

    Hai Double Gearhead

    Kylillä kuulin, että tällä maksulla DHL yrittää painaa asiakkaat ottamaan heidän tullauksen, koska on ollut kuulemma tapauksia, joissa vastaanottaja on sanonut "hoitavansa" itse tullauksen netissä ja tulevansa terminaalilta noutamaan tullauskuitin kanssa.
    Poka on tullut sitten hakemaan tullauskuitin kanssa kamaa ja saanut ulos.
    Kuitti oli vaan ihan itse piirretty ilman tullin apuja ja kuluja.
     
  19. Juhani Saari

    Juhani Saari 1st gear

    Et saisi huhulle mitään varmistusta mistään? Olisi kiva liittää tuokin tieto kuluttaja-asiamiehelle tehtyyn valitukseen, jos on totta. DHL:n tuossa tapauksessa ulkoistaisi omien epäpätevien työntekijöidensä osaamattomuuden vastaanottajien maksettavaksi.
     

Kerro tästä muillekin!