DHL kulut yms

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja timopajala, 3.2.2017.

  1. timopajala

    timopajala Gearhead

    Onko muilla kolemuksia dhl firmasta ja esim itse verojen maksusta jne? Katselin niiden sivuilta nii aika korkeet hinnat tuntuu olevan. Speedhutista tilailin ja niillä ikävä kyllä vaan dhl rahti firmana ulkomaille. Pelkästään luovutus hinta jos oikein katsoin niin 40€ oli tavara minkä hintainen tahansa.
     
  2. onneton

    onneton Gearhead

    Joo viime keväänä 1.5.2016 alkaen 49,50e DHL perii tullaustiedoista.Ilmoittivat asiasta tiedotteella kun huhtikuussa(2016) kyselin tullaustitoja.Laitoin sinne viestiä heti ja sanoin että vältän toukokuun jälkeen DHL:ä,ja olen muistanut sen jälkeen katsoa ettei vaan DHL ole toimittamassa.
     
    gomopar tykkää tästä.
  3. timopajala

    timopajala Gearhead

    Perhana kun oli ainoo vaihtoehto. No ei siinä auta kun jatkossa välttää koko puulaakia vaan.
     
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Yhdessä jo valmiissa ketjussa kokemuksia kys puljusta.
     
  5. 42olds

    42olds 2nd gear

    Eikös tuo itsetullauksen hinta ole taas tippunut 20 euroon?

    Luotettava Suomi24 kertoi seuraavaa
    "Vielä kaikille teille, jotka joskus ehkä törmäätte samaan asiaan. Valitin DHLn toimista Kuluttajariitalautakunnalle - sekään ei ihan ymmärtänyt, miten DHL teksteissään rinnastaa itse keksimänsä maksun (itsetullauksesta YLLÄTYKSENÄ perittävä 40€) veroon tai tulliin. DHL kuitenkin kiirehti sopimaan asiasta kanssani 'ilman ennakoivaa vaikutusta ja vaatimuksen oikeellisuuden tunnustamista' ja hyvitti kahdesta lähetyksestä perimänsä 'itsetullauksen palvelumaksut (2 * 40€)"
     
  6. timopajala

    timopajala Gearhead

    siis joo itse tullaus maksaa 20€ ja siihen luovutus vielä 40€ eli yhteensä perivät vissiin 60€/per tullaus tällä systeemillä.
     
  7. Catiska

    Catiska Gearhead

    Kait sitten ovat minua armahtaneet kun eivät ole perineet tuota luovutusmaksua. Summitilta useinmiten otan DHL:n kyydillä.
     
  8. z 28 jari

    z 28 jari Gearhead

    Mulle tuli touko/kesäkuussa 2016 DHL:lä pari pakettia USA:sta.Kun he(DHL)hoiti tullauksen,maksoi se ~25€.Jos olisin halunnut tullata itse,olisi se maksanut sen neljäkymppiä(tietojenluovutus)
    Jos kysessä arvokkaampi lähetys (useampi tuhatta euroa),niin menee tullausmaksu prosenttiperustaiseksi lähetyksen arvosta.Kannattaa tarkistaa mikäli on tilaamassa kalliimpaa lähetystä DHL:llä ettei tuu kallista ylläriä...
    Toimitusnopeus oli kyllä kiitettävä noissa edellämainituissa paketeissa,toinen paripäivää lähetyksestä ja toinen neljäpäivää kun oli ovella.
     
  9. Juhani Saari

    Juhani Saari 1st gear

    Itse en enää käytä DHL:n palveluja jatkossa. Eikä käytä yrityksenikään. 20€ paketin luovuttamisesta on vääryyttä eikä perustu todellisiin kuluihin. Paketin luovuttamiseen ei mene 60min, joka on DHL:n kuriirin palkka sivukuluineen.
     
    mcpete ja gomopar tykkäävät tästä.
  10. timopajala

    timopajala Gearhead

    Joo vältän itse kans jatkossa DHL kautta tilaamasta yhtään mitään, 20€ itsetullaus hintana ja siihen sit tietty kaikki verot yms päälle. Sit se paketti jää niiden omaan varastoon mistä ei mainita missään eli tullista ei tule mitään lappua. Verot saa maksaa sit sinä päivänä tai seuraavana kun ilmoituksen mukaan paketti tulliin saapuu. En tykänny koko systeemistä ja aika nyrpeetä palvelua tuli kun halusin itsetullata paketin.
     
  11. Anza

    Anza Gearhead

    Mulle tuli rokkiautosta paketti ja DHL kyydillä, tai heidän seurantakoodi. Nyt se on postissa. Postin sivuilla näky millon paketti oli tullissa ja makselin maksut tulliin. Huomenna pitäis olla perillä. En tiiä meneekö DHL maksuja vasta jos on se nopein rahti? Eli tullaavat sitä itse tms?
     
  12. Juhani Saari

    Juhani Saari 1st gear

    Juu, neljännellä pyynnöllä tuli tiedot, jotka mahdollistivat itsetullauksen. Tekstiviestillä vaan pyydeltiin ja pyydeltiin, että lähetätkö henkilötiedot me tullaamme. Todella paska asiakaspalvelu ja todella törkeä palvelumaksu kuluihin nähden.

    Ja kaiken hyvän lisäksi tällainen järjestely viivästyttää paketin vastaanottamista usealla päivällä. Ei voi suositella kelleen, kun ei ole vihamiehiä.
     
    north ja timopajala tykkäävät tästä.
  13. Juhani Saari

    Juhani Saari 1st gear

    Eipä näyttänyt edes Express paketti kulkeutuvan perille asti kahdessa vuorokaudessa maksujen maksamisen jälkeenkään. Viikonloppuna ei toki liiku minnekään. Eli DHL:n palvelut hidastuttivat paketin vastaanottamista vain lähes viikon.No onhan tuota matkaa terminaaliin kuitenkin melkein 200km.

    Voiko huonompaa kuljetuspalvelua olla Suomessa? Postikin toimii nopeammin.
     
  14. Rytsola

    Rytsola 2nd gear

    UPS lähetti laskun 24,80 mutta ei kertonut mistä laskuttavat.
    Tai olihan siinnä lähetyksen ja tullauksen numerot, muttei mistä maksu koostuu.
    Tullasin UPS paketin itse, oiskohan toi maksu mikä?
    No huomenna selvii kun soitan sinne. Aion myös ilmoittaa että asia menee
    kuluttajasuoja asiamiehelle.
     
    north tykkää tästä.
  15. Juhani Saari

    Juhani Saari 1st gear

    Luovutuskulut lukee DHL:n laskussa. Ei sen tarkemmin eriteltynä, että mikä paketin luovutuksessa maksaa 20€. Lähtee tosiaan lasku kuluttajariitalautakuntaan ihan etanapostilla. Kuluttaja-asiamiestä ei asia erityisemmin tunnu kiinnostavan.
     
  16. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Saahan nyt ihan eu;n käskystä
    nostaa joukkokanteen yksityisetkin, vaikka sitä suomaliassa ei halutakkaan, mukku se ois pakko

    Jos kuluttelijaasiattomuusmiestä ei kiinnosta tehdä työtään, niin kerätkää porukka kasaan jonka saappaaseen dhl on pissiny ja joukkokanne pystyyn
    Tuskin siitä korvauksia saa, mutta jos ees homma parantuisi
     
  17. Juhani Saari

    Juhani Saari 1st gear

    DHL oli nyt sitten muuttanut Express paketin toimituksen matkahuollolle, tai postille eli paketti ei ole saapunut vieläkään. Asiakasta, tai myyjää konsultoimatta. Myyjä on ostanut paketille Express toimituksen. Myyjä kertoi, että taitaa etsiä erilaisen toimittajan, kun myynti on kasvamaan ei laskemaan päin. 20€ luovutusmaksu tarkoitti luovutusta siis hitaammalle toimittajalle. DHL toimi Suomen päähän aivan loistavasti. Vuorokausi ja maa aina vaihtui. Suomessa ei sitten mikään natsaakkaan.

    Aivan uskomatonta.

    :rolleyes:
     
  18. LeonM

    LeonM 1st gear

    DHL Express ilmoittaa pian luopuvansa yksityisasiakkaiden itsetullauksen luovutusmaksusta 1.9.2017 alkaen. Yrityksen käytäntö ei tainnut täysin vastata yleistä oikeustajua, sillä DHL oli tehnyt sopimuksen tavaran toimituksesta lähettäjäyrityksen kanssa asiakkaan loppuosoitteeseen.

    Tilaajalla puolestaan ei ollut tilaushetkellä tiedossa viranomaisluonteisten verojen ja tullimaksujen lisäksi muita ns. toimituskuluja. Nettitilaaja ei ole sopimussuhteessa DHL:n kanssa, ellei sitten anna toimeksiantoa huolintaa varten DHL Express Suomelle.
     
    isalmela ja timopajala tykkäävät tästä.
  19. timopajala

    timopajala Gearhead

    olipas jo korkea aikakin että luopuivat tuosta, varmasti menettäneet todella paljon asiakkaita jo tämän hankalan/kalliin systeemin takia.
     
    LeonM tykkää tästä.
  20. LeonM

    LeonM 1st gear

    Totta. Kuluttaja ei ole Suomessa tottunut edellä kuvatun kaltaiseen todellisten toimituskulujen pimittämiseen. Hyvä niin. Kilpailu logistiikkakuljetuksissa on varmasti veristä, mutta silti todelliset kulut pitää mielestäni esittää suoraan myös EU:n ulkopuolisilla nettitilaussivustolla, eikä luihutella DHL:n tapaan niitä jälkikäteen kolmannen osapuolen aka nettitilaajan niskaan.
     

Kerro tästä muillekin!