th400 ja heikko alipaine

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja SauliK, 5.4.2017.

  1. SauliK

    SauliK Gearhead

    eli nyt on 400 laatikossa osakaasuvaihdot venyneet jonnekkin taivaisiin, kakkonen ja kolmonen kyllä löytyy kun vaan jengoo tarpeeksi mutta on vähän niinkuin race moodi koko ajan päällä

    moottorin alipaineet pyörivät ajossa 0,2-05bar eli aika vähän..

    ajossa menee näin että kun vaikka kiihdyttelen jonnekkin 60kmh vauhtiin ja löysään moottorijarrulle niin silloin loota pykältää isompaa, heti kun kosken kaasuun niin on ykkönen taas silmässä. tuossa pukkien päällä ajellessa taisi kolmonen lopulta mennä jossain 130kmh vauhdissa päälle

    eli voisko johtua tuosta olemattomasta alipaineesta että osakaasuvaihdot venyvät vai olenkohan shiftkitin asennuksessa jotain kämmännyt? modulaattori on uusi kahdella punaraidalla ja säädöllä ei ole mitään vaikutusta

    laatikkoon on mennyt transgon 400 pro shift kitti sen jälkeen kun se viimeksi on toiminut, tilasin vielä puna-musta raidallisen modulaattorin joka vissiin on tarkoitettu vähän pienemmille alipaineille josko tuosta jotain apua olisi. kävi jo mielessä että pitääkö se muuttaa manuaalitoimiseksi mutta en haluaisi sitä tehdä ellei ole pakko

    niin joo ja moottorikinhan oli eri silloin kun loota viimeksi toimi ja siinä alipaineet oli jonkinverran paremmat, en tarkkaan muista mutta oisko ne ollu 0,4-0,7 välillä jotain
     
  2. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Veikkaus että saa "liikaa" alipainetta. Mun 400 käyttäytyi just samalla tavalla kun alipaine oli otettu suoraan kaasuttimen jatkuvasta alipainelähdöstä,siihen tietysti kumuloituu kaikkien sylinterien aiheuttama alipaine. Siirsin alipainemodulaattorille menevän letkun ykköspytyn kohdalla imusarjassa olevaan nippaan ja vaihdot muuttuivat taas sellaisiksi kuin pitääkin.
    Jos imusarjassa ei ole yksittäistä lähtöä,ehkäpä kuristin voisi auttaa ?
     
  3. Substitute

    Substitute Gearhead

    Onko sulla Kick Down sähkökytkin siihen liitetty?
    Voisko se olla jumittunut päälle, se kaasupolkimen raudassa oleva alkuperäinen kytkin sekoilee helposti, liuotinspray auttaa siihen usein. Mulla se kyllä muutaman kerran on mennyt sellaiseen tilaan että ei kytke olenkaan alaspotkua.
    Eihän modulaattorin alipaineletkussa/putkessa ole vuotavaa liitosta?
     
  4. SauliK

    SauliK Gearhead

    laatikon alipainelähtö on 8 pytyn runnerissa, kickdown ei ole kytkettynä ollenkaan. vuotavat liitokset olen eliminoinut myös.

    toosa käyttäytyy aivan kuin ajaisin lämä pohjassa koko ajan. paitsi silloin kun mennään moottorijarrulla, luulen että siinä alipaine just nousee sen verran mitä loota vaatii toimiakseen kunnolla ja pudottaa taas pykälän kun läppiä avataan.. siis luulen. mittari on käytössä mutta ajotilanne oli jokseenkin erikoinen niin ei tullut just siinä moottorijarrutuksessa kateltua mitä näyttää

    kyseessä olds 455 motti compin xe294 nokalla ja alipaineet ovatkin todella surkeat, onneksi on hydroboost jarrut.. moottori toimii muuten hyvin ja on aikalailla säädöissään että enempää alipainetta tuosta tuskin saa.

    lähinnä pistikin jo pohtimaan että vatuloino turhaan tuon modulaattorin kanssa ja joko vaatis manuaali koneistoa vai onko vika kenties jossain muualla. yritän tänään jollain konstilla saada modulaattoriin enemmän alipainetta mitä moottori antaa, en vaan vielä tiedä että millä. pitkä kumiletku ohjaamoon ja siitä meikäläisen pilalle röökatuilla keuhkoilla imeminen ja kaasun polkeminen ei auttanut yhtään mitään.. :D
     
  5. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Erikoista,mulla oireili just päinvastoin,tosin laatikko hilppeineen vakio.Tuo sinun selitys on kyllä loogista oireisiin nähden.
    Kokeile siis kaasuttimen juuresta jos lisäalipaineesta olisikin apua! Siinä alipainetta on enempi määrällisesti.
     
  6. peltsi

    peltsi Gearhead

    jos venyvät vaihdot johtuu alipaineesta niin eikö sitä alipainetta ole sillon liian vähän eikä liian paljon?
    Oletko testannut ettei modulaattorin kalvo ole menny rikki?

    Ota alipaineletku kokonaan irti niin muuttuuko vaihdot?
    Vedä modulaattoriin pysyvä alipaine 10-15"Hg, muuttuuko vaihdot?
     
  7. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Just noin mitä Peltsi meinas, ja noin sen saa testattua.
    Sinänsä plenumityyppisestä imusarjasta otettu alipaine on sama joka paikasta, tai ainakin hyvin lähelle.
     
  8. Substitute

    Substitute Gearhead

    Niin mites se kick down sähkö, onko se kytketty?
     
  9. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Ääh!puhuin ihan pehmoisia,sori Sauli.
    Tietenkin se on niinpäin että liian vähäinen ap saa laatikon toimimaan noin kuin sulla.
    Mittasin sen alipaineen silloin muutama vuosi sitten ja se oli jostain syystä pienempi siinä qjetin jalassa.Siirsin letkun runnerin päälle jossa normaali alipaine. Muisti alkaa olla mallia turhapuro eli pätkivä
    Sun tapauksessa koneen tuottama alipaine on tosiaan pieni ja kaipaa jotain spesiaalia. Saakohan noihin herkempiä modulaattoreit?
     
  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Mulla oli juskus muinoin hetken rieselin persiissä 400 toosa. Alipainepumppu laukes kerran ja toosahan ei vaihtanu lainkaan isompaa kun se nokileka ei kiertäny tarpeeksi. Vedin modulaattorista letkun kabiniin ja imaisin siitä vaakkumia, lukkopihdeillä letku lyttyyn ja taas toosa toimi.
    Tolleen saat testattua onko vaakkumin puute vai joku muu vika.

    Rahamiehet hommaa tollasen.
    [​IMG]

    Ja ihmettelen tota sun alipainemurhetta kun mulla on ollu 350 koneessa 305 magnum nokka ja 350 toosa toimi sen kanssa ihan normaalisti.
     
  11. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ai niin, pistitkö modulaattorin venttiiliin sen apujousen? Se avittaa imun suuntaan jos on huono vaakkumi.
     
  12. SauliK

    SauliK Gearhead

    jou äijät

    jostain sängyn alta löytämälläni penispumpulla sain jopa 20 inhg alipaineen pumpattua modulaattorille ja myöskin lisäsin sinne mudiksen mainitseman apujousen kun löysin kitin laatikosta sellaisen,1->2 vaihto 65kmh ja 2->3 menee 140kmh vauhdissa. tämä renkaat ilmassa rullaten

    alipaineen kun löysäsin kokonaan niin vaihtokohdat tuosta vielä hiukan nousivat eli jotain eloa siinä kuitenkin on, huomasin siinä alipaine "valvessa" eli tikussa jonkinlaista kulumaa. en tiedä vaikuttaako tähän, vaikea sitä on kuvailla

    annoin kikkarin solenoidille virtaa akulta, vaimea napse kuuluu kyllä mutta en tiedä ollenkaan toimiiko se siellä laatikon sisällä oikein. on siis ollut virrattomana minulla aina

    governorin käytin myös irti ja aivan kunnossa tuntui olevan, todella löysän oloiset jouset siellä mutta kaikki osat liikkui vapaasti

    vakio rattikarahta shifterinkin asensin katsastajan iloksi joten sekin vika on pois suljettuna.

    taitaakin mennä öljypohjan irrotteluksi, pääsiköhän sieltä sörkkimään kikkarin toimintaa? venttiilipöytä jos pitää irroittaa niin sitten homma venyy jonkin aikaa kun en keksi mitään keinoa sen takaisin asentamiseksi kuin koko lootan irroitus ja ylösalaisin kääntö. olikohan front servo piston mikä ei jousineen suostunu pysymään reiässään senvertaa että olisi kerenny venttiilipöydän ruuvata paikoilleen

    edellisessä samanlaisessa motissa mulla oli pykälää pienempi nokka ja myös aavistuksen enemmän alipainetta, silloin kaikki pelasi mutta tuossa yllähän tuo tuli todistettua ettei tainnutkaan olla siitä kiinni
     
  13. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ota se kuvernööri uudestaan käteen. Kun sitä roikottaa rattaasta niin ylimmän ööli"raon pitäisi olla ~2mm. Vanhetessaan se rako pienenee ja vaihtovenoille ja modulaattorille menee liian vähän painetta. Kuvernööripaine avittaa myös modulaattorin venttiiliä imua päin.
    [​IMG]
     
  14. SauliK

    SauliK Gearhead

    Kiitti vinkistä. Huomenna jatkuu
     
  15. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tossa vielä kuva. Vasemmalla se rako mikä pitää olla se ~2mm. Tota pystyy säätämään kuin vääntää niitä lirpakkeita mitkä liikuttaa sitä venaa.

    [​IMG]
     
  16. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Sellanen huomio kans takavuosilta, kun joutuu pelaileen vähän nuukan alipaineen kanssa, niin modulaattorille menevä putki ei saa olla letkua koko matkalta. Pitää olla jäykkää putkea ja vaan liitosletkutumpit päissä.
     
    Substitute tykkää tästä.
  17. SauliK

    SauliK Gearhead

    hyviä huomioita.

    tuossa illalla asiaa pohtiessani sain fläsärin, tosiaan toissa syksynä kun tällä on viimeksi ajettu. useamman kerran kylmänä liikkeelle lähtiessä jumittui ykkönen päälle joksikin aikaa, meni joitain sekunteja ja sitten hyppäsi suoraan kolmoselle. vika oli päällä sen aikaa että kerkesin kiiltävästä shifteristä pakkovaihteita hieman vatkaamaan tuloksetta.. seuraavan risteyksen jälkeen loota aina toimi normaalisti. myös pumpun vinkuva ääni kuului silloin, shift kitin asennuksen yhteydessä öljypohjassa runsaasti töhnää ja luonnollisesti filtteri vaihdettu.

    ihan vaan tiedoksi jos siitä voi jotain päätellä

    modulaattorille mulla on aina mennyt pelkkä letku, en kuitenkaan usko että olen imenyt sen läjään. joskaan en ole sitä varmistanutkaan vielä

    tämä loota on ollut mulla ajossa 2011 vuodesta asti joka kesä, yhtenä talvena sisälle vaihtui uudet kitkat ja raudat ja viime talvena tuo 400pro shift kit venttiilikoneistoon. nyt alkanut tosiaan temppuilemaan ensimmäistä kertaa
     
  18. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Siinä prooproo kitissä on vaihtoehto että vaihdot on late ja hard. Ettei vaan menny vahingossa jousia väärään paikkaan.
     
  19. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ei oo kyse varmaan littuunmenosta. Se myötäävä letku toimii "tasaajana" tai "vaimentimena" alipainemuutoksille ja lootan käytös on ihan eri ku jäykällä putkella.
     
  20. SauliK

    SauliK Gearhead

    en mudis aivan ymmärtänyt tuota late ja hard jousi hommaa mihin vihjailet, asennus ohjeissakaan ei ollut mainintaa sellaisesta.

    olen siis asentanut uuden 1-2 valven, vaihtanut 2-3 accumulator pistonin paketin mukana tulleeseen uuteen ja siihen rauta tiivisteen.(tässä oli kuminen tiiviste vanhassa osassa) sekä oranssi jousi siihen

    jjjjjaaaa rear servolle sininen accumulator spring

    2nd accumulator valve on mulla mallia plain type, skinny blue inner jousi siihen sekä ohjeen mukaan vihreä jousi kaveriksi

    alipaine modulaattorille nyt laitettu pinkki jousi

    tuossa paras tieto mitä saan shift kitin asennuksen kulusta purkamatta lootaa kun en sittenkään ollut merkinnyt kaikkea ylös mitä sisälle tungin. en tiedä onko ylläolevassa mitään mahdottomuuksia tai sekavuuksia mutta josko auttaisi, itselle ei kauheasti nuo avaudu. kunhan asennusohjeita selasin ja sitä memory lanea



    no, tämä päivä oli kaikenlaista ihmettelyä ja vaihtelin lootaan tiivisteitä omaksi ilokseni. käytin governorin irti ja tuo mudiksen osoittama rako oli hieman reilu 2mm eli kaikki taitaa olla kondiksessa

    sellainen asia jäi varmistamatta että liikkuuko modulaattorin sisukset varmasti kun sinne laittaa alipainetta, josko pääsiäisen aikaan harjoitukset jatkuu

    pitäisköhän tuo otsikko jo muuttaa?
     

Kerro tästä muillekin!