4 linkkien asennus, perän ja koneen kulmat?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja impala-63, 7.4.2017.

  1. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Nyt tarvitsee rookie apua. Ensimmäisiä linkkejä asentamassa. :eek:
    Eli olen asentamassa 1948 chevy coupeen parallel 4 linkkejä ja v8 konetta.
    Mulla on ostettuna toinen samanlainen runko missä on jo mustang 2 palkki ja runkoon laitettu koneen bolt on korvakkeet 8 koneelle. Tarkoitus oli tehdä tuo runko valmiiksi ja sitten nostaa toimivasta orkkis autosta koppa siihen päälle.

    1: Mihin kulmaan moottori pitäisi asentaa
    2: Perän kulma tulee samaan kun koneen mutta päin vastoin? Toinen ylös, toinen alas?
    3: Onko kukaan asentanut näitä bolt on korvakkeita kun näyttää että kone jää julmetun korkealle http://www.chassisengineeringinc.co...ne-mounting-kit-for-1941-1948-chevy-with-ifs/
    4: mitä kaikkea nyt sitten pitää ottaa huomioon noita linkkejä asentaessa? Linkit on tuollaiset.
    Ilmeisesti linkit vaateriin ajoasennossa?
    [​IMG]
     
    Muokattu: 7.4.2017
  2. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Eipä kukaan oo vielä uskaltanut kommentoida, joten näpytellää kaikkea puutaheinää...

    1. Yleensä tuppaavat olemaan jonninverran takakenossa. Ite sovittaisin paikalleen kori paikallaan, jotta on varmasti oikeassa kohdassa, että pakoputket pystyy väistämään ohjausakselin, loota ei tuu turhan ylös, niin voi säästyä kardaanitunnelin muutoksilta, tai virranjakaja ei ota tulipeltiin, tai vesipumppu hankaa syyläriin yms.
    2. Juuri noin.
    3. En, mutta joku varmasti on tehny tälläsen swapin ja toivottavasti vastailee ja jeesaa..
    4. No että akseli on siinä palttiarallaa oikeassa kohassa, eli keskellä pyöränaukkoa ja pinioni sojottaa oikeassa kulmassa. Linkeistä säädöt johonkin puoleenväliin, tai hieman syvemmälle ja hitsaa paikalleen. Mielestäni tollasilla samansuuntasilla linkeillä ei ruisailu vehkeessä oo juurikaan merkitystä onko ne vaakatasossa vai sojottavatko ne jonnekkin. Se vaan, että mitä enemmän ovat linkussa, niin sitä enemmän pyörä liikkuu siinä lokarinkohdassa, sekä kartaanin pituus myös. Jos/kun on ilmajouset tulossa.
     
  3. Kine

    Kine 3rd gear

    Meinasin jo kirjoitella ihan mitä sattuu, mutta laitetaanpa vaan videolinkki:

     
    tzampy, T., Vezques ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Linkkien asennollahan saa aikaiseksi vaikka ja mitä, suosittelen paneutumaan asiaan hieman.
     
  5. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Mut jos ne on tollein parallel, niinkuin noissa hot rod autoissa pruukaa joissain olee, niin miten se vaikuttaa, kun tankojen leikkauspistekkin on jossain äärettömässä? En tiedä onko tuo enää olennaista kysyjälle, mutta mua vähän kiinnostaisi tietää (oppia) tuota...
     
  6. Mika.V

    Mika.V Gearhead

  7. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Kiitoksia vastauksista, mutta vähän kaipailisin niitä asteita myöskin. Tuon kinen linkittämän videon olen katsonut, Mika.V linkit myös luettu.

    Ongelma nyt ainakin on se etten ymmärrä näitä swatteja ja roll centereitä jne :(

    Ei kai tuo parallel ole kiveen hakattu että jos ollaan sitä mieltä että trianguled on parempi niin uusilla kiinnikeillä nekin muotoutuu.

    Auto tulee puhtaasti katu käyttöön ja alkuun varmaankin ihan 283 sbc ja haaveissa olisi laittaa lm7. Nämä molemmat siis löytyy jo.

    Tässä nyt on se kun olen poistunut niin sanotusti omalta mukavuus alueelta ja nämä asiat ovat itselleni uutta. Onhan koneita ja lootia tullut vaihdeltua mutta kun ne on menneet samoihin kiinnikeisiin jne. Laatikon raudan modaamisella ja pienillä muutoksilla selvinnyt ja nyt pitäisi istuttaa koko koneesta perään paketti uusille paikoille ja tehdä kiinnikkeet oikeisiin paikkoihin. Seuraavalla kerralla tämä on jo huomattavasti helpompaa :)o_O
     
  8. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Muokattu: 8.4.2017
    Naumasto tykkää tästä.
  9. Mika.V

    Mika.V Gearhead

    Ajeluautoon riittää varmaan näiden kuvien tiedot:

    [​IMG]

    Linkkitangot vaakatasoon.

    [​IMG]

    Itse laittaisin koneen suoraan ja perän 2-3 astetta "nokalleen" jos on kumipuslat, kovemmilla puslilla vähemmän.
     
    Muokattu: 8.4.2017
    ChevaMan tykkää tästä.
  10. BBC

    BBC Guest

    tarviiko niistä race säädöistä ja muista ymmärtää mitään.
    Eikö jokainen tiedä sen että tuommonen perussetti on vain pistää kiinni ja sen verran katsoo että jää säätöjä jotta saa pinion kulmaa säätää kampiakseli-vaihdelaatikko linjan mukaan.

    ei kannata tehdä perusasioista perusautoihin liian vaikeita.

    Racemiehet sitten säätelee, kääntelee tankoja, lisää preloadia, siirtää kohtaamispistettä pidon mukaan jne jne jne.

    Siinähän se on mikan viimeinen lause, mitä muuta tarvii? ei mitään.
     
    karhu01 tykkää tästä.
  11. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    No tuohon linkit vaakatasoon olin itsekin jo aikaisemmin päätynyt juurikin tuon Mika.V hotrod linkin takia kun olen sen lukenut useamman kerran jo, mutta kaipasin vahvistusta päätökselle ;)

    Kone vaan on mielestä aivan liian korkealla ja palkin ja öljypohjan väli on n. 7cm kun kone on 0 asteessa. Palkin ala pinnan ja öljypohjan alimman kohdan ero n. 3cm eli sen 5cm tota voisi tiputtaa alemmas.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Tällä hetkellä runko vaateriin tuosta kohta missä vatupassi on rungon päällä ja kone myöskin että on 0 asteessa niin laatikon hännän keski kohta on runko aisan keski keskellä tuolla mihin akseli tulee:eek:

    Ja on runko vinossa hieman tuossa kuvassa tiedän.
     
  12. -TY-

    -TY- 3rd gear

    Moro!
    Näitä kulmia myös mietiskellään..
    Mites yleensä koneen kulma vs. kaasutintason kulma, pitäiskö kaasutin olla about 0° vai jotain muuta, eikö imusarjoissa yleensä pieni "kulma" ole?
     
  13. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Mitä itse olen lukenut niin 2-4* on se imusarja kallellaan. Se olisi ollutkin seuraava kysymys.
    Jos kone 0 asteeseen niin mitataanko se laatikon perästä vai imusarjan päältä siihen nollaan ?
     
  14. T.

    T. 3rd gear

    Mut eiks se kone pitäisi laatikon ulostulon ja perän sisäänmenon mukaan linjata. Tai siis kone/laatikko/perä. Kuulemma jotkut ottaa huomioon myös taka-akselin liikkeen kiihdyttäessä.

    [​IMG]
     
  15. karhu01

    karhu01 2nd gear

    Ei muuta ku nii liki palkkia kone, ku kärsii nii pysyy painopistekki alempana. Ei kaadu kurvis.
     
  16. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    No näin ajattelin tehdä vaikka veikkaan että ukko ei uskalla ajaa niin lujaa kurviin että kaatuisi vaikka siltä tuntuisikin ;)
    Taitaa vaan ne koneen kiinnikkeet vähän rajoittaa miten alas sen saa kun mittailin. Jos laittaa runkoon uudet kiinnikkeet siten että kumityynyt alapinta on rungon alapinnan kanssa samassa tasossa niin putoaa sen 6cm mikä olisi ihan hyvä.
     
  17. karhu01

    karhu01 2nd gear

    Joo laita nii ni ei jää turhaa tilaa alapuolelle. Ja tosiaan se painopiste on alempana.
     
  18. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    En tarkoittanut että niitä linkkejä pitää hieroa, vaan että hieman kun paneutuu niihin, voi saada sen perän toimimaan niin ettei lyö turhaan tyhjää joka liikkeellelähdössä.

    Vituilleen laittamalla sen vessan voi saada ajo-omituisuuksiltaan huonoksikin.
     
  19. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    No eipäs sitä konetta pystykään laskea kun ehkä 3cm kun hihnapyörä tulee niin lähelle hammastankoa vaikkakin öljypohjan ja palkin välissä onkin enemmän tilaa.

    Samaa mieltä Mikkis kanssa että voihan niihin linkkeihin muutaman ajatuksen uhrata eikä vaan asentaa sinnepäin vaikka ei mikään kisa peli olekaan.

    Juu mitataan, mutta sitä tarkoitinkin että tuo Mika.V kun sanoi että 0* kone niin tarkoittiko hän imusarjasta vaateriin vai laatikosta mitattuna.

    Olen nyt lueskellut noita jenkki foorumeita ja siellä aina sanotaan kaasari vaateriin eli kone n. 3* alas. Tähän taidan itsekin päätyä koska muuten tulee laatikko niin pahasti kabiiniin sisälle.

    Eli jos laitan koneen 3* alaspäin niin paljonko se pinionin pitää nyt sitten olla 4 linkeillä joissa kumipuslat? 2* ylös jolloin veto päällä se on n. 3* ylös eli sama kun kone mutta päinvastoin?

    On tämä vaikeata kun ei mitään mistään tiedä :(
     
  20. T.

    T. 3rd gear

    Joo, en minäkään mitään varmaksi osaa sanoa, mutta luulisin itsekin että kaasari vaaterissa ja koneessa vähän kulmaa. Tuohan tietysti riippuu miten saa koneen ja perän sovitettua runkoon korkeuden puolesta. Kardaanin linjauksesta joskus luin väitteen että täysin suora linja ei välttämättä olisi se paras nivelien kannalta, kun ne ei paljoa siinä enää liiku, eikä voitele. Voiman kannalta luulisi taas olevan suora linja paras. Mutta mutua on, ja jostain luettua, eli kannattaa tarkistaa jostain.

    Hajatietoa joutuu itsekin etsimään sieltätäältä. Onneksi lontoo taipuu senverran että saa usein jotain vinkkiä jostainpäin maailmaa.
     

Kerro tästä muillekin!