Kulutuksen pienentäminen???/6.5 TD Suburban

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja caprice307, 13.5.2011.

  1. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    maneetti vaihteistoon ja menox
    [​IMG]
     
  2. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Muista en tiedä mutta mun diisseli mersussa ajotapa ja nopeus
    vaikuttaa mun mielestä aika paljon.Ihmettelen jos muilla ei olis
    sama.Onhan nuo varmaan autokohtaisia mutta silti.Ja mun mielestä noi nykyautojen kulutusmittarit näyttää aina liian vähän!Niitä kai saa ronkittua kuka osaa,mää piruuttaan kyllä
    ihan kirjanpitoa pitänyt.
     
  3. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    kaasuläpättömässä dieselmoottorissa kierroslukua säädetään lähinnä polttoaineensyötöllä, joten moottorin kierrosluvun pienentäminen vähentää kulutusta.

    bensiinimoottori ei ole ns. ilmaylimäärämoottori, joka voi toimia esim 1:100 seoksella, sillä bensiini palaa ok vain kapeahkolla "ilma-alueella" n. 1:12-15
     
  4. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Olen tasan valmis vannomaan, että ajotapa vaikuttaa kulutukseen. Ja kyllä sen huomaakin. Kun ajelin tolla uudemmalla turbopikkarilla samaan tapaan ku vanhemmalla, niin ei kulutuskaan eronnut, vaikka kaikki väittää, et 6.5 vie enemmän. No, viehän se, jos voimavaroja alkaa reilummin käyttää.
    Mutta säännön vahvistava poikkeus mullakin on ollut. -84 Rotke Power Ram 360 enginellä ja Rochester kaasarilla vei aina 22,5l/100km ajo miten vaan. Pouta tai loska, nelikko tai takanen, aina sama meni. Pitäskö sitä sanoa jo ominaiskulutukseksi?
     
  5. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    viestisi on täyttä loskaa
     
  6. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Aha. Ei täällä ole loskaa. Kun ei ole juuri luntakaan.
     
    helvetinkat tykkää tästä.
  7. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    eiku meinasin, että älä sotke disuja ja bensakoneita samaan viestiin
     
  8. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kyllä se tähän sopii sotkeentumaan, johan se vaihtu ajotapavaikutuskeskusteluksi osin.
     
  9. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    no ok sitte. disussa kulutukseen vaikuttaa moottorin kampiakselin kierrosluku enemmän kuin bensakoneessa. mitä pienemmillä kierroksilla käyttelet disua matka-ajossa niin sitä vähemmän se lutkuttaa. disut on ilmaylimäärämotteja!!!!!!!!!!!!!!!!
     
  10. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    No tuota... Ei se nyt ihan noin taida mennä. Ei siellä mitään automaattia ole, joka rajoittas polttoainesyöttöä, jos kierroksia ei ole. Kyllä se kaasupedaali niissäkin sitä määrää ohjaa. Pumppaushäviöt on niissä pienempiä ku bensakoneessa, joten nuukalla ajolla voi nuukailla enemmän paremman osatehohyötysuhteen takia. Mutta ei nyt sotketa kierroslukua tähän, kun ei se vaikuta.
     
  11. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Pienillä kierroksilla ja paljon kaasua on parempi kun isoilla kierroksilla paljon kaasua koska sauhua on enemmän ja se kuulemma on voimaa.
     
    helvetinkat ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  12. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Ensimmäisenä tulee kyllä mieleen se oma ajotapa ja sen parantaminen...mikä parasta se ei maksa yhtään mitään ;)

    Tyhjäkäynti minimiin, kuluttaa yllättävän paljon.
    Ennakointi, ei ajeta risteykseen sokkona ja pysähdytä turhaan sinne, rullataan sinne, valutetaan ja jatketaan pysähtymättä läpi, kaikki turhat jarrutukset pois ja jarrutetaan aina moottorilla jos mahdollista, diesel ei kuluta silloin mitään.
    Rullauksen hyödyntäminen aina kun mahdollista...alamäissä ei kannata turhaan painaa kaasua, se kaikki on ilmaista menoa ja mäki maksaa aina takaisin sen mitä ottaakin.
    Rivakat kiihdytykset, muttei paineta kaasua 60 - 70% enempää, vältetään kierroksille vedättämistä ja löysätään tarvittaessa vähän kaasua, jolloin laatikko vaihtaa ennemmin ison pykälän sisään -> vääntö puhuu.
    Ajetaan jalalla eikä cruisella mäkisessä maastossa, rullaten aina mäen harjan yli ja siitä alamäkeen, hyödynnetään sitä Suburbanin massaa, pieni nöyrtyminen ylämäessä ei ole pahasta vaikka vauhti putoaakin kilsan pari, niin ei paineta automaattisesti lisää kaasua ja vältetään samalla laatikon turhaa alasvaihtoa, mennään taas väännöllä se mäki ylös jne.

    Lastulle tehtävissä muutoksissa keskittyisin muuttamaan vääntöominaisuuksia siten että se lisääntyisi ja siirtyisi enempi käyttökierrosalueelle.
    Turbiinilukon ohjauksen parantaminen siten, että se olisi paljon enempi päällä, useammalla vaihteella, ei pelkästtän OD:lla ja myös pidempään.
    Jos sen saisi pysymään päällä myös moottorijarrutuksissa ja jarrutuksissa vaikka aina jonnekin 40km/h asti, nythän se aukeaa kun löysäät kaasun pois tai viimeistään kun kosket jarrupolkimeen.

    Ecoilu ei ole sinänsä minun juttu, mutta pakostakin noita eco-kursseja on joutunut istumaan vuosien varrella ja duunissa tuo on tätä päivää varsinkin, kun rajottimet on tätä nykyä kohta kaikilla säädetty alas.
    On ollut pakko opetella vähitellen kokonaan uusi ajotapa, mutta eipä tuosta mitään haittaakaan ole ja voihan sitä hyödyntää omissakin :odwink:
     
  13. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Niin onko ne polttoainekulut isommat että kannattaa tehdä kuskista tuottamattomampi.


    Tollanen matelu on kyllä aika kusipäistä touhua liikenteessä mutta eipä se kuorkkikuskeja ikinä ennenkään ole haitannut. Ykskin valitti että ei ääliömatelijat (traktorit, mopoautot, hidastelijat) väistä sivuun vaikka olis paikkoja ollut ja ei päästä jonoa ohi mutta silti en ole ikinä nähnyt yhtään kuorkkia mikä olis väistänyt sivuun kun matelee pikatiellä tientukkona vetäen jotain parin kilsan mittasta jonoa perässään.
     
  14. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    no jos kuski saa /km palkan niin kenen etu on, että kilsat hoituu nopeammin? öööö
    ööö kuskin öööö tilaajan öööö kuljetusyrittäjän öööö valtion, jolle verot tilitetään jne. jne.
     
  15. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Saako se km palkan vai aikapalkan
     
  16. chevytb02

    chevytb02 Gearhead

    Polttoaineen myyjän :poff:
     
    helvetinkat tykkää tästä.
  17. märkäkakka

    märkäkakka 2nd gear

    Kultuksia kun ilmoittelee olis olennaista tietää myös vetotapa ja rengas koko. Oma 6.5td 4x4 fleetside syöttö nostettu ahtoja 1bar 3" putki 285/75r16 renkaat 8cm korotus on kulutus 18l/100km 1/3 ajosta maantieajoa.
    Vakio renkailla 245/75 ilman korotusta ja syötön lisäystä oli kulutua 14.5l
     
  18. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    saa kilometrin palkanmakkaraa
     
  19. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    mahdatko käsittää, että se matkamittarin näyttämäkin muuttuu todelliseen kuljettuun matkaan verrattuna pyöräkoon muuttuessa?
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  20. märkäkakka

    märkäkakka 2nd gear

    Ihanko tosi.... Tuon tuntuu moni käsittävän liiankin positiivisesti kun 35 kummeilla ajetaan 10 kulutuksella ;)
     

Kerro tästä muillekin!