Laajakaistalla kaasarin säätäminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Camino'79, 20.4.2017.

  1. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Noniin, elikkäs ajatuksena ois tyydyttää pitkäaikainen uteliaisuus laajakaistalambdalla säätämisestä.

    Alotetaas siitä että auto on '87 stw caprice 307 y-moottori jossa kansia laskettu ja vähän kanavia muotoiltu, vaihdettu perus 625cfm edeli ja normi HEI-jakaja. Perässä th-200r4 ja peränä 2:73 vällärillä oleva 10bolt.

    Tällä hetkellä kaasarin pitäs olla aikalailla out of box-säädöissä (käytettynä hommattu joten ei ole varma tieto enkä ole vielä tutkinut) ja ennakot on niin että max mek. Ennakko 38° ja säädettävään alip.säätimeen en oo koskenu mutta persdynolla väittäisin että cruise-alueella sais antaa enempikin ennakoita.

    Nyt saan siis kaverilta lainaan laajakaistan joten oliskos raadilla antaa jotain ohjenuoraa jolla lähteä liikkeelle ennakoiden/kaasarin ja lambdan arvoista? Nyt seosruuvit ~1.75kierrosta auki ja kaasuunvastaavuus ihan jees ja stumppausefekti on jo lähes pois lämpimällä koneella. Eli tuskin kovin kaukana ollaan? Mutta kun pakosarjasta lähti orggis lambdan hilut mäelle niin piruttani nyt kokeilen laajakaistaa :p

    Ideoita ja ajatuksia?? :D
     
  2. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Jotain ajatuksia: Osakaasulle tasanopeusajoon laihalle, ja täyskaasukiihdytykseen rikkaalle, vaikka tuon jutun kuvan mukaan:
    http://www.endtuning.com/afr.html
    , eli AFR luokkaa 12.5 kun haetaan tehoa, ja jopa yli 16 kun haetaan taloudellisuutta. Tai sinneppäin, mittarihan heittelee vähän edestakaisin käytännössä. Huomattavaa on että ainakin Boschin laajakaistalambda pitäisi laittaa kauemmas pakoputkeen kuin kapeakaista, ainakin ohjeen mukaan, koska se ei kestä niinpaljoa lämpöä. Toisaalta, ainakin itellä on pyörässä kestänyt alkuperäispaikassakin. Ja laajakaistalambdaa ei sitten saa pitää putkessa ilman sähköissä olevaa ohjainpurkkia, menee anturi rikki.
     
  3. T.

    T. 3rd gear

    Jonkinverran olen nyt (weberiä) säätänyt, ja ihan mukavasti on selvinnyt asiat sitämukaa kun niitä tulee eteen. Netistä löytyy hakemalla mukavasti tietoa, ja jenkkikaasarisäätäjiäkin tällä palstalla on (ollut?) ainakin hakutuloksien mukaan ;) .
    Suuttimia tilasin pienen satsin että pääsen alkuun, ja nyt on pelattu noilla sen mitä voi, eli jonkinlaajuinen suutinlajitelma olisi varmaan aika kova juttu?
    Ainakin itselleni on ollut paljon apua kun olen kirjannut paperille ylös miten olen muuttanut suutinkokoja edellisestä, ja kirjoittanut muutaman sanan seoksista eri kierroksilla niin on ollut hyvä katsoa paperista mitä on jo kokeillut, ja miten on toiminut. Muutoksia olen tehnyt vain yksi suutin kerrallaan jotta tiedän varmasti mistä muutos johtui, paitsi alkusäädössä jolloin kaikki oli todella rikkaalla.
     
  4. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Juu, säätösarjaa harkitsin, mutta sen hinta oli noussut aika rajusti niin en sitten ottanut vielä, kun ilmeisesti tuo edeli vastaa aika hyvin ihan noiden seosruuvien pyörittelyyn läpi alueen? Kaverilla todennäkösesti joitain neuloja on jäljellä joten kunhan suunta on tiedossa niin uskoisin että on mahdollista saada kokeiluun niin voi sitten lunastaa itselle tarpeen vaatimat romppeet. Neulojen vaihto kun on edelissä siitä päältä ilmeisen helppoa :cool:

    Itse olin ajatellut ~14afr cruise-alueelle mutta että uskaltaisi mennä jopa 16sta asti?? :eek:
    Bensana 98 ja ennakoita tosiaan aika roimasti, että kyllähän sen luulis toimivan mutta missä vaiheessa mennään liian laihalle että taloudellisuus alkaa kärsimään? Nyt päässyt matkassa jonnekin 13 tuntumaan kun turbaanin solkku on sökö, se on kanssa korjauslistalla tälle kesää kunhan tästä ehtii, eli sillä nyt sen litran ainakin saa poies joten oisko se 12l/100km tällä hetkellä. Itsekin aiemmassa korissa ko. Koneella ennen "mekaaniseksi" muuttamista onnistuin rochesterilla ajamaan ~10l/100km matkaa joten säädettävää lienee? Tosin kulkupuoltakin on kyllä nyt reilummasti että kai ne säädöt sielläpäin jo on :rotfl:

    Mutta edelleen muistetaan että tää tehdään puhtaasti uteliaisuuden tyydyttämiseksi ja oppimisprosessin vuoksi :lol:
     
  5. T.

    T. 3rd gear

    98 bensalla itsekin, ja tuonne 14~14,5 afr yritän päästä tyhjäkäynnillä sekä matkassa. Kun antaa hanaa ja on veto päällä, on tavoite jonnekin ~13 afr.
     
  6. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Jotain tollasta itekkin aattelin, ootko kuin paljon testaillu laihemmalle/rikkaammalle että onko tossa ööbaut taloudellisuus parhaillaan? Meinasin että kunhan tampereen hrrs reissulle sais laajakaistan paikalleen ni vois matkalla kaljoissaan sit katella digidigi-mittaria ja ruuvailla :D
     
  7. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei niillä voi säätää mitään muuta kuin tyhjäkäynti- ja "osa"kaasuseosta.
    Olen joskus menny Oldsin koneella niinkin laihaan seokseen kuin 15.4:1 maantiellä satkun vauhdissa mutta se ei onnistu ellei pääse myös sytkää säätämään jonnekkin ~50° ennakolle. Mulla oli megaruutta, kaasarilla ei onnistu ellei ole sytkän ohjauspurkkia.
     
  8. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Väittäsin ettei tyhjäkäyntiä edemmäs vaikuta seosruuvit yhtään. Jo matka ajoa sen pitäs mennä täysin pääpiirillä jos kaasari toimii.

    Joku 120mv kapeekaistalla oli mulla matka ajoseos 307 ja kaasu pohjass meni 900 päälle. En tiiä mitä AFR lukemissa on.
     
  9. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Juu ei varmaan wot alueella säädy noista ruuveista mutta nimenomaan cruise-alueen säätö pitäis aika kohtuullisesti saada säädettyä.

    Ja kyllähän olssin koneelle pystyy ennakot säätämään sinne jopa yli 50° kun nytkin on mek.max ennakko sen 38° ja kun alip.otetaan lisäksi niin eikös sieltä joku ~15° pitäs saada lisää? Kun laskennallisesti caminon 350ssä maximiennakko on ~60° mikäli tilanne on sellainen että sekä keskipakoennakko että alipaine-ennakko on maximissaan o_O

    Myönnän kyllä että kuumakäynnistys vaatii omat temppunsa mutta kun vermeet vetää hyvin eikä nakuttele niin olkoon :D
     
  10. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Mekaaninen max ennakko tulee nykysillä jousilla jossain parin tonnin kierroksilla jo :cool:
     
  11. T.

    T. 3rd gear

    Kulutuksesta ei minulla ole vielä kokemuksia kun en ole päässyt matkaa ajamaan. Kesällä sitten... Todennäköisesti tosin keskityn vain moottorin mukavaan toimintaan kun kilometrejä kertyy aikalailla vähän :) .
     
  12. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Kyllä edelissä vaikuttaa pidemmälle nuo seosruuvit. En muista tähän hätään tarkempaa perustelua mutta sen mitä oon ehtiny edelin perussäätöihin perehtymään niin aika paljon nimenomaan peruskäyttöön pystyy niillä vaikuttamaan o_O
     
  13. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Mun mielestä sillon jossain vikaa, bensapinta liian matala tai vastaavaa. Matka ajossa sen kuuluis jo kokonaan mennä sillä tarkemmalla pääpiirillä eikä epämääräsellä tyhjäkäyntipiirillä.
     
  14. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Säädön vaikutus on tasan niin kauan kun läppä on "oikeassa" kohtaa. Se taas riippuu paljon peräruuvista, lossin painosta jne. Ei kannattais luottaa että maantieseokset saa säädettyä tyhmäkäyntiruuveilla.
     
  15. Tunnel Ram

    Tunnel Ram 3rd gear

    What does Air/Fuel Ratio (AFR) mean?
    AFR is the mass ratio of air to fuel in an internal combustion engine. The AFR is an important measure for performance-tuning reasons. If exactly enough air is provided to completely burn all of the fuel, the ratio is known as the stoichiometric mixture which is defined as an 14.6 AFR ratio. The lower the AFR the richer the mixture. The higher the AFR the leaner the mixture.

    6 AFR - Rich Burn Limit (engine fully warm)
    9 AFR - Black Smoke | Low Power
    11.5 AFR - Best Rich Torque at Wide Open Throttle (WOT)
    12.2 AFR - Safe Best Power at Wide Open Throttle (WOT)
    13.3 AFR - Lean Best Torque
    14.6 AFR - Stoichimometirc Air/Fuel Ratio Value (Stoich)
    15.5 AFR - Lean Cruise
    16.5 AFR - Usual Best Economy
    18 AFR - Carbureted Lean Burn Limit
    22+ AFR - EEC / EFI Lean Burn Limit


    Recommended AFR Values for Naturally Aspirated 4 Stroke Engines

    IDLE / LIGHT CRUISE: 13.5 AFR
    When you start your vehicle we refer to this as being in IDLE condition. When you shift into gear and drive at a low mph we refer to this as being a LIGHT CRUISE driving condition. With 14.6 being the industry standard stoich AFR value, we typically like to see these conditions run slightly richer. We are looking to fine tune an engine to get the smoothest operation.

    CRUISING: 14 AFR
    Most of the time you are driving your vehicle you will be within the state of CRUISING. This condition is the most wide open for customer preference based on two factors. If you prefer better GAS MILEAGE then run a leaner mixture. Most stock to slightly modified engines will run just fine at an AFR of 15 and yield better MPG. If you prefer better PERFORMANCE then we suggest to run an AFR of 14 or even richer to around 13.

    WIDE OPEN THROTTLE: 12.5 AFR
    Driving full out within a gear will bring you into a WIDE OPEN THROTTLE driving condition. This condition is where the peak horsepower value is obtained. We typcially like to run a richer AFR here to get the best performance. Best performance for most vehicles is in the 12.5 to 13 AFR range. Going too rich will have the opposite affect and decrease your performance.

    ACCELERATION: 12 AFR
    Getting up to cruising speed or getting ready to pass someone, you usually are looking for the performance to get up and go. We refer to any fast turn of the throttle as being in an ACCELERATION driving condition. Again, we typcially like to run a richer AFR here to get the best performance. Best performance for most vehicles is around 12 AFR. Going too rich will cause a sluggish roll-on to get up to speed.
     
  16. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Enkä kyllä keksi yhtään syytä miksi kukaan haluis tyhjäkäyntipiirillä ajaa muuta kun tyhjäkäyntiä kun joka tavalla tarkempi ja parempikin piiri olis käytössä.
     
  17. Tunnel Ram

    Tunnel Ram 3rd gear

    Näin luki edelistä tyhjäkäynti seos ruuveista...

    Idle screws affect only the idle mix - when the throttle plate is closed and vacuum is sucking fuel only through the idle circuit. As the throttle blades open, vacuum/air flow goes past the other ports and you start main circuit metering.
     
  18. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Ei nyt aleta taistelemaan o_O

    Jos kerrankin ois semmonen asiallinen ketju od:llä :D

    Mut siis mä oon mielestäni lukenu (läppärillä jossain kirjanmerkeissä tallessakin ko. Linkki) että edelissä ne vaikuttaa myös tosiaan osakaasualueellekin laajemmin kuin esmes hollikassa ja rokkiorkassa, mutta tarkistan kun ehdin niin ei tule puhuttua höpöjä.

    Ja toisekseen, niinkuin sanoin niin testataan mihin ruuvien pyörittelyllä pääsee ja sit hommataan/lainataan neuloja/suuttimia tarvittaessa ja jatketaan niillä hienosäätöä jos tarvetta ilmenee ;)
     
  19. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Okei, eli joko muistan väärin tai sit on useempaa tietoa saatavilla. Sen tiedän joo että neuloilla tapahtuu pääsääntöisesti edelissä säätö, mutta tosiaan säätösarjan hinta oli toistasataa kun viimeks kyselin niin siks aattelin nyt ensin testata että mihin suuntaan tars päästä ni jos ei tarttis täyttä säätösarjaa ostaa kun on kuitenkin ainoa edelin kaasarilla oleva masiina :D
     
  20. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Voisko edel olla niin karu ettei siinä ole siirtymäpiiriä pää ja tyhjäkäyntipiirin välillä?

    Se vois selittää miksi tyhjäkäyntipiiriä venutettas pidemmälle, muttei sillä silti mitään cruisea kuulus ajaa.
     

Kerro tästä muillekin!