Mopar isolohko kansiremppa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja kruisaaja, 8.1.2017.

  1. kruisaaja

    kruisaaja 3rd gear

    Tai itseasiassa lähinnä kansipahvien vaihto,venttiilejä ei vielä tarkistettu.Vinkkejä?


    30 tml ajettu 1977 nelisatanen.
    Miksi kannentiivisteessä ei ole pakosarjan puolella vesitilan välillä lohkossa ja kannessa reikää,ei orkkiksessa peltisessä,eikä uudessa.
    Onko joku tiiviste mitä ei tarvitsisi jälkikiristää sisäänajon jälkeen mikä? mistä?
    kansia ei ole ennen avattu,eli ei ole tietenkään porattukaan,nyt luulin kansipahvien hajonneen,mutta ei oikein
    näkynyt jälkiä moisesta,kannet varmaan kannattaa joka tapauksessa plaanauttaa.
    meneekö orkkis kansipulteilla vai pitääkö vaihtaa mitään viritystä ei tehdä kansille.
    vinkkejä projektiin kiitos....
     
  2. rb

    rb Double Gearhead

    Mistä päädyit siihen ajatukseen?
     
  3. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Jos käyttää noita perus tiippareita, 1009, 1039, tai peltisiä niin ei tarvitse jälkikiristää. Ja orkkis kannenpultit voi käyttää uudestaan.

    Suosittelen peltitiivistettä, muuten laskee puristus entisestään siitä kuinka matala se jo alunperin on. Taso kannattaa ainakin kannesta ajaa sileeksi sekä lohkosta jos epäilyttää.
     
  4. kruisaaja

    kruisaaja 3rd gear

    Puhalsi pikkasen nestettä korkin juuresta ajon jälkeen muutaman kerran,neste oli myös maitokahvin väristä
    ja ylävesiletku oli kivikova.
     
  5. LPV

    LPV 3rd gear

    Taitaa painaa jostain sylinteripaineet öljykanavaan ja sieltä veden sekaan.
    Mulla (ja monella muulla) oil aikoinaan uudehkossa Neonissa tuollainen vika.
    Paranee tiivareiden vaihdolla, kansien oikaisu suotavaa jos ei pakollista...
    Näkyykö öljyn seassa vesi-vaahtoa?
     
  6. kruisaaja

    kruisaaja 3rd gear

    Ei venttiilikopissa eikä tikussa,öljyjä en ole vielä poistanut,etten vielä tiedä.
     
  7. kruisaaja

    kruisaaja 3rd gear

    Päivitetään nyt tämäkin,eli kyllä hävisi paineet jäähdyttimestä tiivisteiden vaihdolla ja kansien plaanauksella. ajolenkin jälkeen ylävesiletku pehmeä ja jäähdyttäjänkorkin voi avata vaikka koneen käydessä,eikä painetta.
     
    J.J. tykkää tästä.
  8. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Se ei välttämättä kuulu olla niin, paineen pitäis kuitenkin kasvaa kun lämpötila nousee. Se on paineistettu jäähdytysjärjestelmä jo nimeltäänkin, kestää siten suurempaa lämpöä kiehumatta.
     
  9. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Eli todennäköisesti kesällä puskee jäähdytin nesteet pellolle kun keittää :)
    Järjestelmässä pitää olla painetta.
     
  10. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Se ylävesiletku pitää olla kivikova, ehjä korkki päästää ylimääräisen paineen ja nesteen säiliöön, oikein toimiessaan.

    Huonolla tuurilla on sillä painetta pitämättömällä korkilla kohta sama vaikutus, pahvit vuotaa.
     
  11. Rotten

    Rotten Gearhead

    Termostaatti rikki?
     
  12. Olaviman

    Olaviman 1st gear

    Näissä isolohkoissahan on sitten suosituksena useasti käyttää sellaista syylärinkorkkia, joka ei pidä painetta kuin vasta kiehumispisteen kohdilla. Tunnistaa siitä, että korkin pohjassa oleva peltiläpyskä roikkuu vapaana, eikä jousi vedä sitä ylöspäin. Jos neste meinaa kiehua, siitä kehittyvä paine sulkee venttiilin ja paineistaa järjestelmän.
     
  13. J.J.

    J.J. Gearhead

    Hyvä että sait vehkeet pelaamaan. Niin se kuuluu ollakin että normaalisti letku löysänä ja vain tarpeen mukaan kovana. :D
     
    Roberto ja Rotten tykkäävät tästä.
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Otoksella 1 tarkastetuna Rockauto myy slanttiin ja 383:een samat syylärinkorkit.
     
  15. dodgeman

    dodgeman Gearhead

    Orkkis korkin varaosa numeron loppuosa on 830
     
  16. Olaviman

    Olaviman 1st gear

    Ainakin -71 isolohkoon oikea korkki on Stant 10231 joka on tuollainen "partial pressure" korkki.
     
  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Voi siellä olla sellainenkin, mutku on myös viis muuta tavallista. Miten semmonen osapainekorkki toimii? Vanhoissa mopareissa oli paisuntatilaa syylärin yläpäässä. Elikkä ilmaa ja kylläistä vesihöyryä. Korkki antaa paineen mennä pihalle. Vedenpinta on korkista alaspäin senttien päässä. Vesi toki paisuu lämmetessään muttei niin paljon että vesi kiehuu. Lopulta on täysi kiehunta päällä, jokunen kupla läiskähtää korkkiin. Korkki pelästyy ja lyö luukun kiinni. Vesi rauhoittuu kun paine nousee, korkki toteaa että pääsimpäs pälkähästä ja suhauttaa paineet pihalle. Lämpömittarin viisari heiluu eessuntaas.

    Ei, kyllä siellä järjestelmässä tarttee olla joku työpaine ihan sen takia että vesipumpun stefa on kivasti kuormitettu jne.
     
  18. Olaviman

    Olaviman 1st gear

    http://www.allpar.com/fix/engines/cooling-caps.html

    Tuossa on selitetty noista korkeista, ja ainakin tuossa -71 New Yorkerin tehtaan korjauskäsikirjassa on erikseen korostettuna kielto, ettei saa käyttää sellaista korkkia, jossa jousi pitää sen peltiläpyskän kokoajan suljettuna.
     

Kerro tästä muillekin!