4 linkkien asennus, perän ja koneen kulmat?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja impala-63, 7.4.2017.

  1. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    laita se perän joke nojaamaan alas 4 astetta ja mee nukkuu

    nii joo, mikäli ihmettelet, et miks se sun auto kuluttaa takanakkeja stripillä epätahtiin niin jatketaan..
     
  2. Mika.V

    Mika.V Gearhead

  3. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    :( mikähän tällä kaverilla on :(

    Luettu:) kiitos Mika.V. Eli vähintään 1/2* ja maksimissaan 3 1/2* eroa laatikon ja pinionin välillä. Toi tremecin appsi halusi 1* sisään tai muuten näytti punaista. Tämä homma on nyt siis selvä, mutta vielä kun saisi tietoa että pitääkö siihen pinioniin laittaa vähän ennakkoa ja miten paljon noilla 4-linkeillä?
     
  4. Mika.V

    Mika.V Gearhead

    Tuon ohjeen mukaan, ei tarvitse laittaa: https://www.hurst-drivelines.com/files/Universal_Joint_Alignment_Proc_111606.pdf

    As an additional note, I do not subscribe to the practice of adjusting pinion angles to compensate for spring wrap or torque twist. If you have enough power to twist the axle housing far enough to change driveline angles to the extent they are going to cause problems then you have a RACE CAR! Race cars have different rules than street cars.
    Street cars spend the majority of their time on the street and the angles should be set up for the street. If you have a race car, you probably know all this stuff (or at least you should know it) and you will adjust angles for optimum performance at the track. Just remember - as in life, everything is a compromise!
     
  5. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    no oliko 4 astetta jotenkin vitusti eri kuin 3.5-astetta?
     
  6. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    No ei paljon jos 7 astetta ei tunnu missään vai olenko ymmärtänyt jotain väärin....

    Kone nojaa 3* alas ja perä 3* ylös jollain meillä on niissä sama kulma.
     
  7. BBC

    BBC Guest

    Eikö tuo Mikan laittama linkki ole selvä ohje?

    jos nyt panee vaikka 2-4astetta pinionia alas niin toimii normikäytössä ja se riittää kompensoimaan joustamiset yms.
     
  8. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    No mun mielestä se on selvä mutta nyt te alatte puhumaan pinionia alaspäin vaikka ohjeessa sanotaan ylöspäin kun kuitenkin kone nojaa alaspäin. Tuossa tekstissäkin minkä mikä sieltä ohjeesta otti lukee ettei oteta mitään ennakkoa mihinkään.

    Edelleenkin täytyy kysyä että MITÄ MINÄ EN NYT SITTEN YMMÄRRÄ??

    Kone 3* alaspäin ja pinioni 3* ylös ja ei mitään ennakkoja ja kompensointeja eikö?
     
  9. karhu01

    karhu01 2nd gear

    Toiset varmaa kattoo nii et se pinionin ratas on alas ja toiset puhuu, et se nivel pää ylös. Mutta ku laittaa ny sen pinionin akselin koneenkans samaan suuntaan kallelleen nii ollaan aika hyvin kartalla.
    näin maalaisjärjellä nii eikai siellä ennakkoa tarvi kunha laittaa ajoasennos linjaan. Muuttuuhan se kulma väkisinki ku on kuoppia ja hyppyjä tienpinnas. Mutta suoralla paanalla olis jokseenkin linjas.

    Näin mä tekisin Ja meinaan tehdäkki.
     
  10. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    muutoksen idis on saada sitä kiulun painopistettä siirrettyä veto päällä enemmän taaksepäin. nelilinkeillä voidaan toteuttaa myös passiivinen nelipyöräohjaus esim. niin, että korin kallistuessa kaarteessa oikealle oikean pyörän auraus lisääntyy tms.

    joku pelkästään kiihdyttelevä toinen koulukunta saattaa tavoitella nelilinkillä jotain aivan muuta ehkä jopa sitä, että kori pomppaa lähdon hetkellä ylöspäin, jotta kumi puristuisi hetkellisesti tiukemmin rataan takapyörien päällä lepäävän massan hitauden verran.
     
  11. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    No tuon ohjeen mukaan molemmat samaan asteeseen ja ei edelleenkään oteta mitään ennakkoa !

    Mitään en mistään ymmärrä ja tällä hetkellä pinioni sojottaa 3* ylöspäin kun linkit on hepattu paikoilleen. Laatikkoon pitää vielä tehdä kannatinpalkki ja se tulee sojottamaan 3* alaspäin.:(
     
  12. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    0°, mikäli täysi ajopaino päällä
     
  13. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Siis täh ?
     
  14. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    no vittu niiden laippojen kulmat on toistensa suhteen 0-astetta. onko näin myös kun auto on kokonaan laskettuna pyöriensä varaan täydessä ajopainossa ja ajettuna pieni lenkki, että varmasti laskeutuu?

    mikäli on, niin laita nojaamaan se perä 4-astetta ja mee vittu nukkuu!

    ps. ei tahdo jaksaa täällä ns. "tekniikkapuolella ns. asiantuntijoiden" kanssa... pakko vetäytyä kellariin epäasiantuntijoiden seuraan..
     
  15. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Jos nämä asiat olisi minulle aivan selviä niin luuletko tosiaan että kyselisin niitä täällä :rolleyes:

    Se missä kulmassa se pinioni on täydessä lastissa pieni lenkki ajettuna en voi vielä tietää kun ei ole edes koppaa päällä. Vaikka molemmat kone ja pinionin kulmat olisi samat se ei tarkoita että ristinivelen kulma on 0* eikö?

    Sunkin kannattaisi hommata alkolukko näppikseen ja alkaa vähän rauhoittumaan.
     
  16. karhu01

    karhu01 2nd gear

    sitä kulmaahan on helppo säätää sit painopäällä, ku on kerta säädettävät linkit.
     
  17. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Linkkaamassani HRM:n julkaisussa on hyvin kiteytetty tuollaisen kysymyksen aiheuttama mylläkkä:
    http://www.hotrod.com/articles/91758/
    "Ask 10 Guys About Optimal Pinion Angle And A Lively Debate Will Ensue"
    On siinä tosin ohjeetkin tuon käpistimen säätöön.
     
  18. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    ei tässä mistään ristinivelien kulmista ollu kyse. ja anteeksi asenteellisuuteni, mutta vittu itte aloitit vähättelemällä "tyyliin, että mikähän tätäkin vaivaa tms." , kun kerroin, että laita NELJÄ ASTETTA! JA MEE NUKKUU!

    jatkoin vain samalla linjalla keskustelua eli sitä saat mitä tilaat, ja joskus enemmän.

    katso nyt edes että ristinivelet ovat kaikki samassa faasissa, muutoin saat helposti mystisen nykivän liikkeen takapyörille aikaiseksi.

    tai no aivan sama. tee siitä päältä nätti ja unohda sulle epäselvät asiat ja vittuile niille joiden juttuja et käsitä niin hyvä tulee. peace.
     
  19. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    En vähättele ollenkaan mutta sinun kirjoitustyylisi on erittäin provosoiva ja jää vähän vajaavaiseksi asiasta. Mitä edelleen tarkoitat tuolla 4* ? Ylös, alas ? En ole ajatustenlukija että tietäisin mitä tarkoitat jos et sitä kerro selvästi.

    Kun täällä päässä keskustelua on niin kuin ensimmäisessä viestissä ilmaisin noviisi pinionin kulmissa niin pyytäisin mahdollisimman helposti ymmärrettäviä neuvoja.
     
  20. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Ei kun lukihan siellä alaspäin ei näitä kaikiakia posteja enää muista, mutta en tajua miksi jos laatikkokin on 3* alaspäin. Eikö siihen tule turhan paljon murrosta niveliin.
     

Kerro tästä muillekin!