Engine Masters flekti testailua.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Fuselage, 2.5.2017.

  1. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Eli kannattaako sähköflekti, ehkä.. :)
     
    xarper ja Rotten tykkäävät tästä.
  2. maddis

    maddis Gearhead

    Katselin että tuo tehdastekoinenkin 'kytkinflekti' oli aika jäykkä. Ainakin omassa arkikulkineess tuommoinen kytkin flekti pyörii vielä jonkin aikaa senkin jälkeen, kun moottorin on sammuttanut.

    Omassa kesäkulkineessa on ollut sähköflekti alusta asti. Kumia sillä ei paikallaan polta ilman että alkaa lämmöt nousemaan, mutta normiajossa kyllä pysyy lämmöt kurissa eikä ota sitä 30A mitä ameriikan pojat meinas.
     
  3. xarper

    xarper Gearhead

    Itellä on Voyagerin syyläri ja flektit, hyvin pelaa miedossa 302. Ostin kun halvalla sain ja istuukin hyvin.

    Pääseepähän vittuilemaan kenellä noita jäykkiä flektejä onkin, faktojen kera :D
     
    KajS ja Rotten tykkäävät tästä.
  4. Rotten

    Rotten Gearhead

    Mites tuommoinen 14horsepowerin lisäys tuntuu? Huomaako sitä maallikko?
    Edit: puhutaan noin+/- 200hp lähtötilanteesta
    Miul on just tuommoin suht jäykkä, kytkimellä oleva ropeli, kuten tuos videossa!
    Mites tuohon kulutukseen vaikuttaa, noin suunnilleen positiivisesti, jos kattelis sähkö ropelin??
     
  5. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Mitä vähemmän tehoja, sen paremmin sen huomaa.
     
    xarper tykkää tästä.
  6. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Hyvin toimiva visko pyörii melko tyhjää, kun sitä ei tarvita. Ja sit kun tarvitaan, se on melko sama, otetaanko se teho suoraan hihnapyörältä vai laturin kautta...
     
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ei ihan noinkaan. Hihnavetoisen propellin siivet pitää mitoittaa niin että puhallusta/imua syntyy jo joutokäynnillä. Toisaalta propelli pyörii ajokierroksilla aivan liian lujaa. Siksi niitä taipuvia siipiä. Tai visko. Viskossa se pyörimisnopeusero syntyy kytkintä luistattamalla joka on kehno tapa vaihteistoksi. Sähköflektissä puhallus saadaan oikealla nopeudella moottorin kierroksista riippumatta ja propelli tarvittaessa kokonaan päältä pois. Tavislaturi, vaikkapa 100A, ei ota 14 tai varsinkaan 30 hevosvoimaa (10-23kW) akselitehoa missään tilanteessa.
     
    Roc tykkää tästä.
  8. Gerball

    Gerball Gearhead

    Ja mitäköhän vie visko tehoja jos jo "melko tyhjänä" pyöriessään verotti tuon 15hp. Lämmetessään kun tuosta vielä kangistuu.
    Veikkaan että tulee pitkä topiikki kun ikuiset viskon "ei se mitään tehoja vie" puolustajat koittavat asiaa kääntää toiseksi..
    Asiastahan on väännetty kättä lukuisat kerrat.
     
    xarper tykkää tästä.
  9. MJF

    MJF Double Gearhead

    Oli kyllä sen verran vakuuttavat tulokset että aiheuttaa toimenpiteitä Valiantin flektiosastolle. Ihan vaan testimielessä jos vaikka perstuntumalla huomais eron mekaanisesta sähköiseen :D
     
  10. peltsi

    peltsi Gearhead

    Testissä ei huomioitu lainkaan sitä millä voimalla flekti vetää autoa eteenpäin :)
    Toinen mikä jäi testissä oikeasti huomioimatta on ajoviima joka varmasti pienentää tehohäviötä. Nyt jäähdytysilma revittiin syylärin läpi ilman ajoviiman apua. Olisivat viellä tehneet testin ilman tunnelia niin olis nähnyt mistä ne häviöt tulee.
    20 heppaa kyllä kuulostaa aika helkkarin isolta tehohukalta... Sähköflektit taitaa ottaa 0.5hv silloin ku sattuvat olemaan päällä.
     
    helvetinkat tykkää tästä.
  11. maddis

    maddis Gearhead

    Tekihän ne testin lopussa ilman tunnelia ja vähemmän vei tehoa silloin.

    Rättisitikassahan on moottorissa tehoa reilu 20hevosta ja flekti(suoraan kampiakseliin kytketty) ensimmäisenä niin siinä varmaan onkin tuo eteenvetävä voima 'huomattavat'. ;)
     
  12. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Entäs nämä uudet viskot? Esim monessa bemarissa ja omassa passatissakin on visko pyörimässä.
     
  13. maddis

    maddis Gearhead

    Omassa pasaatissa se visko/kytkin on niin löysä että flekti pyörii jonkin aikaa vielä senkin jälkeen kun moottorin on sammuttanut.
     
  14. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Niin, tuota tehoasiaa lähinnä mietin. Jos ne niin paskoja olis niin miksi vielä noinkin tuoreessa ois? Onhan siinäkin sähköllä kakkosflekti tosin.
     
  15. maddis

    maddis Gearhead

    Olisko hinta yksi tekijä? Yksinkertainen kun ei tartte ylimääräisiä antureita sun muita sähköjä. Vaikka kyllähän tiedon tietysti nykyään saa vaikka ECU:lta mutta ohjauksen tarttee silti.
     
  16. Kylmit

    Kylmit 2nd gear

    Eiköhän loputtoman hyötysuhteen metsastämisen takia 99,99% kaikista voimaa vaativista apulaitteista on uusissa autoissa sähköisiä, ohjaustehostin, vesipumppu, flekti, polttoaineensyöttö. ym ym. Esimerkkinä laturikin, uudet autot lataa vain kun sille on perusteltua tarvetta, muuten laturi on aina pois pelistä.
     
  17. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Toi tuli itekkin mieleen että jos ajetaan vaikka satasta, niin luulis sen flektin jarrutavan paljon vähemän mitä paikallaan.


    Saako tollanen ohkanen kiilahihna välitettyä edes tollasia 20-30hp tehoja? Tai joku moniurahihnan takapuoli niin kuin chevyssä muistaakseni on?



    Mut en tiiä, itte en ole ikinä huomannu mitään kulutuseroja tai persdyno eroja visko vs kiintee vs sähkönen vs ilman flekriä joten annan autoissa olla ne mitkä siellä alunperinkin on.
     
  18. maddis

    maddis Gearhead

    Varmaan nykyään onkin sähköohjattuja. Oma pasaatti on jo 15 vuotias.

    Yksi kaveri kertoi, että sen -11 bimmerissä oli talvella ongelmaa ettei tahtonut ladata 'äly'laturi akkua. Tunnin ajoi ja perille päästyä saattoi auto valittaa alhaista akun varausta. Ja bimmerissä vielä se akkukin takakontin lattian alla, ettei se edes ota kunnolla varausta vastaan, vaikka akku sähköä tarjoiliskin.
     
  19. stealth

    stealth Gearhead

    Itte oon huomannu remmiflektin ja säköflektin välillä ihan tuntuvan eron sähkösen eduksi, kierrosherkkyys paranee huomattavasti ja kulutus pienenee, selvin vaikutus oli volvon 242:sa kulutus tippui 1-2 litraa sadalla kilometrillä ja tuo olematon kierrosherkkyys parani lähes oikeiden autojen tasolle.

    Nyt olen laittanut tuohon käyttis Caprice projektiin 4,5 tuumaisen kampiakselin hihnapyörän ja sähkövispilän eli, hidastan kaikkia apulaitteita sen verran kuin se on turvallisesti mahdollista.

    Turha tuota vesipumppua on ylimääräsiä vatkauttaa.
     
  20. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ei.
     

Kerro tästä muillekin!