Engine Masters flekti testailua.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Fuselage, 2.5.2017.

  1. J.J.

    J.J. Gearhead

    Kyllä juurikin niin, hihnalla on kova hinku pyrkiä kehältä poispäin sitä kovemmalla voimalla mitä nopeammin sitä pyöritetään. Tämän takia rissoihin kohdistuu koneen käydessä kovempi paine kuin lepotilassa. Vähän kuin jokaisella tyhjällä pätkällä hihnaa olisi kiristin joka tiukkaantuu kierroksia lisätessä, tämän takia ne hihnat ei luista vaikka ne käsikopelolla tuntuisikin löysältä.
     
  2. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ei taida päteä moniuran sileällä selkäpuolella... Joka pyrkii ulos omalta kehältäänkin juuri siinä pyörän kohdallakin.
     
  3. J.J.

    J.J. Gearhead

  4. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kahden pyörän ja kiilahihnan tapauksessa tuossa ei ole epäselvää. Mutta nythän ei puhuttu siitä. Minne se kiristävä voima kohdistuu kymmenen pyörän ja sinnetänne mutkittelevan moniurahihnan kanssa? Kun tässäkin puhuttu vesipumpun pyörä on "ulkokurvissa" ja vielä aika iso... Tokihan se hihna pyrkii pyörintäkehältään ulospäin isoilla kierroksilla ja siis kiristyy. Mutta sitten tulee se mutta. Juuri se vesipumpun pyörä on jo sanottu ulkokurva, josta se pyrkii ulospäin. Eli siis irti pyörästä. Miten juuri se kohta käyttäytyy?
     
  5. J.J.

    J.J. Gearhead

    Laskemallahan tuo selviäisi jos olisi vaan kaikki arvot tiedossa. Toki kaikki vaikuttaa kaikkeen. Ihan hyvä matemaattinen pähkinä.
    Mutta siis ihan samalla tavalla tuo asia pätee sinne ulkokurvissakin olevaan rissaan, ja jokaiseen muuhunkin hihnan matkalla olevaan pylpyrään ja mutkaan. Voima kun tahtoo aina mennä suoraan.
     
  6. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Mutta kun ei päde ihan automaatilla. Iso ulkokurvan pyörä pyrkii siis erkaannuttamaan sitä hihnaa itsestään sen kiristysvaikutuksen lisäksi. Ja sitten kun puhutaan leveän lattahihnan sileästä selkäpuolesta, niin myös väliin jäävän ilmapatjan vaikutus alkaa merkitsemään jotain isoilla hihnanopeuksilla.
     
  7. J.J.

    J.J. Gearhead

    Trollaatko vai oletko tosissasi?
     
  8. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Jep, olen tosissani. Kun nyt ruvetaan hieromaan. Et ole pystynyt vakuuttamaan minua tuon nimenomaisen vesipumpun pyörän kohdalla kitkan lisääntymisestä kierrosten noustessa.
     
  9. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    en tiedä mistä juttelette, mutta joskus kumi kliistrautuu paremmin pintaansa, kun on lämpimämpää...
     
  10. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    tulee ihan automaatin jäähdytyksen lähtöjen tulppaus mieleen tästäkin hommasta..
     
    helvetinkat, Naumasto, xarper ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  11. Valapatto

    Valapatto 2nd gear

    Kyllä, asiallinen keskustelu autoista ja niiden rakentelusta on kadonnut tältä foorumilta ja tilalla ihme jänkkäystä ja vouhkaamista joka topikissa.

    Yleinen keskustelu se vasta paskaa onkin mutta sen voi jättää helposti lukematta, näitä teknikkapuolen juttuja ois edelleen kiva lukea jos näissä jotenki pysyttäis asiassa.

    :wc:
     
    Camino'79, max, G20 ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  12. xarper

    xarper Gearhead

    Kyllä taas hyvä ketju pilattu urpojen toimesta niinku se toinenkin... Ei paljoo kyllä enää älyä tällä palstalla jäljellä, pitikö mennä muuttelemaan paskemmaks tämäkin.. Kuoleva palsta on kuoleva.
    Tarttee lisää Kaarnen kaltasia sankareita tänne että näyttää aktiiviselta...
     
  13. stealth

    stealth Gearhead

    Mites jussi säästääkö se sähöflekti sitten moottorin kuormaa?? olisko sitte asiaa laittaa kaikissa autoissa apulaitteet ketjuvälitteisiksi?? väännätkö nekin luistamaan?:)
     
  14. stealth

    stealth Gearhead

    Nyt menee kyllä ihan epätoivon puolelle, herneet pois nokasta ja tarjous siitä kaljasta on sunnuntai iltapäivään voimassa, itte päätän tämän keskustelun tähän.
     
    Roc tykkää tästä.
  15. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Asiallisenahan tämä kinailu tässä topicissa on pysynyt.

    Varmaan od tarvis samanlaisrn fuhrerin kun moni muu palsta. Yksi sanoo miten asiat on ja muut lampaat mukailee perässä.
     
    helvetinkat tykkää tästä.
  16. J.J.

    J.J. Gearhead

    En jaksa tuota fysiikkaa enää vääntää ettei tule kohta banneja.
    Anteeksi urpouteni.

    Mutta aihe kyllä itseäkin koskettaa ja jos vähän rikastuisi niin olisi hyvinkin ajankohtainen. Mulla on ikuisuusprojektissa ollut ajatuksena laittaa siihen iso alusyyläri parilla sähköflektillä mutta toisaalta hyvät kokemukset mekaanisesta ropelista houkuttaa.

    Auto on 2gen firebird orkkis 455 koneella ja koneteho jos jää nykyisellä kombolla alle viidensadan niin itku tulee. Ihan cruisailu peli olisi tarkoitus tuosta kuitenkin saada, kaasari on vakuumi, nokka suht maltillinen hydyrulla ja turbiini matalalla stallspeedillä.

    Mutta tuollainen patti tuottaa lämpöä jo aika reilusti. Eli onko akku tyhjä ja vedet tontissa jos eksyy johonkin powerin letkaan, ja on ne sähköflektit siellä keulalla?
     
  17. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

  18. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Ei se akku tyhjene kunhan mitoitat laturinkin sähköntarvetta vastaavaksi. Lasket kuormat yhteen ja sen mukaan lataus;Powermasterilta saa ainakin 100 A latureita jotka on originaalin näköisiä. Jos serpentiinihihnaa aiot käyttää,löytyy GM:ltä jotain 180 A malleja joilla sitten käyttää jo aikamoista sähkösyöjää.
     
  19. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Totta, 2000- luvun puolvälin foorumimentaliteetti takasin. Kaikki moderaattorien kanssa eri mieltä olevat bannataan paitsi jos admin on eri mieltä, sillon pitää olla adminin puolella koska admin varmaa heivaa moderaattorin vekeen koska se on ärsyttävä vänkääjä. Moderaattoreita ja adminia ei saa arvostella. Muutoin asioihin ei saa ottaa kantaa vaan pitää odottaa mitä mieltä mode tai admin on asiasta. Pienikin harhautuminen ohi aiheen tuo kuukauden bannit, jokaselle aiheelle pitää luoda uusi ketju esim. nyt pitöisi luoda "kuinka suuren tehon kiilahihnan selkäpuoli pystyy kuljettamaan" "pystyykö kummins dieselin hihna siirtämään 70hp" "paljonko 1000kw cumminssissa on kulutus". Tässä aiheessa puhumme vain engine masters flekti testailusta, muu flektitestailu on off topiccia -> bannit.
     
    helvetinkat ja Karpov tykkäävät tästä.
  20. Valapatto

    Valapatto 2nd gear

    Niin tai sit vaan paskotaan kaikki aiheet vastaamalla ihan jokaiseen jotain vaikka ei olis yhtään mitään sanottavaa.

    Esimerkkinä vaikka ensimmäinen vastauksesi tähän aiheeseen.
     
    PauliR ja G20 tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!