Hydraulit & Kiruna-systeemit ja Ilmajousitus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Anonymous, 26.10.2001.

  1. Fuselage

    Fuselage Gearhead

  2. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Droppi olka-akselissa on ylä ja ala pallon kiinnikeet ja raidetangon kiinnike aivan samanlaiset ja samassa kohdassa kuin alkuperäisessä olka-akselissa. Pyörän akseli on droppi olka-akselissa ylempänä, kuin alkuperäisessa olka-akselissa. Elikkäs auto madaltuu tuon pyörän akselin kohdan muuttumisen seurauksena.
    Jousituksen tukivarret pysyy alkuperäisessä asennoissaan madalluksen seurauksena, joten pyöräkulmatkaan ei muutu oleellisesti.
     
  3. rizla^^

    rizla^^ 2nd gear

    Jahas. Jos jäö liian korkeeks tuo auto kun saa lopullisedti pyärilleen nii pitää alkaa selvittään löytyykö tohon tai sopisko jostain GM isoveljestä olka-akselit kun jonkub verran samaa monien osien kohdalla kun amerikkalaisissa..
     
  4. Catiska

    Catiska Gearhead

    Nyt ei ole varsinaisesti ilmajousituksesta kyse. Autoni keula kulkee sopivan matalalla/korkealla, perä vähän liian alhaalla, etenkin jos takapenkillä on edes yksi ukko, saati kaksi.

    Ilmaavusteiset iskarit on helppo ratkaisu tuohon ja manuaalisesti renkaantäyttölaitteilla saa perän ryhtiä säädettyä. Mutta minulla olisi hyllyssä uusi Lincolnin kompura kuivauspatruunalla joten mieli tekisi hyödyntää sitä tässä yhteydessä.
    Mitä mahtaisin tarvita säätääkseni takajousituksen kantavuutta autosta sisältä käsin? Yksinkertainen, manuaalinen systeemi siis hakusessa.
     
  5. Herje

    Herje Double Gearhead

    Periaatteessa pelkkä tyhjennys hana linjassa riittää. Kompurassa kun virta päällä niin se täyttää ja hanalla tyhjennys.
     
  6. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Lisäksi kompuralle ohjaus sopivalta painekytkimeltä, niin ymmärtää kompura pysähtyäkin kun paine nousee tappiin.
     
  7. Herje

    Herje Double Gearhead

    Ja tässä toimii ihan kotikompuran painekytkin.
     
  8. Catiska

    Catiska Gearhead

    Painekytkin siinä kompurassa jo onkin. Eli joku sähkösolenoidihässäkkä olisi tarpeen millä saa lisättyä tai vähennettyä painetta.
     
  9. Herje

    Herje Double Gearhead

    Magneetti venttiili.
    Onkos sulla ilmasäiliöö?
     
  10. El C

    El C 3rd gear

    Itse tykkään enemmän manuaalikytkimestä kuin magneettiventtiilistä, saa ilman määrää säädettyä portaattomasti. Tarkoitan, ettei oo venttiili heti selällään kun liipasimesta painaa. Nousee / laskee auto silleen sivistyneesti... :confused:
     
  11. Herje

    Herje Double Gearhead

    Venan koko ja linjan paksuus vaikuttaa siihen nopeuteen.
    Lisäksi on saatavana säädettävia kuristimia poisto puolelle.
     
  12. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Sähköisillä/manuaali venttiileillä kun lisätään tai päästetään pois painetta, niin painemittari olis myös kiva lisävaruste. Näkisi millä alueella paine milloikin on.
    Eipä tämä järjestelmä enää ole mahdollisimman yksinkertainen, niikun alussa oli toive.:D
    Yksinkertaisin systeemi. Napista kompuralle ohjausvirta ja max paine järjestelmään = jäykkä jousitus. Napista sähköiselle venttiilille virta ja paine pois järjestelmästä = löysä jousitus.
    Hifistellä ken haluaa, vois laittaa toisen painekytkimen ohjaamaan max painetta siihen puoleenväliin, niin olis kolmaskin vaihtoehto jousituksen jäykkyydessä.:confused::D
     
  13. Catiska

    Catiska Gearhead

    Säiliölle en näe tarvetta koska painetta ei ole tarpeen säädellä koveinkaan aktiivisesti. Eli vain silloin harvoin kun takapenkille kampeaa väkeä mitä ei kovin usein tapahdu. Ainakin Caddyn vastaavat iskarit pitivät paineensa vaikka talven yli, joten kompuralle ei usein tule startteja. Kuivaajan pönttö on tilavuudeltaan varmaan sama mitä molempien ilmapussien yhteistilavuus, joten se saa riittää.

    Painemittari voisi olla hyvä, toisaalta kun ei ole tarkoitus nostaa/laskea autoa noiden iskareiden varassa niin minulle riitää että saan pidettyä auton suht oikeassa asennossa kuormasta riippumatta. Ja se onnistuu ihan silmämääräisesti kuskin penkiltä käsin.

    Mekaaninen venapaketti on kyllä yksinkertainen ja toimintavarma mutta sähköpiuhat saa vedettyä helpommin kun haluan piilottaa keskikonsoliin kaikki hallintaan liittyvän. Jostain vain pitäisi löytää sopiva sähkövenapaketti, kolmitieventtiiliksikö sitä sanotaan?
     
  14. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mites takaisku ja poistolle vaan hana ja letkun vetää sen keskikonsolin sisällä jonkun luukun/kotelon sisälle samaan lootaanhan sais pienen mittarin

    Kaikki pitäis löytyä rekkoihin tarvikkeita myyvästä liikkeestä
     
  15. Herje

    Herje Double Gearhead

    Kompurat yleensä on varustettu takaiskulla.
    Tai ainakii ne pari mitkä mulla on ollu
     
  16. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Onko takaisku vai pakoventtiili?
    Ne läppäventtiilit ei välttämättä kestä iskua esim kanttarilta pudottaessa
     
  17. Catiska

    Catiska Gearhead

    Katselin jo valmiiksi pari 1/4" solenoidia ja niille adapterit oikealle putkikoolle (1/8"). Ei maksa paljoa.
    Kompura ohjautukoot omalla painekytkimellään. Eikös se noilla toimine?
     
  18. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Takaisku venttiilin joutuu laittamaan järjestelmään ainakin siinä vaiheessa, kun on ilmat häipynyt säiliöstä yön aikana.
     
  19. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Toi 1/8" putki on niin ohutta, että kuristaa sopivasti. Sähköisissä venttiileissä on siten muitakin vaihtoehtoja, kuin max paine ja paine pois. Ilma liikkuu noissa hitaammin. Iskarin sallittu max paine ja kompuran tuottama max paine ja painekytkin sais olla yhteensopivat.
     
  20. 3964

    3964 3rd gear

    740 volvossa oli kojelaudassa napit ylös ja alas ja mittari samassa paketissa.
     

Kerro tästä muillekin!