Engine Masters flekti testailua.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Fuselage, 2.5.2017.

  1. DX

    DX Double Gearhead

    se oli suurikokoinen 70 sarjan volvon flekti jotain päältä 2000 mallisista, rupelli hyväjottei vähä suurempi kuin astron orkkis, ottaa 40 ampeeria käynnistyessä, sitten riittää "vain" vajaa 30,
    lehdet pöllyää auton alla, että ruutia siinä on, vähän jopa turhankin paljon.
    kaavelikin niin iso, että kun pikkasen leikkeli reunoista pois, niin sen sai muutamalla ip ruuvilla näppärästi ja tiiviisti kiinni orkkiskaavelin sisälle.

    noita noukittiin kilvan romulavalta kun tossa reilu kymmenen vuotta sitten oli takaisinkutsukampanja, flektin yhteydessä olevia elektroniikkabokseja oli syttynyt tuleen ja nykymuodin mukaisesti kun vaihdetaan mahdollisimman isoja kokonaisuuksia,
    niin vaihdettiin koko puhallinyksikkö sen pelkän piirikortin sijaan.

    kai nuita purkamoilta löytyy?
     
    mukko tykkää tästä.
  2. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Yhet pajaraadot kertoili käyttävänsä fordin ( Taurus/T-bird 90-luvulta) 2-nopeuksista tuuletinta. Isommalla nopeudella kait 4000 cfm virtaus. Rockautossa kohtuuhintainenkin.
    Vähän ohjaussysteemin rakentelua kaipaa vain,jos haluaa automaattisen toiminnan siihen.
     
  3. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Anteeksi muokkaan sen pois jos noin kismittää.

    Yleensä nää vaan on keskustelufoorumeita eikä sen vakavempia, ei täällä hirveemmin lähdeviittauksiakaan näy joka nyt lienee asiallisen keskustelun yks piirre.
     
  4. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Ei noita voi verrata, laturi ottaa paljon kuormaa jo pienilläkin kierroksilla ja flekti taas ei juurikaan mitään pienillä kierroksilla. Lisäksi se hihna kyllä kiristyy kun se joutuu pyörittämään sitä laturia.
     
  5. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Lopetetaas nyt leikkiminen, kun jotkut kovin pahastuu. Ja pysytään asiassa.
    Varmasti säästää sähköflekti kuormaa koneelta, tilanteesta riippuen enemmän tai vähemmän.
    Lähinnä tässä härnäsi se, että voidaanko normaalihihnoilla siirtää vesipumppu-siipiyhdistelmälle 30-60hp. Ei voida. Joten pelkästään sieltä sitä ei ole vapautettavissa.
     
  6. Gerball

    Gerball Gearhead

    Juurikin näin on asia
    Pistäisitkö lähdeviittaukset näihin mainitsemiisi testeihin.
     
  7. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Mä olen ymmärtänyt, että ero hyvä viskon ja sähkön välillä ei ole kummoinen, mutta kyllä noissa kiinteissä tulee eroa.
     
  8. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Samanlaisia testejä ja samantapaisin tuloksin on nähty jo vuosikymmeniä, joten ei siinä mitään ihmeellistä.

    Huomiota tässä testissä herätti kuitenkin se että huipputehon kierrokset heittelivät eri testeissä välillä 4800-5200.

    Toinen asia oli se että kaasuttimen päällä ei ollut suodatinta eikä muutakaan suojaa joka estäisi ilmavirran tai sen puuttuumisen vaikutukset eri testien välillä.
     
  9. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Itse olisin toivonut tohon vielä sen sähkösen. Vaikka se onkin tarkempaa, että on sama varaus akussa starttien jälkeen, onko mikä laturi etseteraa... ja miksei sit kylkeen vielä sähkö pumppua kun oli kone niin nätisti pukilla....
     
  10. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Mutta oma mielipide itse kysymykseen, jos omaa viskon, niin sit menisin korvakuulolla ton vaihdon kanssa. Jos se huutaa, niinkuin mun vanha astro, niin sit sähköinen. Töissä kun löi talvella lämpiää, niin halliin sisään kuulu pelkkä flekti, mutta ei konetta :D aivan jumalaton ääni. Piti se itsekin vaihtaa sähköön, mut vaihtu auto...
     
  11. jarona

    jarona Gearhead

    Miksi hihna tarraa selkäpuoleltakin?
    No kun tulopuolella hihna löystyy ja tavallaan "taittumalla" tarraa
    pyörään kiinni, näin näkyi olevan omassa subarussakin eilen
    vesipumpussa kun sen jakopään kasasin.
    Isäntä aikoinaan tokaisi että hän pysäyttää tän
    trattorin ulosottoakselista, unohti vain pyörimissuunnan,
    ranteet poikki...
     
  12. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    En koska minä en asiattomuudesta valittanut. Enkä jaksa mihinkään netti höpinään panostaa niin hirveesti, mieluummin oon höpisemättä kuten varmaan 99% muistakin. Jäis tänne sitten se 1% viittaamaan tieteellisiin tutkimuksiin millon mistäkin flektin tehohulasta, hihnojen pitävyydestä yms.

    Mut noita testejä on iät ja ajat ollut ja millon mikäkin on voittanut. Olisko ollut joku hot rod magazinessä missä visko voitti tosi niukasti sähkösen jos oikein muistan parin vuoden takaa, nyt voitti sähköpropelli, jossain tais jopa flex fan voittaa. Varmaan Ian Bell, david wizard ja ehkä blairkin on jotain noista flekteistä maininnut vaikka viiminen kai keskittyi enemmän simulointiin.
     
    Muokattu: 5.5.2017
  13. xarper

    xarper Gearhead

    Eiku faktoja kehiin missä nuo muka sähköflektin voittaa millään tapaa, paska puhetta täysin kyllä.
     
  14. maddis

    maddis Gearhead

    Samaa olen itse noissa testeissä ihmetellyt. Oliko saman porukan Hotrod garage tms. missä jotain autoa dynottivat ja ilmanputsarin paikalleen laittamisella taisivat saada +10hp ellei ollut lähempänä 20hp.
     
  15. max

    max Double Gearhead

    Tämä menee alkuperäisestä aiheesta rankasti ohi,mutta ihan täällä Suomessa olen omin silmin nähnyt filtterin vaikutuksen moottoriin.
    Oma 454 Letukka sai 2kpl. lisähevosia kun KN filtteri ruuvattiin paikalleen.
     
  16. Tunnel Ram

    Tunnel Ram 3rd gear

  17. maddis

    maddis Gearhead

    Tuo oli ihan perinteinen filtteri eikä mikään 'vapaavirtaus'.

    Muista mikä jakso se oli enkä jaksa alkaa kaivamaan. Enkä jaksa alkaa vääntämään lisääkö putsari mitään vaiko ei. Kunhan totesin mitä jossain ohjelmassa tyypit dynottaessa esittivät.
     
  18. max

    max Double Gearhead

    Ei tietenkään tarvitse mitään vääntää.Kunhan vaan totesin kuinka kävi omalla kohdalla moottorin dynosessiossa.
    Nämä ovat varmaan tapauskohtaista asioita.
     
  19. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    https://www.google.fi/url?sa=t&sour...CCMwBA&usg=AFQjCNFcwN8p3GHK9wLvETMSb-X9SJ70FA

    En ole asiantuntija enkä tunne asiaa mutta vaikka tossa lopputulemana että että sähköfan ei ole joka paikassa ylivoimanen n. yli 15 asteessa kai sama kumpi on ollut tossa tapauksessa jos oikeen tajusin, ja alle ton kun tuuletin käy tyhjää enemmän jollon sähköpropelli on parempi, lisää varmaan löytää scolarista tutkimista aiheesta jos kiinnostaa. Automotive cooling fan ehkä hyvä hakusana ja patentit pois


    Mut varmaan tapauskohtasesti kannattaa miettiä, varmaan flektin pienennys on eka askel, varmaan se syylärin kokonen 7 lapanen aika ylitappoa.
     
    Muokattu: 5.5.2017
  20. stealth

    stealth Gearhead

    Ja miksikähän ei, nyt perustetta kehiin. Olenkuitenkin yli 30 vuotta työkseni erilaisia koneita käsitellyt, harrastanut, rakentanut ja jopa korjannut ja nähnyt suurempiakin tehoja siirrettävän remmeillä. Tuossa shevyssä kuorma alkaa nollasta ja nousee kierrosten mukaan, ymmärrätkö mitä ajan takaa.

    Voit tietysti jankuttaa ja trollata vaikka maailman tappiin mutta, tosiasiat on tosiasioita ja koettu on koettua. Tiesitkö muuten että alumiinilla ja teräksellä on eri kitkakerroin ja lämmön luovutuskerroin? ja miksikähän kiilahihnoista on siirrytty moniuraremmeihin?

    Nuo esim. vesipumpun tehotarpeet on mitattu jo ajat sitten varmaan toisetkin voisulle niistä kertoa.

    Ps. tarjous on voimassa:)

    Ekakerran vaihdoin huuverin sähköflektiin 80-luvulla kun niitä alkoi romiksesta löytyyn.
     
    Muokattu: 5.5.2017
    xarper ja Roc tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!