Ford V6 Turbo Projekti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Vermilion, 30.8.2016.

  1. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Uutta tavaraa tullut.

    https://1drv.ms/f/s!Ak0ev910-aPVuG0vUOCyZ1uCqciV

    Pari kysymystä teiltä guruilta kuuluuko toi 17.5mm AN-12 Letku AN-12 liittimeen jonka mitta on kuvissa esitetty 18.5 => 21mm aivan hiton tiukka tuskin menee käsin paikalleen.

    Muutenkin kuvissa näkyy paha tila ongelma en tiedä miten ratkaisisis... ainakaan näin päissään perjanta iltana. Ei mahdu suodatin tohon väliin mihin meinasin..

    Sigh ei sitten vissiin ajettakkaan tänä kesänä E85 kun ei letkut sovi liittimiin ja suodatin ei mahdu tohon meinattuun paikkaan kun noi liittimet vei about 4cm enemmän kuin olin meinannut.

    Alunperin meinasin suodatinta jossa ei olis raanaa, mutta milläs mä olisin suodattimen vaihtannu jos tankki tulis niskaan kun ottaa suodattimen puhdistukseen... Suodatin jossa ei olis ollu raanaa olis ollu vissiin kaksi tuumaa lyhyempi.


    Tankin huohotusta varten on nyt tollainen 1/2" one way valve luulis riittävän ilman saantia varten, vielä tarvis suodattimen että tankkiin ei mee pölyä...
     
    Muokattu: 5.5.2017
  2. T.

    T. 3rd gear

    Miksi siinä huohotusletkussa pitää venttiili olla? Eikö se tee koko huohotuksesta ikäänkuin puoliksi toimimattoman?
     
  3. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Siis ilma pääsee tankkiin mutta polttoaine/hajut ei pääse ulos... Tietysti jos tykkää polttoaineen hajusta ja haluaa nuufkia sitä niin mikäs siinä... Estää myös polttoaineen ulos tulemisen jos auto menee katolleen... ralliautoissa vissiin ton tyylinen venttiili on pakollinen. (Ei ole tarkoitus ajaa katolleen eikä tää ole ralliauto...)
     
  4. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Onks tuo sellanen tankin huohotukseen tarkotettu venttiili, vai ihan raakasti one way venttiili joka ei toiseen suuntaan laske ollenkaan?

    Pitää se tankkiin esim. helteellä tuleva paine saada jotenkin purkautumaan, ja sitäkin varten on olemassa venttiileitä jotka kyllä sitten myös sulkeutuvat kun vedät katolleen.
     
  5. Vermilion

    Vermilion Gearhead


    Toi on samanlainen 1 suunta venttiili joka on myös 80 luvun ladassa tehtaalta tullessa...
    mutta ladasa oli 6mm reiällä ja muovia. Puhaltaa pystyt yhtään suuntaa mutta toiseen ei mee mitään.

    https://www.tyagiracing.com/products.php?product=Non-Return-Valve-1{47}2-inch-12mm
     
  6. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Nyt on vanhassa moottorissa kiinni uudet Boschin suuttimet.
    Suuttimista on viilattu Boschin numero jonkun takia pois.

    Sain auton käyntiin mutta iso yllätys oli se että mun laskelmat heitti pahasti. Lämpimänä tyhjäkäynnillä ruiskutus arvoja piti kasvataaa 2.1ms => 2.7ms miten toi on ees mahdollista?? Siis noin 22% kasvu vaikka suuttimen koko kasvoi 830cc => 1248cc??
    Siemensin deka 80lb 110324
    https://www.raidopower.se/product/siemens-deka-mototron-875cc-spridare-110324-fi114992

    Tuollainen siis ja ostin tälläiset suuttimet ainakin paperi mukaan.
    https://1drv.ms/i/s!Ak0ev910-aPVuUrHBxvgR32knGH9

    http://www.finjector.com/verkkokaup..._ala_14_mm_ylaholkissa_suodatin-p-486740-188/

    En ole autolla ajannu kuin tyhjäkäynnillä mutta ihmetyttää että miten toi ruiskusaika kasvoi noin paljon tyhjäkäynnillä kun laskin että pitäis varmaan noin 15% tippua siitä mitä oli vanhoilla suuttimilla. Joku viisas kertokoon ja sellaista gurua on olemassa. Torstaina auto alas pukilta ja vakuutuksiin ja ajoon.


    Edit: noin 10min pukilla ajon jälkeen lämmöt oli sellainen +70-72 kun moottori käynnissä siis vissiin ihan normaalit lämmöt kait E85 kanssa. Bensalla ne pyöri noin +10 astetta korkeamalla.
    Tässä moottorissa termostaatti on alahaalla eikä ylävesiletkussa ja tehtaan ilmoittama termari on 88 ja mulla on vähän viileämpi.
     
  7. Keme

    Keme Gearhead

    Koska dekat on paskat epälineaariset paloruiskut ja EV14 suuttimet on modernit lineaariset suuttimet. Ei siinä mitään sen ihmeempää ole.
     
    Vermilion tykkää tästä.
  8. Vermilion

    Vermilion Gearhead


    :D aika rankasti sanottu, joku sano joskus 5 vuotta taakse päin että noi siemensi dekatakaan ois mitään huonoja..
     
    Muokattu: 23.5.2017
  9. Keme

    Keme Gearhead

    Sitä kutsutaan kehitykseksi.
     
  10. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Jos tolleen suoraan skaalais noista Dekoista, niin E85 kanssa nousi ruiskusmäärä silleen nopsasti laskettuna 65%, joku puhu että ois 20-30% ja Virtala väitti että kuin kaikki sen antama teho otettais irti se tekis 38% kasvun polttoaineen kulutukseen.... sigh noh mun moottorissa on sitten vissiin vähän huonompi toi hyötysuhde tossa 98E5 ja E85 kanssa.
     
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jos ne uudet on finjectorista niin sait mittauspaprut toimituksen mukana. Äkkiäkös ne entiset siellä myös penkittää jotta ymmärtää miksi tommonen muutos ajoissa ja vielä väärään suuntaan.
     
  12. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Torstaina saa autoon kiinni pohjapanssarin ja pääsee tielle testamaan... jos toi nyt pitää paikkansa niin eikös tuo tarkoita sitä että kun vedin vaan prosenttuaalisesti koko karttaan lisää polttoainetta niin että se pelaa tyhjäkäynnillä ja 0-2 kuormituspalkeille asiallisesti ja lambdan alueella näyttää ihan kelvollisilta arvoilta niin, yläalueella täytyy siitten saadan aivan törkeästi liikaa, kun on isommat suuttimet? Vanhoilla suuttimilla isoin millisekunttimäärä ei saa kasvaa nyt uusilla suuttimilla jos ne on isommat? Jos siis oletan että noi dekat on paloruiskut ja ruikkii miten sattuu.

    Eikös tossa mun onedrive linkissä olevassa kuvassa lue FinInjector? (Vaikka tilasin ne Risto Virtalan kautta)

    Mikäköhän idea tossa että suuttimenrungosta on raaputettu se numero pois... jää vaan epäilys että olis myyty pienemmät suuttimet kuin lapussa lukee..
     
  13. Mikey_

    Mikey_ 3rd gear

    Numerot on raaputettu pois, koska tuo suutin ei ominaisuuksiltaan vastaa mitään Boschin tehtaalaista suutinta. Nuo ovat alkuperäisestä modifioituja suuttimia, eikä niille siten ole mitään Boschin numeroa olemassa.
    Ihan normaali toimenpide, eikä siitä tarvii murehtia.
     
  14. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    osta duratec 3.0 dohc kone, menee mt75 laatikkoon...
    Vois siitä saaha sen 450-550 heppasen, näissä on nimittäin vakiona hyvät kannet.
    Ei muuta ku nokkien uushionta, ja nostoa 1mm ja aukioloaikaa 15astetta per puoli, eli yht 30astetta lisää vakioon verrattuna(mulla on 292asteinen pakonokka)!!
     
  15. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Jos siirryn vanhasta V6:sta pois en kyllä koske mihinkään Fordin moottoriin
    suoraan 2JZ, sille ei tarvi tehdä mitään ja saa 500 heppaa ahdettuna. Sitten amerikasta
    saa aika helpolla palikkaa jolla saa sen 700-1000 heppaa ja suht. luotettavakin.
    Tuolla ois ollu tai ehkä on vieläkin yksi 2JZ moottori myynnissä täydellisenä pakettina
    2200 heppaa Fordilta ei löyty mitään vastaavaa ei V8 moottoria valikoimasta... lähimpänä taitaa olla cossun moottori josta saa sen 600-800 heppaa ja se kestää vielä jotenkin. 4 konesiin en kyl siirry kun niissä ei oo viritettynä yhtään alakierroksilla vääntöä. Sitten taas ahdetulle kasille ei saa lupia millään ja niillä ei oo varaa-ajaa jos on edes puolet siitä mitä uskalin buickki vie katu-ajossa.
     
  16. Mikkoli

    Mikkoli Gearhead

    Joku muu fordhomo vois sanoo...mitä Fordilta ei löydy sitä ei tarvita!
    4.0 l. Ford Barra 6syl. tollasen v6 tilalle...ei siihen mitään jiizetaa tarvita:soosoo::lol:
     
  17. Vermilion

    Vermilion Gearhead


    barraa ei saa suomessa mistään :D supraa on vaikka kuinka paljon. ja kestävyydeltää supran kone on parempi "halvempi"

    niin ja tähän autoon isoin moottori mitä trafi hyväksyy on 3.7l... ei saa edes sitä Maclarenin 3.8l moottoria :D
     
    Muokattu: 24.5.2017
  18. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Jos halpaa ahdettavaa mottia etsii, niin VW Vr6 voittanutta ei ole. ARP pultit, E85 polttoaineeksi, custom moottorin ohjaus ja hulluna ahtoja. Kestää n. 600-700hp Sen yli rupee männät olemaan ihmeissään.
    Huhut sanos että Vr6 suunniteltiin aikoinaan diesel koneeksi, siksi alakerta on aivan totaalisen ylimitoitettu 170-190hp tehoille. Tosin kansi noissa on sysipaska, mutta sehän korjaantuu ylipaineella. Moniin Audeihin on ruvettu laittamaan noita koneita. Ja niitä saa 100-300€ hintaan.
    [​IMG]
     
  19. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Mielenkiintoista faktaa, hyvistä moottoreista. Tutulla on 5 cyl audin 2.2 moottori senkin on kuulemma aika hyvä kestämään paineistettuna.

    Tälle autolle tilattu vanhalla moottorilla dynoon aika, sais säädöt jonkunlaiseen kuosiin tuolla E85:lla. Ehkä kulutus vähän tippuis nyt on kaupugissa aika murhaava kulutus vaikka toi aine onkin halpaa. Saa nähdä onko millainen säätäjä/penkki tuo Kausalan autotarvike. Nyt sitten tulee itku tai hymy synttäri päivänä koska silloin on juuri dyno varattu. Tarkoitus ei ole hakea niitä viimeisiä heppoja kuhan pelaa koko aluee ilman ongelmia ja normaali ajo alueella 1500-2500rpm alueella pelaa täysin ja kestää kierrättää loppuun asti.

    Ensi talven aikana sitte uusi moottori tän vanhan tilalle. Saa nähdä paljon tästä vanhasta lähtee jos tulee kevyellä 2h dynotus ajalla yli odotusten niin vähän varmaan harmittaa laittaa tuo varastoon odottelemaan sitä aikaa kun ei oo mitään tekemistä ja kunnostaa ja jalostaa tuota sitten pidemmälle tuosta.

    Hmmm onko mahdollista että tää topic siirrettäisi projekti osioon sopisi sinne varmaankin paremmin?
     
  20. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Onhan se Duratec37 olemassa... :p
     

Kerro tästä muillekin!