Engine Masters flekti testailua.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Fuselage, 2.5.2017.

  1. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Ja dyno omistajat kusettaa kummiskin.
     
    xarper tykkää tästä.
  2. J.J.

    J.J. Gearhead

    Ja kun ei se hihna kykene välittämään kuin 0,75hp. :D
     
    xarper tykkää tästä.
  3. stealth

    stealth Gearhead

    Vielä vähemmän jos kakka on osunut jo tuulettimeen.
     
    xarper ja J.J. tykkäävät tästä.
  4. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Aina hauska seurata kun joku ees oikeasti testaa jotain dynossa, niin silti jonkun mielestä tulokset on ihan silkkaa sitä itteään, vaikka itse ei olis testannu asiaa mitenkään. On vaan niin helvetin helppo päteä jälkeenpäin että minä ainaki olisin tehnyt näin ja noin. Vaikka oikeasti itse ei pistä tikkua ristiin kyseisen asian takia. Kyllähän asia on niin, että sille on syynsä miksi käytännössä kaikki valmistajat on siirtyneet sähköflektiin.
     
    Roc ja HendriXXX tykkäävät tästä.
  5. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Varmaan ihan senkin vuoksi koska on älykkäämpää että autossa menee yks moniurahihna kun 4 erillistä kiilahihnaa
     
  6. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Tuokin ehken. Mutta kyllä se laturi tais olla suurin syy. Se pikkupyörä oli jo 100A laturin kanssa ongelma yhdellä tavallisella kiilahihnalla.
     
    Karpov tykkää tästä.
  7. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Scolarista löytää varmasti tieteellistä tutkimusta aiheesta.

    En ymmärrä miks tarttis kattoa jotain youtube tyyppien videoita satunnaisista dynovedoista jotka tarjoo nyt absoluuttisen totuuden joka autoilijalle kun asiasta on ihan asiallistakin ja oikeeta tutkimusta tehty ja moottorikirjallisuuttakin on tehty ihan törkeitä määriä.

    Vai liekkö tässä se katsojan laiskuus, tieteellinen teksti on suht vaivalloista luettavaa. Helpompaa kattoa kun kone pörisee dynosa ja tyypit mongertaa vähän amerikkaa vetojen välillä.

    Miksei koko asiaa voi kattoa tapauskohtasesti mikä itelle ja omaan kokoonpanoon ja käyttöön sopii, rata auto ei tarvii flektiä mihinkään, offi auto tarttee suht isonkin. Käyttöautossa varmaan sähköflekti on ok, offiautossa ehkä älykkäämpää panna jätti ropelli vesipumpun päähän kun ostaa yhtä jättimäistä sähköflektiä ja sille jättiläislaturi.....ehkä.
     
  8. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Oletteko huomioineet että teollisuuden hihnamitoituksissa on vähän eri kriteerit kuin viri auton moottoreiden hihnoissa....mikä on esimerkiksi laskettu käyttöikä teollisuudessa?
    1000 tuntia, 5000 tuntia, 10 000 tuntia?
    Itse veikkaan että vähintään 1000 tuntia....
    Ja sitten jos mennään siihen tehonsiirtoon, niin kyllä se remmi siirtää paljon enemmän kuin on se laskennallinen mitoitus, eri asia vaan että kuinka pitkään....
    Ja hihnapyörien koko on aika ratkaiseva myöskin....
    Ja miksikö on siirrytty moniurahihnaan....no sen takia, että niitä käyttölaitteita on koko ajan tullut lisää ja moniurahihna kestää tiukkoja mutkia paljon paremmin kuin perinteinen paksu kiilahihna....
     
  9. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Eikait kukaan ole kieltänyt sähkön etuja? Täällähän on puhuttu että aika pienet ne edut, ja tossahan ei edes sähköä testattu. Ja sit ihmetelty et aika kovat lukemat tolla kiinteällä flektillä. Meinaan 140hp 305 ja siihen laturi ja ilmastointi sekä kiinteällä flektillä, niin ei sinne paljon renkaille jääkään..
     
  10. J.J.

    J.J. Gearhead

    Kiilahihnaa ei voi vedättää selkäpuolelta. Ei saa apulaitteita sijoitettua yhtä järkevästi ja vaaditaan useasti monta hihnaa apulaitteiden pyörittämiseen. Moniuraa ei tarvitse myöskään kiristää niin tiukalle paremman pidon takia, taasen kun kiilahihnan pito perustuu siihen kiilautumiseen mikä jo itsessään hukkaa tehoa, moniura on siis luotettavampi ja pitkäikäisempi.

    Ja kehitys kehittyy asiassa kuin asiassa, tarvi väkisin yrittää pärjätä vanhoilla konsteilla kun parempaakin on tarjolla.

    Eikä nuo teollisuuden laskukaavelit päde suoraan autoihin se nyt on ihan selvä. Autot ottaa hihnalta tehoa kohtuu lineaarisesti kierrosten mukaan, varsinkin se isoin tehosyöppö eli tuuletin. Teollisuudessa on taas usein sähkömoottorin perässä heti täysi kuorma ja moottori alkaa antaa samointein täyttä tehoa jos ei ole pehmoa tai tamua mitkä nyt isommissa moottoreissa järjestään on.

    Esimerkiksi vaikka kiinteistön ilmastointikone, tyyliin 6Kw sähkömoottori joka kytkeytyy päälle on/off. Käyttää perus 3v hihnaa mikä kyllä kestää katkeamatta kovaakin tehoa. Mutta juuri se käynnistys ja kuormankasvu on niin rajua että tuollaisessakin voi olla jo useampi hihna että jää sutiminen pois ja taataan pitkä ja luotettava toimivuus.
     
    Muokattu: 8.5.2017
    caprice305 tykkää tästä.
  11. xarper

    xarper Gearhead

    Mä oon sit varmaa ihan pöljä ku meinasin Bosch 120A laturin tunkee Fairlaneen ja vaihtaa vaan moniurahihnapyörän tilalle normaalin hihna pyörän.
     
  12. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Eipä se homma siihen laturin kokoon tyssää. Mutta sitten, jos sitä tarvii useesti kuormittaa koko tehollaan, niin sitten alkaa oleen hihna kovilla. Normaalikäytössä vähillä sähkövehkeillä se pelaa ihan ku pienempikin.
     
    DX tykkää tästä.
  13. xarper

    xarper Gearhead

    Syynäkin tälle päivitykselle juuri nuo tuplaflektit ja niitten mehun tarve, on aika syöpöt tommoset voyagerin flektit.
     
    Karpov tykkää tästä.
  14. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    laskin joskus, että ledipäiväajovalot laittamalla sain säästettyä noin yhden hepan ja kulutuksessa vajaan desin / 100km
     
  15. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ilman valoja ajamalla oisit säästänyt enemmän.
     
  16. DX

    DX Double Gearhead

    mutta eihän 305 edes kierrä viittätonnia
     
  17. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    ei pyri, sillä hihna tiukkenee vedon puolella hihnaa ja sileä rissa, joka koskettaa hihnan sileää selkäpuolta koskettaa hihnaa nimenomaan kahden moniurarissan välissä hihnan kiristyvältä puolelta.
     
  18. DX

    DX Double Gearhead

    jep, tyssyksi soitetun punasen 55 ämpäritunnin optimalla ja 105 ämpärin ja 14,7 säätimellä varustetulla kiiladelcolla saattaa uusikin 10millin hihna vingahdella heti käynnistyksen jälkeen ku ryypytöntä mosaa vähäse ärhyyttelee, että jäis joutoa rytyyttämään.
    olisko joku seitkyviis ampeeria suurin virta minkä oon pihtimittarilla ehtinyt bongaamaan.
     
  19. DX

    DX Double Gearhead

    jotakin sellasta itekin laskeskellut ladulle, ehkä liiottelin valottoman pariin desiin, kyläajossa keskinopeus jää kuitenkin niin alhaiseksi, et esmes porissa punaista aaltoa lasetellessani tuumailin, että hyvinnii yli puoli litraa.

    että siinä mielessä puollan ledi ja päivävalovirityksiä kun keskusliikennesuunnittelun vihermotto näyttäs olevan, että kävellen olisit jo perillä.
     
    helvetinkat tykkää tästä.
  20. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kai se ainakin kerran kiertää?
     

Kerro tästä muillekin!