Engine Masters flekti testailua.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Fuselage, 2.5.2017.

  1. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Miks pitäisi simuloida jotain ajotilannetta? Tossa kuitenkin vedettiin koko kierrosalue läpi ja näytettiin käppyrä mitä kone tuottaa. Ja joo, imuilman lämpö vaikuttaa tehoon, mutta mitä se flektin kuluttamaan moottoritehoon vaikuttaa? Tossa kuitenkin testattiin moottori joka löytyy aika monenlaisesta harrasteautosta, tommonen perusvireä 350 heppanen SBC, eli sinänsä vastaa tilannetta joka on aika monessa harrasteautossa, samoin noita flex-a-litejä on aika monella kuin myös vakioflektejä ja muovisiipiä...

    Ei voi kun todeta että ***tu mitä ***kaa tästäkin keskustelusta tuli, eiks tämmöset helvetinkatit vois bannata täältä huutelemasta tyhmiä?
     
    PauliR ja Valapatto tykkäävät tästä.
  2. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Omasta mielestä hyvä testi ja ihan realistisen kuulonen. Noilla jätkillä on kuitenki tietotaitoa varmasti enempi ku monella täällä pätijällä..
     
  3. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Siksi että saataisi jotain järkevää tietoa testauksesta. Koko testauksessa ei ole mitään itua jos ei siinä pyritä simuloimaan mitään. Katto tutkimuksia, niissä tiettyjen olosuhteiden simulointi on ihan yhtä tärkeää kun itse testaua.

    Kyllä ajettiin dynolla muttei se tee testistä yhtään "musta tuntuu" testausta parempaa jos tulosten raportointi on puutteellista, ja koko lähtöasetelma ei vastaa mitään tilannetta. Mulla ei ainakaan chevyt huuda irrallaan konehuoneesta, vaan yleensä ne on konehuoneessa kuten varmaan monella muullakin. Yleensä myös lämpöä on kaikkea -30 ja +30 väliltä ja konehuoneessakin varmaan vielä suuremmat vaihtelut (esim. offroudareilla) johon myös jäähdytysratkasu vaikuttaa. Miten konetta ja eri jäähdytysratkaisuja testattiin eri lämpötiloissa? Tuskin mitenkään kun koko testilämpötilaa ei edes ilmotettu missään.

    Raportointi ja itse testiasetelma on puutteellinen mutta saahan silläkin viewejä ja sitä myöten rahaa ja ihmiset on myytyjä kun ajettiin testi dynossa jollon sen on pakko päteä niin +80 asteisessa konehuoneessa 2kmh ryömittäessä kun +40 asteisessa ajettaessa kahta sataa.

    Mutta itte lähtisin ettimääm tieteellistä tutkimusta aiheesta jos asia niin hirvesti kiinnostaisi ja koittaisin omakohtasesti paljonko mikäkin ratkasu vie juuri omalla kohdalla voimaa ja mikä on paras ratkasu.
     
  4. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Paljonko lämpötilan nosto -20 +80 nostaa ilman virtaus vastusta ja mitä merkitystä sillä on flektin tehohäviön kanssa?

    Vastaus, ei mitään.
     
    LPV tykkää tästä.
  5. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    vitun rusettiluistelijat teidän kanssanne. älli riittää juuri ja juuri laittamaan rasvaa tukkaan ja nipottamiseen.

    tiedoksi, että mut pyydettiin tähänkin räkäseen keskusteluun mukaan y-viesteillä. en ollu edes huomannu tälläistä. tuli varmaan paskaakin jauhettua, mutta näytin, että on olemassa helppo tapa selvittää paljonko hihnalla voi siirtää rissalta toiselle tehoa eikä tarvi sekaantua hihnavalmistajien tahallaan sotkemiin käppyröihin ja taulukoihin, joiden tarkoituksena on myydä asiakkaalle mahdollisimman paljon hihnoja! eli on mahdollista siirtää hoikahkollakin v-hihnalla 60hp tehoa tuollaisessa lyhyessä vedossa, vaikka hihnavalmistajat haluaisivatkin myydä tuohonkin vetoon varmaan ainakin 4 hihnaa.

    harmi, mikäli et ymmärrä lukemaasi, mutta en voi sille mitään. aurinkoista kesää!

    [​IMG]
     
  6. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    viskoflektiin on vaikutusta. rupee pöllimään enemmän tehoa.
     
  7. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Paljonko konehuoneessa nousee lämpö +30 asteen ilmalla ajettaessa offroudia viskopropellilla ja miten se lämmönnousu vaikuttaa tehoihin vs.millanen lämmönnousu tulee kiinteellä ja mitä se tekee tehoihin vs. millanen lämmönnousu tulee (aseta tähän haluamasi puhallintyyppi) ja miten se vaikuttaa tehoihin.
     
  8. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    No juu ja ei. Mulla visko huus viileillä keleillä ihan yhtä paljon mitä +30 keleilläkin.

    Visko alkaa tarraamaan mun ymmärtääkseno jos se on tarpeeks kylmä....tai tarpeeks kuuma.
     
  9. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Mistä sä ton offroudin tähän nyt vänkesit? Tuossa testissä testattiin vain paljonko eri flektit vie tehoja tossa testissä. Ei testattu jäähdytystä yms. Ihan sama kuinka tarkasti tollasen testin teet, koska muuttujia on aina. Eli toi testi on ihan yhtä pätevä kuin Nasan ja VTT yhteistyössä tekemä testi kaikkinen väitöskirjoineen.
     
  10. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    No nyt päästään siihen itse asiaan.

    Mitä hyötyä tollasesta testistä on yhtään kellekkään jos se ei simuloi tai edes yritä simuloida kenenkään oikeita olosuhteita?

    Muuttujia on aina ja ne tulis ottaa huomioon eikä pakottaa niitä vakioiksi.

    Offroudin voi vaihtaa vaikka rata autoiluun tai jäärata autoiluun tai mihin vaan.
     
  11. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    pitääkö mun tääkin testata teidän puolesta? mulla on tallilla ehjä visko, jonka tartunnan voisin testata eri lämpötiloissa, mutta olis varmaan parempi, että rusettiluistelija testaisi viskon momentin lämpötilan funktiona niin ei tulisi ***kaa tästä mittauksesta... saataisiin häneltä sitä jumalaista amerikanrautaista tietoa voorumille...
     
  12. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Toi visko oli totta, siihen se lämpötila vaikuttaa....jos noi muut otti 20-30 heppaa tehoa ja sähköinen ottaa 1hepan niin siinähän se ero on....lämpötilalla ei ole merkitystä, sillä termostaattihan sen moottorin lämmön määrää....ja imuilmaahan ei oteta kuumasta konehuoneesta.
     
    helvetinkat tykkää tästä.
  13. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Kiitos samoin! Jos ei älli riitä älykkäämpään keskusteluun kun pelkän paskan jauhamiseen, kannattaa sammuttaa se kirjaston tietokone ja mennä vaikka kotiin runkkaamaan.
     
    Mudracer tykkää tästä.
  14. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Jonkun tarttee varmaan soittaa esim. Santala racingiin ja kertoa sille et sen dynomittaukset on ihan turhaa touhua eikä simuloi mitään oikeeta tilannetta! Näin on viisaammat OD:lla päättäneet, mitäs tommoset ukot nyt vois mistään mitään tietää jotka on 20-30v moottoreita rakentanut ja dynottanut...
     
    Roc ja cutlass cruiser tykkäävät tästä.
  15. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    jep. viskon lämmön määrää konvektio, johtuma ja toki suora säteilylämpö ja ja ja? rusettiluistelija kertoo loput, koska osaa aina pysyä asiassa ja on muutenkin kesäfiiliksissä.
     
  16. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    No enpä tiiä mitä joku santala racing dynollaan mittaa mutta sulta tais mennä koko mun pointti ohi? Tai menikin.

    Vertailu on ihan turhaa jos ei kerrota lämpötilaa tai simuloida jotain olosuhdetta, kuten ihan kaikissa asiassa tehdyissä järkevissä tutkimuksissa ja mallinnuksissa lienee tehty.
     
  17. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    No moottoridynolla yleensä mitataan moottorin kampiakselilta moottorin tuottamaa tehoa. Dynohuoneen lämpötilaa ei tosiaan kerrottu, mutta en jaksa millään uskoa että vetojen välissä olisi ollut niin suuria eroja että asialla on mitään käytännön merkitystä. En kyllä edelleenkään ymmärrä mitä tossa olis pitänyt simuloida että olisit tyytyväinen? Jokainen veto tehtiin samalla tavalla, samalla kierrosalueella samalla moottorilla, erona vain jäähdytyspuhallin. Kerro nyt mikä tosta tekee epäluotettavan? Vai pitääkö vaan jankata omia näkemyksiään todistaakseen olevansa muita fiksumpi?
     
  18. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    1) onko propellien ero sama vaikka asteikolla -5-35 huoneen lämmöllä? Erityisesti visko vs. muut kiinnostaa. Osittain jotain hajua voi saada linkkaamastani volvolle tehdytä gradusta.
    2) miten viskon ominaisuuksiin vaikuttaa kuumanilman otto syylärin läpi, muihin ei vaikuta tai ei luulisi.
    3) miten ajoviima vaikuttaa flekteihin?
    4) mitä flektit tekee konehuoneen lämmöille? Miten se vaikuttaa tehoon.

    (5 olisi ollut ok ottaa vertailuun vielä non thermaali visko mutta tää ei sinällään ole oleellista)


    Kuten oon sanonut sata kertaa, tulosten raportointi ja testiasetelma perseestä. Itte testissä tuskin mitään vikaa. Kaikkea paskaa mitä netissä on ei kannata uskoa varsinkaan jos on noin epämäärästä.
     
    helvetinkat tykkää tästä.
  19. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    tiesithän rusettiluistelija, että vedot tehtiin e r i p ä i v i n ä? kaikki ei americanageeleissä ole sitä miltä näyttää... menisitkö jo asiaan ja osoittaisit ylivoimaisen älysi ja kertoisit paljonko 10mm v-hihnalla voidaan siirtää kahden rissapyörän välillä tehoa?
     
  20. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    niin. se on se kohtalon kysymys se...
     

Kerro tästä muillekin!