4 linkkien asennus, perän ja koneen kulmat?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja impala-63, 7.4.2017.

  1. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Loota ja perse samaan kulmaan keskenään niinku teoriassa ja sit tuennasta riippuen aste tahi muutama ennakkoa siihen perään että veto päällä on keskimäärin hyvä.
     
    DX ja helvetinkat tykkäävät tästä.
  2. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Jos ne on vielä sillein hepattuna miten tossa jossain kirjoitit, niin hitsaa kiini ja siirry rojektissa eteenpäin...
     
    helvetinkat ja Herje tykkäävät tästä.
  3. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    ajattelet jotain nyt sellaisella tavalla, jota moni ei ymmärrä.
    tossa yllä pari hyvää joviaalia viestiä kulmasta.

    laita vaikka naruun mutteri kiinni ja roikkumaan teipillä lootan laippaan ja sama siihen perän laippaan ja alakoulun kolmioastemitalla katsot aste-eron pystysuoran narun ja laippojen välillä.

    kaikesta huolimatta mukavaa vappua. enteeksi, että käämini paloi.
     
  4. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Rungon puoli on jo hitsattu ja kun saan keksittyä panhard tangolle paikan missä on vähiten pakoputkien jne tiellä niin otan perän pois alta ja hitsaan kiinni.

    Iskarin kiinnikkeet pitää kanssa vielä rakentaa runkoaisojen väliin.
     
  5. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    nelilinkin voi rakentaa siten, että panhardia ei edes tarvita tai sitten voit tehdä nelilinkin perinteisesti ja soveltaa watt-linkkiä tai sen lukuisia sukulaisia panhardin tilalle, joilla saat ehkä kierrettyä esteitä paremmin. bonuksena perä ei liiku sivusuunnassa korin liikkeiden mukana. öitä.
     
    Muokattu: 2.5.2017
  6. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    muutamassa päivässä tän ketjun on käyny lukaisemassa jo monta sataa....
    eikö teillä kellään ole todellakaan mitään sanottavaa....? vitun vässyköitä ootte.. me ollaa jenkkiautoilivoita...? (me vain täältä tiiraillaan meidän pienestä tynnyrinreijästä....
     
    Herje tykkää tästä.
  7. Masa71

    Masa71 Gearhead

    Jos viestit tuppaa menemään vittuiluksi ja kännijankkaukseksi niin ei se paljon houkuttele ketään osallistumaan.
    Että voit ihan rauhassa mennä sinne
    "kellariin epäasiantuntijoiden seuraan" rauhoittumaan
     
    Catiska, helvetinkat, xarper ja 1 muu tykkäävät tästä.
  8. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    nää on juur näitä, kun luovuus loppuu niin vittuilu alkaa, huh huh...

    panhard pakoputken tiellä huh huh... mukavaa kevättä (rusetti tietää, mistä on kyse...)
     
  9. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Niin onko sinun teksit nyt sitten luovuutta ja muut vaan vittuilee?

    Ilmeisesti meikäläisen rakentaminen on todella luokatonta ja amatöörimäistä kun mun mielestä se panhard voi olla pakoputkien tiellä kun tykkään viedä ne takaa ulos ettei kabiinissa pörise aivan perkeleesti. Ja ihan vaateriinkin laitoin ajoasennossa että kai sekin on päin vittua :mad:

    Kiitos ja hyvää kesän odotusta kaikille !! Palataan kun auto liikkuu omin voimin.
     
  10. xarper

    xarper Gearhead

    Toisilla ei äly riitä tekemään loppuun asti niitä putkia ;)
    Sit ne jää siihe akselin eteen kumisemaan.
     
  11. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    käsitit taas väärin. kerroin jo, että panhardinkin voi eliminoida nelilinkeillä, jolloin panhard ei ainakaan voi olla pakoputkien tiellä!,vaikka vetäisit ne autosta olohuoneeseesi. toisena kerroin, että panhard ei ole ainut ratkaisu estämään perän sivuttaisliikkeitä (varsinkin, kun panhard niitä jopa aiheuttaa) eli on olemassa muitakin linkkivaihtoehtoja, joilla voit kiertää olohuoneeseesi vedetyt pakoputket.

    eli kyse ei ollut mistään sivuputkijutuista tms. paskasta vaan oikeasti linkeistä. harmi, että päättelykykynne ei riittänyt muuhun kuin aliarviointiin. mukavaa juristavaa kesää.
     
  12. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    vastasin jo impulle, joten hra mestarilinkkinilkki voi kanssa kiskaista handuunsa.
     
  13. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Joo mutta kun olin jo laittanut nuo parallel 4-linkit niin sitä sivuttais liikettä ei enään muulla kuin poikittaistangolla saa pysymään paikoillaan, eikö?
     
  14. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    saa pysymään muillakin konsteilla paikoillaan kuin yhdellä aatamintangolla. paljon mahdollisuuksia, siis oikeasti paljon mahiksia.. ja varmasti saat kierrettyä pakoputket. eikä sen panhardinkan tarvitse olla suora putki, kunhan on riittävän jämäkkä, voi jopa olla helpoin juttu sulle. mukavaa kevättä.
     
  15. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    me jenkkiautoilijat tyydytään lehtijousiin ja pidetään sitä jousikehityksen huipentumana eikä lähdetä tollaseen monilinkki-hapatukseen
     
  16. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Yllättävän paljon tollasen huipentumankin kanssa joutuu miettiin ja puuhasteleen, kun peräkolarin seurauksena joku kyläseppä on päättäny hitsailla toisen takarunkoaisan 3cm liian sisään. Uusilla norrilla ja takariipukkeilla ko. vehkeessä jousitus ei vaan tominu, eikä akseli oikein asettunu keskelle... Ja kun toi vois kuvitella olevan just sellanen, kunhan vähän sinnepäin oleva ratkaisu, niin aina pelaa.
     
  17. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Toista se on jos ois nelilinkit, sit joustais maailman tappiin. En mä sit tiedä ku ei oo noit optimointei koskaan tullu harrastettuu, mut esimerkisk noit taka-aksiloit on vaihdettu merkeist toiseen maailman sivu. Miten niin voi tehdä kun eri merkeis on kuitenkin pinioni eli kardaani eri paikoissa koriin nähden? Onks aksila sit sijoitettu toiseen reunaan et on kardaanikulmat kohallaan, vai onks vaan ravistuttu hengiltä ku kardaani ei mee "oikein"
     
  18. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Lainaan topikkia ettei tarvi väitellä 4 sivua uudestaan:) Auton alkuperäinen kone/laatikkopaketti nojaa 4,5 astetta laatikonhäntä alaspäin, perän pinioni on 1 aste ylöspäin. Kardaani on 2 osainen tukilaakerilla. Nyt kone/lootapaketti menossa vaihtoon ja kardaani muuttuu 1 osaiseksi, mihin kulmaan säädän paketin et olis sopiva? Perässä ei säätömahdollisuutta.
     
  19. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Sanoisin että 1.5 - 4* mutta minä en mitään mistään tiedä. Jos uusi kone menee samoihin kannakkeisiin niin sen saat vaikka tolla tremecin appsilla sitten laatikon koron oikein. Tolla appsilla minäkin säädin lopuksi kulmat oikein, mutta kunhan nyt tulee ajettua hetki niin kaikki asettuu kohdalleen niin katson ne uudestaan.

    Jousitus tyyppi vaikuttaa siihen kulmaan myös. Mikä jousitus ja kai se auton tietäminenkin hieman auttaa vastaukseen tai ainakin uteliaisuuteen.
     

Kerro tästä muillekin!