Ikuinen kysymys osa II

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja kaarne, 21.5.2017.

  1. kaarne

    kaarne Gearhead

    Olen kuullut vakavastikin otettavien mobilistien esittävän tämän kysymyksen silloin kun vanhoista autoista on ollut heille harmia:

    Miksi me harrastamme vanhoja autoja kun nykyautot ovat luotettavampia, turvallisempia ja edullisempia?

    Itse vastaan tähän että vanhoissa autoissa on enemmän tunnelmaa eikä saa unohtaa historian havinaa mitä löytyy alkuperäisenä säilyneestä ajoneuvosta.

    Vanhat autot ovat myös yksilöllisempiä kuin uudet.
     
    urho3 tykkää tästä.
  2. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Mistä kohdin edullisempia? Itellä ainakin ihan turha kuvitellakaan hankkivansa uutta autoa kun halvimmatkin maksaa yli kymppitonnin mutta näitä vanhoja saa välillä jopa satasilla ja ylläpitokustannuksetkin on huomattavasti huokeammat.

    Suurimpana plussana näitä vanhoja nyt osaa rassata lähes jokainen jolla vaan ruuvari ja hylsysarja kädessä pysyy.

    Kaikki emotionaaliset syyt on sit vaan se "hyvän miehen lisä" mikä tulee siinä vaiheessa kun pelaa näiden "riittävän" vanhojen kanssa konsernista ja valmistusmaasta riippumatta.

    Just my 2 cents...
     
    hzemax, Roberto, Rotten ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. xarper

    xarper Gearhead

    Täysin samaa mieltä.
     
    kaarne tykkää tästä.
  4. kaarne

    kaarne Gearhead

    Aivan niin, vanhan auton ostaminen ei välttämättä ole kallista mutta vakavahenkinen autonharrastaja hankkii autolleen lämpimän autotallin ja myös käyttöautoa säilytetään tallissa.

    Autotallin hinta voi olla vaikka kaksikymmentä tuhatta euroa ja kun tämä kerrotaan kahdella niin on jo pelkkään säilytystilaan mennyt neljäkymmentätuhatta euroa.
     
  5. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Varmaan siksi kun vanha auto on helpompi korjata ja uuden auton täytys olla ihan uusi jotta on takuut yms. ja epätodennäköstä että auto hajoaa.

    Toinen pointti on se että uuden auton arvo tippuu varmasti, vanhan ei. Paskoja siotuksia molemmat enkä äkkiseltäs pistäs yli kymppiä kiinni autoihin/autoon, varsinkaan sellaseen jonka hinta tulee romahtamaan.

    Kolmas on se että jos pysytään tossa noin 10 000 hintaluokassa, ei ne fiestat ja vstaavat kipat ole paljoa jotain parin tonnin autoa 70- luvun autoa häävimpiä. Ihan yhtä törkeä möly sisällä.
     
  6. kaarne

    kaarne Gearhead


    Harvat osaavat korjata autoja oikeasti.

    Harvat vanhat autot ovat minkään arvoisia ellei ole kyseessä sellainen minkä joku autonharrastaja välttämättä haluaa ostaa itselleen.

    Ford Fiesta on pikkuautojen eliittiä.
     
  7. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Nyt ei oo Kaarne kyllä muistanu taas ulkoilla tarpeeks... väkimäärään nähden suomalaiset osaavat mielestäni rassata autojaan yllättävän hyvin (ainakin täällä keski-suomessa)

    Ja kun mennään yli 40v autoihin niin moniko auto enää tiputtaa arvoaan? Kun jo tuoreemmatkin esim. Nimimerkin mukainen el caminokin tuntuu nostavan hintaansa jo nyt koko ajan.

    Ja fiestasta puhuminen eliittinä on mielestäni jo jonkinasteista rienausta o_O

    Talleista vielä sen verran että jos ei lasketa vakavasti otettavaksi harrastajaksi ennenkuin on 20ke talli per auto niin alkaa olemaan tosiharrastajat aika vähissä tältäkään foorumilta kun teot kuitenkin kielii vähän toisenlaista infoa ;)
     
    Rotten tykkää tästä.
  8. kaarne

    kaarne Gearhead

    Kukaan meistä ei korjaa kunnolla autoja ennenkuin on saanut siihen hommaan koulutuksen ja kokemusta.

    Väittäisin että vanhat autot eivät ole ole yleisesti ottaen arvokkaita mutta tunnearvoa niillä tietysti on.

    Ei kuka tahansa osta vanhaa autoa joten ostaja on niille löydettävä ja harrastajia ei ole monia.

    Ford on yksi vanhemmista auton valmistajista joten heillä kyllä riittää tietoa ja taitoa tehdä mitä vaan.

    Vakavasti harrastukseen suhtautuva henkilö ei jätä autojaan pihalle vaan pitää niitä tallissa.
     
  9. Rotten

    Rotten Gearhead

    [​IMG]
     
    peto, Skoll, chevytb02 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Nyt kaarne jäitä hattuun ja napit naamaan :D
     
    peto, Rotten ja chevytb02 tykkäävät tästä.
  11. urho3

    urho3 Gearhead

    On kaarne oikeassa että autot varsinkin jos meinaa ajaa pitempään kun takuuajan tarvii mieluiten sen lämpimän tallin jossa voi suola paskat pestä pois. Ihan samalla tavalla kun itekkin käyn saunassa ja suihkussa niin autokin tarvii pesua jos meinaa pitää kunnossa.
     
    kaarne tykkää tästä.
  12. kaarne

    kaarne Gearhead


    Aivan ja auto pysyy tallissa puhtaamapana kuin ulkona ollessaan.

    Eikä paksu lumikerros joka on koko talven auton päällä ole sille hyväksi.
     
  13. Rotten

    Rotten Gearhead

    Voiko harrastaa ja pitää käyttö autoa samalla, onko rotta tyyli harrastamista, etkö osaa korjata autoo, jos et oo saanut koulutusta, mut vaikka foorumilla jossain threadissa kysyt neuvvoa, miten se tehdään ja saat auton kuntoon? Tai vaikka ihan omineen vaihdat tuki varren, etkö osaa sitä tehdä, vaikka just den teit, ilman koulutusta? Ja vielä pihalla, kun ei oo sitä tallia!
    Keneltä pitää saada hyväksyntä, et harrastat? Saatko ajaa harraste autolla vaikka et harrasta!??

    Mielestäni ja kuullut eri harrastajia ja eri foorumeita lukeneena ei pitäisi ruokkia trollia, mut... hitto mie tein sen!
    Mut sitä mie oon aina ihmetellyt, mitä kiksejä siitä saa?
     
  14. kaarne

    kaarne Gearhead

    Väittäisin edelleen että kuka tahansa ei voi olla autonkorjaaja vaikka osaisi korjata jonkun auton osan.


    Kyllä se vaatii koulutuksen ja kokemusta että pystyy tekemään autoihin liittyvää kunnollista ja kokonaisvaltaista korjaustyötä.
     
  15. juk1

    juk1 3rd gear

    Vai ei voi osata korjata autoja jos ei ole koulutusta:rotfl: tunnen tosi monta ihmistä jotka korjaa autoja tai muita koneita työkseen joilla ei ole alan koulutusta. Ja itsekkin oon työkseni autoja,raskastakalustoa ja koneita korjannu, eikä mul oo mitään alan koulua käytynä.
     
  16. Rotten

    Rotten Gearhead

    Ja koulutuksen käyneitä, ei oo autokorjaamoilla!
    Mut oppia ikä kaikki!
    Kunhan saan nuo muut vastaukset, nii tiiän, a pitääkö ottaa lainaa talliin (mikä ois kyl kiva
    b pitääkö ostaa talvi auto erikseen
    c pitääkö mennä kouluun, et voin ja saan korjata omaa autoo, vaik en kaikkee osaisikaan
    Vai ö et pitääkö laittaa dotsi myyntiin!:poff:

    No nää näitä, miun osalta, jatkakaa muut!:odoops:
     
  17. hantta

    hantta Double Gearhead

    Provoa taas, mutta totta toinen puoli, ja mitä se muille kuuluu, rassaanko vanhaa bensarosvoa, tai säilytän tallissa uutta Volvoa? Ikävä kyllä, en omista kumpaakaan, mutta todella vähän kiinnostaa muiden motiivit auton omistamiseen, vaikka hienoja autoja ihailenkin, ja olen sellaisia joskus omistanutkin.En vain oikein osaa olla kateellinen kummallekaan ;)
     
  18. Skoll

    Skoll 2nd gear

    Itsehän olen rakennusalalla/metallialalla töissä... olen koulutukseltani elektroniikka-asentaja :D
    En oikein itsekään nyt tajua mihin sitä koulutusta tarvitsee näissä duunarialoilla, kun näissä hommissa työ tekijäänsä opettaa (ja siinä sivussa työkaverit yleensä). Valitettavasti toki moniin paikkoihin hakiessa pitäisi olla alan koulutus, toki ymmärrettävää tietyissä hommissa...

    No mutta, se siittä offtopicista.
     
  19. kaarne

    kaarne Gearhead

    No sitten viette amispoika vilille autonne korjattavaksi.

    Itse käänny asiantuntijoiden puoleen koska auto ei ole mikään leikkikalu.
     
  20. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Kaarne-sedällä ei lapsena ollu ku käpylehmiä... isi ei uskaltanu antaa edes jakoavainta kouraan kun ei ollu koulutusta eikä se ollu mikään leikkikalu.

    Niinpä kaarnesta tulikin nörtti jonka elämäntehtävä onkin jakaa insinööritason tietoutta joka perustuu vain ja ainoastaan tekniikan maailman ja mobilistin pussihousujen märkiin päiväuniin.

    Ikävä kyllä tarinan opetus on että kaarne-setä puhuu paskaa....:wc:

    Ja kyllä, olen käynyt melkoisella todennäköisyydellä korkeammat koulut kuin kaarne ja myöskin autoalan kolla olen töissäkin ollut valmistumisesta saakka... silti on ala-arvoista väittää/syyttää etteikö autoja voisi korjata/kunnostaa ilman koulutusta. Perkele peltiä ne vaan on, jos menee vituks ni fix it, race it, break it, REPEAT!

    kiitos ja kumarrus :poff:
     
    Rotten tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!