390 moottori ja FE 390

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ford Freak Club of Finland ry', aloittaja twincam6, 1.6.2017.

  1. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Mistä erottaa 390 moottorin ja FE 390 moottorin?
    Ja minä vuosina kumpaakin tehty?
    Onko noissa moteissa mitä teknisiä laatu heikkouseroja?

    T: Ensimmäinen Fordi jos ei Mondeoita lasketa.
     
  2. Kylmit

    Kylmit 2nd gear

    Wanhemmat ja viisaammat korjatkoon, mutta mielestäni Fordilla ei ole muita koneita 390 koossa kuin FE-perheen voimalaitos.

    390 Fe oli tuotannossa about 61-76.
     
  3. Kylmit

    Kylmit 2nd gear

    Ja FE-koneissahan ei ole heikkouksia.. ;)

    (ja nyt tämä keskustelu räjähtää käsiin.. :D )
     
  4. puna niska

    puna niska Gearhead

  5. pizzamake

    pizzamake Gearhead

    Kuten edellä jo kerrottiin niin samasta motista on kyse, eli 390="FE-perheen" moottori. FE:t olivat tuotannossa 1958-76.
    Poraus: 4.050" ja isku: 3.78"
    No, heikkoudeksi voidaan laskea vittumaisen kalliit osat vs. muut motit. FE-lohkoja on valettu jumalattomat määrät varsinkin 390-koossa, joka oli Fordilla varsinainen "jokapaikan höylä".Sitä on käytetty kuorkkien moottorista aina NASCAR-kisakoneisiin saakka monilla eri osakombinaatioilla käyttötarkoituksen mukaan.
    Kaikki koneet saa paskaks, jos niitä viritetään/rempataan ymmärtämättä niiden päälle tai käyttö on tarpeeksi härskiä !
    Mikäs Ford on kyseessä?
     
    twincam6 tykkää tästä.
  6. twincam6

    twincam6 3rd gear

    LTD -67. 390 moottori jossa 2 kurkkuinen, sekä käsittääkseni C6 öljypohja kaavion mukaan,
    sekä 9` perä.
    Poika tuossa parin vuoden päästä saa kortin ja hieman sitäkin silmällä
    pitäen päädyttiin tuohon autoon kompromissina, ja hän kaavailee autoon 4 kurkkuista
    600-700 cfm kaasaria sekä 4 reikäistä imaria. Kun sitä on tehtaaltakin tullut sillä
    kombinaatiolla. Suositteleletko? Mulle tuo auto vetää noinkin ihan hyvin.
    Itse mietin taas bensan kulutustakin. Nyt menee nätillä matka ajolla 85 km/h pienillä
    215 renkailla n 14 litraa sadalle. Kaupunkiajossa puolet lisää. Onko normaalia?
     
  7. Kylmit

    Kylmit 2nd gear

    Kulutus kuulostaa hyvälle. Mulla -70 Galaxie 390, johon koneremontin yhteydessä vaihdoin 2v tilalle 4V imusarjan 600 kaasarilla. Matka-ajo menee n. 18 litraa sadalla. 235/70R15 renkaat, C6, ja perä on 3,25. Kaasari kyllä vaatii vielä säätöä, enkä tuohon HEI:n ennakoihinkaan oo vielä ihan tyytyväinen
    Ite oon vaan niiiin vihree, että haluis 2,75 perän tai ylivaihteellisen laatikon. Kierroksia liikaa maantiellä tuolle höyrymoottorille.
     
    twincam6 tykkää tästä.
  8. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Vaikuttiko huomattavasti vai kuinka tuo 4V imarin ja 600:sen kaasarin vaihto?
    Entä kulutukseen?
     
  9. Kylmit

    Kylmit 2nd gear

    2V ajalta ei oikein oo vertailukelpoisia lukuja, kun se oli mun aikana 7-sylinterinen 2V 390.. :D
     
  10. pizzamake

    pizzamake Gearhead

    -67 Galaxiet ovat HIENOJA autoja !!! Onnittelut autonvalinnastanne ;)
    Bensankulutus kuulostaa aivan normaalilta 2V-390:lle ja harvalle perävälitykselle.
    JOS päätät siirtyä 4V-imusarjaan ja isompaan kaasariin, niin ei se välttämättä sun bensalaskua kasvata? Ajotapahan sen sanelee hyvin pitkälle.
    Suosittelen lämpimästi imusarjaksi Edelbrock:n alum. Performer RPM:ää ja sen kaveriksi 750cfm:n vacuumikaasaria. Jos vielä vaihdat valupakosarjat peltisiin, niin eroa tulee vanhaan nähden jo kivasti. Pelkästään painoa saadaan tiputettua noilla vaihdoilla jo kymmeniä kiloja, mikä on aina hyvä juttu !
    Toi sun 2V-390 on alkuperältään (räpeltämättömänä Y-koodin mottina) 270HP / 401 ft-lb(543,68Nm) ja 9,5:1 puristuksilla. Ilmoitetut moottoritehot: Hevosvoimat/vääntö.
    Jos tohon vertaa saman vuoden Z-koodin 4V-390:ä jossa on vain hieman tiukempi nokka ja puristukset 10,5:1 ja kaasari tietysti tuottavempi: 315HP / 427ft-lb(578,93Nm).
    Näitä lukuja sitten miettimään?

    Minusta KAIKKI ALLE 20L/100km isolohkot vievät VÄHÄN !:cool:
     
    Muokattu: 3.6.2017
  11. puna niska

    puna niska Gearhead

    Hähää manuaali gallu ecohuohotus 428:llä 13l maantiellä nyt kun kone tikissä ei malta ajella niin sukkasllaan.
     
  12. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Ei kyllä mitenkään pääse alta 30 litran, automaatilla tosin veis kyllä enemmän.
     
  13. pizzamake

    pizzamake Gearhead

    puna niska "brassailee" :). 428:ssa on kiistatta hyvä vääntö ja sehän se raskastakin ruotoa vie maltillisilla kulutuksilla harvan välityksen kera.
    Harrilla on taasen puhtaasti "race-orientoitunut" 482:nen, joten kulutus sen mukainen ja ainakin 3,50:1 välitys.
    FE rules !
    Mut loppujen lopuksi: Eihän näitä rautoja nykypäivinä ostetakaan mihinkään ekonomiajeluun, joten HUI-HAI bensankulutuslaskelmille ! Jos ajatellaan, että paljonko nämä harrastepelit "nielasee kakkua" niiden ajokautena vs. esim. työmatkoihin tarkoitetuilla polttomoottorikulkineilla/vuosi, niin aika monella taitaa harrastepeli tehokkaalla isolohkollakin jäädä käyttiksen kulutuksen alle?
     
  14. puna niska

    puna niska Gearhead

    Kulutusta tulee normaalisti seurattua sen verran että käy tankkaamassa kerran viikossa ja jos on oikein hyvä viikko niin sitten useammin.
     
  15. Holley

    Holley Gearhead

    Mercury Montclair 390:llä, 3v manuaali ja 3,00 perä, vie 2V -kaasarilla 17 litraa keskimäärin, 25 tkm keskikulutus ja vaihtelee jossain 14 ja 20 välillä. 25 tkm on siis mennyt kärkiä vaihtamatta, noloa sanoa jopa sen kummemmin säätämättä, tulpat vaihdoin kai kerran... mitään muuta en ole tekniikalle tehnyt. Ei ihan paha "nykybensoilla", kun kuitenkin tuon ajomäärän kartuttaminen on vienyt 11 vuotta.
    Öljyä kuluu reippaanlaisesti, vaikkei auto erityisesti savuta. En tiedä, mihin sitä hukkuu ja millaiset ohjurin kumit tässä moottorissa on, vai onko ne jotain ihan muuta.

    Mietin, että voiko "sinkitön" moottoriöljy muuten syödä nokkia... voiko esim. hitaahko starttaus, että joutuu veivaamaan aikalailla aina pitkään, jos on seissyt, kertoa vaikka siitä bensapumppua käyttävän akselin "nokan" kulumisesta? Bensapumppu kun kuitenkin on uudehko, sen sentään vaihdoin joskus. Ja sitten mietin, että uskaltaisiko tällaiseen koneeseen tehdä vain jonkun miniremontin vaihtamalla nokan ja nostajat noin pelkästään...? Vai kerralla sitten kaikki uusiksi, jos mitään tekee...?
     
  16. pizzamake

    pizzamake Gearhead

    Eiköhän se öljy sieltä koneesta häviä pääsääntöisesti palamalla, eli kone on vanha ja kulunut.
    Ohjurinkumit ovat alkuperäisessä FE:ssä umbrella-tyyppiset, eli tällaiset:
    https://www.summitracing.com/int/parts/slp-mv1796/overview/make/ford

    Kyllä, sinkkifosfaatiton öljy voi ja tekeekin "laahurinokan" nostajapinnoille kulumaa, toisinaan hyvinkin nopeasti.
    Entiset moottoriöljyt sisälsivät sinkkifosfaattia, mikä toimi liukasteena ko. pinnoille, mutta nykyöljyissä sitä ei enää ole kuin harvoissa vanhoille moottoreille tarkoitetuissa öljyissä. Tässä yksi esimerkki, jota tuo maahan US Parts:
    https://www.uspartsperformance.fi/gulf-sl-zinc-plus-20w50
    Toinen esimerkki öljystä:
    http://www.jegs.com/p/Glockner-Oil/Brad-Penn-Penn-Grade-1-High-Performance-Oil/1686175/10002/-1
    Ellet käytä sinkkifosfaattia sisältäviä öljyjä, voi nykyöjlyihin ostaa ZDDP-lisäainetta sekoitettavaksi ja tässä esimerkkinä yksi:
    https://www.summitracing.com/int/parts/isk-zddp/overview/

    Oma mielipide on jostain "miniremontista" se, ettei kannata !
     
  17. jpalvima

    jpalvima 3rd gear

    Pizzamaken kanssa samoilla linjoilla, päivitin 67 AvoKalkkunan konetta ( jossa oli jo valmiiksi CompCams 268H nokka, korkeat männät, rempatut C4AE-6090-G kannet ja "S-code" 9425-G nelireikäinen rautaimusarja) laittamalla 600Cfm Carter CompSeries kaasarin sekä Sandersonin peltisarjat.

    Aikansa meni säätämisessä ja kaikenlaista tuli havaittua ( sekin että Edelbrock/Carter tarvitsee lämpöeristelevyn allensa, neula/jousi/suutinkokeilussa menee aikaa ja että FE sietää todella reippaasti sytkäennakkoa) mutta ei kulutus ole mitään tavatonta jos ei ole mahdoton kiire ( Cruiso ja 3.00:1, 15-18 l @ 100kmh max )

    Mutta menohalua tuli sen verran että esim liikenneympyrästä poistuttaessa tulee hävyttömän pitkää mustaa raitaa tien pintaan, peltisarjoilla tulee käyttöön todella reipas veto 2200 rpm--> jolla voi hauskuttaa kanssamatkustajia ja ympäristöihmisiä.

    Taitaa olla lukkomurikan hankinta seuraavana listalla
     
  18. Kylmit

    Kylmit 2nd gear

    Pakko kysyä tästä kombosta. Itsellä myös C4AE-G kannet ja Tbirdin C4SE-A imusarja. Omissa C4AE-G kansissa imukanavien lähdöt isot ("pre 66") ja S imusarjassa on pienet "post 66" hi-velocity reiät.
    Tuli vertailtua näitä aika pitkään kun on hyllyssä muutama Z ja S(GT) yläkerta. Tämän vuoksi päädyin Tbirdin C4SE-A imusarjaan, kun siinä oli ainoana nämä vanhat isot reiät.

    Miten saitte kohdistettua reiät? Oliko edes tällaista ongelmaa?
     
  19. jpalvima

    jpalvima 3rd gear

    Rehellisesti täytyy sanoa ettei mitään aavistusta, pannu oli kasattu jossain Ameriikan moottoripajalla eikä sarja ole ollut irti mun aikana.
    Ainakin olivat kuittien mukaan työtunteja laskuttaneet niin helvetisti että lieneekö sitten kairattu jonkin ref merkin mukaisesti? (kun oli kaikenlaista pientä sipistelyä tehty muutakin)

    (Näytti olevan -66 vuodelta tuo imusarja, C6AE -9425G, ilmeisesti 67 GT Mustangiin kuulunut)
     
    Kylmit tykkää tästä.
  20. pizzamake

    pizzamake Gearhead

    Täsmennetään hiukan edellistä kirjoitelmaani:

    Noin vanhassa motissa sinkitön öljy tuskin enää syö nokkaa rikki edellyttäen, että se on edelleen kunnossa. Toiseksi alkuperäisessä ja vanhassa motissa jousipaineet venajousissa ovat varmasti toleranssin alareunalla. Tällä on ehdottomasti suuri vaikutus kulumiseen.

    Motin sahaaminen seisomisen jälkeen varsinkin nykybensalla on peruskauraa. Kaasari kuivuu aika nopeasti ja mekaaninen pumppu vaatii aika monta sykliä ennen kuin se täyttää kohokammiot. JOS haluat lyhentää sahaamista, niin osta 20 millilitran ruisku ja täytä kohokammiot sillä etukäteen. Näin voit ainakin kokeilla, lyheneekö sahaamisen aika.

    Vanhan motin elvyttäminen uudella nokalla on turhaa puuhaa. Tulet huomaamaan sen heti, jos päätät tehdä muutoksia yltä päältä paskaisten osien ympärillä, jotka ovat todennäköisesti kuluneet jo käyttöikänsä loppuvaiheeseen. Muista, että huolellisen peruskunnostamisen ja virittämisen välillä on selvä ero. Peruskunnostuksessa et välttämämättä tarvitse mitään (kalliita) uusia osia kuten kansia, imusarjoja, peltisarjoja jne. Peruskunnostus yleensä tulee halvemmaksi, mutta silti se tulee tehdä tarkasti kaikki tarvittavat koneistukset tehden tarkkaa kokoonpanoa unohtamatta. Hyvä peruskunnostettu motti antaa ajamisen iloa taas monta vuotta.
     
    Muokattu: 6.6.2017

Kerro tästä muillekin!