Camaron piinaava vaiva...VIKA LÖYTYNYT/KORJATTU

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Sammy2, 11.6.2017.

  1. Sammy2

    Sammy2 1st gear

    moikka kaikille! itsellä alkaa jo kädet nousemaan pystyyn oman "harrasteen" kanssa...

    eli käympä alkuun läpi lyhykäisyydessään kyseisen auotn ja mitä olen sille tehnyt...

    Chevy Camaro gen2 Z-28 vuodelta -80 on siis kyseessä. auto on nyt kolmatta kesää itsellä.

    autossahan oli minulle tullessa kaikki saastelaitteet paikoillaan ja niistäpä tai tarkemmin niistä johtuvista ongelmista johtuen lähdin muokkaamaan kone puolta...lähes ensitöikseni vaihdoin paikallaan olleen rokkikaasarin uuteen 600cfm edeliin, tämä siksi että tuo alkuperäinen kaasutin oli jo niin väljä että siitä aiheuti jos jonkulaista ongelmaa...nämä hävisivät kaasarin vaihdolla, imusarja vaihtui myös tuollaiseen edelin rpm airgap versioon, NYT pelasi hyvin :)...no tietenkin niin kuin aina,myös minulla kävi niin että lisää oli saatava ja hetkenpäästä olinkin jo peltisarjoja (pitkiä) asentamassa...samalla tuli myös pakoputket muokattua alusta loppuun 2x 2,5 tuuman putkella alusta loppuun, näissä nyt yhdet vaimentajat ainoastaan joten äänimailma oli jo varsin eri lähtökohtaan verraten :) nythän kun nuo peltisarjat ja putkimuokkaukset oli tehty, heitettiin hyvästi kaikille saastelaitteille...

    elikkäs ylläolevalla setupilla mentiin eka kesä suht ongelmitta maaliiin.
    seuraava kesä alkoikin sitten katsastuksella josta auto pomppasi päästöjen vuoksi,tätä osasin hieman odottaakkin ja olin jo sopinut kaverin kanssa että jahka otan auton liikenteeseen niin säädetään se nappiin teho penkissä...sieltäpä löytyi kyllä minulle iso yllätys,sillä vaikka olin toki ajatellut että jokunen heppa olisi lisää tullut,mutta muistanut pitää mielessä että "persdyno" voi olla melko valheellinen johuen isommista äänistä ja kiiltävistä hienoista uusista osista...niin se tulos! 233.3hp @4581 /452nm@ 2869rpm takapyöriltä
    eli tehoa oli tullut sitten reilusti lisää kun teho uutena 192hv ja vääntöäkin tosiaan 100nm vähemmän..

    kesän mittaan asensin sitten edelbrockin 6088 estreet kannet 64 palotilalla, tämän myötä auto muuttui täysin! veti siis aivan käsittämättömän hyvin :) kunnes eräänä päivänä kuukauden nautiskelun jälkeen saapui tämä vaiva.

    elikkäs auto alkoi kiihdyttäessä ampumaan kaasariin.

    alle listaan nyt kaikki mitä olen kokeillut.

    -hankkinut uudet tulpat.
    -uudet tulpan johdot (msd street fire 8mm)
    -uusi puola
    -uusi jakajan kansi
    -testannut toisella varmasti pelaavalla jakajalla
    -purkanut ja putsannut kaasuttimen( ei löytynyt putsattavaa)
    -tarkistanut bensa-linjat, ei tukoksia
    -korvannut vanhan mekaanisen bensapumpun sähköisellä holleyn punaisella, asentanut regulaattorin ja mittarin linjaan ja todennut paineet oikeiksi

    viime syksy ja talvi meni sitten kämpän vesivahingon korjaukseen joten tämä kulkine joutui talvi unille vian yhä ollessa paikantamatta...nyt sitten otin ajoon ja ajattelin että laitetaampa kuntoon ja käydään hakemassa leima jos se irtoaa...leima irtosi koska päästöt olivat hyvät tyhjäkäynnillä mutta kun inssi oli saanut printattua päästöt sanoin sille että nostappa pikkasen kierroksia ja katotaan mitä tapahtuu ja silloinhan päästöt pomppasi aivan helvetin rikkaalle...

    autohan siis pelaa pintakaasulla niin kuin kuulukin,väännöt on tallessa, ainoastaan kylmänä voi tehdä niin että pintakaasulla ajaessa kun kaasun löysää saattaa auto kuolla,siis sammuu ilman että sille mahtaa mitään...kuitenkin heti käynnistyy hyvin uudellleen.

    nyt alkaa tuntumaan että alkaa omat kyvyt olemaan, nämä Jenkit ei oikeen entuudestaan ole tuttuja ja tämän kanssa on kyllä saanut perehtyä :)
     
  2. 383

    383 Gearhead

    Tämä ei auta vian poistumiseen mutta holley punainen ei tarvii regua
     
  3. Commodåren

    Commodåren 2nd gear

    Vuotava venttiili, kulunut pakonokka, katkennut venttiilinjousi ?
     
  4. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Onko eroa kun painaa kaasua hitaasti tai runttaa kunnolla lattiaan?
    Aivastelu/nykiminen nopeasti kaasua painaessa viittais huonosti toimivaan kiihdytyspumppuun.
     
    Ana67 tykkää tästä.
  5. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Menee laihalle jos poksahtaa kiihdytyksen alussa ja sit lähtee vetämään OK, kiihdytyspumppu ja sen piiri kuten jo arveltiin.
     
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Saatko lainaan joltain edelbrokkia?
     
  7. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Ja edelissä muutenkin vissiin "ominaisuus" ettei tahdo kiihdytyspumppu ruikata tarpeeks, että toinen kaasari kokeiluun noiden oireiden perusteella. Voihan olla että vaikkei paskaa/näkyvää vaivaa kaasarissa olekkaan niin joku seppä säätänyt sen päin persettä ja siksi oireilee uudella setupilla? o_O
     
  8. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Eiku perkele katoin että kaasari oli holley... :D
     
  9. Sammy2

    Sammy2 1st gear

    vuotava venttiili...mahdollinen,vaan tuntuisi oudolta kun kuiten kansilla ajettu noin 1000km
    venttiilin jouset ovat ehjät.
    nokka käynyt mielessä
     
  10. Sammy2

    Sammy2 1st gear

    kaasari säädetty auton ollessa tehopenkissä...kaikki oli kyllä kunnossa ja pelasi hienosti sen 1000km
     
  11. Sammy2

    Sammy2 1st gear

    joo eli tuossa jäi mainitsematta että on kaverin kaasari just tällähetkellä paikoillaan...identtinen kaasari ja vika myös
     
  12. Sammy2

    Sammy2 1st gear

    hieman ajossa...mutta tosiaan paikoillaan tämä ilmiö ei ole nuin paha....vaan kuormituksessa alkaa tuo temppuilu...paikoillaan alkaa paukuttaan jossain viidentonnin hujakoilla jos jos kohtuu nopeasti nostaa kiekat...jos taas survaisee samantien lattiaan niin paukkuu heti
     
  13. hantta

    hantta Double Gearhead

    Mikä jakaja, alipaine- ennakko? Alipaineen ryöstö oikeasta paikasta?
     
  14. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Itelle ekana kyllä tuli myös mieleen vuotava vena tai poikkinainen jousi, tai muuten vain veltostunut jousi. Toi osien laatu ei ikävä kyllä tänä päivänä ole kovin tasaista..
    Tuskin johtuu tästä, mut mä kattosin paljonko siellä jakajan kupeessa on voltteja, myöskin yläkierroksilla kun pätkii.
     
  15. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Mitäs painemittari näyttää, kun alkaa rötäämään?
     
  16. vespa68

    vespa68 Gearhead

    Imusarjan tiivistevuoto?
     
  17. Weijari

    Weijari Gearhead

    Eli sulla on kaasari niissä säädöissä mitkä vedettiin ennen Estreet kansia? Mikä sytytys, onko ennnakko sama kuin ennen, toimiiko mekaanisen ennakon limput? (kun olet tuota jakajaa roplannut) Missä kunnossa on ilmanputsari ja riittääkö sen virtaus? (koita ilman onko samat murheet)
     
  18. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Heitän arpani myös venttiilinjousien suuntaan;uudet osat ei ole tae kaiken kunnossaolosta.
    Mittaa jouset asiaankuuluvalla jousipainemittarilla,ohivuotomittaus voisi tulla myös kyseeseen. Samalla kun venakopat irtoavat,on iisi homma mitata myös sen nokka-akselin nostot ja asteetkin.
    Vian ilmeneminen vaikkapa 1000 Km ajettuun laitteeseen kertoo vaikka just jousien kuoleentumisesta tai jopa katkeamisesta.Eikä eka kone mistä nokka kulahtaa syystä tai toisesta.
     
  19. golden rocket

    golden rocket Gearhead

    arpoja tulee lisää aikanen sytty ennakko paukuttaa kaasuttimeen kuten myös väärät tulpat tai vaikka imuilmavuoto hiero ensin nää hiplaus hommat kuntoon ennen kuin purat koko koneen venttiili vika näkyis päästöissä
     
  20. Sammy2

    Sammy2 1st gear

    vakio Hei jakaja mikä tuossa on aina ollut...testattu myös toisella varmasti toimivalla jakajalla= ei muutosta...ennakot säädetty kuulolla...näin on pelannut...alipaine otettu kellolle ylemmästä lähdöstä kuten kuulukin tuolla jakajalla
     

Kerro tästä muillekin!