Ford Motor Company:n Edsel

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja kaarne, 18.6.2017.

  1. kaarne

    kaarne Gearhead

    En tiedä tästä automerkistä muutakuin sen että se oli melko kallis verrattuna Fordin perusmalleihin ja jostain syystä se ei mennyt kaupaksi vaikka oli tunnetun valmistajan tuote.

    Kerran kuulin sellaista autokeskustelujen ohessa että Edsellin osat ovat asennettu keskinmääräistä huolimattomammin ja vaihteisto vaatii viilausta mutta tämä koskee vain yhtä harrastekäytössä olevaa autoa.

    Auto aiheutti Fordille nykyrahassa miljarditappiot ja on nykyään suosittu harrastajien parissa.



    [​IMG]


    (Ford Edsel vm. 1958)
     
  2. hartsa69

    hartsa69 Double Gearhead

    Ei kai tuollaista merkkiä ole Fordilla ollutkaan? Olet varmaan erehtynyt, photoshopannut tuon kuvankin rontti.
     
    El C tykkää tästä.
  3. sbf

    sbf Gearhead

    Se nyt niin huonosti myynyt.amerikkalaisella tasolla odotuksiin nähden kylläkin.
    Mutta on niinkin että classic chevyt ovat nykyisin tosi suosittuja vaikka kukaan ei halua muistaa että kun ne olivat uusia, tuli jokaisena vuonna turpaan fordin tuotteilta niin myyntiluvuissa, hevosvoimissa kuin iskutilavuudessa.
     
  4. kaarne

    kaarne Gearhead

    Hienoa että huomasit kusetusyritykseni.
     
  5. kaarne

    kaarne Gearhead

    Myi heikosti jos ajatellaan Yhdysvaltojen markkinoita jossa autoja myydään miljoona kaupalla vuodessa.

    Mutta kenellä nykyisin on Edsel harrasteautona voi olla tyytyväinen varsinkin jos on onnistunut hankkimaan sellaisen alkuperäiskunnossa.

    Tuotantomäärät

    1958

    68 045 kpl

    1959

    47 396 kpl

    1960

    2846 kpl

    http://www.edsel.net/production.html


    PRODUCTION
     
    Muokattu: 18.6.2017
  6. kaarne

    kaarne Gearhead

    Barnista löydetty varhainen Edsel joka voi olla orginaali kuntoinen.


    [​IMG]

    (Ford Edsel Pacer vm. 1958)
     
  7. hartsa69

    hartsa69 Double Gearhead

    Yksi parhaista Edseleistä oli jossain vuosien takaisessa V8: ssa esitelty chopattu laite.
     
  8. kaarne

    kaarne Gearhead


    Paras verrattuna mihin ja miten se parhaus ilmenee?

    Ulkonäöllisesti vai mekaanisesti?
     
  9. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    paraisilla olin mun edselin kanssa.. About 20-40 on ko merkkiä suomessa. vajaa 20 kpl ajokuntoisia luulisin, noin 4-6 kpl museorekisterissä Myynti tavoite oli 200000 autoa , vain 63000 myytiin, mikä oli uuden automerkille ihan hyvä suoritus. Teletouch vaihteisto oli aika epäluotettava, se oli ainoastaan 58-vuosimallissa. Oma 58 on 3-lovisella manuaalilla + 2 vaihteisella ylivaihteella varustettu outolintu.
     
    kaarne tykkää tästä.
  10. kaarne

    kaarne Gearhead


    Tuo noin 40 kappaletta on melko iso määrä ko. merkin edustajia Suomessa jos ajatellaan että kyse on melko harvinaisesta autosta Amerikassakin.

    63 000 autoa olisi kyllä iso määrä myytyjä autoja kolmen vuoden aikana jossain pienemmässä maassa mutta ei Yhdysvalloissa.

    Ehkä sinun autosi on varustettu luotettavammalla vaihteisolla joita on asennettu sen jälkeen kun huomattin että alkuperäinen ei ollut täysin luotettava.

    Olen itse luullut että Edsel olisi vain hyvin harvojen herkkua koska niitä ei käytännössä näe missään.
     
  11. hartsa69

    hartsa69 Double Gearhead

    Olisihan täällä ollut "Edselit Suomessa" -keskustelu, et ehkä löytänyt sitä vielä? Edselin olen nähnyt tänä vuonna 2 kertaa, jopa talviajossa Savonlinnassa, ei se niin harvinaista herkkua ole.
    Ja näyttäähän auto kuin auto orkkista paremmalle kun vedetään siivut tolpista pois. Saatikka peräkärrinä polttopuiden ja ruohonleikkurin kuskaamiseen:
    [​IMG]
     
  12. mikkis83

    mikkis83 Gearhead

    Merkki-ja mallikeskustelujen puolella on kaksikin topikkia näistä anti-voorteista.
     
    Kustomi tykkää tästä.
  13. kaarne

    kaarne Gearhead

    Mutta Edsel kuuluu Mobilismi-osastolle koska kyseessä on ei enää tuotannossa oleva automerkki jonka uusimmatkin edustajat ovat 57-vuotiaita.

    Onhan automerkkiä voitu käsitellä täällä aikaisemmin mutta Mobilismi-osasto on tälle tapaukselle paras paikka imho.

    Itse en ole nähnyt Edsel-merkkisiä autoja Suomessa muutakuin hyvin harvoin joten niitä ei montaa voi olla tai jos niitä on muutamia kymmeniä kappaleita niin suurin osa niistä on varastoitu.
     
  14. hartsa69

    hartsa69 Double Gearhead

    Asia selvä :D
     
  15. hantta

    hantta Double Gearhead

    Jos tuonne tien varteen menee bongaamaan autoja, ei vm. 58 ole muutenkaan kovin yleinen ;)
     
  16. Kustomi

    Kustomi 2nd gear

    Kaikkihan tässä sitten melkein kuuluu Mobilisti palstalle jos kaarne määrittää mikä mihinkin kuuluu.........
     
  17. kaarne

    kaarne Gearhead


    Eivät todellakaan ole.

    1958-malliset autot ovat romutettu viimeistään 1970-luvulla.
     
  18. kaarne

    kaarne Gearhead

    Ainakin yli kolmekymmentä vuotta vanhat kuuluvat tälle palstalle koska ovat museo-iässä kuten minäkin.
     
  19. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    tämä on siis 1958 Edsel Corsair.. ei Ford, ei Pacer.
     
  20. kaarne

    kaarne Gearhead


    Mikäli pistät auton eteenpäin eli myyt sen niin se päätyy romuttamoon ja sinulle jää käteen 20 euron seteli ja hiluja sen verran että voit nauttia pullakahvit huoltoasemalla.
     

Kerro tästä muillekin!