Hiekkapuhallus vai Annitrol? Kumpi parempi?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja twincam6, 20.6.2017.

  1. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Katossa vinyylin alla rutkasti ruostetta, pelti varmasti ohentunutkin.
    Kumpi on parempi keino poistaa ruoste ennen maalausta, hiekkapuhallus
    va Annitrol fosforihapolla sively?

    Annitrol kuulostaa helpommalta, vai vaurioittaako Annitrol tervettä maalia jos sitä pääsee valahtamaan
    johonkin?
    Mutta lähteekö Annitrolilla kunnolla ruoste pois jos ensin vaikka ajaa teräsharjalla irtoruosteen pois?
    Siis niin ettei kuki kohta uudelleen?
    Hiekkapuhalluksesta olen miettinyt että ohentaa taas varmaan hiukan peltiä vaikka kannulla tekeekin.
     
  2. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

  3. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Siis pienellä hiekkapuhalluskannulla + isolla kompuralla ja hienolla kvartsihiekalla
    ei hyvä puhaltaa? Ei kai se venytä peltiä vai kuinka? Vai ohentaako?

    Entä Annitrol jota kaveri suositteli?
     
  4. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    No pienillä puhalluskamoilla ja 0.1-0.6 raekoolla homma kyllä käy.
     
  5. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Annitrolin/fosforihapon pitäisi pystyä vaikuttamaan jonkin aikaa eli pitäisi pysyä kosteana. Siihen muodostuisi fosfaattikerros, mikä kuulemma on sitten hyvä pohja. Mutta eihän se katolla pysy yhtään sen paremmin kuin vesikään.

    Ruoste lähtee myös sitruunahapolla mutta ei sekään vesiliuoksena katolla pysy.
     
  6. CevyAntti

    CevyAntti 2nd gear

    Ei kai se vesiliukosuus tai vesiohenteisuus mitään vaikuta?? Vaan viskositeetti. Joskus nähny juttua kun sotkeneet noita tapettiliisteriin. Hiukan kokeilemalla pikku määrilla vaikka perunajauholla voi saada aikaan sopivaa geeliä joka pysyy vaikka siellä katolla. Ja muovikalvo päälle niinku maalinpoistajankin kanssa estämään ennen aikainen kuivuminen.
     
    Pertti K tykkää tästä.
  7. Onhan tohon olemassa aine Rustyco ruosteenpoistogeeli,toimii.
     
  8. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Kuinka kauan tuon pitää antaa vaikuttaa?
     
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Vuorokausi Annitrolilla kostutettuja käsipyyhkeitä joilla vielä joku kuivumisenesto päällä ja suurin osa pellistä on metallinväristä ja loput mustaa passivoitua ruostetta. Tietty harjaten irtoruoste päältä pois. Pellin alta voi kurkkia, onko läpireikää kun se happo siitä valuu läpi. Mä oon maalannut suoraan happoselle pinnalle kun se on kuivahtanut.
     
    twincam6 tykkää tästä.
  10. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Pari-kolme päivää. :D Oon kaksi oven alareunaa Annitrolilla putsannut, ja hyvät tuli kyllä. Mutta pari päivää vartin välein penslasin uutta happoa peltiin. Siinä se meni muiden hommien ohessa. Joku on kuulemma sekoittanut tapettiliisterijauhoa Annitroliin, niin saa kuivumisaikaa pidemmäksi.
     
  11. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Niin, no aivan, viskositeetti.
    Mutta annitrol on pullossa ihan litkua ja valuu katolta alas, tarvitsee jotain sekaan, että pysyy paikoillaan.

    Sitruunahapossa uitin muutamaa rautaputken pätkää tässä viikonloppuna, isäukko oli kuulemma ostanut ne Tourulan traktoritehtaalla ollessaan... Tehdas muutti Suolahteen 70-luvun alussa.
    Yön yli ämpärissä upoksissa ja seuraavana päivänä painepesurilla puhtaaksi, tuli metallipintaa. Kiiltävästä ei voi siinä kraatterimeressä puhua.

    Annitrolissa uitin jotain jarruosia joku aika sitten, ne oli pari vuorokautta. Jos liikaa uittaa, niin tulee valkoista töhnää pintaa ja se on kovassa.

    Ai niin, tietysti voisi tehdä niinkuin eräs harrastaja: kattopelti irti ja isoon pressuista tehtyyn ammeeseen ja happoa päälle. :D
     
  12. laakkius

    laakkius Gearhead

    froteepyyhkeitä katolle ja kostuttaa ne annitrolilla. Päälle muovi ja antaa muhia.
    Sama toimii vartaassa massanpoistoon kun läträä tärpätillä pyyhkeet märäks. Lähtee massat kevyesti lastalla ja pyyhkimällä.
     
    Slant Sickness ja twincam6 tykkäävät tästä.
  13. rane58

    rane58 Double Gearhead

    Oletko varma että se ruskea on ruostetta? o_O
    Oldsiin kun vaihdettiin vinyyli niin luultiin myös että se on ruostetta mutta olikin kuivunutta limaa.... ;)
     
    twincam6 tykkää tästä.
  14. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Keskeltä kattoa siklasin puoli lapiollista ruostetta. Reunoista vinyyli kiinni vielä siellä ei ehkä
    ruostetta niin paljon. Paitsi kulmissa ja C pilarien alareunoissa aika isoja patteja, voi olla
    että pitää pellittääkin? Kävin hakee levyn 0.8 peltiä varoiksi.
    Tänään ehkä tarkoitus alkaa nylkemään nahkaa pois.
    Tarkoitus oli antaa olla vuosi vielä paikallaan, sen ja keskelle vedin avauksen alle vaseliinia pensselillä.
    Mutta pakko kai se on vaan laittaa. Juhannuksena huvita muutenkaan enää ryypätä
    niin laitetaan kattoa.. Ja huonoa keliäkin taas luvannu.
    Laitoitko uuden vinyylin vai maalin?
    Tarkoitus tuohon laittaa telalla Hammertite hapotuksen jälkeen paksusti, pinta on kuitenkin
    sen verran epätasainen enkä halua kittiä. Kemialista metallia ajattelin tosi snadisti pahimpiin
    kuoppiin, mutta tosi vähän.
    Myöhemmin voi sitten laitattaa ammattilaisella vinyylin siihen.
    Ostin ksyleeniä liiman liotukseen mikäli sitä vielä missä on, toiminee siinä?
     
    Muokattu: 21.6.2017
  15. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Ok, kiitoksia hyvästä vinkistä. Hauteita olen aiemmin tehnyt vain hevosten jalkoihin:)

    Se mulle on tuossa vielä hiukan epäselvää että pitääkö huuhdella kuumalla vedellä ennen
    maalausta hapotuksen jälkeen? ja kannattaako esim hioa karheaksi maalin tartunnan
    parantamiseksi? Vai voiko maalata suoraan hapotetulle pinnalle? Tai vain hioa hapotuksen jälkeen karheaksi?
    Eikö kuumavesi vesihuuhtelukin tee ruosteharson ja kraaterien pohjalle uutta ruostetta joka sitten kukkii vaikka kuivaisi heti??
     
    Muokattu: 21.6.2017
  16. laakkius

    laakkius Gearhead

    https://www.google.fi/url?sa=t&sour...ggqMAM&usg=AFQjCNGh53KNzjMahKhKJ03tNBDc9pe6aA
     
  17. Kapteenikosmos

    Kapteenikosmos Gearhead

    Vältä Hammeria kuin ruttoa muissa kun viiden pennin käyttöruoskissa. Se on alkydimaalia eli kiehuu ihan hulluna jo pelkästään kun avaat lähistöllä akryylisen automaalipurkin. Ainoa jolla onnistuin peittämään omat hammerisotkotukset oli 2k epoksi ilman ohenninta.

    Hammeri tuntuu myös irtoavan kalvona pois ~4v auringon paisteen jälkeen.
     
  18. rane58

    rane58 Double Gearhead

    Uusi musta vinyyli. :cool:
    Tapiolan Autoverhoilu ompeli sen, kaksi samanlaista alkuperäistä saumaa. ;)
    On kuulemma erilaisia saumoja käytetty eri autotehtaiden tuotteissa.... o_O
    -Onhan tuo jo 10-vuotta sitten laitettu ja hyvin on pysynyt.... :poff:
     
  19. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Tuliko vinyyli puhtaalle pellille kuten alkuperäinen, vai mitä maalia pohjaan? Hinta tietoa ei varmaan hyödytä kysyä kun 10 vuotta sitten laitettu. Mitähän nykyään kustantaa?
     
  20. rane58

    rane58 Double Gearhead

    Ei sitä pellille asti hiottu. Se vanha liima vaan pois.
    Silloin maksoi vinyyli ommeltuna muistaakseni 350€ ja sain liimat tingittyä mukaan.... :cool:
     

Kerro tästä muillekin!