Vauhtipyörään uusi jako

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Karpov, 15.6.2017.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Nyt on reiät tehty. Outo pylväskone vähän paria reikää haukkas sivummalle vaikka oli alotusreikä.


    Tasan 6mm on noi vanhat kohdistustapit. 5.5mm terä taitaa olla liian krouvi vaikka tapit pakastais ja 6mm liian väljä vai liimalla? Vai jostain joku 5.8 tms terä?
     
  2. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Koita sitä 5.5mm terää vanhaan vauhtipyörää ja testaa saatko tapin lyötyä reikään.
     
  3. CevyAntti

    CevyAntti 2nd gear

    Ei tu meneen. 5,9 teräki aika kiree tuossa kokoluokassa. Jollei sitten pylväspora lemputa väljää reikää.
    Ainahan noita voi johonkin raudanpalaan kokeilla. Ja tappiin voi vähän surrata hakuja/viistettä. Teriä saa 0.1 välein, ei ny ehkä ihan Stokkalta mutta joku työkalufirma.
     
  4. pesälä

    pesälä 2nd gear

    laita 6mm putkisokan pätkät tappien tilalle, tulee tiukat ainakin...

    tai jos 6mm terällä poraat, niin niittaat sitä reijän reunaa vähän tiukemmaksi niin pysyy tapit
     
  5. f34

    f34 Double Gearhead

    Kokeile ihan 6mm terällä johonkin rautaan. Terät on hiukka alimittaisia.
     
  6. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Joo mut reikä pakkaa tulemaan ylimittanen. 5,9 vois kokeilla, jos tulee liian tiukka, niin mirkelillä kevyt sipasu toisesta viisteestä, reikä kasvaa heti.
     
  7. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    onko puupylväs?
     
  8. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Sulla on taso laskenu. Kohta kukaan ei ota sua ku häirikkönä.
     
    helvetinkat tykkää tästä.
  9. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    pura puupylväs?
     
  10. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Joo, 5,9mm poraa vähän virittämällä niinkuin Jussi 289 sanoi voit saada sopivan reijän tasan 6mm tapille.
    Tai sit sillä konstilla jota jo aikasemmin tarjosin, poraat kuudella mm ja sit tiftaat reunaa vaikka 8-10 tasapiäsellä tuurnalla.
     
  11. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kiitos vinkeistä on eiköhän näillä päästä taas eteenpäin. Vanha jos ois tänään irti. Laatikko on jo irti.
     
  12. hantta

    hantta Double Gearhead

    Ja nappula pakastimeen, niin avot!
     
  13. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Jos nestetyppeä sattuu oleen. Kaikki muu on turhaa 6mm kokoluokas
     
  14. jarikoi

    jarikoi 2nd gear

    koita sitä poranterää jo olemassa olevaan ohjuritapinreikään, jos ei mahdu niin tulee varmasti väljä...
     
  15. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Pitää kokeilla.


    Tässä olikin jo kiintee vaihdettu mutta joku valeon paketti missä syvällä kytkinlevy ja asetelma korkeampi = ei voi muokata ilman sorveja tms.


    2011 leimat eli sen aikaa kestänyt.


    Asetelma pakosti heikko lenkki kun painelaakeri ok ja levykin ehyt, pienet jäljet näkyy että ois päässyt luistamaan. Asetelmassa metallipölyä ja reunan osat siniset jossei sitten tehtaalla oo tullut jo....
     
  16. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Sen verran tyrein poran kanssa että jotain 0.3mm heittoja tuli :(

    Pitää yrittää keskitystapit saada mahd suoraan. Niitä en vielä tehnyt. Asetelman pultit nyt kaikki kierteytetty.
     
  17. DX

    DX Double Gearhead

    en oo lainkaan hoksannut tätä keskustelua aikasemmin, enkä jaksanut lukeakaan, mutta mää tekisin merkkauksen näin.

    eka veistelisin puutapin ja mänttäisin sen tiukasti tohon vauhtiksen keskireikään, siihen päälle kiinnittäisin pellilapun ja sit ottasin mitan käteen ja mittaisin vastakkaisten alkuperäisten pultinreikien välin ulkoreunasta ulkoreunaan,

    sit jakasin luvun kahdella ja asettasin sen harppiin sit kaikkiin vanhoihin kiinnitysreikiin ulkosivuun nojaten piirtäsin puupylväässä olevaan pellilappuun viirut, sit sulla pitäs olla vauhtipyörän keskikohta siinä, jos mitta ei oo ollut ihan sata niin "ympyrä" jonka keskellä keskikohta on.

    sen jälkeen mittaat uuden asetelman vastakkaisten pultinreikien sisäreunasta ulkoreunaan,
    saa halkasijan reiän keskeltä keskelle ja jaat ton kahdella ja asetat harppiin.

    sit vaan harpin toinen kärki tekemääsi vauhtiksen keskikohtaan ja piirrät uuden pulttikehän linjan vauhtiksen kehälle.

    sit et koske harpin säätöihin, vaan lyöt pistepuikol merkin uudelle kehälle haluamaas kohtaan ja laitat harpin siihen ja merkkaat siitä sillä harpilla pultinpaikat aina edellisen mukaan, niitä voi lähtee vastakkaisiinkin suuntiin niin pienet virheet ei kertaannu niin äkkiä ja jos homma menee oikein niin kierroksen mentyäs harppi tapaa taas alotuspisteen.
     
    helvetinkat tykkää tästä.
  18. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    No tuo vinkki tuli nyt vähän myöhään :D
     
  19. DX

    DX Double Gearhead

    aattelinkin vastasuuden varalle

    stäpaitti jos et oo keskitystappeja vielä poraillut, kolmekos niitä oli tasasesti kehällä,
    sama kikka käy siihen, poraat vaan joka toisen merkin
     
    Muokattu: 28.6.2017
  20. DX

    DX Double Gearhead

    itteasias mää olisin tehnyt noi kohdistustapit ekana, sit noi pultinreiät olis voinut porata vaikka käsivaralta asetelmaa jiginä käyttäen,
    sun tapauksessas vois joutuu pikkasen vinkulla joitain asetelman pultinreikiä kalvamaan, että ne tapaavat kierteet, mut pikkuhommahan se
     
    Mikkis tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!