Pöytäsirkkelipulma, syö hiiliä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja KajS, 14.7.2017.

  1. KajS

    KajS Gearhead

    Kyseessä on Katkaisu-/jiirisaha-Pöytäpyörösaha Toolmate DT-920044. Sahailin sillä kakkosnelosia (tein sellaiset ajorampit matalia autoja varten). Laitteesta nousi savu, ei enää toiminut.

    Tilasin ystävällisestä nettikaupasta Kouvolasta Toolmateen sopivat Makita CB-153 hiilet. Jippii, saha toimi.

    Mutta vain noin tunnin. Käyntiääni muuttui raa'aksi ja taas nousi savu. Ne uudet hiilet oli kumpikin palasina.

    Kysymys: Miten lähestyn laitteen korjausta? Pelkkä hiilien vaihto ei auta, siitä lienee mennyt joku laakerointi, koska sahan "käynti" oli epäsähkölaitemaisen epätasainen ja raaka.

    Voihan tuollaisia korjata? Ettei se ainoa neuvo ole : Osta uusi.

    Eihän tuo nyt mikään autoharrastustyökalu ole, mutta se on tukenut mun autoharrastusta.
     
  2. Buick225

    Buick225 Double Gearhead

    Nojoo,aikoinaan myytiin sadan markan rälläköitä jotka kesti tunnin oikeassa käytössä ja mukana tulleiden varahiilien vaihdon jälkeen puoli tuntia. Kaksi kertaa sain takuuseen uuden ja sitten sanottiin että osta kunnollinen. Näin tein ja on vieläkin käytössä.
    Pari vuotta sitten kun ei ollut paineilmaa tarjolla ostin Bitlemasta 40 euron sähköisen mutterimopon renkaiden vaihtoa varten. Toimii vieläkin mutta jos yhtään tiukempaa pulttia yrittää aukoa niin tuo sähkön loppumista edeltävä haju tunkee nokkaan hyvin vahvana.
    Eivät ole muuta kuin hyvin lievään harrastamiseen tarkoitettuja romppeita.
     
  3. T.

    T. 3rd gear

    Jos siinä olisi vaan ne laakerit menny niin uusiahan saa, mutta jos siitä on esim. roottorikäämityksestä lakat irti ja käämit hieman oikarissa niin eipä sitä korjata kannata tai välttämättä edes pysty.
     
  4. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Ankkuri sökö, eristeet palanu niin nousee ylös yksi kuparilamelli mitä vasten hiili hinkkaa. Ainut tapa korjata on uusi ankkuri. Hiili hyppää ko lamellin kohalla ja siksi kamala valokaari
     
    helvetinkat tykkää tästä.
  5. Kapteenikosmos

    Kapteenikosmos Gearhead

    Kaverille korjasin just tämmösen. Ongelma kuvaus oli raaka käyntiääni ja kova sähkön haju ja kipinöinti. Yks lamelli oli toistamilliä korkeammalla kun muut. Tää korjattiin varovasti sorvilla pyöräyttäen lamellit samaan korkoon ja uudestaan kasaan. On käsittääkseni toiminut ihan ok satunnaisessa käytössä.

    Sen verran tuli ylimäärästä hommaa että vähän tylsällä kovametallilla sorvattuna lamelleistä levis sen verran pursetta että kaikki välit joutu raappaamaan käsin auki.
     
  6. KajS

    KajS Gearhead

    Hienoja, kannustavia vastauksia. Ankkuri irti ja tsiigaamaan, oisko sorvi mitään. Tuo hiilten silppuuntuminen viittaisi just tuollaiseen lamellivaivaan.
     
  7. KajS

    KajS Gearhead

    Kapteenikosmoksen diagnoosi oli oikea. Mutta tästä ei sorvilla selvitä.
    [​IMG] [​IMG]
    Jos löytäisi tuollaisen sähkömoottorin niin olisi kivaa. En haluaisi romuttaa koko laitetta.
     
  8. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ei siitä koskaan selvitä sorvilla oikeaan käyttöön. Se on aina valmis silloin, jos lamelli nousee.
     
  9. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ihan jo periaatteessakaan, niin EI mene noin. Siinä lukuisia merkittävämpiä eromahdollisuuksia kuin mitat. Vaikkei tarvittas sitä just oikeeta hammaspyörää, joka luultavasti on tässä tapauksessa koneistettu akselin päähän.
     
    KajS tykkää tästä.
  10. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Poistin viestin, ettei turhaan sotke

    Mutta kerro toki lisää, miksei sovi jos muuten on samanlainen
     
  11. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Mitta on huono väline näissä vehkeissä, kun niissä on käämi. Käämilankaa pitää olla just oikee määrä oikeeta vahvuutta, eristeet on aivan erilaiset pienjännitevehkeessä ja verkkojännitteisessä (myös siis vaatimustasolla) ja sitten se, mikä ei näy mitenkään, käämityksen "kohta" pitää olla just oikein sille koneelle suhteessa kenttämagneetteihin ja hiilien paikkaan.
     
    Rotten, KajS ja Nikuzai tykkäävät tästä.
  12. jorkkeri72

    jorkkeri72 Gearhead

  13. Kapteenikosmos

    Kapteenikosmos Gearhead

    Aika pahasti on pullahtanu. Tuleeko kampe vielä kovaan käyttöön vai satunnaiseen sahailuun?

    Jos kyseessä jälkimmäinen ja budjetti remontti kiinnostaa niin rapsi tuo irronnu lamelli irti ja täyty kolo kemiallisella metallilla, epoksilla tms. Pitäis toimia mitä nyt teho vähän tippuu ja käyntiääni menee vähän hassuks, mutta ei se enää hiiliä tapa.
     
    helvetinkat tykkää tästä.
  14. KajS

    KajS Gearhead

    No niin, pitää laittaa mun henk.koht. kiitoslistalle taas kaikki edelliset puhujat...

    Satunnaisessa käytössähän tuo on. Unohdin kuvata ja mainita ne parin sentin mittaiset kääminpalat, jotka putos tuolta. Mutta, se sirkkelihän kävi sen tunnin ilman niitäkin.

    Uusi ankkuri on varmaan ainoa hyvä vaihtoehto. Tuo jorkkerin72:n linkkaama on oikean pituinen, mutta siipipyörä on isompi (82mm) ja akseli 12mm. Poratuuli on just se ystävällinen nettikauppa, josta hiilet tuli 54 tunnissa. Joten jos sieltä löytyis.

    Suurempi pulma on ankkurin irroitus. Ei auttanut sen alennusvaihteen ruuvien irroitus, ankkuri jököttää edelleen paikallaan. Sen kun saan irti (mutta miten?) niin olen jo voiton puolella.

    Tuohon ei siis voine soveltaa mitään Hiacen alennusvaihteellista starttia, kun Toolmate on verkkovirtalaite. Hyvää tässä prosessissa on se, että minusta on tullut wannabesähkötyökaluharrastaja sen lisäksi, että olen autoharrastaja (ilman täydellistä teknistä tietämystä).
     
  15. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Tuntematta ko. vehkeen rakennetta, arvaan että se on vaan puristussovitteella vaihdepään laakerissa kiinni. Kato nyt kuitenkin, ettei vaihteen puolella ole lukkorengasta... Sitten vaan prässillä tai ulosvetäjllä painaa akselista.
     
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mut ei välttämäti lähde käyntiin joka kerta. Ei muuta kuin terästä vähän pyöräyttämään...
     
  17. jorkkeri72

    jorkkeri72 Gearhead

    joo,kunnon tiukka kämmenote:)
     
  18. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Samalla ku painaa kytkimestä...
     
  19. KajS

    KajS Gearhead

    Vielä on staattori irroittamatta, eikä Google auta...

    Millä Alan Miehet irroittais tuon:
    [​IMG] [​IMG]
    Kuvat on taas tosikuuvajan ottamia, joten...kyseessä on alennusvaihde, joka on "tuolla sisällä". Staattori ei tule käsin ulos ja tuon terän käyttöakselin pään naputtelu vasaralla ei tuo mitään, tuon laakeripesän pyörittely menee vaan kankeammaksi.

    Siis ulosvetäjää ei saa mihinkään kiinni, eikä ole juuri mitään, mitä vastaan sitä vetäisi.

    Neuvoja tarvitaan, vai onko koko laittesta vaan vaihdettava tuo koko sahaosa. Toolmaten sivusto ei auta:confused:.
     
  20. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Onko toi laakeri koppa alumiinia?

    Lämmitä sitä kuumailmapuhaltimella niin pitkään, että on kuuma sit varovasti naputelee akselin päätä

    Siis jos toi laakeri koppa pitää saada irti
     

Kerro tästä muillekin!