Chevrolet Alero - Virtalukko

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Buick-T, 18.7.2017.

  1. Buick-T

    Buick-T 2nd gear

    Noniin, tänään sitten tuli haettua "ihanhyvä" Alero (-99, 3.4L) eräästä autokaupasta. Hinta oli mielestäni ihan kohdillaan, ja ennen kaikkea pitkällä leimalla. Sitä tässä nyt tarvittiinkin. Meinasinpa vaan että pitkällä leimalla pääsisi ajelemaan myös vähän tyylikkäämmin. Olisiko pitänyt kuitenkin hakea Primera?

    Mutta mutta... Jo liikkeellä virtalukko oli hieman jämäkkä, vaati oikeanlaista ranneliikettä että lähti käymään. Ihan nätisti tosin lähtikin, eipä siinä. Minua kehoitettiin uusien avainten hankkimista tulevaisuudessa. Nyt kuitenkin sain kotipaikkakunnalle auton enkä tyhmänä ajanut edes omaan pihaan asti vaan jäin "kylille" minne auto nyt sitten jäikin. Virtalukko on jumissa, ei käänny mihinkään OFF-asennolta. Huomioin myös että ratti ei mene "rattilukkoon", mutta kuuluisiko tuossa sellainen olla? Eli oli se viimeinen startti vissiin myyjäliikkeen pihassa. Ja näissähän on perävalotakuu :cool:

    Olen koittanut herkemmin, vähän kovemmin, hiukan naputella avainta, nostaa ylös, painaa alas, vetää ulos ja kaikilla avaimilla. Ei tuo liiku mihinkään. Ja kolmatta tuntia yritin keksiä millä helvetillä tuon saisi julkiselta paikalta kotiin, automaattia kun ei edes työnnetä! Varmistettu on myös että keppi on todella P-asennossa, eikä se siitä mihinkään liiku, niinkun ei kuulukaan. Jarruakin koitin painella, tosin eipä se tuohon vaikuta, ennemmin sitten starttiasentoon.

    Mitäs tuollaisen auton kanssa pitäisi menetellä, menee vissiin virtalukko vaihtoon? Tekisi mieli työntää suohon mutta nyt ihan käytännössäkin on autorahasto käytetty nollille... Remonttirahaa voisi vielä vähän ollakin (pakko kai tässä tilanteessa!) Hyviä ideoita, ja toki mistähän tuollaiseen kannattaa osia kysellä?

    Vituttaa. Äärettömän paljon.
     
    Muokattu: 18.7.2017
  2. Rotten

    Rotten Gearhead

    Öljyä lukkoon, eka kokeiluni olisi!
    Seuraava ois virtalukko uusiks?.
    Ei kait voi satasia maksaa!?
     
  3. Buick-T

    Buick-T 2nd gear

    Juu tosiaan, sitäkin on koitettu, ensimmäisten joukossa! Unohtui näköjään mainita, vaikka tarkoutus oli.

    Ei se varmaan (monia) satasia maksa, mitä netistä katselin hintoja. Lähinnä tässä painaakin kiire sen suhteen, että auto on todellakin väärässä paikassa jumissa tällä hetkellä :D Olisi antanut vielä sen "viimeisen startin" että olisin kotipihaan saanut.
     
    Rotten tykkää tästä.
  4. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Perusvika noissa 2000 luvun vaihteen gemsuissa. Lukkopesästä tippuu ne haittalevyjä pitävät jouset ja menee jumiin. Yritä hakata sitä virtalukkoa ruuvarilla ja vasaralla samaan aikaan kun kaveri vääntää sitä. Uus Ac delco lukkopesä maksaa 80€ rockautossa, mutta vaatii vissiin käynnin korjaamolla ohjelmoinnissa. Tossa vielä video aiheesta:

     
    Rotten tykkää tästä.
  5. Buick-T

    Buick-T 2nd gear

    Täytyypä kokeilla vielä jos jollakin saisi tämän kerran eloa lukkoon...

    Ohjelmoinnista oli jossakin juttua, että voisi onnistua jopa itse tehdä, mutta tiedä sitten. Missäs tuollaisia "merkkihuolletaan" muuten tätä nykyä, kun ei taida joka pajasta löytyä siihen vermeitä?

    RockAutosta ja muualtakin katselin myös, harmillisen pitkään vaan joutuu odottelemaan. Täytyy varmaan soitella hinausautoa hakemaan auto pois, kun ei ole ihan "ruudussa" parkissa tällä hetkellä :D Vakuutusyhtiöhän toki haluaa sitten hinauttaa sen lähimmän korjaamon pihaan eikä suinkaan omaan pihaan. Olisipa manuaali niin työntäisin vaikka kotiin asti!
     
  6. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Kyllä sen voi hinata. Suurinta osaa automaattivaihteisista voi hinata. Esim kädessäni on nyt Chryslerin omistajan käsikirja jossa todetaan:

    "Auto voidaan hinata alle 40km/h nopeudessa, edellyttäen ettei hinauksen syy ole vaihteistovaurio eikä matka ylita 25km. Valitisin on pidettävä matkan aikana N asennossa. Jos vaihteisto on viallinen tai matka pidempi on auto hinattava etupyörät nostettuina tai sitä on kuljetettava lavetilla".

    Ja tuo siis vanhalle 3 vaihteiselle automaatille. 4-vaihteista automaattia saa hinata jopa 72km/h vauhtia 160km matkan. Tsekkaa Aleron käsikirjasta mitä GM sanoo hinauksesta,
     
  7. Buick-T

    Buick-T 2nd gear

    Täytyy vilkaista, mutta kun avain ei tosiaan liikahdakaan, ei myöskään laatikko lähde P-asennosta pois. Mielestäni silloin ei sovi hinata ainakaan eturenkaat maassa metriäkään?
     
  8. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Niin joo tuossa on jo lukitus siinä kepissä rattilukon yhteydessä, eipä tietenkään voi hinailla P päällä.
     
  9. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Kai se P-lukko on vapautettavissa, ainakin Jeepeissä on mahdollisuus siihen, kun tietää vain kuinka se tehdään (Jeepissä tiedän, Chevyssä en)!!
     
  10. 59Kingswood

    59Kingswood Double Gearhead

    South west tradessa on purussa useempi. kannattaa kysyy virtalukkoo sieltä...
    Ja ihan ensiapuajatuksena; Alerossahan on 2-puolinen avain. Oletko kokeillut kummankin päin?
     
    Buick-T tykkää tästä.
  11. Buick-T

    Buick-T 2nd gear

    Kyllä, ja monella avaimella. Kaksi on alkuperäisiä, kaksi ilmeisesti kopioita tai jotain muita, täysin rautaisia. Ajonestoon tuskin liittyy kun ei käänny laisinkaan, vaikuttaisi vissiin käynnistykseen, näin ohjekirjasta ymmärsin.

    Täytyypi soitella sinne huomenissa! Täällä vielä tuskailemassa. Ei käänny kuin pari milliä avain ja tökkää edelleen kuin seinään.

    Tää on tätä jenkkimiehen arkea vissiin. Muutenkin asiat sopivasti vituillaan niin tää vielä puuttu :D Mutta kuuluu harrastukseen.

    Vissiin on yleinen ongelma näissä nyt kun osasi hakea oikeita asioita netissä. Näitä on jossain vaiheessa vaihdettu ilmeisesti ihan takaosinkutsuluonteisesti. Eikä välttämättä ole auttanut kun avaimissa roikuu puoli kiloa rojua, kyllähän se lukkoa kuormittaa.

    Kun tarvisi vain sen yhden startin...
     
  12. Buick-T

    Buick-T 2nd gear

    Tuskin paska akku voi virtalukkoon vaikuttaa? Meinaan tuntuu ettei sisävalot tahdo tuikkia kummoisesti. Alkaa tulla hämärää :)
     
  13. chevytb02

    chevytb02 Gearhead

  14. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Joskus on käynyt niin, että se lukkosylinterin haittalevyjen jousia pitelevä levy irtoo paikaltaan ja hakeutuu siellä väärään "väliin". Jumii tehokkaasti lukon. Siitä on joskus selvitty voimankäytöllä, mutta siinä on riskinsä. Tossa vois vielä kokeilla vaihdevivuston renkkaamista, jospa se rattilukko menis päälle kans. Saattas liikuttaa sen verran, että alkais taas liikkumaan edes sen kerran.
     
  15. Buick-T

    Buick-T 2nd gear

    Jossain päin internetin ihmeellistä maailmaa väitettiin ettei tuossa olisi edes rattilukkoa, mutta en oikein tiedä sen todenperäisyydestä. Ohjekirjasta en löytänyt mitään infoa tuosta kohtaa.

    USParts:lla näyttäisi ainakin netin mukaan olevan lukkosylinteriä, hintaan 219€. Ja kun ei tiedä onko vikaa myös siinä pohjaosassa vai pelkässä sylinterissä. Täytyy alkaa soittelemaan paikkoja lävitse.

    EDIT: Niin löytyisi myös South West Tradelta, hintaluokka siinä samassa. Ainoa pelko on, että onko tuosta virtalukon pohjakin haljalla, vai pelkkä virtalukon patruuna? Äkkiä veikkaisin patruunaa, jos on haitat jumissa ei varmaan avainkaan käänny. Mutta kun noista ei tiedä, mitä muita liikkuvia osia se sisältää.
     
    Muokattu: 19.7.2017
  16. J.J

    J.J Gearhead

    Vika on mitä todennäköisimmin itse sylinterissä eikä pohjassa, ikävän paljon työtä teettää että saisi tuon jumissa olevan sylinterin irti pohjaa rikkomatta.



    Minulta löytyy tuollainen uusi Acdelco virtalukkosylinteri hintaan 80e, tuossa ei tosin tule haittoja eikä avaimia mukana kuten noissa tarvikemalleissa.
     
    Buick-T tykkää tästä.
  17. Buick-T

    Buick-T 2nd gear

    Hemmetti, muuten hyvä mutta ei taida auttaa kun haitat ilmeisesti jumissa? Eli olisiko tuosta mitään apua?
     
  18. J.J

    J.J Gearhead

    Uudet haitat pitäisi hommata esim. autojen lukkoja sarjoittavasta lukkoliikkeestä.
     
  19. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Kai sieltä vanhastakin varovasti purkamalla jotain haittoja saa hyödynnettyä??
     
  20. chevytb02

    chevytb02 Gearhead

    Vanhojakin voi käyttää mutta tarvitset uuden lukkosylinterin.
    Video neuvoo kuinka se tehdään
     

Kerro tästä muillekin!