225 piristelyä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja AteV8, 13.6.2009.

  1. MJF

    MJF Double Gearhead

    Liekö tuossa käytännössä mitään huonompaa. Kapeammat laakerit siellä on, mutta kestänee kai nekin.
     
  2. J-P-A

    J-P-A 1st gear

    Kiitos tiedosta! Mää luin ameriikan sivuilta ettei passais kannet ristiin, mutta kiitos korjauksesta. Oli hyvä tieto. Näin käy kun luulee osaavansa englantia. Toivon että kestää. Kerta tuo on se ero niin en usko pelkän laakerien ja veivien kaposuuden olevan huonosti tarjolla olevien kestävämpien veivien ja mäntien vähäisen tarjonnan syy. Vanhempaa mallia tietty tehty enemmän joten siihen saa enemmän palikkaa.

    Onko isompien venttiilien kohdalla tiettyä hyvää merkki/mallia? luin että 305 chevyn sekä 340 mopsin venoja käytetty kun kantta on portattu.
     
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Vielä tovi sitten ebayssa oli ylikokoventtiilisettejä, muttei näköjään enää. Nehän olisi helpot. Mulla on 300:n Fordin venttiileistä tehdyt ja niiden ohuempien varsien takia myös Fordiin tarkoitetut pronssiohjurit. Ja jotta triangeli olisi täydellinen, niin jouset on isolohkoletukasta.
     
    KajS tykkää tästä.
  4. MJF

    MJF Double Gearhead

    Mulla oli 318 venttiilit, 340 venttiilit ei varmaan mahdu. Ovat hiukan pitemmät kuin vakiot, isolohko moparin venttiilijouset sopi niille kaveriksi. Venttiilikoneiston geometria kyllä meni vähän huonoksi niillä, keinuvipuakselia pitää vähän nostaa.
    Vakiomittaisten venttiilien parina käy 340 venttiilijouset virijousina.
    Uudempi hydraulinostimilla olevan moottorin kansi ei käy suoraan vanhempiin lohkoihin.
     
  5. KajS

    KajS Gearhead

    Kyllä valukampiakselillakin pärjää. Jätin tänään Turusta maalle Viherlassilan risteyksen valoista lähtiessä n. vm. 2006 BMW 300 sarjalaisen.
     
  6. HerkkuJerkku

    HerkkuJerkku Gearhead

    Terve

    Onko joku täällä koneistanut slantille virikantta? Kiinnostaisi missä hinnoissa tollanen menee, lupasin ostaa kaverille jotain mukavaa Darttiin kun avitti mua.
    Slant to vuotaa nyt öljyä jostain kannen suunnilta ja on surullisen hidas, että joku tollanen tulisi tarpeen.
     
  7. deeäxä

    deeäxä Gearhead

    jariha nimimerkki on teettänyt ittellensä kunnon kannen slanttiin. kysäseppä siltä tarkemmin speksejä.
     
    leksa tykkää tästä.
  8. leksa

    leksa Gearhead

    ps. Ei kestä jos ei laita isompaa öljypumppua. Nim merk kokemusta muutamasta alakerrasta tältä osin.
     
    hebori ja MJF tykkäävät tästä.
  9. DX

    DX Double Gearhead

    itsellä on seiskanelosessa takoakselisessa mosassa ja kannessa hydysisuskalut, mitenköhän tuo lienee tehty?
     
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ei kai hydraulinokan vaihtoon tarvita kuin nokka-axel, nostajat, tikut ja keinuvivut. Saattaa olla että keinuvipuaxeli myös.

    Moparperformanssilla oli joskus toisinpäinkonvertointisetti jonka käytin ei-hyd koneen kunnostuksessa normi varaosana. Keinuvivut ja tikut ainakin. Olikin paskat tikut, yläpään kupit olisi pitänyt hioa. Söivät säätöruuvien pallot paskaksi.

    Se on se joku 81-87 kansi joka on erilainen ja joka kenties ei käy mihin tahansa slanttiin. Mutta hydraulit tuli jo aiemmin.
     
  11. leksa

    leksa Gearhead

     
    hebori tykkää tästä.
  12. XVD

    XVD Gearhead

    Kansiset ky teki aikoinaan meidän turbo vallun kannen. Oli hyvä.
     
  13. rb

    rb Double Gearhead

    Siitä mallia imusarjaan..

    [​IMG]
     
    KajS ja Slant Sickness tykkäävät tästä.
  14. jariha

    jariha Double Gearhead

    ^ asiallisen näköstä;) meinasin itte kuitenni pysytellä toistaseksi vaparissa, viimeviikonloppuna siitä taas haaveiltiin... siis sen kilahtaneen vaparin uudelleen rakentamisesta? Mut taitaa pitää laittaa rahat johonkin ruotsinooppeliin:mad:
     
  15. rb

    rb Double Gearhead

    Vaparihan toikin näyttäs olevan.

    Putkea on vaan taivutettu niin imu, kun pakopuolella melkoinen metrimäärä......
     
  16. jariha

    jariha Double Gearhead

    Noniinpä onkin kun pääsi kahtomaan isommalta näytöltä:)
     
  17. Darttari

    Darttari 1st gear

    Slantillinen dartti ollut pääsiäisestä saakka ja todella hyvin on toiminut. Kone käy nätisti ja kiihtyvyys 0-50 riittää oikein hyvin. Kaupungissa ja taajamassa ajellessa meno on kevyttä ja vaivatonta. Motarin rampissa vauhtia hakiessa taas meinaa usko loppua, sillä 50-100 kestää ja kestää.

    Tuolla on juttua slantin virittämisestä tehomittauksineen:
    http://www.hotrod.com/articles/slant-sickness-add-77-hp-mopar-slant-six/

    151 hv tehoihin on päästy puristusten nostolla, virinokalla ja super sixin imusarjalla ja kaasarilla. Tuon helpommalla ei varmaan vastaavaa tehon lisäystä saa.

    Yllättävän pienin muutoksin saatiin tehoa 51% lisää. Puristuksia nostettiin yllättävänkin maltillisesti 8,4 - 9,2. Olisiko kärsinyt enemmänkin?
     
  18. KajS

    KajS Gearhead

    Hyvä tuo HotRodin artikkeli. Itse paransin slanttivanin kiihtyvyyttä pienentämällä rengaskokoa 235/75x15-->215/70x15. Muutos on huomattava, joskus on joku jopa jäänyt valoista lähtiessä kakkoseksi...
     
    wilburi, jariha ja MJF tykkäävät tästä.
  19. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

  20. jariha

    jariha Double Gearhead

Kerro tästä muillekin!