mitkä on fiilikset?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Finnish Dart & Valiant Association ry', aloittaja slant six, 24.5.2008.

  1. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Vähän hitaammin kiiruhtaen onnistuu. Ei vaiskaan, ei o mun 4,10 ratastuksen jälkeen ole seikkailtu Hki-Hyvinkäätä pidemmälle. Slanttihan tosin kiertää täydet 6, joten kyllä sillä vielä sakot saa.
     
    leksa tykkää tästä.
  2. MJF

    MJF Double Gearhead

    Voi pirulainen, millonhan sitä sais kammettua släntin takaisin pellin alle itellekin :(
     
  3. leksa

    leksa Gearhead

    Mitkä fiilikset? No joo.
    Äimistelen tätä nykytilannetta varaosien suhteen.
    90 luvun alulla jätin jäähylle koko amerikanautoilun ja Valtsut mettään makaamaan. Sinnehän ne mätänikin muutamaa purkuhommaa ja varaosien kierrätystä lukuunottamatta.
    Varaosia sai silloin joka putkasta, vaikka marmatettiin että ei sa eikä löydy.
    No nyt on interneetit ja verkkokaupat sun muut vermukset.
    On myynti ja ostopalstoja niin perkuleesti ettei erkki eikä eijakaan tiedä mitä niitä käyttäisi. Ja niiden hakutoiminnot on sanonko mistä.
    Keltainen pörssi oli lehti joka toimi. Nyt sitä ei ole ja on torit sun 100 muuta palstaa josta voi arpoa.
    Mutta ei löydy kahden päivän etsinnälläkään Moparin 30A laturin laakereita. Saakutti mulla oli niitä seinällä olevassa muovilipastossa varmaan 20kpl verran. Ja mihin lie hävitin.
    Samoin juuri sitä 30A laturia? nuita oli nurkat väärällään valiantin puskureiden kanssa... ei ole enää kumpiakaan.
    Kaikenlaisia NOS osia tehdään joka vermeeseen. No ei tehdä. Omistappas 65 tai 64 tms earlymalli Valtsu niin ei tehdä.
    Paaliin on laitettu nekin joista vois jotain purkaa.

    Eli. Nyt kun kiukkuni on purettu ja fiilikset kerrottu.
    Alan taas metsästelemään osia.
    Ongelman tästä tekee vain se että haluan nimenomaan Valtsun alkuperäistyyppisiä osia. En kaipaa mitsun tai ladan latureita enkä muitakaan volvon osia.

    http://www.leksanet.com/index.php?r=space/space&sguid=7cbba4c1-b856-40bb-a5d6-06953b908b06
     
  4. deeäxä

    deeäxä Gearhead

    oletko kysyny kymen porakopaleelta? mikäli yhtään normaali laakerin tyyppisetkään, sieltä voisi löytyä mittojen mukaan. En muista poistuneeni sieltä kuin kerran ilman uusia osia.
     
    leksa tykkää tästä.
  5. leksa

    leksa Gearhead

    Olet oikeassa! ja kiitos vinkistä.
    Sama pätee myös SKF laakerifirmaan. Aina on sopiva laakeri löytynyt mallin mukaan.

    Minä nyt vaan olen useinkin sellainen "numeroiden selvittelijä" . muistan niin monet kerrat löytäneeni eri merkkisten varaosakirjojen tai opusten sivuilta loppujen lopuksi ihan samat laakerit tai iskarit jotka sopivatkin siten moneen eri autoon.
    nim. merk. "kuinkahan monet "Volvon" stefat olen myynyt "Zephyriin" tai Valianttiin samalla numerolla. Tuppaa olemaan usein merkin mukaan hieman eri hintaisiakin. Esm noihin moposkoottereihin jarruvalokatkaisin on lähestulkoon moneen merkkiin prikulleen sama, mutta pussin kyljessä on eri merkki ja sitämyötä myös hinta.

    Ja mennäkseni takaisin laturin laakeriin. Kävin sattumalta Us-Partsin "naapurissa" muissa asioissa niin poikkesin liikkeessä. Laakeri löytyi heti.

    Ps2 Fiiliksetkin on taas paremmat :D


    http://www.leksanet.com/index.php?r=content/perma&id=919
     
  6. deeäxä

    deeäxä Gearhead

    Hienoa, jos pystyin olemaan avuksi! :)
    porakopaleelta hakenut miltei kaikki stefatkin, ovat järestään aina halvempia, kun ei osta mihinkään merkkiin niitä, vaan sillä numerosarjalla tai mitoilla.
     
  7. MJF

    MJF Double Gearhead

    Rockauton sivulta on kanssa hyvä vertailla osien vaihtokelpoisuuksia. Nimimerkillä: "ostin kiireessä 240 Volvon etupyöränlaakerit Valianttiin"
     
    leksa tykkää tästä.
  8. MJF

    MJF Double Gearhead

    Tulipahan riivattua Valtteria varttimailillakin taas. Tiuhalla välityksellä ajasta tippui pari-kolmekymppiä pois, mutta olisko vastatuuli vaikuttanut kun loppunopeus jäi muutaman kilometrin alle aikaisemmista. Nyt melkeen vakio 318:lla päästiin aikaan 14,403/152kmh. Arttemi otti komian kuvankin :)

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    foxkiller, FuryIII '71 ja leksa tykkäävät tästä.
  9. leksa

    leksa Gearhead

    Muokattu: 18.9.2017
    MJF tykkää tästä.
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Se oli 30+ vuotta sitten kun "jokaisessa purkaamossa oli Dart tai Valiant purussa". Aika aikaansa kutakin ja puolittain tai puolivuosittain käyttis Darttini ajoja jatketaan niillä osilla mitä käteen osuu ja jotenkin paikalleen sopii.

    Fiilikset 9 kun lakkasi outo kilinä jakopäästä dampperin pultin lisäyksellä.

    Ei Leksalla olis 170 koneaihioita?
     
    Muokattu: 19.9.2017
    leksa tykkää tästä.
  11. leksa

    leksa Gearhead

    Pysytellään nyt nimenomaan oikealla aihealueella.Nimittäin fiilikset on nyt jotenkin niin katossa että taidan kohta tarvita jotain terapiaa kuten ulosotto(miehen) henkilön toimesta. Niinku silloin ennenvanhaan kun lopetin nää hommat..
    Ja joo.
    Todentotta taitais noita 170 parikin jäädä nyt tähteeksi, kun siirryinkin "isolohkokutosen" kimppuun 65 projektissani. :D

    http://www.leksanet.com/index.php?r=content/perma&id=1401
     
  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ronkelina tarkennan että olisko 1968-69 mallista? Pitäis sopia uudemman mallisen automaatin eteen ja se on se kampuran takapää kun muuttaa kokoa noina vuosina.

    Semmonen pitkän tähtäimen suunnitelma Eatonilla varustetusta kierroskoneesta on kehittymässä.
     
  13. leksa

    leksa Gearhead

    Ei ole kuin vanhempia.

    Samaa pulmaa minäkin olen tässä hieman pähkäillyt. Joskus vaihtelin ja muuttelin vaihteiston sisäänmenokaselia jotta boorit sopisi. En muista vaihdoinko kytkinrumpua vai mitä muuta... hankala kun ei muista.

    Mutta sitten mietin että ne etäisyydethän on muistaakseni samoja eikä moottorin puolella ja turbiinissa muuta eroa KAI ole, joten jos sorvauttais sitä turbiinia ??

    Tätä mä tässä siis itsekin pähkäilen.
     
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mulla oli toisinpäin liitossa holkki kampurassa keskittämässä uuden koneen ja vanhan laatikon liitos. Se holkki oli jotakin 2-3 mm seinämävahvuudeltaan. En rupea kokeilemaan Turuntienoilla viritetyn turbaanin seinämävahvuutta sorvissa.

    Kyllä se 68-69 aitoslantti vielä jostakin löytyy.
     
  15. rokapilirepeli

    rokapilirepeli Gearhead

    Fiilikset vähä vaihtelevat, valiantin kaasupoljin särky alapäästä, eka luulin et se tappi irtos, vaan olikin polkimen takaa se putki irti. Toisaalta vaimon ilme oli kyllä näkemisen arvonen ku se tuli asiasta ilmoittamaan :) eikun jotain patenttia siihen keksimään tai etsimään ehjää poljinta... ;)
     
  16. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Itelläni kävi tasan samoin viime ke. Kaiken lisäksi se toinen lattakin irtos minkä läpi se läpipultti menee. Hitsasin ne töissä kuntoon.

    Jos se tosiaan on samanlailla särki, eikä se putki tai pelti siinä polkimen juuressa ole "pitsiä", ni tuo mulle töihin se poljin ja putki, sama paikka mistä hait multa takapenkin. Voin hitsata sen.

    Ei maksa mitään.

    E: allekirjoittaneella menny muisti ja nimimerkit sekaisin, unohtakaa kaikki koko juttu. :D
     
    Muokattu: 24.9.2017
  17. rokapilirepeli

    rokapilirepeli Gearhead

    Poljin fiksattu "väliaikaisesti" nippusiteellä :p
     
    FuryIII '71 tykkää tästä.
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Originaalissa kiertyvällä vivulla toteutetussa kaasuvivustossa on semmoinen ominaisuus, että kun se tulipellin lähellä oleva palautusjousi katkeaa niin kaasu menee samantein täysille. Ei ollut kummonen kokemus vakiolla 170:llä suoralla pikitiellä harvalla perävälityksellä kolmosvaihteella. Nyt kun woimaa on aavistuksen enempi, olen siirtynyt v-8 mallin riippupolkimeen, vaijeriin ja palautusjousiakin on kaksi erillistä.
     
  19. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Joo, ja kun poljin irtoaa lattiasta ni ei tartte mennä yhtään mihinkään. :rotfl:

    Saakos noita palautusjousia muuten mistä, vai tarviiko mäkkaiverimaisesti viritellä kuulakärkikynän jousesta? :poff:
     
  20. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Mitkä fiilikset, jaa a, vähän sekavat? Pitkän aikaa kytänny käyttöautoks a-bodya, kun ei moparia ikinä ole ollu. Kaikki inhimilliset tapaukset meni päivässä parissa. Joten tuli hairahdettua johonkin muovisukkulaan, jossa slanttikin on sahattu poikki ja kallistettu kummalleklin puolelle. Joskus ollut joku kalliskin ökymopari, mut nykyää maksaa kolmanneksen hyvästä valiantista... Sorry ot.
     

Kerro tästä muillekin!