Letukan L98

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jza, 31.5.2017.

  1. Jza

    Jza Double Gearhead

    Ookoo. No lambadan vikakoodia 13 pukkaa, että jostain se ei nyt tykkää tuossa setupissa (vai johtuuko vaan hitaammasta lämpiämisestä, pari minuuttiahan toi tietsikka jaksaa odotella fiksuja tuloksia?) . Ja akkukin oli jonnekin tyhjentynyt yön aikana ja koodit sitä myöten, että ne lienee tänään sieltä hypänneet uudelleen.

    Ylärekisterissä ei tosiaan tapahdu mitään. En tiedä onko se oikeasti ominaisuus, mutta luulis tommoisen yli neljään tonniin jaksavan laulaa ilman että veto lähes kokonaan loppuu :eek: Kärsää raikkaammaksi ja isompaa suutinta siis kiikariin. :)

    Niin, ja Harri S. Mitäs sä huutelet niistä runnereista?
     
  2. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Yks johtoinen anturi maadoittuu runkoon mutta tossa nelijohtoisessa ei oo maadoitusta nyt kytketty mihinkään?
     
  3. 3964

    3964 3rd gear

    Se on ominaisuus tuossa l98 imusarja ahdistaa.
    Itse kaksi tpi moottoria manuaalin kanssa omistaneena pidin 305 parempana luonteeltaan ja huipputeho lähes sama mutta pienempi veti n.500rpm pidemmälle.
     
  4. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Runnerien hp mulla on 250e, kun ei noi kuitenkaan uudet ole.
     
  5. Jza

    Jza Double Gearhead

    Tämä selvä, kiitoksia. Palaan asiaan kun saan ton mosan ensin toimimaan ilman herjoja.
     
  6. Jza

    Jza Double Gearhead

    No nyt on suhattu tuolla romulla jonkun verran eestaas. Mihinkään se ei kulje, mutta ei kyllä enää vikavaloakaan polta syystä tai toisesta. Ylärekisterissä loppuu vedot aika lailla kokonaan ja tuntuu että tolla meidän 1.4 litraisella 206 pösöllä ajaa ohi tuosta moottoritiellä :p

    Perävälitys on jokin lievästi irstas, kun satasen vauhdissa rundeja on vähintään 2500 OD päällä. Ei tajua mitä sillä on haettu, mutta kiihtyyhän se tuonne viiteen kymppiin varmaan aika vilkkaasti. Jos on vinkkejä noista kaupattavista lyhyistä runnereista, niin otetaan vastaan. Epäilen myös bensan/ilman puutetta yläkierroksilla, tars ton vetää vähän paremmin vaikka tehoa ei olisikaan kuin 150 kaakkia...
     
  7. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei vissiin tullu esiin että mikä hylsy kyseessä mutta eikös eka tpi vette menny matalan 14 sekkaa vartilla uutena? Tai sit sun plösö on vaan liian nopee:rotfl:.
     
  8. Jza

    Jza Double Gearhead

    Eikö tullut mainittua? Siis tpi vette juurikin kyseessä. Ei sitä kehtaa kaapista joka ketjussa tulla. -90 mallinen ja L98 motilla. Mun plösö on vaan liian hidas, vette vielä hitaampi :rotfl: Helvetillistä meteliä se pitää, mutta mihinkään ei kulje.
     
    Muokattu: 16.8.2017
  9. ftms

    ftms Gearhead

    TPI systeemi on hyvä systeemi automaattivaihteiseen katuautoon jossa tarvitaan reilusti alavääntöä mutta ei yläkierroksia. itselle laitan 355 moottorin ohjelmoitavalla ecm:llä pätkävaniin.
    vuosia sitten tehtiin vastava 355 TPI moottori ja ajettiin sitä jarrussa. maksimivääntö oli 440ftlbs 3000rpm ja huipputeho noin 4600 kierroksella. siitä ylemmäs ei halunnut mennä pitkillä vakiorunnereilla. isompien ja lyhyempien runnerien + plenumin vaihto ei tuonut juuri lisätehoa mutta leikkasi reilusti väntöä...
     
  10. fenix

    fenix 3rd gear

    Paljonkohan siellä on perävälitys nyt (4+3?) Kun f-bodeissa on 2000rpm / 100kmh 3.23-3.27 perillä (th700). Oli mikä oli, niin ei siitä juuri mitään mitään saa irti ilman rahallista panostusta. Jollakin kunnon ilmanotolla, airfoil ja runnereilla saat sen hengittää sisään ja ei haittaa vaikka plenumin ja baseplaten porttaa. Corveten pakosarjoista en tiedä. Jos noita edullisesti löytää niin mikä ettei. Seuraavaksi nokan nostot ja asteet... kansien porttaus.
    kyllä tuosta lahnasta saa mukavasti vääntävän ajelumotin. Mutta pelkillä runneilla ei saavuteta yksin mitään.
    Corveten ilmanotto tuskin mitään kaipaa.
    Spinneri ja V8 lehdet joskus 5.7 TPI:tä viritteli ja kumpikaan ei päässyt paljolti yli 300hp. Vääntöä sen sijaan ohitti 600nm. F-body ja Finnshark kerhon foorumeilla tuota parjattua TPI:tä on uhmattu ja jotakin saatu myös irti.
    Ps. Mulla ittellä oli tommonen em. lehtien projektimoottoriklooni 268xfi nokalla ja ei se väännössä yhtään nöyrtynyt vakio runneri viritteiselle :D
    Kovin helposti ei 13sek. alitu, mutta mukavasti vääntävä sbc.
     
    Muokattu: 16.8.2017
  11. Jza

    Jza Double Gearhead

    En tiedä, tarttis kerätä motivaatiota käydä laskemassa se välitys. Joka tapauksessa jotain naurettavaa se lienee siihen nähden mitä toi kone rundaa. Lootan vaihtoa voisi varmaan aluksi koittaa tiputtaa alemmaksi, kun pedaali lattiassa se huutaa sinne 5.5-6 tonnin nurkille ennen kuin pykältää isompaan eikä siellä tapahdu enää mitään kulun kannalta.

    Mutta täytyy toi tsekkaa muutenkin ennen kuin sulaa kaasutellessa. Tiedä vain että miten.
     
  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Siinä taitaa olla viritetty varvikello. Peräskruuvi vois olla "optio" 3.73:1 ja turbaanin lukko ei toimi.
     
  13. Jza

    Jza Double Gearhead

    Tossa oli tuossa iässä käsittääkseni vain se tiheämpi välitys 3.07:1 tehtaalta tarjolla. Mutta lienee joku muu paikallaan. Tuu testaamaan :)
     
  14. fenix

    fenix 3rd gear

    Niin oliko tässä ylipäätänsä th700 vai se corveten 4+3 aski?

    Jos ei pysty isompiin kansihommin ryhtymään tai nokkaan. Niin ihan hyvän startin saa 1.6 keinuilla ja imusarjan parannuksella.
    Sitä myöten myös alkaa vaihteiston vaihtokohdatkin edes hieman lähentymään toisiaan.
     
  15. Jza

    Jza Double Gearhead

    Eiköhän tuossa se seiskasatanen ole. Mutta tosiaan eniten hämmästyttää, että pitäisi sen käsittääkseni vetää orkkiksenakin vähän paremmin kuin viereinen 60 heppainen ja samanpainoinen kauppakassi. Täytynee raahata mittarien varteen.
     
  16. rb

    rb Double Gearhead

    Mitä nyt joskus cee nelosta vetteä kokeillut, niin pitäs sen nyt olla aika paljon rivakampi, kun samaa mallinimeä kantava ranskalainen.....
     
  17. Jza

    Jza Double Gearhead

    Näin voisi luulla, mutta tiedä näistä geeämmistä. Tuo on kyllä raivostuttavan laiska ylärekisterissä. Oikeasti pihassa olevalla mummokäyttisdieselillä menee ohi tuosta heittämällä, eikä se ole edes viilattu. Pökötti voi ehkä jäädä 140:n jälkeen, mutta silloin se on oletettavasti jo kaukana edellä.
    Eikä se bensaakaan juuri osaa kuluttaa, että liekö joku vaihtanut sen ranskiksen C4 mosan keulillle.
    Vai onko se vaan se, että on tottunut mopareiden kanssa pelaamaan ja nyt on tämmöinen pulkka tullut taloon :D
     
  18. ftms

    ftms Gearhead

    TPI 5.7 on hyvä paketti sellaiseen käyttöön mihin se vakiona riittää. jos sitä halutaan oikeasti parantaa pitää tehdä about koko mosa uusiksi.
    pelkät imupuolen viilaukset ei hirveästi auta sillä orgis nokka on NIIN kesy että ei riitä pidemmälle. jos/kun nokan vaihtaa kannattaisi samalla myös nostaa puristuksia jolloin käytännössä menee männät vaihton. jos lohko menee koneistukseen niin samalla kannattaisi koneistaa dekit mutta siitä rupeaa jo tulemaan kustannuksia...
    kun puristukset ja dekkikorkeus sekä nokka on alueella loppuu kansista reservi ja ne menee työn alle. omat on suht herkkiä halkeilemaan eikä muutenkaan parhaat aihiot joten toiset hatut...
    sitten isompaa läppärunkoa ja suutinta ja vähän jotain ohjainpuolelle...
    lopputuloksesta tulee hyvä mutta ei jää paljon alkuperäistä kun on valmis ja hinta kiipeää väkisin muutamalla tuhannella ylöspäin...

    on tehty useampaan kertaan. yksi tuommoinen nytkin odottamassa asennusta omaan pätkään
     
  19. Jza

    Jza Double Gearhead

    No lähinnä sitä itse kaipaisi edes ne alkuperäiset hevoset takaisin. Tarttee varmaan käydä koittamassa jotain toista vastaavaa peliä, että onko yhtä hengetön. Tai päinvastoin. SES -valon se taas tänään sytytti, koodeja en ehtinyt tutkia mutta olettaisin samaa vanhaa lambadaa.

    Lieneekö täällä l98:n omistajia lähinurkilta, jos joutaisi hetkeksi testiin tai haluaisi käydä testaamassa tota?

    Jotain on hämärää on kyllä mutta mitään varsinaista vikaa ei ole löytynyt, eikä kait lambda vaikuta kaasu pohjassa ajaessa mitään. Testailin pari kiihdytystä viidenkympin vauhdista, niin tiheästä peräruuvista huolimatta oma dieselkäyttis 400 kiloa painavampana ja tehottomampana lähtee huomattavasti ripeämmin. Saa veikata, että mitä tars lähtee tutkimaan. :D Ihan kuin bensan tuotto loppuisi, kun antaa kenkää...
     
  20. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Tulipa mieleen kun kaverilla oli C4 Corvette, niin siitä tippui tehot kun tankki oli tarpeeksi vajaa. Joku "turvajärjestelmä" kuulemma.
    Tankkauksen jälkeen voimat aina palautuivat.
     

Kerro tästä muillekin!