Kukaan muu..

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Camembert, 23.8.2017.

  1. Camembert

    Camembert 1st gear

    ..opetellut ajamaan manuaalia ilman kytkintä? (tietenkin paikaltaanlähtöä lukuunottamatta)
     
  2. LUM-1

    LUM-1 Gearhead

    mää ajoin useemman vuoden M6 Bemarilla SMG:llä :odcool:
     
  3. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Libertyn 5-vaihteisella ajelin.Paineilmanappi ratissa,hommia silti paljon kun kaikenmaailman vaihtovaloja piti vilkuilla!:)
     
  4. jorkkeri72

    jorkkeri72 Gearhead

    jep,piruuttani kerran ajelin useemman kuukauden.
    kun oikeen oppi niin vaihdot oli jouhevampia kuin kytkintä käyttäen.
    ei vaihtaessa rutissu,eikä laatikko kärsinyt.
    pikku välikaasulla tietty.
     
  5. wilburi

    wilburi Gearhead

    Ladalla tuli ajettua tosi paljo ilman kytkintä
    Sai nopeemmat vaihdot siten eikä loppuusa ollu vaikea löytää kierros alueet missä vaihdot onnistuu
     
  6. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Ysikuupalla ajoin kerran ja heti osasin vaihtaa ilman kytkintä.
     
  7. peto

    peto Gearhead

    Myönnän välillä vaihtavani ilman kytkintä.
     
  8. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    Minä aika monesti
     
  9. plagu

    plagu Gearhead

    toki, joskus siirsin tsadin keskustasta systerin auton josta korkkas vaijeri, ni pahimpaan ruuhka aikaan, liikenne valoihin sai vähän ennakoida muuten ihan sujuvasti meni. Jouiduinkohan pari kertaa stumppauttamaan valoihin.
     
  10. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Minä päivittäin
     
  11. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    en sen kummemmi oo opetellu, mutta olen ajanut kertaistumalta lähes suomen halki ahdetulla keppiautolla, jossa pääsylkky sökö:eek:
     
  12. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Joskus otin Chevyyn vaihdossa 205 pösön, jolla sujui vaihdot jouhevasti ilman kytkintä.

    Piti muuten soittaa sille, että toimiiko pösössä bensamittari. Toimi se. En vaan ollut tottunut noin hitaaseen viisarin liikkeeseen. :D




    Pieni OT kyseiseen pösöön liittyen.
    Oli ihme ranskis muutenkin. Oli mulla jonkin aikaa vara-autona, ja seisoi talvella broidin pihassa muutaman kuukauden, kunnes kaivoin sen esiin hangen keskeltä.
    Olin kyllä sanonut broidille ja sen muijalle, että sitä voi käyttää, koska oli koko ajan liikennekäytössä, mut ei olleet käyttänyt.
    Kysyin broidilta, mitä veikkaa, monennellako startilla lähtee käymään?
    Veikkas, ettei lähde ollenkaan.
    Mä sanoin, et lähtee ekalla.
    Ja niin lähti! Tiesin sen auton, kun sillä talvella olin jo ajanut.
    Ainoa ranskis, jonka olen omistanut, ja varmaan tulen omistamaankaan, mutta tästä yksilöstä jäi muutakin kun se paskan maku.

    Aiemmin olen noitten käyntiinlähdön kanssa tapellut töissä ihan riittävästi, joten positiivinen kokemus tällä kertaa.:)
     
    Muokattu: 24.8.2017
    KajS tykkää tästä.
  13. dr.drunkenstain

    dr.drunkenstain 1st gear

    Emännän silverado on suorahampaisella laatikolla, siinä ei kumpikaan käytä kytkintä.
    Muuten olen lähes poikkeuksetta suosinut kytkimen käyttöä paitsi yhdessä 900 saabissa joka oli menossa paaliin joka tapauksessa leiman loputtua, se sai kyllä kokea kaiken mailman eläimellisyydet.
     
  14. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Aika paljon tuli vaihdeltua ilman silloin joskus 15v sitten kun viimeks oli manuaali käyttiksenä. Sen jälkeen onkin tullut ostettua suoraan sellasia autoja joista kytkinpoljin puuttuu kokonaan
     
  15. DX

    DX Double Gearhead

    autolla radalla ja varsinkin prätkällä tullut ajeltua ilman kytkintä, autolla kadulla harvemmin, ei mulla tosin ole manuaalia kadulle ollutkaan pian pariin vuosikymmeneen.
     
  16. Camembert

    Camembert 1st gear


    Mikä toosa?
    Jos rakenne on tavanomainen eikä ns. siirtopyörävaihteisto, ei hampaiden suoruus vaikuta vaihtamistapaan.
     
  17. dr.drunkenstain

    dr.drunkenstain 1st gear

    En osaa vastata mikä loota siinä on, myyjä tuosta puheli silloin, ja tuntuu toimivan ihan luontevasti noin minkään kärsimättä (?)
     
  18. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Siirtopyörävaihteistoa on varmaankin käytetty viimeksi joskus 50-luvulla tarktoreissa, autoissa noin sata vuotta sitten,
     
  19. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Vajaat nelkytvuotta sitten kun olin just saanut kortin, päädyin lauluryhmälle kuskiksi 68 Ecortilla, jossa oli jo alkutilanteessa vakava puoltava jarruvika ja lisäksi yöllä reissussa meni kytkinvaijeri poikki. Toin porukan ja auton ajamalla takaisin; Diplomini oli suoritettu.

    Olosuhteiden pakosta oon ajanut Sportsterin stadin keskustan läpi kytkinvaijeritta. Tarttee hyvän akun että lähtee vaihde päällä liikkeelle. Muutenhan se vaihtaa tosi nätisti.
     
  20. Rotten

    Rotten Gearhead

    Jokunen vuos sitten (ehkä 10)
    Sierra, talvella kuukauden ajoin ilman kytkin vaijeria, mikä siis oli poikki.
     

Kerro tästä muillekin!