Dodge Ram Vanit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja DamnNoNamesLeft, 19.1.2011.

  1. KajS

    KajS Gearhead

    Mielellään vastaisin, mutta mun Dodgen väliseinä poistui jo syksyllä 2014. Nyt menee 3 metrinen puutavara ihan lattialle ja 4,2 rimat sillai vinoon hanskalokeron päälle.

    OK, oli taas ooteepapan juttua...Taidan silti käydä mittaamassa aamulla.

    Edit: Tutkin niitä väliseinän kiinnikkeiden asennusreikiä ja mittasin (Mulla oli väliseinälle vain yksi paikka, sillä auto on bussimalli; isot ikkunat). Slanttivani on se "puolipitkä" malli. LWB: 127.6 in (3,241 mm).

    Takaovesta väliseinään 175 cm
    Sivuseinien väli 175 cm
    Lokasuojien väli 126 cm
    Ristimitta nurkasta nurkkaan 240 cm

    Olisihan mun pitänyt muistaa, kun Lapinreissuilla yli 180 cm sukset oli aina jotenkin vinossa, mutta 240 nopeuslaskusuksetkin siis menee nurkasta nurkkaan.
     
    Muokattu: 29.8.2017
    emil knievel tykkää tästä.
  2. dodgeman

    dodgeman Gearhead

    Sori, ei voi auttaa kun puuttuu se väliseinä :(
     
  3. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Aika lyhyt akseliväli sulla, reilu 3 milliä :rotfl::rotfl::rotfl:
     
    KajS tykkää tästä.
  4. KajS

    KajS Gearhead

    Noin siinä käy, kun Wikipediasta copypasteaa ilman aivoja...siis pilkku pois: 3241 mm
     
    JAMANT tykkää tästä.
  5. emil knievel

    emil knievel 2nd gear

    suuret kiitokset tästä! ehkä mä jonakin päivänä...
     
  6. KajS

    KajS Gearhead

    Laitan tähän isällisen vinkin Dodge Ram Van-ajoneuvon peruskunnon kohentamiseksi:

    Anna se pojalle viikoksi tarkoituksena tehdä road trip pitkin Suomea.

    Poika ajoi heinäkuun lopussa runsaat 1100 mailia reitillä Poikko-Hanko-Porvoo-Repoveden kansallispuisto-Jyväskylä-Vaasa-Pori-Tampere-Poikko.

    Lopputulos: Moottorin öljynkulutus laski, bensankulutus laski, käynnistyvyys parani, vaihteisto toimii hienosti (kickdown varsinkin), kulkee paremmin suoraan ymym.

    Voi olla, että osa on ihan fiilis ynnä persdynojuttuja. Mutta tuon heinäkuun jälkeen olen itsekin tankatessa mitannut kulutuksia 12,7 -14,5 l/100 km seka-ajossa. Poika sanoi että reissulla meni jotain 12 l/100 km. Ottaen huomioon, että keväällä tuli mitattua jopa 17,00 l/100 km kulutuksia. Mun ajamiset siis seka-ajoa poislukien ACS ja konekopan hakureissu Oripäähän.

    Verrattuna efidodgeen ('89 318+A500) Slanttivani on ihme vehje; bensanmeno koko ajan vähäisempää, vaikka vaihteistona '71 904 ilman turbiinilukkoa ja OD:ta. OK, enhän minä sitä OD:ta juuri käyttänyt efidodgessa, mutta siinä olikin joku aavikkoperä, silti 18,00 l/100 km keskimäärin.

    Eikä slantilla jää juuri jalkoihin, paitsi tänään, kun piti nöyrtyä AMG-mersulle...
     
    Oldfarth tykkää tästä.
  7. downtown

    downtown 3rd gear

    Kyllä pitkäajo kummasti puhistaa konetta, ketjua lueskellessa alkanut pitkästä aikaa tekeen mieli dodge vania näin eläkepäivinä. Kerran päässyt kokeileen olikohan vuoden -76 koppaa, en muista oliko 400 vai 440 pannulla mutta perkule se vehe kulki! toki eise 318 ruuttakaan mikään mopo ollu, ei menny corollat ohi...
     
    KajS tykkää tästä.
  8. KajS

    KajS Gearhead

    Kauppalapulla on pre-77 Tradesman pitkällä kopalla ja isolohkolla...Voisi sitten eläkkeellä ollessa säväyttää, kun kaikki muut pärtsää kauppaan niillä ajomukavuusavusteisilla tietokonehirviöillä. Tuollaista Dodgea saa vielä ajaa ihan itse.
     
    Oldfarth tykkää tästä.
  9. downtown

    downtown 3rd gear

    Itte miettiny saman ikästä umpikylkisenä lyhyt tai normipitkäsenä, keulille joku kiva pannu millä liikkuu
     
  10. L.P.

    L.P. Gearhead

    Oletko KajS ottanut kuvia konfiguraatiostasi väliseinän poiston jälkeen? Oletko laittanut minkälaista penkkiä tilalle? En tiedä oletko jo vastaavia tietoja laittanut ketjuun - ketju on aika pitkä selattavaksi. Kiinnostaisi nähdä miten on toteutettu jos itsekin innostuisi vastaavaan hommaan.
     
  11. KajS

    KajS Gearhead

    Päädyin hyötyajoneuvoversioon, eli ei mitään penkkiä. Siis oikea urheiluauto, vain kaksi istuinta, jotta voi kuljettaa vaikka urheiluvälineitä...

    [​IMG]

    Tuo on ns. näyttelykuva. Ajossa tuolla on räsymattoja ja niiden päällä sellainen hieno matto niinkuin muusikoilla Muscle Shoals-studiolla. Akustiikan ja koiran matkustusmukavuuden parantamiseksi.

    Kuskin penkin takana "hifilooda" ja penkkien välissä saunan lauteiden ylijäämäpaloista tehty aita, jottei kuljetettavat eläimet tule komentosillalle.
     
    Muokattu: 11.9.2017
    Oldfarth tykkää tästä.
  12. dodgeman

    dodgeman Gearhead

    No, onko kaikki vaniskuukkelit jo talviunilla?
     
  13. Toke

    Toke Gearhead

    Kävin eilen hakemassa pitkän leiman (01/19 asti) jospa se vauhdittaisi myyntiä. Muuten on kyllä jo talviteloilla eli liikennekäytöstä poistettuna
     
  14. KajS

    KajS Gearhead

    Slanttivani ei vielä nuku. Aloitin maaliskuussa dodgevaneilun, jatkan kunnes on niin liukasta, ettei pihasta pääse pois. Kaksi kertaa olen käynyt Turussa mondeolla vanikauden aikana. Ja Seinäjoenreissun*) tein mondeolla, kun slanttivani oli pojalla roundtripillä pitkin Suomea.

    Kävin eilen Turun Kupittaalla, sinne oli kokoontunut aika hyvin kaikenlaisia autoja. Hassu havainto: dodgevanit on nykyään harvinaisempia kuin 50-60-luvun vaihteen Cadillacit...

    *) Brian Setzer, Dave Edmunds ymym. konsertti. Hauska sattuma noiden esiintyjien väliajalla, bongasin Anna-Stina ja Tomi Kankaan. Menin esittäytymään ja sain Heath Garagen tarran. Tarran liimasin myöhemmmin slanttivaniin, kysyin kyllä Tomilta luvan, saako tuollaiseen raatoon sen laittaa.
     
  15. dodgeman

    dodgeman Gearhead

    Mä olin kompressori remontissa, vapaa kytkimen laakeri antautui, homma on helppo kun ei tarvitse mitään erikois työkaluja. Jos jollain tulee sama homma eteen niin multa löytyy ton laakerin numero valmiina+ ohjeet työhön, muutenkin voitais kerätä tänne kaikki vinkit ja ohjeet mitkä auttaa myös toisia.
     
  16. KajS

    KajS Gearhead

    Ohjausvaihteen ylätiivisteen vaihto. Dodgevanin alle muodostuu lätäkkö, mutta siitä pääsee vaihtamalla sen muutaman usd:n hintaisen tiivisteen. Rattiakseli irti, sitten ruuvi tiivisteeseen,kisko irti ja asenna uusi hylsyllä naputtaen paikalleen. Itse tein työkalun jostain autoantennin kartiosta. Hyvä tuli.

    Yksi ikuisuusvinkki on rasvaa etuakselin ja kardaanin nivelet. Kerran kuussa kun katsoo, että niissä riittävästi painetta, ei tarvi vaihtaa alapalloja niinkuin dielelChevyvanhenkilöiden taannoin tarvi.

    Lauantaijuttua, mutta innoissani siitä, että nykyisellä slanttivanilla on takana enemmän huolettomia päiviä, kuin edellisellä efidodgella. Korjaamolla on käyty vain kerran ja sekin oli aurauskulmien säätö, jonka poika teki ihan mielenkiinnosta.

    Kolme vuotta pidetty liikenteessä auto merkomonin taidoilla ja pojan avulla. On field repair basis, niinku silloin ennen, ilman testereitä ja tuntiveloituksia.
     
  17. L.P.

    L.P. Gearhead

    89 Vani tuli hommattua n. kuukausi takaperin talviautoksi, joten talviunille ei jouda.

    5x5.5 jaolla olevia peltivanteita olen tässä etsiskellyt ja ei ole vielä vastaan tullut. Aiemmin ketjussa olikin todettu, että ovat vähän hankalia löytää. Vinkkejä originaaleista tai originaalin tyylisistä peltivanteista otetaan vastaan. Myös ORIGINAALIT aluvanteet kiinnostaa, mutta peltivanne on tietysti parempi koska siihen saa pölykapselin.
     
    Muokattu: 1.10.2017
  18. ramman

    ramman Double Gearhead

    Nuo on edelleen myymättä. Hinta 200,- https://www.nettivaraosa.com/vanteet/2413245
     
  19. KajS

    KajS Gearhead

    Noita alkuperäisemmiksi ei '89 dodgeramvanin vanteita saa. Ois pitäny poikaa pyytää kesällä käymään teilläpäin sillä slanttivanin ulkoilutusreissulla...
     
  20. L.P.

    L.P. Gearhead

    Moi

    Pyydä ensi kesänä tai milloin vain. YV:tä niin saat tarkempia koordinaatteja.
     

Kerro tästä muillekin!