Halvemmat kulut kuussa? Uusi auto vs. vanha

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja xarper, 29.8.2017.

  1. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Ei ole huolettomin se, joka jättää kesken matkan tienpäälle. Vaikka olis kuinka takuut ja sopparit.
     
    peto tykkää tästä.
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Nojoo, mutta takuu korjaa vian ja joku huoltosponssi hakee sut tien päältä pois sijaisauton kera :D

    Toki noita palveluita saa vanhempaankin kalustoon.
     
  3. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ainakin uusissa audeissa oli joku on road mikälie palvelu jossa luvataan auto alle josain järkevässä ajassa mitä en nyt muista.
     
  4. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Juu näihhän sen PITÄISI mennä, sillon kun kaikki toimii ts. asiat luonnistuu. ;)
     
    Sounderi tykkää tästä.
  5. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Löytyykö keneltäkään niitä laskettuja kuluja, per km?
    Vai onko tämä mukavampi jaaritella lutkuttaa tälleen mutupohjan tarinoita?
    Voi nimittäin paljastua myös että mitäs läksit, taksilla halvempi.
     
    xarper ja viikinki75 tykkäävät tästä.
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    50tkm kulut 8snt km laskettuna suomen dieselille. Venäläisellä n puolet tosta.
     
  7. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Mä ainakin tiedän, että taksi olisi halvempi mun ajoilla ja kuluilla. Mieluummin silti ajan Corvetella, sekä muilla omistamillani laitteilla.
     
    Roberto, xarper ja Pertti K tykkäävät tästä.
  8. peto

    peto Gearhead

    Ai se on sen omatoimisen arvaamattoman hätäjarruavustimen tehtävä. Kyllähän se lanssi tulee melko nopeasti paikalle, kun se perässä tullut tukkirekka on pyyhkäisyt audin perän mennessään.
     
  9. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Onhan tuota kirjaa tullut pidettyä kaikista autoista, osa halpoja ja osa hinnakkaampia.

    Listauksena osa omista autoistani, jossa euro/km luvut muutettu vastaamaan tämän vuoden euron arvoa. Luvut sisältää kaiken, paitsi mahdolliset "tulot" työmatkoista tulleista kilometrikorvauksista, mutta mulla niitä on tullut niin vähän, että vaikutus lopputulokseen lähestyy nollaa:

    -92 Ford Sierra 1.6, ajettu n. 15t/v, kulut 0,26e/km
    -98 Mitsu Carisma 1.8GDI, ajettu n. 30t/v, kulut 0,32e/km
    -03 VW Passat 1.9TDI, ajettu n. 45t/v, kulut 0,29e/km
    -08 Peugeot 308 1.6HDi, ajettu n. 36t/v, kulut 0,38e/km
    -07 Audi A6 2.8FSI, ajettu 27t/v, 0,38e/km
    Nyt -15 Skoda Octavia 1.6TDI Greenline, ajossa kokoajan, n. 20t/v tahdissa mennään, kulut nyt 0,28e/km

    Aiemmista autoista yksikään ei ole ollut uusi, hankintahinnat vaihdelleet 1500e ja about 20ke välissä. Skoda on käyttöetu-liisari, joten sen kulut ovat mulle reaaliaikaista tietoa - joskin vuodenvaihteessa auto siirtyy B-kategoriaan ts. sen verotusarvo pienenee, joten katsotaan, saattaa tuosta säkällä sentti pudota vielä ennen sopparin loppumista pudota pois.

    Mainittakoon, että listasta puuttuu rouvan nimissä ollut Citroen Xantia, joka saatiin ilmaiseksi ja myytiin parilla satkulla pois. Ajoa tuli 10t/v ja vaikka siitä ei hajonnut mitään (eli huollot = öljynvaihdot), niin km-kustannus oli kuitenkin n. 0,21e/km!!

    Yleisiä havaintoja:
    - mitä uudempi auto, sen suuremman osuuden km-kuluista näyttää arvonalenema haukkaavan. Reaalisesti, jos ostaa auton liikkeestä ja vaihdossa antaa liikkeeseen, niin nyrkkisääntönä usein pidetty 14%:n arvonalenema vuodessa ei riitä. Kannattaa laskelmissa käyttää esmes 18%:ia.

    - Siirtyminen vanhempaan ei ole omissa tapauksissa tuonut niin suurta säästöä, että viitsisin alkaa harkitsemaan vanhan paskan ostoa talouden ykköskäyttöautoksi ja alkuun "halvalla" itse remppaamaan kaikki kuluvat kohdat täyteen tikkiin.

    - viimeiseksi: autoilun verotus on niin "hienosti" rakennettu Suomessa, että valtio ottaa tavalla tai toisella omansa ts. olet aina kusessa, teit mitä hyvänsä.

    -JJ-
     
    Joe Hunt, f34 ja Tseitsei2 tykkäävät tästä.
  10. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Löytyy, mutta olen ne niin monesti jo erinäisiin vastaaviin ketjuihin laittanut, että ei jaksa taas.

    E: ja ainoan uuden auton ostosta on jo niin pitkä aika (1998) että sen kulut ei ole relevantteja 2017.
     
    Muokattu: 30.8.2017
  11. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Eikös tuo nyt pitäisi olla selviö, että halvemmat kulut kuussa on - Kuussa ei peritä ajoneuvoveroa eikä tienkäyttömaksuja. Siellä ei ole ainuttakaan peltipoliisia, eikä tutkaa, nottei sakkojakaan rapise...
     
  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    -88 F-150 10tkm vuodessa. Vähän päälle 40c/km ilman "pääomakuluja". Vähän ajettuun autoon kun osuu esim vaihteistovika, niin jopa on sentit omalla tasollaan.
     
  13. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Katoinpa itsekin kun olin tuonne eri ketjuun tämän skriivannut: käytettynä ostettu 02 Sebring 2.0 oli vajaa 6 v. omistuksessa, about 15 tkm per vuosi, lähes kaikki huollot itse, pari kertaa pajalla: 0,26 € / km. Pesukulut ja pissapojan nesteet tuosta jäi pois.
    Edit: ja mitään kaskoa ei tuollaseen makseltu.
     
  14. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Kyllä joo, sehän on vähän eri homma jos puhutaan naatiskelusta eikä vain liikkumisesta. Enpä minäkään paljon kuluja harrastuksista laske. Liian kallista on sitten kun siihen ei ole varaa...
    Jos kuitenkin oletetaan että auton perusidea on tarjota siirtymää paikkojen välillä, niin onhan nämä laitteet aivan tehottomassa käytössä vielä. Ja juurikin kun vielä katsotaan uudempien pääomakuluja. Tämän kyllä luulis muuttuvan lähiaikoina...
     
  15. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Testivoittajassa, todella edullista autoilua tarjoavassa laitteessa vaihteiston huolto n.6000 Eur.
    Toki 150 TKm jo mentykin sentään...

    Juu,kyllä ja kyllä . (Vag ja DSG)
    Ei;siskon auto. Minulla ei ole varaa noin edulliseen autoiluun!
     
    rb ja peto tykkäävät tästä.
  16. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Laskin äkkiseltään emännän autoliikkeestä vähän ajettuna ostetun Mazda 323 1997 kuluja, 5v n. 8000km/v. Katsastukset, käyttömaksut, polttoaine, arvonalenema, vakuutukset, varaosat, renkaat.

    Sain 0,141 c/km

    Edellinen työpaku Fiat Scudo vm. -00 1,9TD, sain liki saman 0,1405 c/km
     
  17. Camembert

    Camembert 1st gear

    Mutu-menetelmällä vanha tulee halvemmaksi mitä kauemmin sitä pitää. Kohta 30 v. pyöritellyt samaa rattia. Bensat n. 300€/kk, liikennevakuutus n. 15€/kk, ajoneuvovero 30€/kk, laitetaan huoltoihin ja kuluviin osiin vaikka 50€/kk ja esim. 10 v. välein isompaa remppaa á 5000€ mikä jakautuu n. 40€/kk. Auton arvo ei ainakaan laske, noustakin voi.
    Näin kk-kuluiksi muodostuu 435€/kk.
     
  18. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Carinassa tosiaan kulut 0,15€/km renkaatkin laskin ja hinnanalennuksen.
    Jeepissä pelkät polttoainekulut tekee 0,21€/km
     
  19. urho3

    urho3 Gearhead

    Peso uutena ostettu 28snt kilometri. Ei remontteja ole tarvinnu käytännössä tehdä. Arvon alenema 90pros. Eli ei käytännössä sen kalliimpi kun oisin käytettyjä rassannu ja vaihdellut kun ostaa uusi auto ja ajaa loppuun.
     
  20. eilhik

    eilhik Double Gearhead

    Eläköön sähköautoilijatkin pääsevät osallistumaan talkoisiin , kaasuautothan jo saivat käyttövoimaveron eli maksat joka tapauksessa liikut millä liikut.
     

Kerro tästä muillekin!