Halvemmat kulut kuussa? Uusi auto vs. vanha

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja xarper, 29.8.2017.

  1. hantta

    hantta Double Gearhead

    Kaikki on sikälikin suhteellista, eli kaikki autot, jotka täällä liikkuvat, ovat joskus olleet uusia, joku niistä on ajanut ne kalleimmat kilsat pois. Itselläni oli kymmenisen vuotta -66 Dodge Monaco 500, joka oli uutena Suomeen tuotu, ja veikkaisin, että kuplien, Anglioiden, Wartburgien omistajat olivat ihmneissään, että joku ihan tosissaan ostaa tuollaisen auton uutena, eli jokainen Fiat, Dacia, Kia ja Mersu ovat olleet joskus uusia, eli kyse tosiaankin on siitä, mistä kukin on valmis maksamaan. Yhdelle riittää ruosteinen, pakkelilla siloiteltu kulkuväline, jolla pääsee duuniin tai kouluun, yksi ajaa päivät pitkät pitkää reissua uudella Bemarilla, eli kaikki on hyvin, kun käyttökulut menevät omasta, eikä kaverien kukkaroista.
     
  2. peltsi

    peltsi Gearhead

    Yleensä kannattaa auto valita sen mukaan millä on mukava ajella eikä aiheuta isompaa vitutusta.
    Nämä kannattavuudet on aivan mielipidekyselyjä. Jokanen vedättää laskelmiaan siihen suuntaan mitä haluaa todistella.
    Sopivasti unohdetaan suurimmat kulut tai lasketaan kulut vaan siltä vuodelta ku se 20 vuotta vanha romu ei ole vaatinut huoltoa.
    Tai itse korjataan romut mutta uudemmat autot viedään kaikkein kalliimpaan huoltoon.
    20-30 vuotta vanhan jenkin ylläpitokulut satasia per vuosi.... todennäköisesti ei ole muistettu laittaa lukuihin mukaan 1-2 moottoria ja paria vaihdelaatikkoa... jonkun kohdalle ne osuu ja käytännössä kaikkien jotka niillä vuodesta toiseen ajaa.

    Itse sain hiukan tuntumaa siihen mitä valmistajan 4.3L/100km oikeasti tarkoittaa kun joudun ajamaan uudella Ford Fiestalla pari viikkoa. Todellinen kulutus seka-ajossa 8.4L/100km.
    Mutta niin ne vaan toiset ajelee fiestoillaan 4L/100km.
    Oma käyttis diesel mese pitäis mennä 5.5L/100km ja kerran olen päässyt 7.2L/100km, muuten huitelee kulutukset siellä 8L yläpuolella.
    Polttoaineen kulutus kun harvoin perustuu faktoihin tai edes todellisiin kulutuksiin. Se on yleensä jonkinlainen mielikuva tai matalin lukema mikä autolle ollaan saatu sopivasti pyöristelemällä.

    Itse uskottelen että järkevin käyttis vaihtoehto itselleni on n.4-vuotta vanha saksasta haettu saksalainen auto mahdollisimman isolla diesel moottorilla. Mitään remppoja en ole käyttiksiin tehny 2000-luvulla, (pois lukien nivelien vaihtoja) ainoastaan huoltoja.
    Jossakin vaiheessa noiki laitteet vaatii loota ja kone remppaa, mutta sitä ennen laitan ne aina kiertoon.
    Eikä ole tämäkään mitään halpaa mutta jää aikaa ja intoa harrastevehkeiden propaamiseen eikä vituta joka kerta kun hyppää käyttiksen rattiin..
     
    J.J., Stang_81, latelate ja 1 muu tykkäävät tästä.
  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    No ihan uusista en tiedä mutta jännästi on kulutukset keulineet.

    Joka autosta olis hyvä tsekata tripin heitto jos kuluja laskee.

    Yleensä 1-3% per 100km on heitot. Ei hirveästi vaikuta l/100km mittaukseen.

    Voyagerissa heitti nopeusmittari satkussa kympin muttta trippi 20% :D


    03 passat ainakin tasasesti maantiellä alittaa 6l/100km. Vanhenpi 95vm alittaa vitosta usein maantiellä. Mittaukset tankkaamalla.
     
  4. peltsi

    peltsi Gearhead

    Passatti 2.0l diesel kuluttaa tasasella 110km/h 7.8L/100km. Löytyy tm:n testi.
     
  5. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Tosta ajatuksesta kun alottaa, niin pääsee jo pitkälle. Kun oikeasti on hankala verrata että miten ne halvimmat kulut saadaan, kun jokaisella on erilainen auton tarve.

    Ite ajelen päivittäiset matkat grande puntolla, se riittää mulle, on kohtalaisen kokonaisedullinen käyttää, minun tarpeisiini. 5,5-7l/100km se vie, riippuu siitäkin että vedänkö peräkärriä ja minkälaista matkaa ajelen. Vakutuukset jää alle neljänsadan vuodessa, veroja taitaa olla jo kohta puoltoista sataa ja sen päälle katsastukset, polttoaineet ja huollot, kuukaudessa normaalisti 100-120 € polttoaineisiin, vuodessa huoltoihin 50€ tai enemmän, riippuu katsastustädistä. Tosin kalliimmat huollot on ollut starttiongelma, n.500€ ja jakopäänremppa, n.400€. Huoltoihin mennyt neljässä vuodessa noin 1600€, kun laskee nuo mitä on tehty ja ite tehtyjen huoltojen osat. Kilsoja on tullut vajaa 80tkm lisää siitä kun ostin.

    Kyllä sitä vois isommalla autolla ajella, mutta, kun toi on oma ja maksettu, niin ei viittis laittaa väliin rahaa että saisi farmariauton, minkä periaatteessa tarvitsisin. Silloin kulut nousisi. Ja kivahan se olisi ajaa jollain jenkkipikapilla tai isolla sedanilla, mutta.... kun sitä rahanperkelettä kuluu muuallekin. Varsinkin kun vihdoin sai harrasteen leimaan.
     
  6. wiwwe

    wiwwe 3rd gear

    Mutsilla on muutaman vuoden vanha fiesta 1,2l bensa koneella ja ei siinä kyllä ikinä alle 7l/100km oo keskikulutusnäyttö näyttäny, mitä sillä ite on tullut ajettua keski-suomesta Helsinkiin niin on tainnu hämärästi muistaen kulutus olla luokkaa 6,5l/100km jos on niinkään pienellä päässy...

    Ja tollehan luvataan se ~5,5l/100km
     
  7. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Commonrail vai pumppusuutin? Itsellä 1.9 ja hirtttäisin itseni jos tuo olisi sen kohdalla totuus.


    En kuitenkaan omissa luvuissani valehtele. 20tkm seuranta 03 ja 60tkm 95 mallisss.
     
  8. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Paras auto meillä kestävyytensä suhteen on ollu isäukon -86 Toyota Hiace 2.4D. Ukko osti sen uutena ja se on sillä edelleen täysin ehjänä, entisöimättömänä ja ruosteettomana. Sillä on nyt ajettu jotain 280tkm.

    Kovin pitkä korjauslista siinä ei ole ollut,
    -jakopää remmi 3krtaa vaihettu
    -pakoputki takaosa vaihettiin 20v sitten
    -iskarit about 20v sitten
    -renkaita taitaa olla kolmas kierros menossa, kesä ja talvi
    -jarrupaloja on eteen pari kertaa vaihettu mut levyt ja rummut on edelleen alkuperäiset
    -alapallot vaihdettiin eka kertaa viime keväänä
    -startti vaihettiin 10v sitte
    -tuulettajan visko joskus 20v sitten
    -perään akseliputken stefa muistaakseni oikealle puolelle, tästäki aikaa 10v ehkä
    -jokunen hehku myös
    -ohjauksen niveliä/varsia vaihettiin pari vuotta sitten
    -taitaa kolmas akku olla nyt menossa, keväällä ostin
    -tietenki öljyjä ja suotimia vaihettu aika usein..

    Siinäkai ne on suurinpiirtein kaikki mitä tuolle on tehty 31vuoden aikana. Auto ollu kevyessä maatilakäytössä ikänsä vuoteen 2005 asti, jonka jälkeen ajeltu vaan silloin tällöin (yleensä mun vara-auton virkaa se on hoitanu, kun kaikki muut hajoaa niin haisuun voi AINA luottaa). Ens kesänä yritetään museorekisteriin laittaa..

    Jännä auto sinänsä, että sitä on vuosikausia yritetty väkisin ostaa pois ilman että on ollu koskaan edes myynnissä. Melkoisen hyviä summiakin on jo tarjottu, vaan auto säilyy meidän perheessä forever.. :D

    Ite oon aina tykänny sillä ajaa, se on hyvä ajaa ikäisekseen. Paljo parempi ku saman aikakauden mazdat ja volkkarit, ainaki omasta mielestä. Tavaratila on ISO ja sinne mahtuu kunnolla tavaraa kun pitkä malli kyseessä. Lukkoperän ansiosta talvellaki sillä on aina päässy minne on haluttu, vaikka se tietty hieman tarkkaavaisuutta vaatiikin välillä..
     
    J.J., Sounderi, Roberto ja 1 muu tykkäävät tästä.
  9. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Joo, mun listassakin mainittu -03 Passat 1.9 pumppusuutin-padalla meni mulla keskikulutukseltaan alle kutosella, tämä siis tankkauksista mitaten ja ajomäärän ollessa yht. n. 140tkm. Ajotietokoneen antamat keskilukemat oli muutaman desin optimistisempia.

    Passatilla ajellessa, eli n. 10 vuotta sitten, aloin siinä työmatkoilla skabata itseäni vastaan "pisaralla pisimmälle" hengessä, hieman rauhallisemmin, turhat ohitukset pois, reippaasti enemmän ennakointia, ilman että siis häiriköidään liikenteessä ja kidutetaan muita tervaperseilyllä. Mulla laski muutamassa kuukaudessa keskikulutukset toista litraa, samalla kun ajoaika duunista kotiin (90km suuntaansa) piteni noin 3 minuuttia. Noihin aikoihin alettiin kulkea kimppakyydillä myös pomon kanssa, tuolloin jo reipas 5-kybäinen ukko ja jossain välissä tuli puhetta kulutuksista ja just tuosta, että mulla putosi pienillä ajotapamuutoksilla aivan hitosti kulutus. Meni kuukausi ja meni toinen, sut äijä totesi et hääkin oli alkanu vähän kattomaan, miten ajaa ... ja ihan sama ilmiö, Volvon kulutus putosi likimain pari litraa aiemmasta.

    Samaa ajofilosofiaa käytän nykyisin edelleen, okei toisinaan saattaa varpaat koukistua hieman enempi, kuin tarpeen, mutta isossa kuvassa tulee noudatettua tuollaista säästeliäämpää ajotapaa. Joten mm. listani bensa-V6 Farkku-A6 ... no siinä mun keskikulutus 80tkm ajomatkalla oli alle 9l/100km. Eikä ole kusetusluku tai muisteltu mitään yhtä poikkeusta, vaan toi on poimittu Excel-aineistosta.

    Noin yleisenä huomiona olen havainnut samaa, kuin muutkin, eli mitä uudempi auto, niin sen enempi tuntuu kulutuslukemat poikkeavan ilmoitetuista tehdasluvuista. Tää mun nykyinen Viherviiva-Skeida, siinä taitaa olla ilmoitettu yhdistety jotain 3,3 tai 3,5 l/100km ... yhdistetty todellisuudessa (50tkm jälkeen) pyörii mulla 4,9 litran pinnassa. Pari kertaa olen ajanut tommosia 100 kilsan raapaisuja ja saanut 3,2 litran tietokonekulutuksia (todelliset pyörinnee siellä 3,5-3,6 pinnassa, tietokoneen optimismi huomioiden).

    -JJ-
     
    Stang_81 tykkää tästä.
  10. hantta

    hantta Double Gearhead

    Tarina: Asiakkaamme osti kolmisen vuotta vanhanMitsubishin, mallia en muista, mutta siihen maailmanaikaan sieltä kalliimmasta päästä. n. vuoden jälkeen ostosta automaattilaatikko hajosi, jolloin hän tuli asiakkaaksemme. Laatikko katsottiin mahdottomaksi korjata senaikaisella tietotaidolla, eikä varaosiakaan olisi ollut, jolloin liike tuli hieman vastaan, ja uusi laatikko lähti Belgiasta kohti Turkua. Laatikko paikalleen, ja menox. Muutaman viikon jälkeen kaveri soitti, ja kysäisi, mikä Mitsua mahtaa vaivata, hän kun laittoi auton käyntiin, ja tyhjäkäynnillä vaan poksahti ja kone sammui, eikä sen jälkeen suostunut käynnistymään, eli taas auto korjaamolle hinurilla. Koska kone oli jumissa, oli ensimmäinen idea napata venttiilikoppa pois, jolloin osatotuus paljastui; yksi venttiilivarsi puuttui lajitelmasta. Kansi pois, jolloin loppukauheus paljastui, venttiilin kiila petti, vena mnännän päälle, mäntä poikittain ja sylinterinseinmästä läpi. Varaosia ei saanut siihen hätään, joten Belgiasta uusi moottori. Tässä vaiheessa Mitsu oli tullut tuplahintaiseksi, tosin myyjäliike tuli hieman vastaan, mutta tuolla yksilöllä ei kannattane laskea kilometrikuluja.
     
    xarper tykkää tästä.
  11. DX

    DX Double Gearhead

    yritin arvioida mitä autoilu kuussa tulee maksamaan, en onnistunut siinä edes tyydyttävästi, luvut kuitenkin vaikuttivat heti alkuunsa melko hurjilta teoreettisesta nollaverokannasta huolimatta,
    joten jatkan autoiluani maassa.
     
    Karpov tykkää tästä.
  12. peltsi

    peltsi Gearhead

    Näin ne kulutukset saadaan alas :poff:
     
  13. xarper

    xarper Gearhead

    Huhuh kokeillu pari pv täs ajella "rauhallisesti", omassa ajossa tuo omega ottaa sen joku 16 about kaupungissa, 3.2l V6.
    Nyt sit ajellu ku mummot pari päivää ni 11 hujakoilla pyörii kaupungissa :poff:
    Joutuu tosin oikeesti keskittymään siihen kaasun painamiseen ku ei oo tottuna tälläsee mut kai tossa ois vähä mahiksia säästää...
     
    viikinki75 tykkää tästä.
  14. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Pitäs muutenkin saada reilumpi vertailtavissa oleva snt km luku.

    Jos ajaa paljon ja tuurilla ei autokaan paljoa parakaa niin se kaunistelee lukuja vaikka km määrää tasavrrtailua varten laskiskin.
     
  15. rampleri

    rampleri 3rd gear

    Halvimmat kulut kuussa?
    Ostaa sellase kulkineen jolla ei huvita ajella ku aivan pakollisimmat ajot.

    Itellä käyttis kilahti ja amerikan vehkeet on tietysti just ny "vaiheessaan".

    No nettiautosta eka muutaman satasen kottero, joppari lupas tuoda työpaikan pihaan, joten molemmille nopee ja helppo kauppa.

    Reilut puol tankillista kerenny nyt ajeleen ja alkaan totaalisesti riittämään, metriäkään sillä ei huvikseen ajele.
    Käyttiksen remontin jälkeen toi on onneks helppo hävittää, miettiny josko tyrkkäis jokeen tai ajelis pikkarilla muutaman kerran päältä.

    Itsehillinnän mitalli tarttee sellaselle antaa joka jaksaa tankillisen tommosella kihnuttaa.

    Jaa, että mikäkö? Nissanin Mikra.
     
    peltsi, viikinki75 ja xarper tykkäävät tästä.
  16. impala67

    impala67 Double Gearhead

    halvinta polttoaineen suhteen on ajella pärrällä- mutta ei se tosiaan halvinta ole kun ottaa huomioon kaikki muut kulut. sama juttu uuden auton kanssa. mutta laskekaa kulut sillä tavalla että tulee hyvä mieli, mun mielestä rahalle eniten vastinetta saa 90-luvun jenkkiautoilla käyttöautoillessa. wanhemmilla alkaa maksamaan käyttöautoilu NIIN paljon ettei ns. kannata.
     
  17. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Vähän sama fiilis tuli kun taannoin jouduin lainaamaan faijan kakkosautoa (öpel kombo tjs), varmaan sairaan halpaa ajoo mutta ei helvetissä
     
    peltsi tykkää tästä.
  18. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Ehkäpä juuri siellä.
     
  19. rampleri

    rampleri 3rd gear

    Jenkkiautoilijan helvetissä on varmasti nissuneita ja öpeleitä.
    Eritoten niitä pienimpiä malleja.
     
  20. xarper

    xarper Gearhead

    Ooppeli täälläkin mut en vielä ihan helvetiks menis tota Omegaa ristimään, ihan mukava sillä on päristellä, vähän ääripäätä Satellitelle kun siinä ei ole mitään ja Omegassa on kaikki sit mustine nahkasisustoineen ja muine herkkuineen.

    Mutta kyllä sen suhteen olen mieltä että joku Nissani kun seisois pihassa ni vituttaishan se aamulla edes nousta ylös ja lähtee mihinkään kun taas jos lähteekin jollain oikeella autolla.
     

Kerro tästä muillekin!