727 kickdown heittää vapaalle/luistaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja 440Mag, 5.9.2017.

  1. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Varsinkin vähän nopeammasta vauhdista, 80-100kmh:sta kun polkaisee D:llä kaasun pohjaan, kickdown ei heitäkkään kakkosta, vaan laatikko menee vapaalle ja/tai luistaa armottomasti ja kone kiekaisee reippaat rundit.

    Pienemmästä vauhdista ainakin useimmiten heittää sitten kyllä D:ltä kakkosta tupaan (en ole viitsinyt paljoa survoa ettei hajoa enempää).

    Ja 2->1 vaihto toimii hyvin kun lyö kakkosella kaasun pohjaan.

    Kikkarin vivusto alkaa heti painua kun kaasua painaa, ja on pohjassa kun kaasu pohjassa.

    Vaihdot on muuten teräviä, ja pakkovaihteella ei mitään luistoa havaittavissa.

    Huoltolistalle tuo tässä talveavasten menee varmaankin jokatapauksessa, mutta ihan mielenkiinnosta kuulisin jos jollain olisi asian suhteen heittää jotain vinkkiä tai ongelman aiheuttajaa?

    (ongelma hävisi jo hetkeksi kun tarkistettiin/säädettiin pannat, linjapaine ja koneistosta kikkarin välys. Mutta tuli melko pian takaisin)
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Jos meneekin ykköselle asti?
     
    Ck tykkää tästä.
  3. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Tuota en tullutkaan ajatelleeksi... tosin, autossa on suht tiheä perä ja pienet renkaat, niin kierroksia olisi kyllä ykkösellä vajaa satasessa aika reilusti, ja uskoisin sen aiheuttavan sen myötä muitakin ongelmia. Äkkiä laskettuna kierroksia olis reilu 80 vauhdissa silloin 7000
     
  4. Hai

    Hai Double Gearhead

    Kirjoitit että pantoja säädettiin ja hetken toimi.
    Voisko olla että panta "ei saa kiinni"?
    Pannan päästäminen kakkosella tuntuu vapaalta.
    Mitä jos vilkaisisit pannan servon huulet. Jos ne kovat tai repaleiset sai silloin hetkeks pitoja ja nyt taas vuotaa.
     
    440Mag tykkää tästä.
  5. Ck

    Ck Gearhead

    Voipi olla että panta kärähtänyt taikka etuservo vuotaa. Tuntuu ehkä että menis vapaalle vaikka menee yköselle
     
    440Mag tykkää tästä.
  6. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kun keppi on D asennossa niin ykkösellä ei ole moottorijarrutusta, tuntuu just niinku jo mainittu että menis vapaalle. Jos panta luistaa niin se ykkönen on silti päällä samalla efektillä. Tässä lootassa kun panta katkeaa tai menee sileeksi, ykkönen ja kolonen toimii silti.
     
    440Mag tykkää tästä.
  7. blacklabel

    blacklabel 3rd gear

    Sen etuservon tiiviyden pystyy tarkistamaan ottamalla venakoneiston irti ja tarjoamalla paineilmaa accumulaattorin (keskimmäinen servo) etupuolella olevaan pyöreään kanavaan. Siinä itse servossa ei juurikaan ole osia jotka rupeaisi falskaamaan muuten kuin asennusvirheen seurauksena. Männänrenkaat on metallia (paitsi joissain korjaussarjoissa ylin rengas on teflonia, jos aski joskus vaikka renoveerattu). 71-> uudemmissa servon sisällä on lisäksi kuminen o-rengas
     
    440Mag tykkää tästä.
  8. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Kiitos CK:lle, Hai:lle, mutaraaserille ja blacklabelille erittäin selventävistä vastauksista ja vinkeistä.

    Kyllä se varmaan tuo etupanta/servo siinä nyt vikana on. Juuri vaihdetut öljytkin ovat lievästi savustetun hajuiset vaikka rauhallista ajoa ei ole kuin vajaa 200km vaihdon jälkeen. Varmaan siis panta luistaa ja kärventynyt sen takia.

    Täytyy pudottaa lattialle ja kiikuttaa talven aikana korjaukseen. Ihan hyvä muutenkin; käsittääkseni American joen jäljiltä tuo kyseinen tekniikka niin saa katsoa kunnolla läpi.
     
  9. jorkkeri72

    jorkkeri72 Gearhead

    tuliko selkoa mistä johtuu?
    itellä kolmonen temppuilee,ykkönen kakkonen ja pakki toimii normaalisti,mutta kun kolmoselle pitäis mennä niin tuntuu kuin menisi vapaalle!
    onkos se tuo etummainen panta kun kytkee kolmosen?
     
  10. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Ongelma hävisi kun vaihdoin toisesta laatikosta venttiilikoneiston. Mitään vikaa ei muuten löytynyt.
     
  11. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei vaan etummainen pakka.
     

Kerro tästä muillekin!