Usa tuonti auton rekisteröinti katsastus, salvage certificate

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja EeroO, 7.9.2017.

  1. EeroO

    EeroO 1st gear

    Ostin auton suomesta, tuotu jenkeistä. Tuojalla ei ollut taitoa laittaa ks. autoa kuntoon joten ostin sen ja laitoin kuntoon. Mutta nyt ku vein katsastukseen sanovat ettei voisi rekisteröidä suomeen koska salvage certificate ja car faxissa lukee "total loss". Auto oli varastettu californiassa ja löytymisen jälkeen vakuutus yhtiö möi.

    Carfaxissa siel lukee ekana "total loss vehicle" ja sit sen jälkee "salvage title / certificate issued.

    Elikkäs saako viel suomen kilpiin? Aattelin testaa toista katastus asemaa.
     
  2. BBC

    BBC Guest

    Mihis se kats.konttori tarvii jenkki rekisteriotetta.
    Suomen katsastuksessa pitää olla laput että autosta on maksettu tulli, alvi ja mahdoll. autovero tai lappu siitä että on vapautettu autoverosta.

    Ei pidä ottaa tuommosia tittlejä mukaan. Sitten on huonompi homma, jos auto tuotu maahan ilman tittleä ns. varaosa-autona.
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  3. SILLKARI

    SILLKARI 1st gear

    Jos näin olisi, ei AVK:n autoja saisi yhtään rekisteriin... katsastusmies on väärässä.

    EDIT: ..eli tämä kommentti koskee siis salvage titleä..
     
    Muokattu: 10.9.2017
  4. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Mistä lähtien ei maahantulo rekisteröintikatsastuksessa ole tarvinnut titleä tai muuta todistusta auton tulo maasta ja sen siellä rekisteröinnistä? Kyllä minulla on joka kerta kaivattu jotain lappua missä on jenkki viranomaisen leima.

    Varmaan helpottaa myös kun kerrot vähän autosta enempi onko vanha vai uudempi.

    Mitään en tiedä mutta toi "total loss" kyllä kuulostaa pahalta. Salvage title harrikan olen kyllä leimannut ja se ei ollut ongelma.
     
  5. sirkus

    sirkus Gearhead

    Kyllä se vissiin niin on et salvage title paperista autoa ei saa suomessa kilpiin. Mut ku vie auton esim viroon ja kilvittää sinne (halpaa) ja sit viro papereilla onnistuu kilvitys suomeen.
     
  6. pantera

    pantera Double Gearhead

    Total loss -> certificate of distruction = Autolla ei ole enää identiteettiä,
     
  7. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Kyllä salvage paperisen pitäisi saadaa kilpiin. Mitä toi panteran laittama ei identiteettiä sitten tarkoittaa ?

    Jos kerkesit jo katsastuksen aloittaa niin ne kaikki tiedot on jo koneella. Toki asiallinen katsastaja jos katsoo ettei ole ongelma niin hän se voi sieltä varmaan poistaa.

    Tossa DMV sivuilta:
    Car insurance companies label a vehicle a “total loss” when the cost to repair the vehicle to its pre-damaged state exceeds the cost of the vehicle’s worth, or actual cash value.

    Determining whether a vehicle is a total loss depends on several factors such as:

    • The car insurance company. Although companies must follow certain state laws (see below), they also can set their own standards for totaled vehicles.
    • The vehicle’s specific condition. Can the vehicle be repaired safely? Will it cost more to repair the vehicle than the vehicle is worth?
      • Adjusters will look at these factors.
    • Individual state laws. Often, this means the vehicle must suffer a specific percentage of damage before it can be deemed a total loss.
    Ton mukaan sen katsastaminen ei pitäisi olla ongelma jos nyt ymmärsin oikein. Ihan kaikkia sanoja en nimittäin tajunnut...
     
  8. EeroO

    EeroO 1st gear

    Tänää piti mennä testaamaan. Ekalla asemalla sanovat että ei ongelmaa, tokalla asemalla ku otin auton mukaan eivät pystyneet tekemään rekisteröinti katsastusta ja kolmannella asemalla katkes sähköt kun selvittivät onnistuuko vai ei

    Mut eihä mun ainakaa car faxia oo pakko näyttää että jos näytän vaa salvage titlen tai pystynkö hankkiin tai tekeen jotai vastaavaa lappua...
     
  9. BBC

    BBC Guest

    Jaa-a, mitä sillä Tittlellä siellä rekisteröintikatsastuksessa tekee. Sehän on ollut autossa mukana kun on tullut maahan, silloin vaaditaan kyllä ja tullihan on velvollinen tarkistamaan että title ja auto ovat samaa pataa. Sitten on määrätty tulli, alvi ja autovero. Niistä todistus että on luovutettu tullista ulos, se riittää kyllä.

    Minulta ei ole jenkki rek.otteita kysytty koskaan ja ompa käynyt niinkin että on ollut tittle hukassa kun olen mennyt rekisteröimään (ekakerran kävi näin jo 90luvun alussa, 2000luvulla ja pari vuotta sitten) eikä ole menoa haitannut.

    En vaan ymmärrä mikä on tittlen ja suomen katsastusmiehen yhteys? 3n asteen?

    Ja jos oikeasti on pakollinen olla se tittle kun menee leimalle, niin voisiko joku kertoa missä pykälässä ja asetuksessa se mainitaan.
     
  10. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Rekisteröintikatsastus
    Maahantuotava ajoneuvo on rekisteröintikatsastettava ennen rekisteröintiä. Uudelle, EY-tyyppihyväksymättömälle autolle tai perävaunulle tehdään yksittäishyväksyntä. Katsastuksia tekevät katsastustoimipaikat.

    Katsastuksessa tarkastetaan ajoneuvon

    • tekniset tiedot
    • rakenne
    • varusteet
    • kunto
    • vaatimusten täyttyminen.
    Katsastuksessa sinulla tulee olla mukana

    • todistus aiemmasta rekisteröinnistä (alkuperäinen ulkomainen rekisteröintitodistus)
    • tarvittaessa ajoneuvon vaatimustenmukaisuutta koskeva selvitys
    Trafin sivuilta.
    https://www.trafi.fi/tieliikenne/ajoneuvon_osto_ja_myynti/ajoneuvon_maahantuonti
     
  11. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Selvität ensin millä katsastusasemalla toi onnistuu ja sen jälkeen vasta auto mukaan.
    Just kävin tekemässä maahantulo katsastuksen pari viikkoa sitten ja se halusi muistaakseni vaan titlen. Älä anna sille katsurille yhtään enempää papereita kun mitä haluaa. Carfaxia en ole ikinä edes omistanut.
     
  12. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    MA = rekisteröinti Suomeen voi olla mahdollista
    EI = lähtökohtaisesti Suomeen rekisteröinti ei ole mahdollista

    * = romuajoneuvoa ei voi rekisteröidä, lunastetulle rek. voi olla mahdollista

    • Abandoned = hylätty ajoneuvo – MA
    • Assembled Vehicle = ajoneuvo kokoonpantu uusista ja käytetyistä osista (omavalmiste) - MA
    • Collision = kolaroitu ajoneuvo - MA
    • Damaged = vaurioitunut ajoneuvo - MA
    • Fire = palanut ajoneuvo - MA
    • Flood = tulva-auto - MA
    • Gray market = harmaatuonti - MA
    • Historic = museoajoneuvo (ei välttämättä vastaa suomalaista museoajoneuvoa) - MA
    • Kit = rakennusarja (omavalmiste)- MA
    • Lemon law buyback = valmistajan lunastama / uudelleenmyyty / takuukorjattu ajoneuvo – MA
    • Rebuilt = uudelleenrakennettu ajoneuvo - MA
    • Rebuilt Salvaged = uudelleenrakennettu lunastettu ajoneuvo - MA
    • Reconditioned = kunnostettu ajoneuvo - MA
    • Reconstructed = korjattu ajoneuvo - MA
    • Remanufactured = lisensoidun valmistajan käytetyistä / uusista osista valmistama ajoneuvo - MA
    • Repaired = korjattu ajoneuvo - MA
    • Replica = jäljennös - MA
    • Revived junk = uudelleen syntynyt (uusi identiteetti) / rakennettu ajoneuvo - MA
    • Revived salvage = uudelleen syntynyt (uusi identiteetti) / rakennettu ajoneuvo - MA
    • Salvage = lunastettu ajoneuvo – MA
    • Warranty returned = takuukorjattu ajoneuvo – MA
    • Water damage = vesivahinko – MA
    • Dismantled = purettu osiksi – EI

    • Junk = jäte - EI
    • Parts only = vain varaosiksi - EI
    • Scrap vehicle = romuajoneuvo - EI
    • Totaled = romuajoneuvo / lunastettu ajoneuvo – EI / MA*
    • Total Loss = romuajoneuvo / lunastettu ajoneuvo– EI / MA*
    • Theft = varastettu ajoneuvo – EI

    Eli vie vain pakolliset paperit, hyväksi havaittuun konttoriin
    Onnea matkaan

    Edit 2017 ohje
     
    Muokattu: 8.9.2017
  13. karpo29

    karpo29 3rd gear

    Kumpi sulla on, salvage title vai salvage certificate?
     
  14. xp

    xp Gearhead

    2017 ohje (total loss kohtaan ainakin lisätty: lunasteetu ma*):
    MA = rekisteröinti Suomeen voi olla mahdollista EI = lähtökohtaisesti Suomeen rekisteröinti ei ole mahdollista * = romuajoneuvoa ei voi rekisteröidä, lunastetulle rek. voi olla mahdollista
    • Abandoned = hylätty ajoneuvo – MA • Assembled Vehicle = ajoneuvo kokoonpantu uusista ja käytetyistä osista (omavalmiste) - MA • Collision = kolaroitu ajoneuvo - MA • Damaged = vaurioitunut ajoneuvo - MA • Fire = palanut ajoneuvo - MA • Flood = tulva-auto - MA • Gray market = harmaatuonti - MA • Historic = museoajoneuvo (ei välttämättä vastaa suomalaista museoajoneuvoa) - MA • Kit = rakennusarja (omavalmiste)- MA • Lemon law buyback = valmistajan lunastama / uudelleenmyyty / takuukorjattu ajoneuvo – MA • Rebuilt = uudelleenrakennettu ajoneuvo - MA • Rebuilt Salvaged = uudelleenrakennettu lunastettu ajoneuvo - MA • Reconditioned = kunnostettu ajoneuvo - MA • Reconstructed = korjattu ajoneuvo - MA • Remanufactured = lisensoidun valmistajan käytetyistä / uusista osista valmistama ajoneuvo - MA • Repaired = korjattu ajoneuvo - MA • Replica = jäljennös - MA • Revived junk = uudelleen syntynyt (uusi identiteetti) / rakennettu ajoneuvo - MA • Revived salvage = uudelleen syntynyt (uusi identiteetti) / rakennettu ajoneuvo - MA • Salvage = lunastettu ajoneuvo – MA • Warranty returned = takuukorjattu ajoneuvo – MA • Water damage = vesivahinko – MA • Dismantled = purettu osiksi – EI
    OHJE 9 (10) TRAFI/203751/03.04.03.03/2017
    • Junk = jäte - EI • Parts only = vain varaosiksi - EI • Scrap vehicle = romuajoneuvo - EI • Totaled = romuajoneuvo / lunastettu ajoneuvo – EI / MA* • Total Loss = romuajoneuvo / lunastettu ajoneuvo– EI / MA* • Theft = varastettu ajoneuvo – EI
     
  15. tapsah

    tapsah 2nd gear

    title ja rekisteröintitodistus (sama englanniksi) ovat eri asia, titlestä näkyy kotteron omistaja ja mahdolliset kiinnitykset (sama englanniksi) (lien holder), rekisteröintitodistuksesta selviää kenellä on käyttöoikeus tms.liibalaabaa kotteroon, vakuutuskin ko. kotteroon voi olla jollakin muulla henkilöllä.
     
  16. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Ei ole. Polliisi kysyy ratsiassa licence and registration ja/tai insurance. Title liittyy vain omistajuuteen/ hallintaan/ kiinnityksiin.
     
  17. GMies

    GMies Gearhead

    Mitä "Powerstroke" yrittää vietistittää, en päässyt kärryille? :rolleyes:
     
  18. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Jos autolla on COD (certificate of destruction), Total loss, niin se ei ole enää auto.
    Suomeen rekisteröitäessä oleellista on että rekisteröinnin kohteena on ajoneuvo, joka täyttää tietyt sen ajan määräykset ja vaatimukset.
    Näistä todistuksena on Title, Salvage title jne. eli identiteetti.
    COD ei ole mikään näistä vaan romutustodistus siitä, että auto ei ole enää ajoneuvo, vaan raaka-ainetta/jätettä.
    Siis täysin sama juttu kuin suomalainen romutustodistus.

    Miksi näin?

    Vuosituhannen vaihteen hurrikaanit ym. katastrofit loivat tilaisuuden pimeälle kaupalle, missä jobbarit ostivat noita COD ajoneuvoja muutamilla kympeillä (raaka-ainehinnoilla), fiksasivat ne myyntikuntoon ja voitot olivat tuhansia euroja.
    Tämä taas aiheutti sen että tienpäällä liikkui kalustoa mikä saattaa esim. sähkövian vuoksi muuttua tappavaksi sekunnissa. Aiheuttaa uudelle omistajalleen toistuvia korjaushuolia ja pahimmassa tapauksessa tappaa tämän sekä sivullisia. Unohtamatta Flood Vehicle viemärivesien ja ympäristömyrkkyjen myötä tulevat sairaudet ja terveysongelmat.
    Sandy ja Katrina hirmumyrskyjen jälkeen esim. tuon jälkimmäisen myötä New Orleansissa autot meni suoraan prässiin keinottelun ehkäisemiseksi.

    Viime vuosina nämä tällaiset on siis pääosin menneet suoraan murskaimeen, mutta aina niitä pääsee livahtamaan markkinoille vara-osastatuksella ja väärennetyin paperein yleisille teille.
    Vuosituhannen alussakin näitä tuli myös Suomeen eikä niiden rekisteröinnissä ollut ongelmia, mutta suomen romutustodistus uudistus teki näistäkin jätettä.
    Tästä oli taannoin juttuakin erään toimijan kanssa, joka näitä aikoinaan toi ja toivottavasti niitä ei enää ajoneuvoina tänne tuoda.
    Ihan sana millä statuksella (varaosa/ajoneuvo) statuksella auto on maahan tullattu, se on nyt jätettä/varaosa.
    COD ajoneuvo ei ole ajoneuvo, sillä ei siten ole rekisteriotetta eikä enää identiteettiä, vaan Titlen numerolla viranomaisrekisteristä löytyy ilmoitus Total loss tai COD.
    Ei suomen AVK:aan myy tuollaisia vaan ne puretaan/hävitetään.

    Total loss ja COD ei saa sekoittaa muihin Salvage rebuildable yms. Titleihin, koska ne ei ole sama asia.
    Carfax, Vinaudit yms. rekisterit on juuri tämän "petoskaupan" ehkäisemiseksi tarkoitettu, jolla pidetään keinottelijat kurissa. Copart, Geico ym vakuutusyhtiöiden pitäisi kirjata sinne kaikki ajoneuvoihin sattuneet vakuutustapahtumat, varkaudet, Flood damage sekä myös panttaukset.
    Kaikki vakuutustapahtumatieto syötetään jenkeissä nykyisin NMVTIS-reksiteriin (National Motor Vehicle Title Information System), josta nuo Carfaxit ym. lataavat ajoneuvotiedot otteensa.

    Jos nuo tiedot ovat puhtaat Total loss / COD merkinnöistä niin auon saattaa saada ajoneuvoksi, mutta jompi kumpi noista niin eipä onnistu enää.
    Trafista et myöskään saa rekisteröintilupaa titlettömälle, jos Carfax tai Vinaudit tms. otteiden tiedot ei ole kunnossa.

    Joissakin osavaltioissa (ei käytetä Titleä) tätä pystyi vielä muutama vuosi sitten kiertämään ja rekkaamaan auton puhtaille papereille, mutta tokko tuokaan onnistuu enää.

    On hyvä muistaa, että vaikka auto olisi Suomipojan mielestä kuinka korjattavissa oleva tai harvinainen ja arvokas, ei se auta yhtään mitään jos lähtöosavaltiossa on tuomio vakuutusyhtiön toimesta annettu.
    Näitä on joskus paikallisesti USA:ssa saatu neuvoteltua Salvage Rebuildable statukselle, mutta se on harvinaista ja vaatii valtavasti työtä.

    Unohtamatta Suomen Tullia, joka vaatii verotuspäätökseen joko Titlen tai sitten tuon Trafin paperin muiden tullaupapereiden ja omistajaselvitysten lisäksi.
    Sillä verottamattomalla tuontiautolla ei saa tiellä ajaa eikä verottamatonta ja verovapaudetonta autoa saa myöskään rekisteriin.

    Edit. Typo.

    EeroO, sait viestin.
     
    Muokattu: 9.9.2017
    Impalas tykkää tästä.
  19. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Ei sulla ole vanha registerationia tullut auton mukana? Se riittää.
     
  20. Mokaman

    Mokaman Double Gearhead

    Jou!

    Onks kellään kokemusta nonrepairable titlestä?

    Ei ollu tuossa yläällä luettelossa...
     

Kerro tästä muillekin!