Startissa GM A-bodyn sähköt nyykähti, WTF?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja -JJH-, 13.9.2017.

  1. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Aamusella piti lähteä työmaata kohti '70 GS:llä, normisti istahdin kuskin pukille, pari polkaisua pedaalista ja avain kohti koillista. Startti vongahti just ja just, ja samantien ihan kaikki sähköt katosi kuin pieru saharaan. Ei savua, ei "sähkön hajua", ei mitään. Tämän jälkeen avaimesta ei enää inahdustakaan, ei mistään suunnasta. No palaveri odotti, joten varmuuden vuoksi nappasin akusta miinuskaapelin helvettiin, ettei koko paska pala mihinkään oikkariin ja lähdin Skeidalla töihin...

    Vähän taustaa, mullahan oli koko kesän probleemeita kylmästarttien kanssa, tästä löytynee toinen ketju. Anyway, tähän löytyi joku aika sitten ratkaisu, eikä se ollut kuin yhden vesiletkun uudelleen sijoittelu niin, ettei se nojaa ryypyn mekanismia vasten :D Anyway, tuon probleeman takia tietty kesällä joutui usein sahaamaan oikein tosissaan kiesiä käyntiin, niin että startti huuti punaisena. Ja tässä vähitellen olin havaitsevinani nyt, että startatessa startti oli jo alkanut pyöriä vähän hitaammin.

    Eilen ajoin autolla viimeksi, startti pyöri vähän laiskasti, mutta parilla pyörähdyksellä Buickki pamahti käyntiin normaalisti, vaikka auto oli seissyt jonkun aikaa taas. Kävin tankkaamassa, kone kuumana ja tankkaamisen jälkeen starttaaminen oli vähän nihkeää. Tarkoitan sitä, että avaimesta kun käänsin, niin startti vongahti ja ikäänkuin pysähtyi miettimään hetken (ei pyörinyt) ja sitten kone pamahti tulille taas. Tämä alkoi vi*uttaa, joten kotosalle päästyäni tsekkasin latausjännitteen, tosin en korotetulla tyhjäkäynnillä, vaan koneen siinä käydessä vaihteet parkilla. Jännitettä akun navoista sain 13,9V. Sammutin koneen ja mittasin akusta seuraavaksi 13,2V. Tänä aamuna tsekkasin ennen starttiyritystä akun lepojännitteeksi 12,7-12,8V eli akun pitäisi olla nähdäkseni aivan "piripinnassa". Myös sähköjen nyykähdettyä mittasin akulta vielä jännitteen ja edelleen siellä seisoo tuo sama 12,7-12,8V. Itse akku on nyt kolme vuotias ja kilsoja vyön alla vajaa 4000.

    Myönnettäköön, että kaapeleiden akkukengät ei ole ihan priimat, mutta se(kin) on ollut työlistalla. Mutta oletan, etten ole maailman enkä Suomen ensimmäinen, jolle tämä on tapahtunut, joten valistuneita arvauksia otetaan vastaan, mistä suunnasta lähden hakemaan probleemaa ... itselleni tuli mieleeni akun kaapeleiden tsekkaus ihan ensin, mutta muuten on vähän neuvoton olo, ainakin näin työmaalla istuskellessa.

    -JJ-
     
  2. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Kun ei enää startannut, niin syttyikö ajovalot? Haen siis sitä että onko akunkengät kunnossa, jos startti haukkas semmoisen virran että akkukenkä suli sisältäpäin, ei näy ulos, mutta ei sähköt kulje. Jos valot palaa, niin startti taitaa olla kypsänä....
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  3. Rotten

    Rotten Gearhead

    No akun kengät vois olla, itellään kävi, kun ennenkuin hommasin akkulaturin, jouduin vähän vaihtelee akkuja, latailee autolla toista ym... jäi siinä sit helposti vaihdettavaks, akut päittäin ja eestaas ja kengät "löysälle" startatessa naks ja virrat pois!
    Oli kiinnii ja paikallaan, mut pien liikautus ja taas toimi!
    Mondeossa löysä miinus aiheutti kaiken näköistä sähkövian kaltaista harmia!
    Jos ei siinä vikaa nii siitä kytkennät seuraavaan johtoja pitkin!?
     
  4. Rotten

    Rotten Gearhead

    "kaikki sähköt katosi kuin pieru saharaan"
     
  5. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    JAMANT - siis sähköt katosi ihan kirjaimellisesti eli tuon nyykähdyksen jälkeen ei syttyny valot eikä yhtään mitään, siis kaikki on aivan pimeänä.

    -JJ-


    PS. onneksi toi tapahtu Buickissa, eikä missään uudessa sähkö-Pokemonissa, muuten en varmaan olis päässy autosta ulos, kun sähkölukot ois jumittunu kiinni-asentoon!! :D
     
  6. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Akunkengät. Putsaus samoin akun-napojen tai uudet tilalle ja sopivan tiukkaan. Kannattaa myös maakaapelit tsekata kunnolla; taivutella.
     
    xarper tykkää tästä.
  7. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Oolrait - täytynee kokeilla kenkien vaihtoa. Kuten sanottua, se on ollut listalla muutenkin, kun ovat jo aiemminkin näyttäneet vähän siltä että kannattaisi harkita vaihtoa.

    -JJ-
     
  8. Rotten

    Rotten Gearhead

    Pyöräytä ny ekaks niitä, putsaa tarvittaessa ni selviää ekas vika, ni ei tartte murehtia, ellei uudet kengät oo käden ulottuvilla!?
     
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Suosittelisin yleismittarin hankintaa vaikkei sähköistä niin perustakkaan. Tasvirta alueen volttialue päälle ja piuhat tökäten keskelle akun napoja. Oliko jännitettä? Jos oli, niin valot päälle ja sama mittaus uudelleen, oli/ei ollut ja siitä enempiä osia ruuvaamatta ja vaihtamatta etsii sen liitoksen mihin sähkö jää.

    Kesällä meidän piha-alueelle oli ilmestynyt alankomaiden kilpinen Land-Rover. Äijät oli purkaneet kojelaudan(kin) kun oli joku pikku häikkä päällä. Kysyin mittaria ja paikansin katkoksen sillä mittarilla muutamassa minuutissa. Sitten nää kasasi autoaan jonkin aikaa.

    Olivat ajaneet Hollannista Turkin kautta oikeaan itään ja pyörineet reissulla 3kk. Onneksi sippasi meidän pihaan. Matka jatkui ilman varaosia.
     
  10. Muurahainen

    Muurahainen Gearhead

    Meinaat että topicin aloittaja on arviolta antanut nuo jännitteet mitä akusta löytyy?

    Minultakin veikkaus akun kontaktin suuntaan. Itselle on käynyt noin useammankin kerran kun ei kiristä kenkiä kunnolla.
     
    Rotten tykkää tästä.
  11. wiwwe

    wiwwe 3rd gear

    Mulla kävi oman kikottimen kanssa talvella pari kertaa just noin että kun alko starttaamaan niin hävis kaikki sähköt, hetken kun odotteli niin sähköt palasi ja auto toimi kun mitään vikaa ei olis ollutkaan

    Eikä kyllä mitään hajua mistä johtu.

    Akun jouduin vaihtamaan viime viikonloppuna kun kyykkäs, ei jaksanut enää starttia pyörittää ja alko akku startti yrityksen jälkeen jo haisemaankin aika jännälle.
     
  12. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Irroitin kengät ja avasin puristusliitosten ruuvit - voi ny vattu, miten karseannäköiset liitokset. Ihme, jos noista on yksikään elektroni pomppinut yli, sen verran paskaa. Eikä kengissäkään ole ihan järkyttävästi kehumista.

    En noiden kanssa halua edes kokeilla mitään enempää, mutta kaapeleissa ei ole kyllä enää juurikaan löysää, joten katkaisemalla freesimmän kuparin löytäminen ei onnaa -> kaapelien uusinta, samalla kun vaihtaa kengät?

    -JJ-
     
  13. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Tuskin olisit jääny Pokemoniin sisälle, ovien pitää olla avattavissa, vaikka ei olis sähköä mekaanisesti sisältä (turvallisuus-kysymys)!!

    Sulta siis kyykkäs joko akku tai akunkengät tai kaapeli....

    EDIT: vastasin ennenkuin luin koko ketjun... Siis akkukengät ja kontakti akkuun syynä...
     
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jos on mittari, niin sillä kyllä selviää onko akun navan ja akun kengän välillä johtavuusongelma.
     
    KajS tykkää tästä.
  15. ata

    ata Gearhead

    Niinhän sitä voisi kuvitella. Olen kuitenkin ollut todistamassa, kun yksi entinen työkaveri (tai HR-päällikköhän se oli) jäi sisään Audi A6:seen, kun akusta loppui virta. Audi vetäisi ovet takalukkoon viimeisillä sähköillä ja sinne jäi mies sisälle. Ulos pääsi kun autoon saatiin virtaa. Ovet eivät auenneet sisä- eikä ulkopuolelta mistään vivusta tai napista. Äijä istui sisällä ja mä ulkopuolella... Oli Audi seissyt kylmässä parkkihallissa pakkasessa muutaman viikon ajamatta ja siinä oli akku mennyt melkein tyhjäksi, starttiyritys oli sitten sen imaissut kokonaan tyhjäksi ja auto vetäisi ne ovet takalukkoon.

    Samaten oma 2004 Pontiacini, jossa siinäkin on vaikka mitä pokemon-elektroniikkaa vetäisi ovensa takalukkoon kun akku loppui. Onneksi oli nokkapelti auki ja virtaa antamalla auto antoi avata taas ovet. Ei auennut ovet edes avaimella mekaanisesti takalukossa ollessaan.

    On meinaan ihmeellisiä kytkentöjä noissa monissa 2000-luvun autoissa. Noilla kai on tarkoitus estää auton varastamista tai jotain.
     
    DX tykkää tästä.
  16. rane58

    rane58 Double Gearhead

    Jukoliste, eihän noita sähköoviautoja uskalla startata kuin kuskin ovi auki...!? :poff:
     
  17. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Erikoista, mitenkähän ne on tyyppihyväksytty, kun olishan se kiva kolaritilanteessa päästä ovesta ulos...
     
  18. Rotten

    Rotten Gearhead

    Lisävarusteen hankintaa!
    [​IMG]
     
  19. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Meillä tuo -66 Craisu on todella herkkä tuolle kaapelien hapettumisille. Oireilee just niin että startissa katoo kaikki sähköt. Kerran kuukaudessa saa melkein käyttää kaapelit irti ja putsata ne. Eipä se nyt iso homma ole, semmosella akunkenkien/-napojen putsausharjalla pyöräyttää ni taas mennään.
     
  20. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Ei helevetti, tainnu ingenjöörillä jäädä miettimättä loppuun asti nuo systeemit.. :confused:
     

Kerro tästä muillekin!