ford 400 baylineriin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja la_bot, 13.9.2017.

  1. la_bot

    la_bot 1st gear

    morjes. eli olisi tarkoitus laittaa kyseinen 6.6l bensakone 1952 beikkuun. projekti on ollut noin kuukauden käynnissä ja kone alkaa olemaan muutamia ratkaisuja vaille paikalleen pudotettavissa.
    nyt tehty jo kumikytkimen sovitus vetolevyyn
    moottorin takakannakkeet
    pakosarjoihin porattu reijät ja tehty nipat jäähdytystä varten. (mietityttää miten käyttäytyy kun vesi ja pakokaasu sekaisin) pintaputket tulee kuitenkin joten kai se vesi ulos löytää.
    kone koekäytetty lattialla ja todettu kaasari paskaksi. hommauksessa edelbrock imusarja ja marinemallin kaasari. näillä voimaa jo +300hv ( vakiona 264hv ja 500nm ) vinkkejä ja vitsejä saa esittää esim. huomioitavaa
     
  2. hantta

    hantta Double Gearhead

    Mitkä pakosarjat?
     
  3. la_bot

    la_bot 1st gear

    vakiot joihin porattu reijät ja tehty nipat
     
  4. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Tuli mieleen pakosarjat missä on ilmapumppua varten joka sylinterille oma putki. Voiskohan niitä hyödyntää veden pruuttaamiseen pakosarjaan? Sopiiko nelisatkuun minkään muun koneen sarjat missä niitä on käytetty on eri juttu.
    Ja mites kun 400 ja 351M koneissa on kansiin jo valettu nuo vastaavat ilma kanavat (Thermactor mualimanihme). Niistähän sais kätevästi vesiruiskun? Thermactor järveen ja reikään pletku ja menox?
     
    Muokattu: 13.9.2017
  5. peltsi

    peltsi Gearhead

    Ilmeisesti vettä syötetään Cobran omalla vesipumpulla? Miten sä oot sen hoitanu ettei pakosarjoihin valu vettä kun motti on sammutettu?
     
  6. la_bot

    la_bot 1st gear

    joo cobran oma pumppu hoitaa vedentulon moottorille asti ja moottorin pumppu jatkaa siitä. meinasin tehdä pintaputket niin ylös vedenpinnasta ettei voi sitä kautta lapata vettä.
     
  7. paja1

    paja1 Double Gearhead

    Laitas muutamia kuvia miten ton koko vesijärjestelmän olet meinannut toteuttaa. Onko sulla kuitenkin joku marinemallin termostaattikotelo minkä siihen liität ja minkälaiset pakosarjat sulla on?
     
  8. la_bot

    la_bot 1st gear

    miten tänne sai liitettyä kuvia? ihan orkkis termarikotelo josta meinasin haaroittaa kolmelle. suoraan pakosarjoille poisto. ja yksi linja siihen ryppääseen vielä pumpulta niin pysyy sarjat viileänä ennenkuin termostaatti aukeaa.
     
  9. palontie

    palontie Double Gearhead

    kuvajako.fi
     
  10. peltsi

    peltsi Gearhead

    Jos sulla on suuttimet pakosarjoissa niin jotenkin pitää estää veden pääsy suuttimista samalla sekunnilla kun kone sammutetaan.
    Uteliaisuuttani kysyn kun itsellä ollut kans ajatuksissa laittaa paremmin hengittävät pakosarjat crisuun. Pintaputket on jo mutta vesivaipalliset sarjat.
     
  11. hantta

    hantta Double Gearhead

    Ihan vinkkinä; veneessä on veneen pakosarjat, ja autossa on auton pakosarjat :( Tarkoittaa, että älä ota koko perhettä mukaan koeajolle ;)
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  12. LPV

    LPV 3rd gear

    Onko tässä nyt sitten "raakavesi" vai makeavesi-jäähdytys??? Merellä tottunut nykyisin, että on makeavesijäähdytys, niin kuin autoissa. Lämmönvaihdin, tai vaihtimet, tapaa olla osana pakosarjaa ja se läpimenevä vesi lasketaan pakoputkeen sarjojen jälkeen "alamäessä". Ennen Wanhaan oli niitä raakavesi-jäähdytyksiä, koneet kesti vähän toistakymmentä vuotta jos sitäkään. Tosin ne vanhat koneet oli pirun paksua valua, toisin kuin sun Fordisi... Veneiletkö merellä vai järvellä?
     
  13. hantta

    hantta Double Gearhead

    Auton pakosarja tulee aika kuumaksi ilman vesivaippaa, makeavesijäähdytteiset veneen pakosarjat v8: iin on yhtä harvinaiset, kuin se kuuluisa kanan hammas.
     
  14. hantta

    hantta Double Gearhead

    Veneenkoneen valun paksuudesta on liikkunut juttuja kautta historian, mutta ainakin v8 lohko on samaa tavaraa, kuin autossakin, ollaan jopa väittelyn tuoksinnassa punninneet lohkot, ja samanpainoisia ovat keskenään, oikeastaan ainoa fyysinen ero lohkossa on vesiprikan materiaali, joskin esim. ss 454 Chevyn pickiksessä on marinekone.
     
  15. la_bot

    la_bot 1st gear

    raakavesi jäähdytys ja järvellä veneilen. tuo pakosarjahomma on ihan testauksen alla ajan ensin kuumaksi koneen veden kanssa irrallaan ja katson miten vesikierto toimii ennenkuin nostan paikalleen. eihän tuolta pitäisi paljoa vettä tulla sammutuksen jälkeen ja pakosarjat ovat ns. alamäkeen jotta vesi ei valu pakoventtiileille ehkä. :rolleyes:
     
  16. la_bot

    la_bot 1st gear

    ja tuohon pataan voi olla venepakosarjat kiven alla taikka niin kalliita ettei järkeä.
     
  17. la_bot

    la_bot 1st gear

    luulisi ratkaisun toimivan kun hitaissa put put veneissä on juurikin näin eli vesi johdetaan pakosarjaan / pakoputkeen suoraan raakana pakokaasun sekaan
     
  18. hantta

    hantta Double Gearhead

    Normiveneessä pakokanavat ovat juuri vedenpinnan yläpuolella, eli jokainen aalto soljahtaa suoraan sylintereihin, mutta ihan miten vaan, onnea yritykselle.
     
  19. la_bot

    la_bot 1st gear

    meinasin laittaa ulostulot niin ylös kuin mahdollista ja väliin tulee jokatapauksessa ankankaulat niin ei tule vesi sisään
     
  20. hantta

    hantta Double Gearhead

    Ja pikkuvinkkinä, koskien autojen pakosarjoja, ainoa venekäyttöön malliltaan soveltuva pakosarja on Moparin Fenderwell, joka on korkeahko, yli ympäröivän veden korkeuden, mutta sekin edellyttää ajamista ilman konekoppaa lämmönsiirtymisen varmistamiseksi. Ei niissä veneen pakosarjoissa ylämutka ole mikään koriste ;)
     

Kerro tästä muillekin!