Hain 1969 Satellitet

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mopar B-Bodyt', aloittaja Hai, 16.6.2016.

  1. Hai

    Hai Double Gearhead

    Edellisessä jäi mainitsematta, että projektiin on varalla säädettävä paineleikkuri. En halunnut vielä ennen koeajoja viritellä sitä takapiiriin, jos vaikka kävisikin tuuri, että sitä ei tarvita.
     
  2. Hai

    Hai Double Gearhead

    Torstai iltana iski ihan hirvee inspiraatio ja innostus pystyttää nelipyöräsuuntauslaitteet ja alkaa vääntämään kulmia. Meni ilta puolkolmeen. :)[​IMG]
    Kyllähän se tossa tasaisellakin lattialla onnistuu, mutta olis se nelipilari kyllä parempi.
    Arvoja hain tuolta:
    allpar
    Lähtökohdaksi otin "typical street performance", mutta eihän noilla vakio tukivarsilla pääse casterissa kuin +1°. Pitää varmaan hankkia QA1:sen ylätukivarret, kun ne antaa 2-3° lisää.

    Noita optisia nelipyöräsuuntauslaitteita alkaa olemaan nykyään aika sopivasti tarjolla, kun "oikeat" korjaamot siirtyy kameralaitteisiin. Voin suositella hankkimista muillekkin. Kimppatalleissa laitteelle pitää olla nimikkokuski, muuten on varmasti äkkiä pilalla. Lisäksi vaatii teorian tuntemisen ja tutustumisen ko. laitteeseen. Tietty vain ehjä kannattaa ostaa. Maksaa itsensä takaisin jo muutamalla suuntauksella.
     
    Muokattu: 8.9.2017
  3. jenkula

    jenkula Gearhead

    Miettiny ite että mitenhän renkaat pitäs suunnata jos tien kallistuksen haluaa huomioida?
     
  4. Hai

    Hai Double Gearhead

    Tehtaan arvot huomio näissä perinnejenkeissä tien kaltevuuden camberissa, mutta mun mielestä säädöt pitää tehdän tänpäivän mukaan tänpäivän renkaille. Eli teen symmetrisen.

    Moparissa vois säätää vääntösauvoista vaikka korkeudenkin "vinoon" jos haluaa kompensoida tietä, paksun kuskin tai akan.
     
  5. jenkula

    jenkula Gearhead

    Joo. Omassa käyttiksessä pitää hieroa apurunko edestä linjaan takapyörien kanssa,eivät osanneet(viitsineet) ihan merkkiliikkeessä sitä tehdä. Kaikki arvot on kyllä lapulla vihreellä,mutta ei tunnu mun käteen sopivalta.
     
  6. Hai

    Hai Double Gearhead

    Kaikkea pientä on tullut nakerreltua, mutta näkyvää tulee kovin vähän.
    Samalla kun on saanut pelin ajoon, alkaa erilaisia lapsen tauteja ilmaantumaan.
    -Jäähdytin vuotaa
    -Lämppärin kenno vuotaa
    -Perän huohotin oksentaa
    -Perä viheltää, vaikka sen tein jo aikaa sitten valmiiksi. Käytetty vanha välitys ei antanut ihan selkeää kuvaa, niin taisi uudelleen kasattuna menettää sen hyvän kohdan. Onneksi hyllystä löytyy yksi NOS 3.23 välitys 742 caselle. Tästäkin tulee vaan yks viikonlopun keikka kun tuon hieroo.

    Mahtavin saavutus oli, kun perjantaina Satellitelle saatiin leima.
    Nyt odotellaan veropäätöstä ja ajolupa helpottaa koeajoja ja siirtelyitä.
     
    cdv70, Herje, TimoN ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. Hai

    Hai Double Gearhead

    Voihan ämpäri. Minne noi kuvat pitäis tallettaa? flicker, aijaa, muu paikka?
     
  8. juhapih

    juhapih Double Gearhead

  9. xarper

    xarper Gearhead

    Imgur tai puush paljon parempia kun mikään noista suoraan sanottuna paskoista.
     
  10. Hai

    Hai Double Gearhead

    Kertokaapas viisaammat.
    Minulla on paria eri sorttia (mielsetäni) 1969 horn pad:iä.
    Toinen beige jossa horn ring integroitu ja pinta on valettua kovempaa "kumia", yksi rivinen tikkaus imitaatio. Tämä sopisi farmarin verhoilun sävyyn.

    Toinen (1969 HT autossa) musta, erillisellä horn ringillä (ei kuvassa), pinta muotoiltu vinyyli ja sisällä vaahtopehmuste, kaksi rivinen tikkaus imitaatio.
    [​IMG]
    Kysymykset:
    -Mihin kuuluu integroidulla / erillisellä kehällä?
    -Milloin on 1/2 rivinen tikkaus?
    -Milloin vaahto pehmuste, milloin tuo valettu?

    Kaverilla on vielä 1969 HT Satellite spring special ja siinä on täysi kehä.
    Mihin pakettiin, milloin tällainen on tarjottu?
    Aiemmin en ole nähnyt Satellitessa täyttä kehää.
     
  11. TimoN

    TimoN 3rd gear

    En tarkemmin tiedä, mutta:

    -69 Belvederen Dealership data book kertoo: [​IMG]
    sekä:
    [​IMG]

    Ovat lähtöisin tästä: http://www.hamtramck-historical.com/dealerships/1969PlymouthDealershipDataBook-02.shtml

    Omassa -68 Coronetissa on juuri tuollainen kuin tuo sinun kuvassasi oikeanpuoleinen on. Eli tikkauksia kaksi riviä ja siinä kun on täysi metallirinkula, niin se on tuosta padista erillinen osa. -68 Coronetin vastaava kirja sanoo tuosta täyskehällisestä rattimallista "Optional on all models is this 3-spoke steering wheel with full horn ring and color keyed pad. Available later." Mun auto on maalis-huhtikuulta -68, joten ei sitä ilmeisesti kauaa ole tarvinnut odotella, että on tullut saataville.
     
  12. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    ´69 Dart Customissa myös oikeanpuoleisen mukainen (vaikka ei B-Body olekaan...), ja jos on ehjä ja jää yli niin olen kiinnostunut ostamaan, oma hajoaa käsiin. :)
     
  13. Hai

    Hai Double Gearhead

    Ämpäri sentään.
    Olipas homma kaivella kuvat ämpäristä pois.
    Korjasin koko ketjun kuvat ja nyt siitä voi olla taas iloa jollekkin. Toivotaan ainakin niin.

    Jos vaikka palais noihin kick down tankoihin, kun tässä halpalentoyhtiö ilmoitti myöhästyvänsä tunnilla.

    Tässä kuvassa painan 8mm vedettyyn akseliin mallin mukaan mutkia. Kyseessä on BB/727 yhdistelmän viimeinen tanko kiikulta vaihteiston kick down vipuun.
    [​IMG]

    Tässä kuvassa taas sahaan mitan oikeaksi.
    [​IMG]
    Seuraavat työvaiheet on ylemmässä kuvassa näkyvän nivelpesän poraus ja sokkareiän poraus. Vaihteiston puoleiseen päähän hitsataan vielä prikka ohjaamaan tangonasentoa.
     
    TimoN tykkää tästä.
  14. Hai

    Hai Double Gearhead

    Tulee touhuttua vähän eri projekteja ristiin ja nyt oli KimmoK:lle pari 8.75" perää.
    Ajattelin kertoilla kartiolukon elvytyksestä miten olen niitä tehnyt. Eli nyt ei just tämä homma ole farkkuun, mutta noin periaatteessa vois olla.

    Kartiolukkojen kohdalla pito häviää, kun kartiot pohjaa.[​IMG]

    Olen elvyttänyt lukkoa sorvaamalla millin pois "kärjestä".
    [​IMG]

    Koska kartio uppoaa nyt vähän syvemmälle, niin tasauspyörästön rattaat pakenevat toisistaan. Tämän kompensoimiseksi olen leikkauttaunut laserilla shimmejä ID36 OD82 muutamia eri paksuuksia. Kuvassa kartio on jo tiputettu sisään.[​IMG]

    Sitten shimmin valinta niin, että pieni hammasvälys löytyy.
    [​IMG]

    Tässä tapauksessa meni 1,25mm ja toiselle puolelle 1,5mm.
    Lopuksi jouset ja muut lelut sisään ja kokoonpano prässissä.
    [​IMG]

    Samaa periaatetta voi soveltaa Auburnin lukoissa, mutta niissä kartio ja sivuratas on yleensä prässätty yhteen. Ei kuten Mopareissa, joissa vetarin rihlat yhdistää ne.
    Auburnissa pitää avata tuo prässäys ja lisätä shimmi kartion ja rattaan väliin.
     
    GBS ja Herje tykkäävät tästä.
  15. xarper

    xarper Gearhead

    Kyllä mä sain -68 laitettua +2.3 casteria ihan vakio tukivarsilla niin että muut on kohillaan? Ääriasentoon kun veti säädöt ni löyty joku +6 casteria mutta noin paljon piti karsia että sai camber ja auraus kohilleen.
     
  16. Hai

    Hai Double Gearhead

    Joo, kyllä minullakin varmaan 5 astetta tuli casteria kun ei välittänyt camberista. Mutta kun se ei ole käytettävää aluetta.

    Alusta oli osina ja kaikkia osia tuli tutkittua sillä silmällä, että olisivat kunnossa.
    Toisaalta meillä on luokkaa 1 asteen ero toteutuneessa ja voihan se johtua vain esim. K-palkin sijoittumisessa pultin reikiinsä. Pitäisikin kokeilla joskus löysätä K-palkin pultit ja kiskaista liinalla tms. palkkia eteenpäin kun on mittarit kiinni.

    Yks konsti on pistää holkkia pulteille spindlen ja alapallon väliin, joka siirtää käytettävää säätöaluetta niin, että camber kasvaa ja voidaan säätää enemmän casteria.
     
    xarper tykkää tästä.
  17. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Hyvännäköistä hommaa, kiitos vinkeistä! Itsellä olisi sama tarve tosiaan - ei puutu kuin prässi, siihen soveltuvat prässäystyökalut ja luultavasti vähän harjoittelua sellaisen kanssa myös. No, eiköpä tuo ennen pitkää jossain onnistu sentään tuokin.
     
  18. Hai

    Hai Double Gearhead

    Tampereen swapin alla piti rakentaa vetokoukku.
    Torista sattui löytymään yhden Japanilaismerkin uusi asentamaton irrotettava koukku 100€ pyynnillä eikä se ollut kaukanakaan. Siitä koukkua katsomaan ja mittailemaan. Pieni tinki ja 80 €urolla mukaan.
    Aihio oli suorastaan hävyttömän lähelle sopiva ja vain muutama pikku muutos piti tehdä. Pari sahausta ja hitsausta, niin se oli siinä.[​IMG]
    Farmi kiskoi swappi kuorman mallikkaasti ja tuli se bongattuksikin sieltä.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Inlinee, cdv70, Herje ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  19. MJF

    MJF Double Gearhead

    Minkä koukku tuli? Mulla on Pajeron koukku hyvin pienillä muutoksilla neliovisen perästä.
     
  20. Hai

    Hai Double Gearhead

    Tämä oli tarkoitettu 2001-07 3-oven Honda civickiin. Valmistaja on Puolalainen Auto Hak
    Rakenne oli tähän muokkaamiseen kiitollinen. Puskurin sisälle on 50x50 neliöprofiilinen palkki, josta tulee alas nuo koukun kiinnityksen raudat, päissä laput joihin pultataan muut osat. Tätä palkkia piti lyhentää noin 3 senttiä ja laput pyöräyttää ympäri. Runkoaisojen alapintaan pultattavia pituus suuntaisia kulmarautoja piti lyhentää noin 10 senttiä (etupäästä) ja porata kolme uutta kiinnitysreikää. Takapäät pulttautuivat noihin poikkipalkin päissä oleviin lappuihin. Palkin päihin pultattiin vielä pystysuuntaiset kulmaraudat, joiden yläpäät tuli puskurin rautojen pulttien alle. Näitä varten joutui ko. kulmarautoihin hitsaamaan vähän jatkoa.[​IMG]
    Aika tehdastekoisen näköinen, vaikka itse sanonkin. :cool: No, onhan se sitä ainakin 95%:sesti.

    Olin ajatellut, että pitää tehdä releistys peräkärryn valoille ja koukun sovittamisen jälkeen tutkin mukana tullutta boksia. Alkuun luulin, että se on joku liityntäboksi väyläautoon, mutta sehän olikin perinteiseen. Pääsin hyödyntämään sen, kunhan jatkoin vilkkujen ja jarruvalon tulevan signaalin piuhat kuskin jalkatilaan. Lisäksi boksissa on vilkkujen valvonta. Eli kuski näkee yhdestä ledistä, onko kärry kytketty (valo palaa), onko vilkuissa vikaa (valo vilkkuu). Tämä vilkkuminen ei edes edellytä samanaikaista vilkun käyttöä. Boksista jäi käyttämättä takasumarin ohjaus ja signaali peruutustutkalle.
     
    Muokattu: 22.10.2017
    Herje, MJF ja Camino'79 tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!