Mopar 383->496 täysremppa/viritys.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja marko84, 28.8.2017.

  1. Lowry

    Lowry 2nd gear

    Mulla on noi 75cc palotilalla olevat e-streetit menossa joskus valmistuvaan 383->489 prokkikseen. Perusteluina edullisuus ja isojen poikien suositukset aiemmista keskusteluista missä näitä samoja juttuja on käyty läpi.
     
  2. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Useamman parin noita laitellut koneisiin, ja nytkin on yks 383 parhaillaan rakenteilla mihin 75cc e streetit odottelee hyllyssä.

    Vaikuttais olevan aika tasalaatuista kamaa, ja noi mun käsien kautta menneet on ollu täysin käyttökelpoisia ihan sellaisenaan.
     
  3. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    En lukenut kaikia, mutta Ultraus kannattaa tehdä. Esim jos lohko on syöpynyt sisältäpäin. Saattaa olla ohkasia kohtia.
     
  4. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Mun mielipide on, että enemmän tai vähemmän puolivalmistetta ne on kaikki kannet, oli se valmistusmaa sitten idässä tai lännessä. Persaukisena budjettivirittäjänä päädyin aikoinaan noihin Sourcen kansiin eikä ainakaan vielä ole kaduttanut. Silloin ei tosin ollut vielä E-streettiä tarjolla, joka näyttää olevan tosi sopuhintainen. Pienellä seeti- ja kanavarempalla Sourceista sai +290cfm irti ja ainakaan toi kansipari ei olisi mitään remonttia välttämättä tarvinnut. Tietysti jos samalla hinnalla sais valita, niin ilman muuta Edelbrockit. Silloin ero halvimpaan Edelbrockin kansipariin (Performer RPM) oli yli 500e, joka kattoi hyvin Sourcekansien remontin :). Nyt ottaisin ilman muuta noi E-streetit, mutta kansigurulla kyllä kuskaisin nekin.
     
  5. marko84

    marko84 2nd gear

    Ilmeisesti näitä: https://www.uspartsperformance.fi/edelbrock-5090-sylinterikansi
    tässä nyt suositellaan. Näyttäis olevan venat ja jouset mukana, mut tarviiko jotain muuta tilata mukaan vai sopiiko noihin vanhat hilut, jos nyt vaikka päädyn pitämään tuon 282 nokan ja vanhat nostajat jne.
    Vai onko huono ajatus?
     
  6. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Kyl mä päivittäisin nokan myös, noi on aika historiallisii "chevy grindejä". Oliks siihen nyt tulossa stroukkikitti vai ei?
     
  7. marko84

    marko84 2nd gear

    Huomenna ultrataan.
     
  8. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Itse vaihtasin nokan kanssa johonkin modernimpaan. Jos raha riittää, niin voisi harkita jopa rullanokkaa.
     
  9. marko84

    marko84 2nd gear

  10. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Mieluummin ei. Toikin on vanhakantanen nokka ja lähellä vanhaa MP 292/.509" nokkaa cam doctorilla tsekattuna. Mieluummin jotain compin XE HL sarjaa tai Lunatin Voodoota noist mitä on yleisesti tarjolla. Sit se koko riippuu vähän et mille kierroksille voimaa haluu, eli turbiinista, perävälityksestä jne.
     
  11. marko84

    marko84 2nd gear

    Noniin, nyt on ultrattu.
    Kiitos nimim. Mopar;)
    Keskimäärin oli 5mm paksuus ja yhdessä oli ohimmassa kohdassa 4mm.
    Vaikuttais aika hyvältä?
     
    Muokattu: 4.10.2017
  12. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Jos thrust seinämät on ohuimmillaan sen 4mm niin riittää hienosti
     
  13. marko84

    marko84 2nd gear

    Juu kyllä.
    Non-thrust seinämässä oli tämä yksi 4mm kohta, eli männäntapin puolella.

    Onko vain järkevä laittaa us partsiin tilaus sisään vai saako muualta selkeesti edullisemmin? Vielä ei ihan selvää ole mitä kaikkea tulee mut +5tonnia nyt ainakin menee...
    Stroukki, kannet, tiivisteet, jakopää(ainakin ketju),
    nokka/nostajat.
    pakosarjat harkinnassa.
    Onko muuta isompaa mitä en ole huomioinut, vakio venakoneisto varmaan sopeutuu muutoksiin?
     
    Muokattu: 4.10.2017
  14. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Tällä hetkellä kun vertailee esimerkiks Summitin ja US-partsin hintoja, niin ei paljon itse kannata ulkomailta tilailla. Yks asia mitä noiden vasemmalla kädellä tehtyjen jenkkiosien kans oon ruvennut arvostaan on toimiva takuu. Vauhtiosille ei mitään vuoden takuuta tietenkään tarjota, mutta pitäishän sen edes paikalleen sopia. Ei Summitin toimintaakaan haukkua voi, mutta esimerkiks väärän stroukkisarjan tilalle lienee turha odottaa uutta ennen kun vanha on palautettu rapakon taakse:D. Väärän tavaran saaminen rapakon takaa tuntuu olevan enemmän sääntö kuin poikkeus :mad:.
    Itselleni tein reilu viis vuotta sitten stroker 440 motin, ja kun kaikki aihiomoottorista alkaen laskee, niin lopullinen hintalappu oli viisinumeroinen :rolleyes:. Nyt kun vertaa samoja osia, niin hinnat on pompannut noin 20 % o_O. Mistään kauheesta rallimoottorista ei oo kysymys, mutta kun itselle teki nin halus tehdä kerrasta kunnolla. Aihiomoottorista jäi lopulta alkuperäistä tasan lohkon verran :D.
     
  15. Lowry

    Lowry 2nd gear

    Äkkiseltään katottuna säästää siinä noin 700€ Partsiin verrattuna, jos ottaa stroukkisarjan suoraan Sourcelta esim. Finn-us:n kautta. Ite tilasin sieltä, niin sai samalla kaikkea muutakin rompetta mitä ei Suomesta löytynyt hyllytavarana. Tosin kuten Kerpo yllä mainitsi, niin takuut/väärät osat on oletettavasti helpompaa hoitaa Suomalaisten kanssa ja onhan se tietysti muutenkin hyvä tukea Suomalaisia yrityksiä, jos on varaa.

    Sitten taas vaikka noi Edelin E-Streetit on jo Suomessa sen hintaset, että ei ole mitään järkeä tilata niitä kalliimmalla ulkomailta, joten vertailu kannattaa.
     
  16. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Ite oon hydylaahurien kanssa käyttänyt yleensä vakiovippoja ja tikkuja, eikä oo juuri komplikaatioita ollut. Joskus 2000 luvun vaihteessa testattiin Alastarolla mopar perfin 292 nokalla erilaisia vippoja, vakiopeltiset, 1.5 ja 1.6 välitteiset rullat eikä niiden välille kyl mitään eroa kulussa saanut.
    Tuplarulla jakopää on hyvä laittaa jos ei vielä ole, aina. C-koppaseen pakosarjatarjonta on ohutta, Hedmanin shortyt pitäis sopia ja ovat varmasti paremmat kuin tehdasvalut, halpoja hevosia ja vääntöä. Muut vaihtoehdot taitaa sitten olla TTI:t, muistaakseni Hookereiden sopivuus B-lohkosessa on kehno.
     
  17. marko84

    marko84 2nd gear

  18. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Toi on just sellanen tuplarullatyyppinen jollaista tarkoitan. Tehdasketju on morse tyyppinen ja ne ei ole kauheen kestäviä, mut ilmeiesti hieman hiljaisempia. Jos ei ketju oo toivottoman väljä niin mitä sitä vaihtamaan. Ne tuppaa aina hieman venymään hieman alkuun, mut se vetopäähän siinä on tiukkana, joten jos sellasella "sisäänajetulla" laittaa ajotuksen kohalleen ni pitäis pärjätä.
     
  19. marko84

    marko84 2nd gear

    Paha sanoa kun ei uusiketju vieressä ole, mut tuolta se näytti:
    [​IMG]

    Kuvassa kampuran/dampperin mukaan 1ykk kohdassa, mut merkit ei ihan täsmänneet.
    Kieliikö venymisestä.
     
    Muokattu: 5.10.2017
  20. marko84

    marko84 2nd gear

    Us-partsille soittelin ja alustavaa tilausta tein.
    Nokasta kun puhuttiin nii yhden ihmisen mielipide oli laittaa ihan rullaton virinokka ja suht mieto jotta ajettavuus pysyy hyvänä, ainakin jos vakioturbiinia käyttää.
    Rullanokka varmasti parempi mut hinta nousee moninkertaisesti uusien rullanostajienmyötä ja meinas myös et e-street kansien venajouset pitäis siinä tapauksessa päivittää.
    Eli jos normi virinokka on n.170e niin rullahäsdäkän kansssa hintaa äkkiä lähes 10x enemmän
    Ja mitä sillä sit hyödytään kun cruisailu/alavääntä kone kyseessä...
     

Kerro tästä muillekin!