Perävälityksen vaikutus kiihtyvyyteen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja HT, 4.10.2017.

  1. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Itse olen todennut että katu-autossa parhaat välitykset on 2.9x-3.2x tuolla välillä 15" vanteella riippuen renkaan korkeudesta. Itsellä tosin on vaan ujot 205-leveät renkaat niin tiheämmät välitykset on ihan höpöhöpö nytkin 3.09 välityksellä tavallisella asfaltilla saa rengasta vingutettua jos kierrokset on 4000-6000rpm alueella. (Nopeusmittari näyttää tällöin 130-160km/h...)

    Jollain 300 leveillä slickseillä vähä tehoisella autolla on toki hyötyä tiheämmästä välityksestä, jos se ei lyö tyhjää. Jos auto on vielä manuaali vaihteistolla niin vaihdoissa menee aikaa parempi olisi kun selviäisi varttimaililla 3-4 vaihteella eikä tarvitsisi niitä kaikkia 5-6 vaihdetta hämmentää.

    Omassa tapauksessa voi olla nopeampi varttimaili aika jos lähden kakkosvaihteella ja heitän siitä sitten kolmoselle (0-120km/h kakkosella ja kolmosella sitten tonne 160km) Tuskin sen kovempaa pystyy ees ajamaan. Nelosta tuskin tarvii kun sillä se ottaa 200...)
     
  2. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    En osaa omakohtaisia kokemuksia varttimailille kertoa.

    Mutta näistä perävälityksistä on hauska lukea, varsinkin yli 3.5 liian tiukka...
    Minulla on crownissa tod.näk. 4.875:1 ja 205/70r15 renkaat.
    Kyllähän se kieltämättä viitosvaihdetta tai harvempaa välitystä kaipaisi.

    Tiuhempi välitys lisää tiehen välittyvää voimaa mutta miten se loppupeleissä vaikuttaa, riippuu moottorin kierrosherkkyydestä ja vaihteistosta sekä tietysti alustasta, että välittyykö se voima todella asfalttiin vai meneekö savuna ilmaan.
     
  3. MJF

    MJF Double Gearhead

    Minä vaihdoin Valianttiin kesällä 3,23 tilalle 3,91 välityksen. Aika parani 14.5:stä 14,2 sekuntiin. Huomattavasti mukavammin passaa tuolle tekniikalle, joskus käsi hakee viitosvaihdetta maantiellä mutta on siihenkin korva jo tottunut. Vähän piristetty 318 ja A833 manuaali tekniikkana. Slikseillä sai vielä kympin pois 60 jalan ajasta, mutta eipä jaksanut enää pikkumoottori vetää ja aika huononi kympillä :)
     
  4. BBC

    BBC Guest

    Minä käytän 1932 isolohko rodissani 3.08:1 lopullista välitystä (quick change, helppo vaihtaa välityksiä). 7.50-16 (+30" korkeat) rättikumit takana. Ei sudi, työntää eteenpäin ja saa vetää ihan täyttä ilman että olisi pito-ongelmaa. Heti kun välityksen vaihtaa lähemmäs 4sta alkaa sutimiset ja meinaa rättirenkailla mennä minne sattuu. Ens kesänä pitää testata mitä menee 3,0 välityksellä varttimaililla, joskus kokeilin jossain vaasan eteläpuolella kadulla ajettavissa aidoissa katupäästelyissä (ajanotto 1/4mile jne) ja aika oli huono, jotain matala 15sek mutta loppunopeutta oli yli 170. Silloin taisi olla 2.30:1 välitys quick changessa. Ei kyllä lähtenyt mihinkään ja taisin pukata vasta kolmosen muncieen sisään maalilinjalla,....
     
    KajS tykkää tästä.
  5. BBC

    BBC Guest

    Kyllä se vain niin on, että jos on vääntöä niin välitys saa olla harva.
    Alteredissa joskus oli ford 9 tuumaisessa + 4.8 välitys ja 33" kumit kun oli reilu 400hp 396.
    Kun koneen vaihdoin 572cid vääntökoneeseen, n. 1000N, sai stallspeed tuoda +5000rpm:stä 3000rpm ja välityksen vaihtaa tuosta korkeasta nelosesta 4.11 ja meni aina 60jalkaa 1.13-1.17 riippuen tekikö burn out vai pelkän renkaiden putsauksen. Ei vikuroinut enää harvalla, ei tarvinnut repiä vaan työnsi vaan menemään eteenpäin matalilta lähtökierroksilta,.....

    Mahdollisimman harva jos vain vääntöä löytyy.
     
  6. Catiska

    Catiska Gearhead

    Omassa suht kevyessä A-koppasessa tihensin välitystä 4.11:1 joka 5-vaihteisen manuaalin kanssa istuu kuin nenä päähän. Pitävillä radiaaleilla (Nitto Extreme Drag Radial 325/50r15) ei suttaa kadullakaan joutavaa vaan auto etenee oikein hyvin ja maantielläkin kierrokset on oikein sopivat kahta puolen 2500rpm.

    Sutia jos haluaa niin jättää alusta tekemättä ja/tai liukkaammat kumit. Toisilla renkaina minulla on Sportman Pro rätit, 29-12.5r15 koossa ja niillä kyllä sitten liukuu suoralla kaasulla vielä maantienopeuksista, eli niillä voi sitten leikkiäkin jos (kun) haluaa.

    Eli, peräruuvi moottorin, voimalinjan ja alustan mukaan unohtamatta käyttötarkoitusta.
     
  7. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Jos suditella haluaa niin harva peräruuvi ja jos kiihtyvyyttä haluaa niin tiheä. Mun kesävessassa on 4.3:1 ja ihan soiva tohon vessaan. Ei sudi "ylimääräisiä" kun paikaltaan laittaa lapun lattiaan. Alastaron rata on näköjään katurenkailla liukkaampi kuin kylän asfaltti.
     
  8. Holley

    Holley Gearhead

    Täällä on aika hyvin kyllä puitukin ja samaa scheissea tämäkin.

    Mulla on ollut käyttöautoina aavikkovälitysautoja, joissa perä on ollut jotain 2,41 ... 2,73 välillä ja sellaisen vaihtaminen 3 pintaan olevaan on varmasti 1,5 sekuntia hävikkiä varttimaililla, kaikki tulee jo 0-50 km/h aikana. Mutta en ole sahannut varttimaileja. Vanhanajan laatikoilla, 3v automaateilla tai 4 v manuaaleilla en lähtisi kyllä itsekään etsimään mitään 3,3 tiuhempia, vaan tyytyisin itse siihen 2,93 ... 3,23 välityksiin, jos ihan vapaat kädet saisi. Mercuryssani on manuaali ja 3,0 ja kyllähän siinäkin tekisi mieli vaihtaa jollekin 0,7 -välitteiselle ylivaihteelle viimeistään moottoritiellä!
    Toki 5v manuaali, 4v automaatti lukkoturbiinilla tai vaikka GearVendor mahdollistaisi nuo tiuhat perävälityksetkin.
    Renkaiden halkaisija, kompaktijenkeissä 60 cm luokkaa vrt. fullsize pallorenkailla 70+ cm vaikuttaa ja tietenkin käytetyt renkaat ym. että lähteekö auto edes paikaltaan mihinkään jollain 4 välityksellä ja se, että missä sen kaasun pohjaan painaa, radalla vai sattumalta nyt liikennevaloista lähtien syksyisellä asfaltilla... Että mitä nyt yleensäkin hakee.

    Se mikä noissa ihan käyttöautoissa on joskus ollut ärsyttävämpi, on ollut tietty viive ja muutenkin riski vaihteiden vaihdossa rattishifterillä 1-2 -välillä pakkovaihteilla ja/tai se, että D:llä automaatti on vaihtanut aivan liian aikaisilla kierroksilla vaihteita isommaksi.
     
  9. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Paljonko Stockkerin 1/8 ja 1/4 mailin loppunopeuksilla on eroa?

    Aikahan tehdään alkumatkasta ja loppuradan tapahtumat vaikuttaa enää kovin vähän aikaan.
    Välitystähän kannattaa tiuhentaa niin kauan kuin pitoa pystyy ja osaa hyödyntää.
     
  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Mun hylsy on pikkasen stokkerityylinen, lopparia pikkasen enemmän kuin 1320 Malibussa. Mulla oli 137 muistaakseni 200metrin kohdalla ja ja vartin loparit aika vekkulisti 173.
     
  11. josu

    josu Gearhead

    Niin onx se parempi ajaa rajoitinta vasten maaliin viime metrit vai mikä se olisi optimaalista?​
     
  12. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Aika vekkulia on sekin että nopeus muuttuu 0 - 60ft enemmän kuin 1/8 - 1/4mile...
     
    Mikkis tykkää tästä.
  13. hantta

    hantta Double Gearhead

    Riippuu nokkakäppyrästä ;)
     
  14. Hai

    Hai Double Gearhead

    Olen kokeillut omassa B-kopassa ainoana muutoksena 2.76 ja 4.10 välityksiä. Molemmilla meni 13.2. Onkohan se ihan sama?:) Vai löytyiskö totuus tuolta välistä?
    2.76:lla saa just kolmosen laittaa maaliviivalla ja 4.10:llä kone on jo haukkonut hetken henkeä.
     
  15. hantta

    hantta Double Gearhead

    Otin liikennevaloskabaa isolohkoMonacolla pientä Hondaa vastaan, ja oli hauskaa, kun Monacossa meni 2, 4 välityksellä kakkonen pesään, kun Hondalla nelonen.
     
  16. jorkat

    jorkat Gearhead

    samalla hetkellä kun kenno räpsähtää niin rajoitin pätkähtää
     
  17. jorkat

    jorkat Gearhead

    mistä tiedät mitä hondralla meni pesään? (-> tarinaa tulossa...)
     
  18. hantta

    hantta Double Gearhead

    Mentiin kaikesta huolimatta ritirinnan, ja kuulin Hondan vaihtohetket, ja osasin silloin vielä laskea neljään, nykyisin en olisi varma ;)
     
  19. jorkat

    jorkat Gearhead

    mistä tiedät, ettei lähtenyt muulla kuin ykkösellä?
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  20. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Totuus, tai selitys asialle vois löytyä väliajoista. Muistatko 60 jalkasten aikoja?
     

Kerro tästä muillekin!