Jarrut ryhtyivät ylitehokkaiksi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Slant Sickness, 6.10.2017.

  1. Impala76

    Impala76 Gearhead

    Vaihda ennemmin jarrukengät niin auttaa paremmin sijoitettu raha tuohon ongelmaan... Nykyiset kitkamateriaalit jotenkin muuttuvat käytössä/kuluessaan juurikin kuvauksesi mukaisiksi. Mulla 95 subbarissa oli sama ongelma takajarruissa. Putsauksella ja kenkien hionnalla pysyi aina tovin pois. Lopulta kyllästyin ja vaihdoin jarrukengät. Vika pysyi parivuotta pois, mutta nyt on taas alkanut uudelleen. Kengissä vielä pintaa vaikka kuinkapaljon. Raybestos jarrukengät kyseessä.
     
  2. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Ainakin mulla k2500 subbarissa takajarrut heittäyty yliherkiksi kun automaattosäätö jumittui ja kengät jäi liian kauas rummusta.
    Jarrut on sen jälkeen on-off-mallia.
     
    palontie tykkää tästä.
  3. palontie

    palontie Double Gearhead

    Kosteilla keleillä myös auttaa kun ajelee vähän matkaa pikkasen seisontajarru päällä
     
    cutlass cruiser ja KajS tykkäävät tästä.
  4. KajS

    KajS Gearhead

    Tuo vois olla se, mitä tarvii tehdä. Se uusi tehostin ei välttämättä auta. Nää "raadot" vaatii enemmän työtä ja huolenpitoa kuin uusia osia (eläimiä nää amerikannaudatkin on...).

    Mulla oli slanttivanissa toisinpäin: heikot jarrut: jarrujen puhdistus, jousien asennus oikein ja automaattisäädön elvytys niin jarrut on olleet jo kahdessa katsastuksessa hyvät. Aiemmin tuli elvytettyä taka-akselin huohotus: se venttiili oli oli tukossa, joten vasen takajrru oli sisältä öljymössön peitossa.

    Uusia osia ei tarvunnut kun automaatisäädön vaijerit; vaatekaapissa on edelleen jarrukengät, jarrusylinterit ja letku.
     
  5. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Toi on vaan ominaisuus. Ite olen ajellu näillä kasarijenkeillä kauan ympäri vuoden.
    Eka jarrutus parkkiksella ennen liikenteeseen lähtöä, ni se on siinä.

    Edit: Jos rupee liikenteessäkin sitä tekemään, niin sit on jotain vikaa.
     
    KajS ja rane58 tykkäävät tästä.
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Liki neljäkymmentä vuotta oon ajellut ikäjenkeillä, eikä ole sattunut tämmöstä jarruvoiman kertaluonteista lisääntymistä aiemmin.
     
  7. ValluRaivo

    ValluRaivo Gearhead

    Itselle vaihdoin Aspenin tehostimen vanhan tilalle, kun tuossa Furyssa on tilaa konehuoneessa. Passaako siihen gm 7" tehostimeen aspenin 2-pulttinen vai pelkästään gm-mallinen pääsylinteri. Olis noihin a-bodeihin tarpeeksi pieni.
     
  8. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Se asbesti. Sitä oli ennen, eikä ollu noita. Nyt kitkoissa ei saa olla, ja jotain korvikkeita laitellaan testimielessä. Testit ei oo vielä valmistunu, mutta mehän niitä kokeillaan.
     
    KajS ja Rotten tykkäävät tästä.
  9. rane58

    rane58 Double Gearhead

    Eihän vanhassa Oldsissa ole mitään ABS-jarruja, eikä siten mitään lukkiutuvia venttiilejä. :p
    Mutta onko siinä joku paineentasaus venttiili....? o_O
     
  10. KajS

    KajS Gearhead

    Kaivelin efidodgen aikaisia muistoja päästäni ja kyllä, sieltä löytyi aiheenmukainen ylitehokas-takajarru-syndrooma: Ajettiin Borgåssa kauniina talvipäiväna Alxandersgatania alas joelle päin silloin uutta siltaa kohti. Jarrutin ja kas perä pyrki rinnalle. Oli siis ajettu just jotain 300 m lektorshusetin pihasta kohteena Kokonbacken (ja auton perä suksia täys, ei liity aiheeseen). Efidodge oli '89, ei lukkiutumattomia takajarruja, ne tuli '90-malliin.

    Edit: efidodge oli siis Dodge Ram Van B250.
     
    Muokattu: 9.10.2017
    viikinki75 tykkää tästä.
  11. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Mulla oli aikanaan -89 Dodge ramin kans talvella aika ottavat takajarrut. Piti jarrut päällä ajella silläki aina jonku matkaa.. Jokunen reippaampi jarrutus kaasu päällä autto poistaa ongelman.
     
  12. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    On. Pääsylinterissä, takapiirin jarruputken putkinippeli on ikäänkuin tavallista isompi, se on se paineenalennusventtiili. Ei siinä muuta ole kuin pari pientä kanavaa mitkä hallitusti vuotaa painetta takaspäin ja alentaa jarrutustehoa. Paitsi jos se meni tukkoon.

    Omistakin jotkut kyllä tekee tota lukkiutumista kosteilla jarruilla ja olen pitänyt sitä ominaisuutena, mutta jos ne jarrut muuttui sellasiks ykskaks simsalabim niin ehkä siinä jotain vikaantumista tapahtui.

    Rungossa on kiinni lähellä vasenta etupyorää RABSin (Rear ABS) "dump valve" mikä kätevästi poistaa takajarrut käytostä jos jarrutat liian voimakkaasti. En tiedä voisko se toimia ikäänkuin päinvastaisesti, no voi kai, kaikki on mahdollista.
     
    KajS ja rane58 tykkäävät tästä.
  13. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kyllä aika usein on, mutta ei se oikeen paineentasaukseen ole kai. Lähinnä jarruttaa takasten mukaanlähtöä, että etuset ottaa ensin. Takapiirin paineenrajoitin ennemminkin.
    Voi olla irtonappula missä vaan takaputkessa. Noi tavaravehkeiden jutut on sit eri asioita.
     
    KajS ja rane58 tykkäävät tästä.
  14. okkim78

    okkim78 2nd gear

    Mulla sama homma ollu caprisessa,parisennassa,vandurassa ja nyt nykysessä vanissa että pitää kotitiellä jarruttaa kertaalleen (jos muistaa)vähän rivakammin niin sit toimii melkein normaslisti..takajarrut kyl menny hätäjarrutuksessa talvella edellisissä lukkoon ennen etujarruja..en tiijä nykysestä miten käypi..siis hitusen aikasemmin takaset lukkiutuu..työkaveri pyöräytti olssin talvella 180astetta maantiellä kun piti reilummin jarruttaa..onnex pysy ojien välissä..
     
    KajS ja rane58 tykkäävät tästä.
  15. KajS

    KajS Gearhead

    Ylitehokkaista takajarruista pikkuootee ja varsin nolo nuoruusmuisto:

    Kesällä 1979 ajelin kotinurkilla isän Fiat Mirafiori automaatilla (vm 1975, 1.6 l tikkukone ja TH180, tosiamerikkaa!). Lähestyin risteystä ja juuri kortin saaneena toteutin tehokkaan jarrutuksen ennen kurvia, luulin toimivani niinkuin rallikuskit. No niinhän se meni. Perä rinnalle, vieläpä oikeaan suuntaan, voimakas scandinavian countersteering ja naps...

    Puhelinpylväs osui täydessä sladissa oikean etupyörän ja etulokasuojan "haarukkaan". Loppui ajelut mirafiorilla ja puhelinliikenne siltä kadulta.

    Itse yritin selittää takajarrujen lukkiutumista, minkä pysty päättelemään jarrutusjäljistä. Mutta vika oli tietty minussa. Tuli muuten katkaistua päävirrat tehokkaasti: akkukaapeli tuli lokasuojasta läpi katkenneena.

    Tuon jälkeen olen jarrutellut rauhallisemmin. ABS-sukupolvi ei pääse kokemaan tuollaista.
     
    370, rane58, caprice305 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  16. palontie

    palontie Double Gearhead

    Mä kun sain ajokortin ja silloin oli talvi,ja kaikki kaverit oli omilla autoillaan parkissa tikkurilan tk:eek:on parkissa,niin mä tulin rehvakkaasti omalla -73 99 saabilla ja päätin tehdä rehvakkaan käsijarrukäännöksen,vaan puski suoraan liikennemerkki tolppaan,en tiennyt että käsijarru on etusiin laitettu saabissa,en jäänyt parkiin kunntelemaan naurua:D
     
    rane58, KajS, Jussi289 ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  17. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Et muuten oo ainoo tohon erehtyny. Ite en tosin, kun oma eka kosketus oli just Saappaan käsijarrun kunnostus, niin siinä hokasin.
     
    KajS ja palontie tykkäävät tästä.
  18. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Kaveri myös kämytti noin mun autolla ja meinattiin olla ojassa.
     
  19. KajS

    KajS Gearhead

    Totaaliootee: Yhden kaverin isällä oli Saab 99 GLE automaatti. Kerran Jussi sai siitä perän sladiin. Siitä puhuttiin kauan...
     
  20. Substitute

    Substitute Gearhead

    Takajarrutko? Mulla oli kerran Regalissa sama ongelma - just noin että ekat jarrutukset hirtti kiinni tosi helposti, kyllä se vika loppujen lopuksi paikantui takajarrurumpuihin.

    Jos seisontajarruvaijeri jumittaa niin että se jää kantamaa jarrukenkiä hiukan yläpään ankkuritapista irti, niin se voi tehdä tuollaista. Tai jos se jumittaa ja automaattisäätö säätää jarrut tuon mukaan väärin.
    Eli jarrukenkien pitää nojata yläpäistään tiukasti ankkuritappiin kun seisontajarruvaijeri on vapaana.

    Jos ne ei nojaa, niin rumpujarrun itsetehostus efekti tulee mukaan väärällä tavalla.
     

Kerro tästä muillekin!