Mikä nokka akseli chevy 305 tai 350

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja tarum, 20.6.2011.

  1. M-ajuri

    M-ajuri 3rd gear

    milläs tuon nokka-akselin on tarkoitus pysyä paikallaan? en muista purkaessani nähneeni mitään lukitukseen viittaavaa, vai onko niin että jakopää(mallia ketju) hoitaa sen homman? :oops:
     
  2. elcamino0365

    elcamino0365 3rd gear

    Normaali laahuri nokassa sen hoitaa ketju. Rulla nokkaa käyttäessä vaatii sinne sen Cam Buttonin.
     
  3. SauliK

    SauliK Gearhead

    vai onko toisinpäin, mikä rullanostajissa painaa nokkaa eteenpäin?

    laahurinostajissa ehkä jonkunlaista thrustia tulee kun nostajat pyöriessään painaa nokkaa suuntaan tai toiseen, heräsi mielenkiinto kun joskus miettinyt asiaa. omassa olds motissa on cam button laahurinokassa
     
  4. M-ajuri

    M-ajuri 3rd gear

    tänään tuikkasin uuden laahurinokan paikalleen ja jakoketjun rattaineen niin senverran tiukalta ketju tuntui että tuskin pääsee nokka-akseli paljoakaan liikehtimään.
    tiiä vaikka viikonloppuna pääsis savujaisia pitämään :wink:
     
  5. B 50

    B 50 Gearhead

    Jakajan/öljypumpun vastus pitää nokan takana. Jos se heiluis pelkän vitjan varassa vois sytkässä ilmetä jonkinasteista epätarkkuutta. :wink:
     
  6. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Laahurimallisessa nokkien vino hionta on kuitenkin se joka sitä eniten ajaa taaksepäin, sen takia suoranokkaisessa rollerissa pitää nokan vaeltelu estää tavalla tai toisella.
     
  7. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Tossa ois vuoden 1985 Capricen orkkis 330tkm ajettu 305cid kone pukissa täydellistä tiiviste- ja maaliremonttia sekä konehuoneen siistimistä varten. Koneesta on vielä öljypohja ja kannet irroittamatta mutta ajossa ei oikeastaan muuta vikaa huomannut kuin että venttiilivarren kumet päästi pyttyihin öljyä koneen seisoessa ja se mitä konetta irroittaessa löytynyt alipaineletkun vuoto nosti tyhjäkäyntiä + heikensi koneen toimintaa kylmänä toimivasta ryypystä huolimatta. Öljyistä en löytänyt mitään metallipartikkeleita. No ehkä nostajat voisi olla hiljaisemmat? Toki en niitä koskaan säätänyt.

    Laakerit on halpoja, niin on männänrenkaatkin ja jakopää, niiden uusinnan tarvetta täytyy tarkastella kun konetta ehtii taas purkaamaan. Nostimien kuntoa täytyy myös tutkia (miten?) - mutta niiden vaihto kai laahaavina vaatis että koko setti uusitaan ja nokka-akseli samalla?

    Tästä päästäänkin sitten aiheeseen, että mitä esim. tommonen mainittu Compin 268H -nokka tekee muuten täysin vakiolle 80-luvun 305cid koneelle, jossa jatkona 3-vaihteinen loota vakioturbiinilla ja aavikkoperällä? Autolla tuli ajettua 6000km viime kesänä joten bensankulutuksessa tai alaväännössä en juurikaan haluais tulla vastaan.
     
    Muokattu: 12.10.2017
  8. Weijari

    Weijari Gearhead

  9. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Jos tuon sarjan nokkia verrataan niin sun tapauksessa saat autostasi voimakkaamman XE256H nokalla.

    Compin omassa dynovertailussa 350 kone virikansilla, imarilla ja peltisatseilla oli 256 ja 268 nokilla suunnilleen samat huippuväännöt ja huipputehossa vain reilun 10 hp tehoero.
    256 tuotti voimaa alempana ja paremmat alipaineet, vakiossa 305 koneessa se on vielä enemmän edukseen.
     
    tapio, DX ja xarper tykkäävät tästä.
  10. xarper

    xarper Gearhead

    Ja kokemuksesta voin kompata tätä, liekkö ois jopa parempi joku XE252H? Tuo 268 oli ihan överi, ei paljoo löytyny alavääntöö. Kohde oli siis 302 vm 68 tjsp, pelitsarjoilla ja imusarja/kaasari virityksillä. Tommosessa 302 on ruttukin parempi kun jossain 305 vissiin, matalilla puristuksilla varmaan korostuu vielä enemmän tommosen överin nokan "huonous"?

    EDIT: Ettei nyt ihan negatiiviseks mene ni kyllähän se rosteriputkilla kuulosti aika rouheelta tolla XE268H, siihen ne positiiviset asiat jäikin sit :poff:
     
    Muokattu: 12.10.2017
    artsiracing tykkää tästä.
  11. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Kone on tarkemmin LG4, jossa on tuosta vuoden 1985 mallista alkaen enemmän puristuksia (lähteestä riippuen 9.3:1 tai 9.5:1) ku 1984 ja vanhemmissa (8.5:1), heposia 165 vs. aiempien 150. Vääntöä 332Nm.

    Mitähän luokkaa voi tehon/väännön lisäys olla pelkällä nokalla? Ajatus on ollut kyllä rakentaa joskus myöhemmin 350/383/400/406 vääntömotti Capriceen ja siihen koneeseen ois jo Vortecin kannet ja imusarjakin hankittuna, lienee viisainta säästää eurot ja paukut sinne, ellei sitten paljastu konetta purkaessa että nokka ja nostajat menee joka tapauksessa vaihtoon.
     
  12. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Olssin 350nen ainakin tykkäs 252sta kovasti! Vääntöä alhaalta asti eikä kulutus noussu. Suosittelen!
     
    xarper tykkää tästä.
  13. ravolta

    ravolta 3rd gear

    Xe256 toimii kyllä hienosti, peltisatsien kanssa tuplaputkilla. Merkittävä ero vakionokkaan. Hyvä vaihtoehto.
    Xe268 menee matalalla puristuksella melko ylävireiseksi
     
  14. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Täältä ääni kanssa että ei hyvä ellet halua sitten käyttää sitä seuraavaan koneeseen, mutta ei noi nokat hirmu kalliita ole. Mulla oli joku -80 taitteen 305 muistaakseni ja siihen laitoin 262H ja se oli siihen mun mielestä liikaa. Puristukset jäi varmaan alle 8 kun oli normi felpron kannen tiivarit. No sain siitä kyllä olikohan se 196hp takapyöriltä th200r4 laatikolla ja vähän siistityillä orkkis kansilla. Nyt mulla on 350 ja tollanen 262H ja olen tosi tyytyväinen kun vetää todella hyvin. 350 koneessa ei tainnut kanssa olla compin ohjelmalla juurikaan teho eroja 262H vs 268H mutta alaväännössä kyllä 262H eduksi.
     
    tapio ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  15. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Helpoin ja yleisin tapa tehdä ylävireinen (tai siltä tuntuva) motti on tappaa siitä alaväännöt:soosoo:!
     
    xarper ja caprice305 tykkäävät tästä.
  16. Weijari

    Weijari Gearhead

    Eipä noissa 256:sessa j 268:sissa juuri eroa ole tuossa Compcamin testissä. Vääntöero alhaalla on taulukon lukutarkkuuden rajoissa ja maksarvot ovat 200 rpm:n ja 2 jalkapaunan päässä toisistaan. Ero varmaan korostuu jos muut osat ahdistaa ja nokkaa on "liikaa". Paljon pahempi alaväännön tappaja persdynolla mulla oli Edelin RPM imari ja 750 holley squarebore. Vaidoin Performeriin ja 600:seen spreadbore Edeliin ja toimii oleellisesti paremmin.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  17. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Nimenomaan tuo, että osien täytyy mätsätä toisiinsa. Itellä tossa 350 olssissa madalletut ja perusfiksatuilla kanavilla olevat kannet, performerin imari ja 600nen hollikka. Jatkeena prepattu th350 2000stallilla ja 2.73nen perävälläri ja on erittäin miellyttävä ajettava ;)
     
  18. Weijari

    Weijari Gearhead

    Toki mulle sanoi eräs eteläsuomalainen dynomies että Alavääntöä optimoi ne joilla ei ylävääntökään riitä :)
     
  19. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Kuulostaa ameriikanjutuilta :poff:
     
    xarper tykkää tästä.
  20. laitinen88

    laitinen88 2nd gear

    Voisin itekki kysästä vähän muiden mielipiteitä nokkavalinnassa.

    Moottori on sbc 350 030 koossa
    Flat top männät +6.9cc
    Vakio kiertävät
    Vakio pahvi
    3998993 kannet portattuna ja venat 2.02/1.6
    Pervomeri imari+Edel 600cfm
    Pelisarjat
    Stall turbin 2000

    Auto painaa noin 1700kg ja lootana th400 Plus perä ratio 3.08

    Nokkaa mietiskelin tossa mut ei tunnu sopivaa löytyvän ja noista asteiden merkityksestä ei hirveästi ole tietoa... Esim joku xe274h...

    Auto on joskus arki ajossa mutta se ei vaikuta nokan valintaan.

    Kiitos mielipiteistä :)
     

Kerro tästä muillekin!