Ekaa kertaa Autoaa maalaamassa...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja samip, 14.3.2005.

  1. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Joskus kauan 20v sitten muistan kun värimassa aavistuksen ryppyili chevyn lavan alareunoissa, mutta se oudosti oikeni kun vedin lakan päälle. Luulin jo että vitux meni, mutta ei jäänytkään mitään vikaa lopulliseen pintaan.
     
  2. Petri.l

    Petri.l 1st gear

    Jaaah.. onneks en näköjään oo ainut joka painii nuitten kiehumis ongelmien takia. Laittas muutamat kuvat ku osais vaan :D
     
  3. Newbie

    Newbie 3rd gear

    Lainataanpa vanhaa aihetta, vaikken ensimmäistä kertaa olekkaan autoa maalaamassa vaan toista;)
    Elikkä kori on metallinhohto sininen ja koriin vaihettu luukut varaosa-autosta jotka erittäin haalistuneet valkoiset ja kiiltoa pitäis saada vähän että kittaustarpeen pääsisi kartoittamaan.
    Onko tähän tarkoitukseen sopivaa silikooni yms vapaata kiillotus ainetta koneella myllytykseen tarjolla vai miten olette homman hoitaneet?
     
  4. Marko Nykänen

    Marko Nykänen Double Gearhead

    Itse olen vetänyt pitkällä lossilla ensimmäisen hionnan, sillä oon saanu näkyville montut ja patit. Mut jos on tarkoitus yrittää selvitä ilman hiontaväriä(kin) parhaassa tapauksessa, hioisin 800 paperilla vesissä ja sen jälkeen rasvanpoistajalla puhdistus/kastelu, sillä keinolla saa peilattua valoa vasten epämuodostumat. Jos näyttää riittävän suoralta niin voi vetää värin päälle suoraan.

    Mut oma resepti on yleensä pitkä lossi ja 120 paperi, kittaus, oikaisuhionta samalla lossilla ja paperilla, lopuksi epäkeskolla 240 paperilla, hiontaväri, hionta, maalaus, lakkaus.
     
    Toope ja DX tykkäävät tästä.
  5. AnttiK

    AnttiK 2nd gear

    Itse olen tähän asti turannut pelkällä epäkeskolla ja melkoisia perunapeltoja tullutkin sitten lopputuloksena. Noiden pidempien lossien käyttäminen lienee selkeästi parempi lähetymistapa mutta löytyykö kaupoista valmiita losseja vai onko vaan parempi kötöstellä itse esim. mitallistetuista laudoista kohteen ja tarpeen mukaan?
     
  6. Newbie

    Newbie 3rd gear

    Oma visio olisi saada terävimmät kuopat veks, kittikohtien/pellille hiotuille alueille happopohja, sen kevyt hionta + loppu auton hionta 240 ja hiontamaali yli ja tästävaiheesta jättää homma ammattilaiselle.
    Myös parissa kohtaa kiveniskemästä lähteneitä ruosteenalkuja joutuu pistehiekkapuhaltamaan, miten näiden häivytys helpoin tehdä? Epäkeskolla reunat matalaksi ja happopohjamaalia yli ja hiontaloossilla tasoitus?

    Hankin hommaa varten 1400w teollisuusimurin + letkun + 420mm pitkän reijitetyn loossin, mutta hiontakankaiden hankinta tuottaa vähän päänvaivaa kun noita mirkan 420x70 verkkoliuskoja ei myydä kuin 50kpl pakkauksissa onko muilla valmistajilla vastaavia tai edes 70mm leveää verkkoa metritavarana?
     
  7. DX

    DX Double Gearhead

    on, ostaa sellasta tahnaa mikä on ns. päällemaalaamiskelpoinen, vähän kyselee myyjältä.

    itte usein putsailukiillotan paikkamaalausten häivytysalueet hiovalla, silikonittomalla ja ammoniakitomalla tahnalla ja myös ympäristön ennen tartuntaa varten tehtävää mattausta,
    pääsee korjausmaalin sävynkin tarkistamaan paremmin.

    Noi Nykäsen vinkit on kans toimivia, ylimaalattavissa käikäleissä joiden koko pinta on tarkotus oikasta niin teen yleensä samoin kuin hän.
     
    Muokattu: 20.10.2017
  8. Marko Nykänen

    Marko Nykänen Double Gearhead

    Saahan sitä itsekin tehtyä, mutta jos itse pitäs hankkia niin kyllä mä kaupallisiin taipuisin, saa hyvät kahvat samalla kertaa.

    En minäkään epäkeskolla osaa niin hyvin hioa että suoraa pintaa sais. Mieluummin pitkä lossi ja jos on paljon pintaa oiottavana niin oon surutta alottanu 80 paperilla, nopeuttaa huomattavasti. Ja muutenkin, kun muotoja haetaan niin mitä karkeampi sen parempi. Hienommalla paperilla tulee vaan "kiillottaneeksi" huippuja ja monttujen ympäristöä.
     
    Jussi289 ja DX tykkäävät tästä.
  9. DX

    DX Double Gearhead

    itte olen tykästynyt myös koivuvanerista leikkaamiini kapuloihin, ilman kahvaa ovat varsinkin pyörivään yhden käden oikohiontaliikkeeseen paikassaan oikeinkin hyviä, esmes katto on yks sellanen.

    jonkun reunan ihan pikkasen pyöristää niin sikkien pohjataitoksen hiontaankin ihan oiva apuväline, varsinkin jos hiontaväriä on tullut lutattua johonkin ruostekuoppaan niin runsaalla kädellä että on tullut valumaa.
     
  10. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Jepp, noin pääsääntöisesti, oikaisut tehdään karkealla. Hieno ei siinä hommassa pelaa. Siiten kun ollaan lähellä oikeeta, niin siirrytään hienompiin. Ja siinä sitten onkin eniten haastetta ilmassa, kun mikään ei ole rumempi, kun melkeen hyvä, jossa on ärsyttävä pikkulaine näkyvissä.
     
  11. rodhot

    rodhot Gearhead

    Millaiseen lakka määrään pitäisi varautua yhteen peittokierrokseen ,kun kyseessä on -64 Impala?
     
  12. Marko Nykänen

    Marko Nykänen Double Gearhead

    DX osannee ainakin arvioida paremmin, mutta kolmella litralla valmista ainetta päässee jo aika pitkälle. Mutta mun lakkaustaidoilla ottaisin suosiolla 5 litran tonkan lakkaa ja riittävästi kovettajaa ja ohennetta, sekoitussuhteesta riippuen.

    Useimmilla lakoilla/akryyleillahan rusikutusohje on harso + märkä. Harsoonkin menee helposti yks säiliöllinen.

    Mieluummin aina vähän ekstraa kuin että jäis vajaaks, sekoittamaton lakka kuitenkin säilyy myöhempää käyttöä varten.
     
  13. rodhot

    rodhot Gearhead

    Kerroksia olis kuitenkin tarkoitus vetää kolme ja päälle viellä pikkuosat +ovenvälit,niin olis sitten heti lakkaa riittävästi.
     
  14. Esaa

    Esaa Gearhead

    Kaikki lakat ei sit kestä liikoja kerroksia mattaantumatta!
    pikkukoppaseen mopariin vetelin melkein 5kannun 4/5 reisulla ,carsysteemin lakka kesti hienosti mattaantumatta.
     
  15. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Hyvä että täsmennät. Eka kysymys viittasi vähän "minimiin", millä pärjää. Ota se vitonen.
    Mutta, lakkaa ei kannata ilman syytä vetää paksulti, mitä enemmän laitat, sen arempi siitä tulee kolhuille.
     
  16. rodhot

    rodhot Gearhead

    Miten nämä nykylakat kestää purkissa käyttämättömänä? Tähän asti käytetty vanhaa varastoa joka n. vuodelta 2000 ja edelleen ok .
     
  17. JiiTee

    JiiTee Gearhead

    Mirkalta saa verkkoa myös rullassa. 75mm ja 115mm leveitä rullia itellä käytössä.
     
  18. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Sanoisin, että peltipurkissa kestää, muovissa ei oikein.
    Noi liukkarit on väreinäkin tosi kivoja harrastajalle, tossa just vetelen 8 vuotta vanhaa värimassaa Ponun kylkeen. Viime kesänä värjäsin Chevyä 10 vuotta vanhalla värillä. Nää uudet vesivärit kestää viissiin parhaimmillaan vaan kuukausia.
     
  19. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    mitähän kamaa oot vetänyt vai onko tullut yökaste pinnan päälle,vai väärä ohari .ei oo purkkiin jääneeseen jämäänkään tullut mattaa.kyllä tuota on yhdistelmiin vedetty extra kerrokset ja paranee vaan.itse ostin euroopasta isomman lakka satsin kovettajineen kun suomessa vaan tuntuu kaikki maksavan niin p-sti.jos olisi vielä maalaamo niin tilaisin kiinasta 50 L satseja
     
  20. Esaa

    Esaa Gearhead

    Ihan ppg (numeroo en muista) harso ja märäks toimii, mutku vetää viel yhen niin aamulla pinta on himmentynyt reilusti. on kuulema uusien nopeiden lakkojen ominaisuus, pinta menee ns kiinni ennenku liuottimet on haihtuneet ja tämä maalamo olosuhteissa.
     

Kerro tästä muillekin!