Nostalgialuokka?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'FNRA Nostalgia Racing', aloittaja Shining Whit, 20.10.2017.

  1. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Tos toisaalla oli keskustelua jossa nousi esiin nostalgialaitteiden kiinnostavuus. Niithän ei loppupelissä paljoo oo näkynyt. Auttaiskohan asiaa jos niille olis oma luokkansa?
    Pikapikaa hahmottelin tos et mitähän sellanen vois olla ja sain aikaan tollasta:

    - kori ’78 tai vanhempi, neuvotteluvara jos autolla kilpailuhistoriaa ennen ’87
    - nostalgiahenkinen
    - kilpailunumerot/ryhmä vuoden ’87 tai vanhemman sääntökirjan mukaan + ns
    - vanteet ennen vuotta ’87 saatavilla olleet
    - turvavarusteet ET:n mukaan
    - Kaasutin, mekaaninen ruisku tai IRS
    - Moottorin venttiilikopat sovittava tehdaskansiin, valua tai prässätyt
    - Bracket, sportsman kuusi, tasoitukset parhaan lajitteluajan mukaan jonka saa alittaa 0.1 sek max
    - kilpailu yksipäiväinen

    Oisko ton tyyppisessä asiassa mitään mieltä et saatais nostalgiahenkisiä laitteita radalle? Mielipiteitä ja ehdotuksia mielellään näkisin.
     
    wilburi, JuhaKuu, supo ja 1 muu tykkäävät tästä.
  2. Duster440

    Duster440 Gearhead

    Tottakai virallisiin kisoihin. Kaveri projektista ei tuu ikinä kilpailukykyinen mutta toivottavasti yleisö tykkäis niin olis tulos win win. Ei tarvi aina voittaa jos osallistuu. Mulle se on isompi asia jos kaikki viihtyis
     
  3. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Oisko niin et kutos aspenilla voittas, jos ajas aina indeksiin? :odeek: Idea on ok mut joku täs mättää.
     
  4. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    No nostalgiaa siinä kutos asspenissäkin on, ja onhan sitä joskus kutos Scampillakin voitettu präketti kilipailu...
     
    jknR, supo ja hzemax tykkäävät tästä.
  5. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Vähän vaan ihmettelen/ajattelen, et mitä vittua on järkee ajaa kilpaa, jos nopein ei voita?

    Katuautojuttu on et tuut katuautolla viivalle, niinku töistä suoraan,, tai jotain tollasta.

    Ei nyt tartte hermostua, Kuha jorisen.
     
  6. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Nostalgialuokan kyseessä ollen kalusto olis monen kirjavaa, ne ei sillä lailla olis mitenkään yhteismitallisia sen suhteen et nopein olis "paras". Ajattelee vaikka lättäpää rodia 70 luvun dragsteria vastaan. Ja se olis osaltaan edellytys sille et nostalgia ja historivehkeet säilyis sellaisina eikä niit päivitettäis uusimmilla ja kovimmilla palikoilla, vaan kilpaisivat ensisijisesti itseään vastaan. Se tietty myös pitäis kustannukset kurissa.
     
  7. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Lupaan osallistua uutukaisellani, jos se on joskus valmis. Autolla ei ole mitään kilpailuhistoriaa, mutta monella sen osista on. Ja kuski on muinasjäänne. Riittääkö se?
     
    chevy 2 tykkää tästä.
  8. -31

    -31 Gearhead

    Oonkii itekseni hiljaa pähkäilly, että millon se kilpuri muuttuu ja millä ehdoilla nostalgiasellaiseksi. Jykältä tuli hyvä vastaus ihan kysymättä.
     
  9. supo

    supo Double Gearhead

    Olisko SVDA.SE hyötyä säännöistä pohjaksi kaluston suhteen.Olisi kyllä hienoa jos saisi tuollaista kalustoa radalle ja varikolle.
     
  10. GS

    GS Gearhead

    Voisiko kuitenkin teknisin säännöin saada ko.lajista riittävän tasaisen jotta sen ”suoraviivaisuus” katsojille ja miksei itse lajillekkin olisi yksi pointti lisää sen vetovoimalle.
    Eli mikäli lähdetään siitä että ihan ensin moottorille, sen pääkomponenteille määritellään ikärajat?
    Eli tehdastekoiset oikean ikäiset rautakannet+rautalohko+kampi ja ehkä kanget ja niiden ikä määrittelisi luokan (”vuosikymmen”?).
    Eli esim.koppa voisi olla -32 ford, mutta luokan määrittävä moottori 50-luvun pikkulohko letukka?
    Näin saataisiin automaattisesti myös moottorin koko rajoitettua, mikäli samalla kammen iskua ei saa modifioida.
    Muutenkin aftermarket osien käyttöä varsinkin moottoritekniikassa voitaisiin rajoittaa kaikessa millä ei ole turvallisuusnäkökohtaa.
    Mikäli tämä ei riitä, niin moottorikoon mukaan painokerroin?
    Venttiilit terästä, kaasutin ja mikäli ruisku, pitää vastata auton ”luokkaikää”, jne,jne?
    Se olisi kuitenkin tärkeää että koppa voisi olla myös ”uustuotantoa”(malli kuitenkin pre-”jotakin”), kunhan tekniikka on ”historic”, jotta sen vuoksi ei lajin tarvitsisi kärsiä korien puutteessa ”veren vähyyttä”(eli ei tarvitsisi olla aiempaa racehistoriaa?).
    Kuitenkin niin että esim.oviautojen korit peltiä ja wheelie barsit kielletty...tai eivät saa tulla puskurilinjasta ulospäin:?

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Muokattu: 21.10.2017
  11. johntravolta

    johntravolta Gearhead

    Nyt alkaa jo tulemaan sellaista puppua sääntöehdotuksiksi että kannattaa unohtaa koko luokka. Minä vetelen nostalgia-autollani tussiraitaa kadulle ja Räyskälään.

    Ps kannattaa muistaa että meillähän on akuutti rahapula ja nostalgia palikat ei todellakaan ole halpoja.
     
  12. skipi56

    skipi56 3rd gear

    Ei ....tana, heti lähtee mopo käsistä unohtakaa koko homma.
     
  13. JuhaKuu

    JuhaKuu Gearhead

    Oikein tiukat ja tarkasti rajatut säännöt pakkaavat nostamaan kuluja.
     
  14. GS

    GS Gearhead

    Siis mitä Nostalgian sitten pitäisi olla jos se ei ole Drag Racingin ”Historic” luokka?
    Entä mitä sen pitäisi olla jotta se olisi halvempaa kuin käyttää vanhoja tehdastekoisia rautamoottoreja???
     
  15. johntravolta

    johntravolta Gearhead

    Jos koppa on vanha ja hyvän näköinen olkoon kone mitä vaan ja kaikille pokaali.
     
  16. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    No kun 80-90- luvun rautamotti on tänä päivänä halvempi kuin 50-luvun ja näyttää ihan samalta. Aloitusviesti sisältää näkemystä. Herää kysymys, missäs sitten ajettais? Westcoast ja FHRA ei kyll ole estänyt sitä tähänkään asti...
     
  17. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    No, niinku yleensäkin sääntöjen kanssa, niin mahdollisimman simppelit ja helposti todennettavat. Ja sellaiset et ei tarvi erikseen siihen autoa rakentaa. Ideana nimenomaan et siihen ois myös kalustoa tarjolla.
     
  18. LordMrFord

    LordMrFord Gearhead

    Kasimaili, heads up, kaksi luokkaa nopeat ja hitaat, raati päättää nostalgisuuden, ei ajannäyttöä taululle.
    Pohjaan reilu alusastia.
    Turvavarustuksesta en tiedä kun en tiedä nuita kisajärjestäjän vakuutuskiemuroita.
    Laji ei tarvitse kuitenkaan yhtään ruumista lisää.
     
  19. hantta

    hantta Double Gearhead

    Ei kai niitä ruumiita vieläkään ole tullut, mutta asiaan; ei indeksiä, samantehoiset/painoiset rinnakkain, jottei katsojat putoa kärryiltä, nostalgia-autoja tulisi kansaa jonkinverran katsomaan, ja verestämään muistoja, hieno idea. Suurin osa katsojista ei tiedä indekseistä ja pisteistä yhtikäs mitään, mutta vanhaa kalustoa radalle, please!
     
    jorkat tykkää tästä.
  20. skipi56

    skipi56 3rd gear

    Räyskälän Vintage dragseissa on se oikea meininki :cool:
     

Kerro tästä muillekin!