Nostalgialuokka?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'FNRA Nostalgia Racing', aloittaja Shining Whit, 20.10.2017.

  1. GS

    GS Gearhead

    Jos koko ”Nostalgia” kustannuksiltaan on siitä kiinni että että 50-luvun lohko on liian kallis suhteessa 70-luvun lohkoon, niin ehkäpä siinä tapauksessa koko ”nostalgia luokasta” taita olla turha edes keskustella?
    Eli käsitin että nyt puhutaan nimenomaan ”Nostalgia Race” luokasta, eikä ”jokkisluokasta” 70-luvun letukan pikkulohko saastemoottoreilla ilmapumput koneen kyljessä kiinni??
    Toisaalta, jos rahat ei riitä siihen 50-luvun rautalohkoon, niin siinä tapauksessa voi ajaa siinä 70-luvun luokassa jossa lajin tekee halvaksi sen aikaiset rautalohkot?
     
    Muokattu: 21.10.2017
  2. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    No joo, kai sitä voi jatkossakin pitää vehkeet tallissa jos ei niitä radalle haluta. Dodads kyl jees
     
  3. supo

    supo Double Gearhead

    Mietin että olisiko sellainen kuin rautarunkolla oleva -70 RS Camaro jossa 60-luvun 327 rautakansilla, th350 ilman mitään breikkihommi sekä dana 60 perä eli lähtee jarrulta niin lähelläkään tämän luokan autoa?On mennyt matalan 10s. ajan.
     
  4. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Säännöistähän se riippuis. Mun mielest, miksei olis ku jotku ulkonäköön vaikuttavat asiat vaan ois "oikeita", eli vanteet ja scooppi. Mut ehkä toi on vaan haihatteluu, onhan noit ryhmii jo nytkin vaik kuin vitusti jois ei kukaan aja. Ehkä Räyskälä, pari kyläkisaa ja joku ulkomaanskabaa riittää jos haluu ulkoilemaan.
     
  5. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    1. Kyllä pitää riittää että on ajan henkeen. Jos vaaditaan jokainen mutteri ja aluslevy olevan tammikuun ekalta viikolta 1955, niin sitten saa ajaa nimimerkki GS todennäköisesti ihan yksin.

    2. Räyskälässä on hyvää sijainti. No okei lippulähetys oli ihan kiva, muakin vituttaa noi punavalot. Mutta yhteen länsirannikon kisaan viisi Räyskälän kävijää ajamaan et-brackettiin ja nostalgialuokka on muodostunut. Toki tämä vaatii lisenssit ja turvavarusteet, että onko tässä se kynnys?
     
    Muokattu: 22.10.2017
  6. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Mun mielestä hyvä idea, ajan mukaisia laitteita olis hauska nähdä radalla! Voisko FHRA:n kadunmiehen tapahtumissa esim. Malmilla ajaa leikkimielistä kisaa raameihin sopivien laitteiden kesken? Siinä varmaan näkisi muodostuuko aiheesta enemmän kiinnostusta kilpailijoiden kesken...
     
  7. GS

    GS Gearhead

    Ei, nyt ymmärsit tai halusit ymmärtää täysin väärin mitä tarkoitin.
    Eli kyse oli moottorin pääkomponenteista, ei ”prikoista”, Lue: Lohko, kannet ja kampi!
    Mikäli moottorirajoituksia iän ja valmistuksen suhteen ei ole, se se vasta kallista on, kun todellisuus on kallista tämän päivän alumiinia ja taas kerran kenelläkään ei ole kivaa?.
    Toisaalta, miten nämä nykypäivän alumoottorit sopivat ”Nostalgia”luokkaan ja miten siinä tapauksessa luokista saataisiin tasaiset muuta kuin indeksein?
    Mikäli tästä halutaan luokka missä ajetaan oikeasti kilpaa, eikä vain näytösajoluokka, on tekniset säännöt oikeasti pakko rakentaa luokan ”Nostalgia” merkityksellä, tai muutoin meillä on taas yksi ”perusluokka” lisää joka ei ainakaan palvele katsojien ja yhteistyökumppanien etua?
    Eli jos halutaan tehdä ”jokkisluokka” jolla ajetaan näytöslähtöjä, ollaan aika kaukana siitä perusajatuksesta millä mm.jenkkilässä ko.luokat pyörii.
    Jos taasen on niin, että ko.luokka ei kiinnosta kilpailijoitakaan mikäli siihen ei pääse kylän mopokerhon ”tuntsan virityksen hinnalla”, ehkä siinä tapauksessa koko luokassa ei ole mitään järkeä.
    Eli, jos oikeasti tarve onkin ”jokkisluokalle”, niin sittenhän pitää saada sellainen, eikä yrittää turhaan yrittää sovittaa neliskanttista palikkaa pyöreään reikään?


    Tuossa NHRA:n sääntökirja ja sanoisin että ”ehkä”...siis ehkä tästä pitäisi päästä täällä hieman yksinkertaisempiin yleissääntöihin, mutta joku muu vauhdin hillitsin pitäisi ainakain minun mielestä olla kuin jarrupoljin ja kaiken halvin ja yksinkertaisin keino on rajoittaa moottorin pääkomponentit tehdastekoisiin autokäyttöön valmistettuihin, jolloin kuutiotilavuuden ja maksimitehoon rajat tulee varsin äkkiä vastaan, kun kuitenkin puhutaan pääosin kaasareilla tai mekaanisilla ruiskuilla varustetuista vapari tai old school remmikoneista?
    Näin siis silloin jos luokka olisi tarkoitettu oikeaan kilvanajoon, eikä vain näytösajoihin?:

    http://promod.nhra.com/userfiles/file/Tech/2016_HRHS_Rulebook.pdf

    Vanhaa halpaa rautaa ja alumiinia, mutta saundit ja meno silti näyttävää (Lue:katsojat tykkää varmasti, varsinkin jos lisäksi ajetaan aidosti kilpaa ja eka maaliviivalla on voittaja):

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Muokattu: 22.10.2017
  8. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Vähän sama homma ehkä ku et miks pitää olla katuluokat joilla ei oo kadun kanssa mitään tekemistä.
     
    jorkat tykkää tästä.
  9. GS

    GS Gearhead

    Niin no, kyllähän luokka ”Street” määrittelee autosta hyvin eri tyyppisen kuin vaikkapa Pro Stock, mutta sen ei ole tarkoituskaan määritellä juuri Suomessa leimakelpoista autoa.
    ”Street” on yleismaailmallinen käsite/luokka tietyissä raameissa rakennetulle kilpa-autolle.
    Todellisuudessa se ”katuhan” ei kuitenkaan itsessään määrittele mitään, koska sellaista kuin ”katuauto” ei oikeastaan ole olemassakaan. Kysymyksen asettelu on siis pohjimmiltaan väärä.
    Eli kun et saa siihen emännän kauppakassiin leimaa päästöjen vuoksi, sekään ei enään ole ”liikennekelpoinen”, mutta onko se ”katuauto”...jne,jne,jne?
    Ollaan loputtomassa kehässä, koska kysymys on väärä.
     
  10. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    Juu siis nythän puhutaan siitä, että jos nyt välttämättä pitää ajaa heads up, mikä on mun puolesta ihan ok. Niin miten rajoittaa kustannusten karkaamista, eli riittääkö eka viestissä esitetyt keinot, eikö vain? Otetaan vaikka kaikkien tuntema ja tympeä pikkulohkochevy; Jos käytännössä merkittävin ero 50-luvun ja 80-luvun lohkolla on kampiakselin stefa, mä en näe ikärajausta kustannuksia laskevana tekijänä. Mutta niinhän se menee, että joku luo säännöt, järjestää skabat, ja sitten nähdään tuliko väkeä tontille vai ei.
     
  11. GS

    GS Gearhead

    Johonkin on kuitenkin ne rajat asetettava ja ainoa keino rajata moottoreita ilman loppumatonta debattia siitä...”onko sama vai ei”...on jakaa ne oikean ikänsä mukaan.
    Kuitenkin jos nyt puhutaan vaikka siitä letukan pikkulohkosta, niin v.-55 lohko, kannet ja kampi ovat täysin erilaista verraten esim.nykyaikaisen LT moottorin vastaaviin.
    Jos ”kustannukset karkaa” sen vuoksi että 50`s-Nostalgia luokassa ei ole varaa käyttää 50-luvulla valmistettua lohkoa, niin aletaan kyllä puhumaan ”lillukanvarsista”.
    Eli jos luokkajaot menisivät kolmella minimijaolla esim.pre 30`s, 30-50`s ja 60-70`s, niin jos paukut eivät riitä tuohon 50`s luokkaan niiden lohkojen ja kansien kalleuden vuoksi, hänelle olisi tuo 60-70`s luokka omiaan, ja maailma täynnä saastemoottoreita 70-luvulta?
    Tässähän taustalla on myös se että eri vuosikymmenten moottoritekniikka mahdollistaa varsin erilaisia modifikaatioita vaikka itse moottorin perusmitoitus olisi 20-vuotta vanhempaa8mm.maksimi poraukset,jne, samoin kuin myös materiaalit ovat muuttuneet hyvästä huonommiksi ja taas paremmiksi jne.
    Jos ”soveltamista” sallittaisiin muutaman kympin/satasen säästön takia moottorisäännöissä, pitäisi perustaa ihan oma tekninen jaosto määrittelemään onko jokin tuoreempi moottorin perusosa oikeasti samanlainen kuin luokkaikää vastaava osa?
    Jos moottorit ja niiden ikä ja tehdasvalmisteisuus kolmen pääkomponentin osalta ovat se luokan jakoperuste, saadaan ulos hyvin samankaltaisia teholukemia ennen kuin jotakin kurkkaa lohkosta ulos.
    Tähän pisteeseen päästään nykyisin todella edullisesti, vaikka liikkuvat muuten olisivatkin aftermarkettia. Ei siis kannata lähteä ”hifistelemään” kalliilla palikoilla lisätehon toivossa, kun ”korkkauspiste” on paljon matalammalla, eikä valurautaisiin tehdaskansiinkaan saa saa mitään ”hifiä” josta olisi hyötyä ennen kuin kampiakseli katkeaa,jne,jne . Tämä pitää kustannukset väkisinkin suhteellisen matalalla ja tehot varsin lähellä toisiaan.
     
  12. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Mikä vika siinä Jykän ehdotuksessa oli....eli indeksi on paras lajitteluaika -0, 1 sekkaa.
    Silloinhan saa ajaa sen mitä vehkeet kulkee ja ensimmäinen maalissa voittaa....jää toi älytön "säätäminen"pois.
    Ja viivalle pääsee millä vaan tekeleellä kunhan se on riittävän vanha....ja turvallinen.
     
  13. GS

    GS Gearhead

    ”Älytön säätäminen"???
    Ensinnäkin, ollakseen ”Nostalgia”-luokka, on siihen joka tapauksessa laadittava jotkin nimenomaan ikään perustuvat säännöt, niin korin kuin tekniikankin osalta.
    Muussa tapauksessa meillä on käsissä yksi täysin turha ”jokkisluokka”jossa auto ja tekniikka voi olla täysin modernia ja kallista, kun vain ilmoittautuu ”Nostalgia”-luokkaan?
    Eli silloin nostalgia-luokan auto voi olla 2000-luvun letukan efi/suorasytkä LS moottorinen Altered tai vastaava?
    Mitäpä kukin luulee kuinka ”suosittu” tällainen feikkiluokka olisi pitkässä juoksussa yleisön ja kilpailijoiden keskuudessa?
    Väitän että lajia enemmän seuranneet ja enemmän ”sisäänpäinlämpiävätkin” olisivat kiinnostuneita nimenomaan näiden vanhasta ”viritekniikasta”ja sen monimuotoisuudesta, kuin että meillä olisi nykyaltered LS moottorilla tai perus kaupasta juuri haettu chevyn pikkulohko nelikurkkuisella? Drag Racingissa näitä ”nostalgiakoreja” kyllä näkee jo muutenkin, joten ei kai se voi olla pelkästään ”se juttu”?
    On perin kummallista että tämä että mikäli moottorin kolme pääkomponenttia olisi ”ikäisiä", on tosiaan jonkun mielestä ”älytöntä säätämistä”, niin ehkä nyt puhutaan kokonaan eri asioista kuin Drag Racingista ja sen ”säätämisestä"?
    Toisekseen kyllä, lajihan voidaa toteuttaa indeksein, mutta sekään ei poista sitä tosiasiaa että mikäli tekniikkaa ei rajata ikäkausien mukaan, meillä on käsissä yksi ”näköisnostalgia” jossa tekniikkapuolella ei ole ns.luonnollista sulaketta/”rajoitinta” tehoille ja miten tämä siinä tapauksessa enään eroaa monesta jo olemassa olevasta luokasta? Kuitenkin Pro Modissakin voi käyttää ”Nostalgia-koppaa” (Ok, esim.Fast Freddy on kyllä viihdyttävä, mutta ei ehkä oikein ”Nostalgiaa”)?
    Jos taas mennään koppa edellä, se se vasta ”säätämistä” on kun aletaan tulkitsemaan korien/runkojen ikää, miltä vuosikymmeneltä mikälin putki ja lasikuitutilkku on?
    Kolmanneksi, sitten tullaan taas kerran siihen samaan dilemmaan, kenelle lajia ollaan rakentamassa?
    Eli pienen kilpailijapiirin omaksi iloksi indeksein ”jarrutellen”, vain suoraviivaiseksi alkuperäistä lajityyppiä kunnioittavaksi ”pauketta” sisältäväksi yleisölajiksi, jossa eka maaliviivalla on voittaja?
    Mielestäni koko hommasta putoaa pohja jos varsinkin nyt jokaista uutta lajia ei synnytetä sillä motiivilla, että mitä yleisö ja yhteistyökumppanit haluaa?
    Väitän että jos syntyy luokka millä on laji-imua ja uutta aitoa julkisuusarvoa, laji löytää myös kilpailijansa, koska silloin siitä kiinnostuu myös yhteistyökumppanit.
     
    Muokattu: 23.10.2017
  14. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Minkäs vehkeen sä ajattelit tuoda? Alkuperäinen ajatus mulla oli et saatais noita vanhoja vehkeitä talleista pölyyttymästä, eikä nussittais pilkkua. Omin voimin halvalla liikkumaan ja näytille ilman turhan otsa ryprssä oloa sen enmmän leiman "oikeellisuuden" kuin muunkaan puhdasoppisuuden suhteen. Jos nyt ajattelee vaik Tedin Rekordia ni mikähän motivois kiskasee siitä 90-luvun alun cratemagnumin pois ja korvaaamaan sen jollain vaikka '64 mallisella kakskurkkusella 273:lla? Nythän ku siin on tollanen tuore motti ni kukaan ei voi käsittää et kyseessä olis ns nostalgiakilpuri.

    Pannaan viel lisämietettä; ei missään tapauksessa sm-arvoa, ja osallistumismaksut junnujen mukaan.
     
    JuhaKuu tykkää tästä.
  15. 1320

    1320 Gearhead

    Jykän sääntöehdotus kuullostaa mun mielestä kanssa hyvältä, turha siellä on jotain lohkon numeroita tai muuta vastaavaa alkaa syynäämään... Tärkeintä varmaan olis, että se tekniikkapaketti ja kori näyttää vanhanaikaiselta.

    Tää on sellainen luokka mitä voisin tuolla omalla katuautolla tulla ajamaan. Siis kunhan saan sen ensin liikenteeseen...
     
  16. max

    max Double Gearhead

    Ei hassumpi idea lainkaan.Mulla oliskin Gragarin teräsvanteet,mustat traction barsit(ne vois maalata kilikalilla keltaseksi jotta kaikki varmaan huomaavat ne).
    Hi-Jackersit eivät ole pahan hintaiset,ja laakista sais perän ylös.
    Varmaan tällaistä lievästi kieliposkessa/huumorihommaa tässä myös haetaan,jotta ei mene vakavaksi ja kaikilla olis hauskaa.
     
  17. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Ei oo tossakaan lajinpelastajassa 50-luvun sb chevy numbersmatch kansia, mut jotain kuitenkin tulossa siihenkin... mis sit lie ajaakaan.
    https://ibb.co/album/n0wWgF
     
    Herje tykkää tästä.
  18. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Ja mikä ton häkkyrän viihdearvo olis sillä 273:lla? Voisko mennä jonkun matalan 14, ja nyt on mennyt matalan 11 vai muistanko väärin? En ole kun kerran nähnyt Kiikalassa mutta oli muistaakseni hauskaa seurattavaa.
     
  19. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Vähä kokemus mikä itel on noist laitteista, et niiden viihdearvo sekä yleisölle et kuskille kulkuhaluista riippumatta on aika hyvä, joku joskus kirjoitti et vauhti ja nopeus on eri määreitä. Ylipäätään, jos ei radalla olis kelloja joista näkis mitä laite meni, niin osaisko sitä arvostaa? Ja sit jos ja kun on niitä jotka vakavissaan suhtautuvat kilpailemiseen ja voittamiseen, niin se "oikea nostalgia" ei kyl ole lainkaan rahanmenoa rajoittava tekijä, päinvastoin. Voi vaik tarkistaa et mitä maksaa perinteinen Super Stock kansi, joka kaiketi täyttäis "oikean nostalgian" vaatimukset. Sellasen hinnalla saa useemman setin alsakansia. Ja huippu stokkikannen hinnallakin, niille ei teoriassa saa tehdä mitään. Mut mä uskon et viisaat sais tehtyä yksinkertaiset säännöt joka mahdollistais osallistumisen pienellä panostuksella mikäli sopiva kottero sattuu jo valmiiks tallista löytymään. Ei mul olis mitään sitä vastaan et sinne tulis laite, vaikka lässykkä mis on kaasari kunhan auto pörisee ja näyttää siltä et sil ois voitu ajaa vaikka 80-luvun vaihteessa. Se on tietty veteen piirretty viiva, mut esimerkiks DoDadsilla se toimii, eli vaik jonkinlainen "tuomaristo" jotka auton katsastavat siltä osin. Turvaosat FHRA, ja ryhmäkelposuus sit visualisoitais tuomariston puolesta. Ja jos homma bräkettiä, niin siin ei varsinaisesti sais mitään etuakaan vaikka tekniikka ois uudempaa perua. Kuhan se näyttää ja on osiltaan teknisesti "nostalginen". Tietty joku ECU-rajaus mottiohjaukseen rajais pois moderneimpia moottoreita, eli normi jakaja vaikka? Ehkä jopa kerho/ryhmä, joka tarjottais kisajärjestäjälle pakettina blacklistin tapaan?
     
    Muokattu: 23.10.2017
  20. hantta

    hantta Double Gearhead

    Nyt on kolmas sukupolvi katsomassa kisoja, joten korkea aika olisi saada näitä historic- autoja radalle, niitä vois vaikka lähteä katsomaan ;)
     

Kerro tästä muillekin!