Ajoneuvojen määräaikaiskatsastuksen arvosteluperusteet 20.5.2018 alkaen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja XJR, 29.10.2017.

  1. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Eihän tässä mitään uutta ja ihmeellistä ole...autohan pitää olla kunnossa kun mennään leimalle ja muutenkin...

    Jotenkin kummalista touhua joillakin, konttorille mennään ilman että tarkastetaan edes valot tai mitataan/säädetään päästöt etukäteen ja esitetään pakokaasulappu konttorilla, kun päästöt on siinä rajoilla ja sitten itketään ettei mennyt läpi ja olipa wittumainen inssi blaa blaa ? :odeek:

    Yllätyksiä tulee aina silloin tällöin, sitten täytyy vaan korjata, on itelläkin toisinaan pompannut, mutta perusasiat yritän aina katsoa etukäteen valot, jarrut, alusta, renkaat, päästöt, alustanumerot esiin jne.

    Aika paljonhan nuo tarkennukset liittyvät raskaampaan kalustoon, joten ne koskevat harvempia harrastajia...mainitut tippuvat /vuotavat ilmasäiliöt tai vialliset vetokytkimet ovat ihan arkipäivää tuolla ja niitä onkin syytä tarkastella suuremmalla suurennuslasilla.
     
    Nikuzai ja artsiracing tykkäävät tästä.
  2. xarper

    xarper Gearhead

    Aivan naurettavia nuo uudet ajokiellot ja hylkäykset tuolla huhuh.
    Jostain helvetin heiastimista ja rekisterikilven valosta HYLKÄYS?
     
    timopajala ja rane58 tykkäävät tästä.
  3. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Onhan se tietysti noinkin.

    Toisaalta, voi ne laittaa kuntoon ennen kuin menee katsastukseen.

    Melko pieni riski, että särkyvät matkalla konttorille.
     
  4. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Taitaa olla ihan meidän autoilijoiden itsemme ansiota että jotkut pikkuviatkin tulee hylkäyksen piiriin.
    On varmasti huomattu että hyvin usein ne pikkuviat jäävät korjaamatta, ja samat puutteet löytyy joka vuosi uudestaan samoista autoista.
     
    Jussi289, xarper, Vermilion ja 1 muu tykkäävät tästä.
  5. karivanner1

    karivanner1 2nd gear

    Uusintakatsastus pitäisi olla aina ilmainen. Muutenhan ei voi tietää onko hylätty syystä vai ahneuksissa. Uusintakatsastuksesta kun repivät aika hyvät lisätulot...

    Jenkeissä (missä itse olen katsastanut aikoinaan), uusinta oli ilmainen.
     
    timopajala, rane58 ja Nikuzai tykkäävät tästä.
  6. mcmies

    mcmies Gearhead

    Noissa kuvissahan ne.
     
  7. mcmies

    mcmies Gearhead

    Ajokielto kerrasta tuntuisi liioittelulta, tosin vähän tapauksesta riippuen.

    Pointti tässä oli kuitenkin se, että myrkkypäästöjen sääntely ja valvonta ylipäänsä ei ole mitään pelleilyä, vaan päinvastoin fiksuimmasta päästä olevia sääntelyn kohteita. Autokannan uusiutuminen on tässä mielessä erittäin tärkeää ja siihen on perusteltua kannustaa - kepillä tai porkkanalla. Se vituttaa minuakin melko ankarasti, mutta ei se siitä pelleilyä tee.
     
  8. RAL9005

    RAL9005 Gearhead

    Liikenteenosalta kyllä poislukien junat ja lentokoneet, jotka ovat ilmeisesti hieman vaikeita asettaa käppyrälle. Teollisuuden päästöt puuttuu tuosta kokonaan, esimerkiksi sähköntuotannosta aiheutuvat päästöt.
     
  9. mcmies

    mcmies Gearhead

    Kyl niitä käppyröitä löytyy kaikelle liikenteelle, esimerkkinä häkä:
    [​IMG]

    Kokonaispäästöistä löytyy dataa Tilastokeskukselta, tässä niinikään häkä:

    http://tilastokeskus.fi/til/tilma/2015/tilma_2015_2017-10-05_tau_006_fi.html
     
  10. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Olikos noissa nyt jotain järisyttävää uudistusta ja tiukennusta? Minusta näytti äkkiseltään sellaisilta, ettei mitään ihmeellistä pitäisi olla.
     
  11. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Juu niin munkin mielestä...laitetaan se parikymppiä lisää siihen katsastusmaksuun....
     
  12. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Se on pelleilyä tai oikeestaan typeryyttä jo nykyään kun nollasta koitetaan vähentää, eikä välttämättä edes fiksuimpia sääntelykohteita. Se olisi jos siinä ei olisi poliittisia tavotteita mukana jotka vaatii nolla päästöjä, se kun ei ole mikään fiksu tavote. Vähenevät rajahyödyt on tossakin jo tullu vastaan, panostetaan miljardilla että säästetään sata tuhatta tyylistä touhua ollu jo kauan, täyttä resurssien haaskausta.
     
  13. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Muutoinkin ton kaltaset taulukot ei kerro muuta kun että jotkut päästöt on vähentyneet. Oleellisempaa olisi tarkastella sitä mikä ryhmä noista päästöistä kärsii ja saako valtio mitään säästöjä terveydenhoitokuluihin verrattuna päästötouhun kustannuksiin. Minkään asian säänteleminen itse asian takia ei ole fiksua, ei edes päästöjen vähentäminen.
     
    cutlass cruiser tykkää tästä.
  14. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Kyllä ihmisen (ml. tieliikenteen) päästöistä kärsii muutkin kuin ihmiset, esim. luonto... Siihen ei oikein mittaria löydy mutta taitaa olla kiistattomasti todistettu.
     
  15. mcmies

    mcmies Gearhead

    Sangen huvittavaa...:D tossa ei pidä oikeastaan mikään paikkaansa:
    • Päästötaso ei ole nollassa, vaikka päästöt ovatkin merkittävästi vähentyneet - miksiköhän ne muuten ovat vähentyneet...?
    • Semmoista sääntelyä ei olekaan, jossa ei olisi poliittisia tavoitteita - poliitikot kun ovat niitä jotka sääntelevät
    • Ja varmaan löytyy joku tutkimus ton väitteen tueksi, että liikenteen päästösääntelyn rajahyöty < 1...
     
    Vermilion tykkää tästä.
  16. mcmies

    mcmies Gearhead

    Liikenteen ilmanlaatuvaikutuksista voi lukea vaikka täältä:

    https://www.motiva.fi/files/2099/Liikenteen_jaljet.pdf

    Päästöjen kustannuksista taas voi lukea vaikka täältä:

    https://julkaisut.liikennevirasto.fi/pdf3/lts_2012-23_liikenteen_paastokustannukset_web.pdf

    Kuten sanottu, ongelma ei poistu kutsumalla sitä pelleilyksi.
     
  17. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ei luonnolla ole muuta mittaria kuin satojen vähentyminen, metsän kasvun pieneneminen yms.
     
  18. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Mitä ihmettä sä oikein horiset. Ajokielto tulee katsastuksessa jos päästöt ylittyy ja se on täyttä pelleilyä. Sillä kuukauden ajoajalla ennen uusintakatsastusta ei ole mitään todellista merkitystä päästöihin mihinkään suuntaan, se on pelkkää kiusantekoa.
     
    timopajala tykkää tästä.
  19. maddis

    maddis Gearhead

    Se on nyt jo, että tulee ajokieltoa jos päästöt ylittyy tarpeeksi. Ei mitään tekemistä noiden uusien arvosteluperustelujen kanssa.

    Oppiipahan hakemaan päästöt ennen leimaa niin tietää onko auto katsastuskunnossa vaiko ei.
     
  20. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Joo niin on, niinkuin tuolla aiemmin mainitsinkin

    Joo tämähän kuulostaakin fiksulta että käydään ensin katsastuksessa että voidaan mennä katsastukseen
     
    Nikuzai tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!